Inloggen
JANTINA - ID 16761


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1879-04-27 / 1885-03-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Baltimore (Md.), U.S.A.
Launch Date: 1858-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 289.13 Net tonnage
 
Length 1: 116.00 Feet (British) Registered
Beam: 26.00 Feet (British) Registered
Depth: 11.00 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1882
Type: Rigging changed
Omschrijving: De bark JANTINA is, waarschijnlijk in 1882, veranderd in een driemast-schoener.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-03-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: JANTINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lukens, W.J.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1880-03-30, gunstig beschikt126--

Ship History Data

Date/Name Ship 1858-00-00 FLYING CLOUD
Manager: Mitchell & Travers, Baltimore, U.S.A.
Eigenaar: Mitchell & Travers, Baltimore, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Baltimore / U.S.A.

Date/Name Ship 1862-01-00 VERIDIANA
Manager: Trivulzi, Hollander & Co., Bordeaux, France
Eigenaar: Trivulzi, Hollander & Co., Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France

Date/Name Ship 1869-01-00 VERIDIANA
Manager: T. Ferrere & Co., Le Havre, France
Eigenaar: T. Ferrere & Co., Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France

Date/Name Ship 1878-00-00 VERIDIANA
Manager: H.J.A. Telghuys, Antwerp, Belgium
Eigenaar: H.J.A. Telghuys, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Callsign: MBQD

Date/Name Ship 1879-04-27 JANTINA
Manager: W.J. Kuiper, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: W.J. Kuiper, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PDKR

Date/Name Ship 1882-02-00 JANTINA
Manager: Hemmo Berends Kruize, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hemmo Berends Kruize, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDKR

Ship Events Data

1885-03-30: Final Fate:
Op reis in ballast van Drontheim naar Namsos is de JANTINA op 30 maart 1885 tijdens noord-westerstorm op de klippen bij Stoksundhavn gelopen en totaal wrak geslagen. De 8 opvarenden, waaronder de loods, kwamen veilig aan land.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Lukens als gezagvoerder gedurende:

*    1881 van de bark “Jantina” ex Veridiana, gebouwd in 1858, bouwlocatie niet vermeld, 289 ton o.m., varend voor W.J.Kuiper te Pekela;

*    1882 van hetzelfde schip maar nu varend voor B.Dijksterhuis te Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Lukens, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hemmo Kruize werd geboren 22 februari  1838 te Termunten als zoon van Berend Harms Kruize en Bernardina Leeuwe.

Hij trouwde op 06 feburari 1867 te Termunten als zeeman met Elsien Smit, geboren ca. 1834 te Termunten als dochter van Hijbo Hindriks Smit en Ieke Gerrits Kloosterboer. Zij overleed te Termunterzijl, gem Termunten op 21 april 1875, 41 jaar.

Hij hertrouwde te Niewolda als zeevarende op 17 februari 1876 met Pieterke Udema, geboren 17 augustus 1839 te Oostwolderhamrik, gem. Nieuwolda als dochter van Udo Hindriks Udema en Geertien Jans Buurema. Zij overleed te Delfzijl op 17 september 1908, 69 jaar.114

Volgens een krantenbericht in de Provinciale Groninger Courant van 22 september 1897 is kapitein Kruize overleden te Elseneur op 14 september 1897.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hemmo B.Kruize was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 38 in de periode 1874 t/m 1897.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.B.Kruize als gezagvoerder gedurende:

*    1876 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend voor E.& C. Maathuis te Sappemeer. Het schip werd in 1877 herdoopt in “Vriendschap;

*    1877 t/m 1881 van de brik “Vriendschap” ex Hendrika, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip is in 1881 te Lemvig lek geraakt en op het strand gezet;

*    1883 t/m 1885 van de bark “Jantina” ex Veridiana, gebouwd in 1858, bouwlocatie niet vermeld, 289 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip was getuigd als 3-mastschoener. Het is in 1885 bij Stocksund gestrand, binnengebracht te Trondheim en afgekeurd;

*    1887 t/m 1895 van de bark “Dina” ex St.Jean Baptiste, gebouwd in 1868 te Bordeaux, 411 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl;

*    1895 t/m 1897 van de bark “Paul”, gebouwd in 1865 te Damgarten, 364 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Delfzijl.

 

Mail 08 juli 2011

Hallo Sikko,

Het is al weer lang geleden dat we het internet frequenteerden om gegevens uit te wisselen. Hoe gaat het met je. Goed hoop ik.

Ik weet niet wie tegenwoordig het Bouma/Parma register bijhoudt, maar ik geef het volgend even aan je door:

Bark “Dina”, gebouwd 1868 in Bordeaux. Uit een verhaal in Schylge myn Lântse, waar ik wat in corrigeerde (ook over een ander schip) begrijp ik dat het schip onder Kapt.H.B.Kruize (die er van 1886 tot 1895 als kapt./eig. op voer) gereduceerd was tot Schoenerbark (barkentijn). In welk jaar die reductie plaats vond vermeldt de historie niet, maar het lijkt me waarschijnlijk dat Kapt.Kruize dat gedaan heeft toen hij het schip kocht. Lijkt me goed om het er even bij te zetten. Er waren in de 19de eeuw tal van schepen met de naam “Dina”, maar een driemastschoener (zal dus een schoenerbark zijn geweest) vond ik niet. Maar dank zij dat het verhaal in 1895 onder Kapt. Kruize speelde, wist ik dat het dit schip was.

Mocht je je hiermede niet meer bezig houden, aan wie moet ik het dan doorgeven? Hartelijke groet,   Ton

 

Monsterrollen uit het Gemeentearrchief van Delfzijl

Monsterrol 1876-40, 18 maart 1876, brik “Vriendschap”, kapitein Hemmo B.Kruize, 33 jaar uit Termunten. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1878-125, 22 augustus 1878, schoener “Vriendschap”, kapitein Hemmo Kruize, 40 jaar uit Termunterzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-83, 16 september 1880, schoener “Vriendschap”, kapitein Hemme Kruize, 46 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Hendrik de Jong, 25 jaar uit Sappemeer, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-121, 21 september 1881, schoener “Vriendschap”, kapitein Hemmo B.Kruize, 43 jaar uit Termunterzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1882-133, 02 september 1882, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo B.Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Huisman, 33 jaar uit Termunterzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-62, 27 juni 1883, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1883-87, 10 augustus 1883, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan K. Huisman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-11, 01 maart 1884, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Huisman, 35 jaar uit Termunterzijl, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-73, 16 juli 1884, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 43 jaar uit Finsterwolde, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-83, 21 augustus 1884, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 53 jaar uit Delfzijl, 2 kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-6, 02 maart 1885, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-6, 12 maart 1886, bark “Dina”, kapitein Hemmo B.Kruize, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hinderikus Leeuwe, 56 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-74, 28 augustus 1886, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hinderikus Leeuwe, 58 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1887-5, 10 februari 1887, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Bijholt, 45 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1887-50, 29 april 1887, bark “Dina”, kapitein H.Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Is enige naam op de monsterrol

Monsterrol 1887-98, 24 september 1887, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Is enige naam op de monsterrol

Monsterrol 1887-102, 30 september 1887, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Berend Bijholt, 43 jaar uit Nieuwe Pekela, 2de stuurman Berend Kruize, 19 jaar uit Delfzijl, bootsman , kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1888-6, 12 maart 1888, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk de Jonge, 33 jaar uit Termunten, bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-93, 18 september 1888, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk de Jonge, 33 jaar uit Termunten, bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-1, 03 januari 1889, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 30 jaar (zal wel 50 moeten zijn). Voorts 1ste stuurman Jan Lukkien, 41 jaar uit Veendam, 2de stuurman Pieter de Vries, 21 jaar uit Groningen, timmerman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-116, 21 september 1889, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik Meijer, 40 jaar uit Nieuwe Pekela, 2de stuurman Berend Meijer, 23 jaar uit Farmsum, timmerman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-104, 08 december 1890, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1890-107, 08 december 1890, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman J.H.C.Schrader, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Klaas Veldman, 27 jaar uit Termunterzijl, zeilmaker, timmerman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-17, 02 maart 1891, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johan Schrader, 33 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-39, 14 april 1891, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterol 1891-111, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1892-11, 03 maart 1892, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 50 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-94, 08 oktober 1892, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Justus Gerhardus Knijpenga, 30 jaar uit Termunterzijl, kok, 3 matrozen 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-8, 03 februari 1893, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-22, 17 maart 1893, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste  stuurman Justus Geerardus Knijpenga, 31 jaar uit Termunterzijl, 2de stuurman Tiddo Udema, 21 jaar uit Nieuwolda, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1893-63, 12 juli 1893, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Justus Geerhardus Knijpenga, 31 jaar uit Termunten, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-26, 19 maart 1894, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Nieboer, 39 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-98, 28 september 1894, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Willem Kwant, 25 jaar uit Ten Boer, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-7, 31 januari 1895, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-16, 18 maart 1895, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 57 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 32 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok;

Monsterrol 1896-22, 10 maart 1896, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1896-89, 21 augustus 1896, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1897-12, 13 maart 1897, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.H.J.Slinger, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela, matroos/zeilmaker, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-27, 29 maart 1897, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Hemmo wordt ook vermeld als Hemmo en H.
  2. Er zijn in totaal 39 monsterrollen met een vermelding van Hemmo Kruize op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl;
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1876 t/m 1897, i.c. een periode van 21 jaar. Wat betreft de leeftijden van de kapitein zijn er vermoedelijk foute opgaven. Ik neem, gezien de opgaven in verreweg de meeste monsterrollen, als geboortejaar ca 1838 aan en dan is hij 38 jaar bij de eerste opgave in 1876 en 59 jaar in 1897.
  4. Zijn woonplaats tot ca. 1880 was Termunten/Termunterzijl. In ca. 1880 verhuisde hij naar Delfijl.
  5. Het overzicht van de monsterrrollen luidt:

      *    1876-1881                         kapitein van de schoener “Vriendschap”                                            38-43 jaar

      *    1882-1885                         kapitein van de schoener “Jantina”                                                      44-47 jaar

      *    1886-1895                         kapitein van de bark/schoener “Dina”                                                 48-57 jaar

      *    1895-1897                         kapitein van de bark “Paul”                                                                            57-59 jaar.

  1. In de monsterrollen uit Delfzijl wordt hij alleen genoemd als gezagvoerder. Hij zal in de subalterne rangen hebben gevareen vanuit andeerre havens dan Delfzijl. Daarvan zijn geen monsterrollen geraadpleegd.

      Hij werd op een relatief late leeftijd (38 jaar) pas kapitein.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Dina   H.B.Kruize   3/mschooner   415 brt   gebouwd in 1870   reeder J.T.Leeuwe te Delfzijl.”

 

Melding van het overboord slaan en verdrinken op 20 maart 1874 van een lichtmatroos aan boord van de kof “Vriendschap”, thuis behorende te Termunterzijl, kapitein Homme Kruize op reis van Noorwegen naar Termunterzijl, zeilende in de Noordzee op 56o36’NB/ 7o4’OL.115.

 

NRC 21 februari 1894114

Soerabaja, 14 januari. Het Nederlandse barkschip DINA, op reis van Sumanap (opm: Sumenep) naar Priaman (opm: thans Pariaman) met zout, ligt in Straat Sapoedi (opm: Selat Sapudi) zwaar lek ten anker.

 

Provinciale Groninger Courant 29 januari 1895114

Advertentie. Vrijdag l5 februari 1895, ‘s avonds 7 uur, zal ten huize van de weduwe S. de Vries te Delfzijl publiek worden verkocht het driemast schoenerschip (opm: voormalige bark) DINA, koper- en ijzervast, groot 414,99 ton, ladende plm. l90 stander, gebouwd in l868, liggende in de haven te Delfzijl, bevaren door kapt. H.B. Kruize.

Informatie te bekomen ten kantore der firma Wijnne & Barends, de heer J.T. Leeuwe, boekhouder, en de kapitein voornoemd, allen te Delfzijl.

  1. C. Jentink, notaris te Delfzijl

 

Provinciale Groninger Courant 19 februari 1895114

Delfzijl, 16 februari. Het Nederlandse driemast schoenerschip DINA, groot 414 ton, gebouwd in 1868, is voor NLG 4550 in veiling aan de heer v.d. Wal verkocht.

 

Provinciale Groninger Courant 06 maart 1895

Delfzijl, 2 maart. De Duitse bark PAUL is aangekocht door kapt. Kruize alhier.

 

Provinciale Groninger Courant 22 september 1897114

Delfzijl, 18 september. De Nederlandse bark PAUL, kapt. Kruize, 24 augustus van Sunderland naar Gefle (opm: Gävle) vertrokken, arriveerde de 5e dezer te Elseneur (opm: Helsingör), waar de kapitein wegens ziekte moest worden geland. Daarna vervolgde het schip onder bevel van de 1e stuurman de reis naar Gefle, waar het de 13e aankwam, en thans de lading kolen lost, om vervolgens voor hier te laden.

Volgens nader hier ontvangen bericht is kapt. Kruize reeds dinsdag j.l. (opm: 14 september) te Elseneur overleden.

 

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Kruize, Hemmo B. Berends
Overige informatie: kapitein-eigenaar

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1882-09-02
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JANTINA
Schipper: Kruize, Hemmo B.
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie


1879

DVF 281079
Bolderaa, 21 oktober. Aangekomen JANTINA, J. Lukens van Antwerpen.

1880

ST 220580
Vlissingen, 20 mei. Aangekomen JANTINA, J, Luken van Riga.
DVF 250980
Hernösand, 5 september. Aangekomen JANTINA, J. Lukens van Antwepen.
DVF 141080
Vlissingen, 10 oktober. Binnengekomen JANTINA, J. Lukens van Hernösand

1882

NRC 150282

Verkochte schepen. Het Nederlandse barkschip JANTINA, kapt. J. Lukens, is voor NLG 5.000 uit de hand verkocht aan kapt. H.B. Kruize te Delfzijl. 

1884

NRC 020484
Delfzijl, 1 april. Volgens een bericht uit Laeso is de alhier thuis behorende schoener JANTINA, kapt. Kruize, op reis van Sunderland naar Stralsund verongelukt, de bemanning is gered.

NRC 030484
Skagen, 31 maart. De driemast schoener JANTINA, kapt. Kruize, van Sunderland naar Stralsund, is op de Noordzijde van Skagen gestrand. De aangeboden assistentie werd geweigerd.

NRC 040484
Frederikshaven, 2 april. De JANTINA, kapt. Kruize op Laesö gestrand, is afgesleept en hier binnen gebracht. Een deel van de lading werd overboord geworpen.

AH 100484
Delfzijl, 8 april. Gisteren is alhier aangekomen de equipage van het in het Kattegat gestrande schoenerschip JANTINA, kapt. Kruize, sedert af- en te Fredrikshavn binnengebracht. Het is nog niet beslist of het schip zal worden afgekeurd of opnieuw gerepareerd.

NRC 160684
Frederikshaven 12 juni. De Nederlandse driemastschoener JANTINA, kapt. Kruize, van Delfzijl, de 6e april hier binnen gebracht na op Laeso op strand gezeten te hebben, is gisteren na volbrachte reparatie van hier naar Rusland met ballast vertrokken.
 

1885

NRC 210485
Delfzijl, 20 april. Volgens een ontvangen telegram is de alhier thuis behorende schoener JANTINA, kapt. Kruize, op de reis van Drontheim naar Namsos (Westkust Noorwegen) op de klippen gestrand en geheel gebroken. De bemanning is gered.

NRC 090585
Amsterdam 8 mei. Volgens een particulier bericht is het Nederlandse schip JANTINA, kapt. H.B. Kruize, bij Stocksund gestrand, sedert af- en te Drontheim binnen gebracht.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: American Lloyds Register 1859-1874 (Mystic Seaport library)
Kronieken Marhisdata (Delpher)
Dagagenda's zeebrieven NA-Den Haag
Verlieslijst 1885 Ministerie van Waterstaat & Handel
Documentatie F. van Otterdijk