Inloggen
SCANDINAVIË I - ID 16683


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-01-15 / 1918-12-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van der Windt, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1912-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 109.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 93.00 Net tonnage
 
Length 1: 25.64 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.71 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.81 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-00-00 SCANDINAVIË I
Manager: Reederij Scandinavië, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Reederij Scandinavië, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1918-01-00: De visserijlogger werd in januari 1918 verbouwd tot vrachtlogger. (15-01-1918 in de vaart.)
1918-10-17: Op 1 oktober 1918 vertrok de vrachtlogger ‘Scandinavië I’ uit Gothenburg. Geladen met ijzer en papier ging het schip van 123 ton met zes bemanningsleden op weg naar de thuishaven Rotterdam. Met het oog op de constructie was het ijzer voornamelijk achterop het schip geladen, vlakbij het stuurhuis. Tijdens de reis was het kompas onbetrouwbaar. Bij slecht weer, waar men regelmatig mee te kampen had, was het ‘wild’. Tijdens een opkomende noordwesterstorm scheurde het zeil en brak de gaffel, zodat het stormzeil moest worden gehesen. Omdat er geen hemellichten verkenning was moest men grotendeels ‘op geluk varen’. Op 17 oktober dacht men het Haakslichtschip te ronden en dus Texel gepasseerd te zijn en koers richting IJmuiden te zetten. Toen de lucht wat optrok, zag de stuurman een licht, dat hij voor de vuurtoren van IJmuiden hield: op koers dus. Achteraf bleek dit waarschijnlijk de vuurtoren van Nieuwe Diep te zijn geweest. Toen de stuurman zijn vergissing bemerkte, waarschuwde hij de schipper, maar toen die aan dek kwam raakte het schip de grond al. De logger sloeg over de eerste zandbank en strandde 100 meter ten zuiden van Paal 13. Pas de volgende morgen werd aan boord duidelijk dat men op Texel was gestrand. Het schip lag veilig hoog op het strand. De vrachtboot maakte geen water en werd, nadat de lading uit het schip was gelost, vlotgetrokken en naar Den Helder gesleept. Na 17 oktober 1918 vlotgebracht bij Texel. De Raad voor de Scheepvaart kwam tot de conclusie dat het niet verstandig was geweest om vlakbij het kompas ijzer te laden. Zoals iedereen hoort te weten, verliest een kompas de richtkracht in de buurt van ijzer.
1918-12-27: Final Fate:
16-12-1918 vertrokken uit Vlaardingen met bestemming Limhamn (Sw) De lading bestond uit 12.000 bos hoepels en 20 ton zand ballast. een deel van de hoepels was aan dek geladen ter hoogte van nog geen 1.5 meter. Nadat men het vuur van Hanstholm verkend had 26 december 's avonds zeilde men het Skagerrak in werd het weer slecht, met 2 reven in het grootzeil voer men verder. De barometer daalde snel. Het sneeuwde en er nagenoeg geen zicht, in de vroege ochtend scheurde de fok. Om 7.00 uur scheurde ook het grootzeil er werd 8 vadem gelood. Een reserve zeil kom men moeilijk aanslaan door de deklast hoepels. Het anker werd gepresenteerd met 60 vadem ketting, dat echter gelijk verloren ging. Na het scheuren van reserve fok en zevenkleedsfok, welke achter de mast werd aangeslagen sloeg om 12.00 uur stuk. Het reserve zeil deelde dit lot om 15.00 uur. Het schip zette dwars naar de wal. De schipper die bemerkte dat de diepte snel afnam verwachtte snel te stranden. Het gelukte de aandacht te trekken van een grote stomer (Frederik VIII(7.013 brt/1913). Deze konden niet slepen, maar nam wel de bemanning aanboord. De scheepsboot was onbruikbaar door beschadigingen van de deklast hoepels. De bemanning werd met een boot van de Deen aanboord genomen en zette de reis voort naar Hull, waar men embarkeerde. Van de “Scandinavië” is nooit meer iets vernomen. (Op 27 december vergaan.)