Lloyd’s Register geeft vanaf 1804 in verschillende jaargangen aan dat de RICHMOND in 1802 te Philadelphia, Amerika, is gebouwd. Eerst vanaf 10 maart 1814 is de geschiedenis dankzij een koopakte min of meer te volgen wanneer de Liverpoolse rederij Holland Ackers & Co in Londen eigenaar wordt van de RICHMOND. Mogelijk was het fregat tijdens de Amerikaans-Engelse oorlog (18 juni 1812 – 18 februari 1815) door de Engelsen gekaapt, maar daarover is verder geen indicatie gevonden.
1816
MCO 040716
Vlissingen, 2 juli. Ter rede gekomen, den 1 juli, de RICHMOND, kapt. W. Cunningham, van Liverpool naar Rotterdam, met klipzout. (opm: Engels fregat, zou op 29 april 1817 naar Antwerpen worden verkocht, zie DC 010417)
RC 130716
Rotterdam, 12 juli. Den 10, des morgens, arriveerde de RICHMOND, kapt. W. Cunningham, van Liverpool.
RC 250716
Advertentie. Uit de hand te koop het schip RICHMOND, thuisbehorende te Liverpool, metende, volgens register, 341 ton, doch ladende 500 ton, en als dan diep gaande 16 en 1 half voet; is te Philadelphia van de beste materialen, te weten live oak en ceder, gebouwd, en ingerigt voor de vaart op de Oost-Indiën, ook voor de vaart op de West-Indiën zeer geschikt; is met koperen bouten vastgemaakt en gekoperd; zeilt bij uitstek snel en is een zeer gemaklijk zeeschip; is van een zeer goede inventaris voorzien, en het Hol in de beste orde; zijnde er in de maand mei laatstleden GBP 500 zo aan het schip als tuigagie te Liverpool te kosten gelegd, en het schip als toen aldaar in het droge dok geweest.
Adres bij kapt. Wm. Cunningham, aan boord van het schip, thans liggende te Dordrecht, of bij de Heren Hudig, Blokhuyzen en Van der Eb te Rotterdam. (opm: zie RC 310816 en DC 180317)
RC 310816
Advertentie. Gerard Mauritz, S.J. Brand, O.J. van Wageningen, E. Boonen, J. Boonen en P. van Volkom, makelaars, als lasthebbende van hunne Principalen, zullen, ten overstaan van een daartoe bevoegde beambte, op donderdag den 5 september 1816, des morgens ten 11 uren, te Dordrecht, in het Venduhuis De Gouden Molen, op de Hooge Nieuwstraat, verkopen: een extraordinair, van live oak en ceder gebouwd, snelzeilend met koperen bouten vast gemaakt en gekoperd Fregatschip, genaamd RICHMOND, gevoerd door kaptein William Cunningham, lang over steven 109 en 1 half voet, wijd, op de buitenhuid, 29 voet 6 duim, hoog, tussen deks, 6 voeten 10 duim, hol, in het ruim, 13 voeten 3 duim, alles Amsterdamse maat, met al deszelfs rondhout, staande en lopende want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgoederen, zo als hetzelve thans is liggende in de Kalkhaven; breder bij de inventaris omschreven; nadere onderrigting te bekomen bij de Heren Decourt en Comp, en bij de makelaar Gerard Mauritz te Dordrecht. (opm: zie RC 250716, DC 180317 en 010417)
1817
DC 180317
Advertentie. Gerard Mauritz, O.J. van Wageningen, E. Boonen, J. Boonen, P. van Volkom en N. van Meeteren Brouwer, makelaars, als last hebbende van hunne principalen zullen verkopen, op dinsdag 1 april 1817 des morgens ten elf ure, te Dordrecht in het Venduhuis De Gouden Molen: het extraordinair snelzeilend gekoperd fregatschip RICHMOND, lang over steven 109½ voet, wijd op de buitenhuid 29½ voet, hoog tussen deks 6 voet 10 duimen, hol in het ruim 13 voet 3 duim, met alle deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen, en verdere scheepsgoederen, zoals hetzelve is liggende in de Kalkhaven te Dordrecht. Nadere informatie te bekomen bij de makelaar G. Mauritz aldaar. (opm: zie DC 010417)
DC 010417
Advertentie. De verkoping van het fregatschip RICHMOND, aangeslagen tegen heden 1 april 1817, in het Venduhuis de Gouden Molen te Dordrecht, zal geen voortgang hebben, alzo hetzelve uit de hand verkocht is.
(opm: zie o.a. MCO 040716 en DC 180317; het fregat werd voor NLG 12.000 aangekocht door Gebr. Boyes, Antwerpen en ging onder de naam HARRIET met kapt. John Ghersi in januari 1818 naar zee)
Op 16 mei 1817 werd een eerste zeebrief verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor Daniel Arentsen als kapitein. (hierbij staat de notitie ‘ex-RICHMOND’)
Deze zeebrief werd op 8 december geroyeerd, met vermelding ‘vervanging kapitein’. Kapt. Arentsen is met de HARRIET niet uitgevaren; hij zal veeleer zijn gebruikt om tijdens eventuele reparaties en vernieuwing van uitrusting aan boord het gezag te handhaven.
Op dezelfde dag, 8 december 1817, werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor John Ghersi als kapitein.
1818
RC 100118
Londen, 6 januari. Te Portsmouth is den 4 dezer binnengelopen het schip (opm: fregat, thuishaven Antwerpen, eerste reis onder Nederlandse vlag) HARRIET, kapt. J. Ghersi, van Amsterdam naar St. Thomas.
OHC 080918
Amsterdam, 5 september. Den 28 augustus is te Deal binnen gelopen het schip HARRIET, kapt. Ghersi, van St. Domingo naar Antwerpen, heeft den 29 dito de reis vervolgd.
1819
Op 25 maart 1819 verkregen de Gebroeders Boyes voor de HARRIET – ex-RICHMOND – een nieuwe zeebrief voor kapt. M. Erichsen.
1820
Op 14 februari 1820 werd voor een reis naar West-Indië een Turkse Pas verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor Matthias Ericksen als kapitein.
OHC 140920
Amsterdam, 12 september. Den 5 september was op hoogte van Cowes het schip (opm: fregat) HARRIET, van St. Domingo naar Antwerpen.
1821
Op 9 maart 1821 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor Matthias Ericksen als kapitein. Voor deze combinatie werd ook een Turkse Pas verstrekt voor een reis naar Zuid-Amerika.
RC 210421
Rotterdam, 20 april. Sedert den 15 zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de DRIE GEBROEDERS, L. Lorentzen, naar Noorwegen; CATHARINA MARIA, C.G. Krohs, naar Hamburg; de HOOP, J. van der Lusdonck, en DIE HOFFNUNG, P.J. de Boer, naar Lissabon; HENRIETTE (opm: fregat HARRIET, thuishaven Antwerpen), M. Ericksen, naar Madera; de VROUW ALIDA, T.E. Bart, en ANTHONIUS EN CORNELIA, O.P. Blohm, naar Liverpool;
RC 310721
Rotterdam, 30 juli. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 27 juli:
Het Hollands schip HARRIET, Erickson (opm: fregat, thuishaven Antwerpen, kapt. Matthias Ericksen), van Antwerpen, den 30 mei van Kaap-Haiti naar Gonaives vertrokken, en diezelfde dag bij Port-du-Paix door een Insurgenten kaper (opm: opstandeling, uit Venezuela) aangehouden, welke zeide tot het eskader van Aurcy (opm: slecht leesbaar) te behoren, die, sedert enige dagen, met tien of elf schepen van verschillende soort op die kust kruiste; de supercarga, de kapitein en een passagier van de HARRIET waren met veel wreedheid behandeld. Na het schip een korte tijd in bezit gehouden en enige weinige artikelen geplunderd te hebben, was hetzelve vrijgegeven en behouden ter plaatse harer bestemming aangekomen.
RC 081121
Rotterdam, 7 november. Van Vlissingen wordt van den 6 dezer gemeld:
Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen: de VLASBLOEM, G. Hulshoff, van Liverpool, laatst van Veere; de EENDRAGT, J.H. Deddes, van Napels; JAVA, W.H. Neal, van Batavia; de VRIENDSCHAP, E.E. de Vries, van Marseille; CONCORDIA, H.J. Nagel, van Liverpool; HENRIETTA, M. Erichsen (opm: fregat HARRIET, thuishaven Antwerpen, kapt. Matthias Ericksen), van St. Domingo; de CHASSEUR, J.E. Melchertz (opm: kotter, kapt. J.E. Melcherts), van Malaga; de twee laatste moeten quarantaine houden,
RC 171121
Rotterdam, 16 november. Van Vlissingen wordt van den 13 dezer gemeld: Van hun quarantaine zijn ontslagen en naar Antwerpen opgezeild de schepen la MARIE, L. Merrij, van Seville; HENRIETTE (opm: fregat HARRIET, thuishaven Antwerpen), M. Ericksen, van St. Domingo; de MARIE JOSEPHINE, S. de Best, van Malaga; ISABELLA LOUISE (opm: sloep ISABELLE EN LOUISE), P. Eggers, van Villa Nova, en de CHASSEUR, J.E. Melcherts, van Malaga.
1822
Op 15 april 1822 werd een Turkse Pas, voor een reis naar Zuid-Amerika, verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor Matthias Ericksen als kapitein.
1823
DC 060523
Vlissingen, 26 april. Van den 22 dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen ZELDEN RUST (opm: kof ZELDENRUST), kapt. G.A. Jonkhoff, van Liverpool, met huiden en klipzout; HARRIET, kapt. M. Ericksen, van Rio Janeiro, met koffij; MARIA, kapt. J. Meffot, van Batavia, met suiker en koffij; MINERVA, kapt. D.G. Robijns, van Dublin, met stukgoederen; LOUISA (opm: kof), kapt. D. Guijt, van Jersey, met koffij.
1824
DC 170424
Vlissingen, 13 april. Den 7 en 8 dezer zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen RUBENS (opm: brik RUBBENS, Antwerpen), kapt. Th. Versluijs, van Charleston, met rijst en katoen; de LEMMER, kapt. J. Tammes, van Liverpool, met klipzout; HARRIET (opm: fregat, Antwerpen), kapt. M. Ericksen, van Rio Janeiro, met suiker en koffie; de VROUW MARIA, kapt. D.G. Robijns, van Londen, met stukgoederen; CONCORDIA, kapt. J.D. Zijlstra, en JOHAN GEORGE, kapt. W.D. Kleininga, beide van Liverpool, met klipzout.
MCO 050824
Vlissingen, 3 augustus. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de HARRIET, kapt. M. Ericksen, naar Rio Janeiro, met stukgoederen.
1825
RC 140525
Rotterdam, 13 mei. Te Antwerpen is gearriveerd HARRIET (opm: fregat), kapt. M. Ericksen, van Rio Janeiro.
Op 22 juni 1825 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor Matthias Ericksen als kapitein.
1826
DC 160926
Vlissingen, 9 september. De Nederlandse hoeker JULIANA, schipper Kievijt, is den 3 september ll., op de hoogte van Goudstaart, gepraaid door schipper M. Ericksen, voerende het Nederlands fregat HARRIET, komende gemelde hoeker van Rio-Grande-de-St.-Pedro, gedestineerd naar Antwerpen, en hebbende toen 91 dagen reis; de HARRIET is gisteren alhier ter rede gekomen.
1827
Op 21 juni 1827 werd nieuwe zeebrief verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor G.L. Buisman als kapitein. Voor deze combinatie werd ook een Turkse Pas verstrekt.
RC 190727
Rotterdam, 18 juli. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE PELIKAAN, kapt. J.H. Ricke, DE ELISA, kapt. J. Renken en DE JONGE SOPHIE, kapt. J.F. Muijs, naar Londen; HARRIET (opm: fregat), kapt. G.L. Buijsman en DE JONGE ORANCIA (opm: brik), kapt. S. de Best, naar Batavia; DE JONGE FERDINAND, kapt. J.J. Doesken, naar St. Ubes; DE VERWACHTING, kapt. J.H. Schipper, naar Sandwich; DE JONGE LODEWIJK, kapt. H.A. Wagenaar, naar de Oostzee; THERESIA, kapt. Poodst (opm: brik THÉRÈSE, thuishaven Brugge, kapt. J. Poodts), naar de Marennes; MARIA MATHILDA, kapt. C. van der Hoeven, naar Rio-Janeiro; DE TRITON, kapt. J. Waller, naar Gothenburg.
BC 291127
Te Batavia is gearriveerd den 26 november het schip (opm: fregat) HARRIET, kapt. G.L. Buijsman, den 13 juli vertrokken van Antwerpen, en den 28 november de brik JONGE JACOBUS, kapt. P. Vis, met twee passagiers, vertrokken van Rotterdam den 14 juli.
1828
RC 150328
Amsterdam, 13 maart. Kapt. D. Kraijer, voerende het schip HET SCHOON VERBOND, van Batavia in Texel binnen, heeft de 22e november Ontong Java verlaten en die dag in goede staat zien zeilen het schip HARRIET, kapt. G.L. Buisman, van Antwerpen naar Batavia.
RC 080728
Rotterdam, 7 juli. Te Antwerpen zijn gearriveerd HARRIET, kapt. Buisman, van Sourabaya, EEMSTROOM, kapt. Ruyl, van Dorneziel (opm: Dornumersiel); TWEE GEBROEDERS, kapt. Drewes, van Wismar; THEODORE, kapt. Den Duyts, van Palermo.
1829
Op 20 mei 1829 werd een Turkse Pas verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor G.L. Buisman als kapitein
RC 300529
Rotterdam, 29 mei. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LEONIDAS, kapt. J. Stent, naar Portorico; HARRIET, kapt. G.L. Buysman, naar Batavia; JACOBA, kapt. E.M. de Jonge, naar Havre-de-Grace, DE VROUW ZWAANTJE, kapt. W.G. Stuit, DE VROUW LOLLINA, kapt. J.H. Visser, CATHARINA MARIA, kapt. J. Olufs en DE LEEUW, kapt. J. Verbruggen, naar Rouaan; JULIANA, kapt. W. Garret, naar Rio de Janeiro.
JC 250929
Den 23 september zijn te Batavia gearriveerd het schip HARRIET, kapt. W.B. Zeeberg, met twee passagiers, den 19 mei van Antwerpen vertrokken (opm: kapt. G.L. Buisman moet onderweg van Antwerpen naar Batavia zijn overleden), en de brik MERCURIUS, kapt. J.A. Engels, den 10 mei van Amsterdam vertrokken.
JC 061029
Ter rede van Batavia liggende schepen:
Zr.Ms. fregat BELLONA, Zr.Ms. korvetten ANNA PAULOWNA en NEHALENNIA, Zr.Ms. roei-kanonneerboot No. 8, de koopvaardijschepen HENRIETTE EN HENRY, HARRIET, de GEZUSTERS, GENERAAL VAN GEEN, MARZOEK, ESPERANCE, de brikken PEENGHOEI, FOENGSIE, JOHANNA FREDERIKA, IMHIEN, TJOEMPO, KINGLIONG, PEKALONGANG, PASSEKAN en JOHANNA, de barken ALLIANCE en PHILADELPHIA, de schoeners BLORA, LAJU en PERLENTE en twee buitenlandse schepen.
1830
AH 030330
Batavia, 3 november. In lading lagen alhier naar Amsterdam het Nederlands schip DE GEZUSTERS, kapt. Ingerman en naar Antwerpen de Nederlandse brik (opm: fregat) HARRIET, kapt. Zeeberg.
RC 110330
Rotterdam, 10 maart. Te Antwerpen zijn gearriveerd HERSTELLING, kapt. A.H. Karsijns, van Koningsbergen; METEORE, kapt. Stappers, van Rio-Janeiro en HARRIET, kapt. Zeeberg, van Batavia.
Op 25 maart 1830 werd de zeebrief van de HARRIET, kapt. G.L. Buisman, door de gouverneur van de provincie Antwerpen naar Den Haag geretourneerd, waarna op 1 april royement volgde.
Op 11 augustus 1830 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HARRIET, aangevraagd door de Gebr. Boyes, Antwerpen, voor W.B. Zeeberg als kapitein.
RC 261030
Rotterdam, 25 oktober. Kapt. C. van Gelderen senior, van Malaga te Brielle binnen, rapporteert, dat hij de 8e dezer, op 41º24’ NB en 14º28’ WL van Greenwich, in goede staat zeilende heeft gepraaid het Nederlands schip HARRIET, kapt. W.H. Zeeberg naar Batavia.
Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding vormden tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In reactie daarop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken van de (196) schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden. Dit betrof ook het fregat HARRIET. Doordat kapitein Zeeberg in september al weer naar Batavia was vertrokken deerde deze maatregel het schip voorlopig niet.
1831
JC 050231
Batavia, 3 februari. Heden arriveerde alhier het schip HARRIET, kapt. W.B. Zeeberg, den 28 september vertrokken van Antwerpen.
NIH 150231
Batavia. Ingevoerd per het Nederlands schip HARRIET:
898 kelders (opm: kistjes met 15 vierkante flessen) genever.
558 kisten rode wijn.
100 vaatjes haring.
82 manden seltzer water.
95 vaatjes boter.
JC 050431
Nederlandse schepen, liggende ter rede van Batavia:
Zr.Ms. korvet ANNA PAULOWNA, schepen HARRIET, MARQUIS OF HASTING,brikken SYLPH, CLEMENTINE, MARGARETHA ENGELTINA, KONING DER NEDERLANDEN, FLORA, schoeners IRIS, CLARISSE, DOLPHIJN, KIMSOEN, MOLUKKO.
AH 110631
Scheepstijdingen. Den 8 februari lagen ter rede van Batavia Zr.Ms. korvetten, ANNA PAULOWNA en POLLUX en fregat RUPEL. De Nederlandse schepen MINERVA, kapt. G.H. Ahlers; DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struik, (den 10 naar Amsterdam vertrokken); DE VRIENDEN, kapt. Lelsz; HELENA CHRISTINA, kapt. Martens (reeds te Rotterdam gearriveerd); ANTHONIJ, kapt. Schaap; DE VIER GEBROEDERS, kapt. Lupcke; ANNA CATHARINA, kapt. Veer (van Japan); NEERLANDS KONINGIN, kapt. W. Verloop (van Japan); DE STAD ANTWERPEN, kapt. Bulsing; DIANA, kapt. Nannings; VASCO DA GAMA, kapt. Brandaris; FORTITUDE, kapt. De la Fontaine; ORTELIUS, kapt. Claeys; HARRIET, kapt. Zeeberg en brik PIETER EN KAREL, kapt. Poppen.
AH 151031
Deal, 8 oktober. Binnengekomen de HARRIET, kapt. W.H. Zeeberg, van Batavia.
Ongetwijfeld is de HARRIET Deal binnengelopen om na het eenzijdig uitroepen van de onafhankelijkheid van België op 4 oktober 1830 de ontwikkelingen op de Schelde af te wachten. De Nederlanders verhinderden namelijk in hoge mate de vrije doortocht over de Westerschelde naar Antwerpen en kennelijk wilden ladingbelanghebbenden de lading niet in Oostende of Brugge lossen. Eerst nadat de Nederlandse generaal Chassé zich in Antwerpen in december 1832 had overgegeven kon de HARRIET naar Antwerpen terugkeren. Daar hadden de eigenaars van de lading niet op kunnen wachten, zodat de kapitein opdracht had gekregen zijn lading in Liverpool uit te lossen. Op 11 oktober 1833 liep de HARRIET alsnog haar thuishaven binnen.
Als – nu – Belgisch schip kon niet meer worden geprofiteerd van de door de Nederlandsche Handel-Maatschappij gesubsidieerde vrachten van Oost-Indië naar Europa. Door gebrek aan product was in Indië onvoldoende lading op de vrije markt beschikbaar waardoor de vrachten te laag waren om een lonende besomming te kunnen maken, terwijl uit West-Indië of Brazilië de verschepingen eveneens dramatisch waren gedaald. Tussen 1831 en 1834 werden ruim 45 Belgische schepen alsnog naar Nederland uitgevlagd, maar de Gebrs. Boyes verkozen het fregat op te leggen in afwachting van betere tijden. Toen deze zich niet aandienden werd de HARRIET in 1836 verkocht aan de Leuvense reder Remy-Mastraeten. Onder kapitein Francis Beniest ging de HARRIET in juni weer naar zee.
1836
L.v.C.
De HARRIET, kapt. F. Beniest, is 26 juni van Antwerpen naar Liverpool vertrokken.
AH 200836
Vlissingen, 17 augustus. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de HARRIET, kapt. F. Beniest, van Liverpool.
RC 151036
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 11 oktober.
Uit Liverpool meldt men dat de HARRIET, kapt. F. Beniest, naar Antwerpen gedestineerd, aldaar met lek was teruggekeerd.
(opm: dit was pas de tweede rondreis op Liverpool na vanaf voorjaar 1833 opgelegd te hebben gelegen; waarschijnlijk waren de gebreken van dit inmiddels 34 jaar oude Belgische fregat nu goed voor de dag gekomen; eerst op 6 februari 1837 werd Vlissingen weer bereikt)
1837
AH 090237
Vlissingen, 6 februari. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de HARRIET, kapt. F. Beniest, van Liverpool.
Na lossing werden in 1837 nog enkele rondreizen naar Liverpool gemaakt.
AB 141237
Uitgezeild. Antwerpen, 12 december. De HARRIET, kapt. F. Beniest, naar Lissabon.
1838
MCO 190438
Vlissingen, 18 april. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de HARRIET, kapt. F. Beniest, van Lissabon en Setubal, met zout en stukgoederen.
RC 290538
Uittreksel uit de Lloydslijst tot den 25 mei. De HARRIET, kapt. F. Beniest, van Antwerpen naar Liverpool, is den 23 dezer bij Crygill op het strand geraakt.
(opm: Crygill ligt nabij Holyhead; het Belgische fregat kwam de volgende dag weer vlot)
VCO 210738
Vlissingen, 20 juli. Voor Antwerpen bestemd is alhier ter rede gekomen de HARRIET, kapt. F. Beniest, van Liverpool, met klipzout en katoen.
Tot maart 1841 maakte de HARRIET 10 rondreizen naar Liverpool. De lading vanuit Liverpool bestond in principe uit klipzout, aangevuld met katoen, koffie en ander stukgoed. De uitgaande reis was meestentijds in ballast.
1841
OHC 200341
Amsterdam, 18 maart. Den 14de dezer is te Vlissingen lek binnengekomen het schip HARRIET, kapt. Beniest, van Antwerpen naar Liverpool, hebbende op de Spijkerplaat aan den grond gezeten.
(opm: de HARRIET werd hierna verkocht aan scheepsbouwer Franciscus de Ceuster uit Boom, die het 39 jaar oude fregat, vermoedelijk wegens gebrek aan nieuwbouw orders, opkalefaterde en vertuigde tot bark; na door B.V. voorzien te zijn van het certificaat ‘goed voor emplooi in de lange vaart’ ging kapt. F. Beniest er weer mee naar zee; na van 20 september tot 13 oktober nog een reis naar Liverpool te hebben gemaakt was het definitief gedaan met de korte ‘heen-en-weertjes’ op Liverpool)
1842
RC 050242
Rotterdam, 4 februari. De schepen AUGUSTE, kapt. F.J. de Jaeghere, en HARRIET, kapt. F. Beniest, beide van St. Ubes (opm: Setubal), zijn, het eerste den 17de en het laatste den 18 januari, te Lissabon aangekomen.
(opm: na binnenkomst werd kapt. Beniest op zeer ernstige [onbekende] gronden ontslagen, om op 15 april te worden opgevolgd door kapt. Jean Bauning die nog maar zes weken zijn diploma bezat)
MCO 190542
Vlissingen, 18 april. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de HARRIET, kapt. J.H. Bauning, naar New York, met steenkolen. (opm: op 22 september was de bark met een lading tabak terug in Antwerpen.
1843
L.v.C.
Op 17 januari vertrok de HARRIET onder kapt. Bauning naar Havana; op 30 juli was het schip weer ‘thuis’ met een lading suiker en sigaren.
MCO 191043
Vlissingen, 18 oktober. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de HARRIET, kapt. J. Bauning, naar New York.
1844
L.v.C.
Op 14 april 1844 arriveerde de HARRIET, kapt. J. Bauning, in Antwerpen met een lading katoen uit de Verenigde Staten.
Op 28 oktober zeilde de HARRIET, kapt. Bauning, uit met bestemming Havana, om op 24 maart 1845 in Antwerpen terug te keren met een lading suiker.
1845
UPS 230545
Antwerpen, 20 mei. De Belgische brik HARRIET (opm: bark; eerste reis onder kapt. Jean Beens), is zaterdag avond (opm: 17 mei) met Duitse landverhuizers naar New York vertrokken.
NRC 220945
Aangekomen. Antwerpen, 19 september. De HARRIET, kapt. Beens, met stukgoed van New York.
L.v.C.
Op 2 november vertrok de HARRIET, kapt. Beens, naar Galveston
1846
RC 070246
Uittreksel uit de Lloydslijsten van de 31 januari, den 1 en 2 februari.
Te Galveston is aangekomen de HARRIET, kapt. Beens, van Antwerpen. (opm: na lossing keerde de bark via Puerto Rico met suiker naar Antwerpen terug om op 15 juli 1845 te arriveren; na lossing haalde de reder het schip naar zijn eigen werf in Boom voor een grote onderhoudsbeurt en herstellingen)
1847
L.v.C.
Op 2 maart 1847 vertrok de HARRIET, kapt. Beens, vanuit Antwerpen met emigranten naar New York; de retourlading bestond uit stukgoed waarmee op 16 juli Antwerpen werd bereikt.
Van 30 april tot 29 februari 1848 volvoerde de HARRIET een rondreis naar Havana, om op 29 februari 1848 met een lading suiker (en schade aan het schip) weer in Antwerpen terug te zijn.
1848
RC 190248
Vlissingen, 16 februari. Van Havanna is den 9 januari gezeild de HARRIET, kapt. J. Beens, naar Cowes om order.
RC 290248
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 26 januari.
De bark HARRIET, kapt. J. Beens, van Havanna, is den 25 dezer met verlies van stengen in Duins aangekomen, doch op bekomen order naar Antwerpen gezeild.
UPS 190648
Antwerpen, 15 juni. De Belgische barken HARRIET en VIERGE MARIE, zullen beide binnen enige dagen naar New York vertrekken met landverhuizers aan boord. (opm: de HARRIET, kapt. Beens, vertrok op 18 juni)
RC 161148
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 13 november.
Uitgeklaard. New York, 20 oktober. De HARRIET, kapt. J. Beens, naar Antwerpen. (opm: de HARRIET arriveerde 26 november 1848 in Antwerpen met o.a. katoen en potas)
1849
RC 160649
Havana, 14 mei. Aangekomen de HARRIET, kapt. Zellien (opm: bark, kapt. Henri Zellien), van Antwerpen (opm: vertrokken 23 maart).
NRC 270749
Volgens bericht van Havana, dato 26 juni, lag daar in lading naar Falmouth de Belgische bark HARRIET, kapt. Zellien (opm: op 31 augustus arriveerde de HARRIET met suiker in Antwerpen).
RC 181049
Vlissingen, 16 oktober. Van Antwerpen vertrokken den 14 dezer de HARRIET (opm: Belgische bark, bouwjaar 1802, kapt. Zellien, naar Akyab (opm: Sittwe, Myanmar [Birma])
PLDA 261049
Cowes, 24 oktober. Aangekomen HARRIET, kapt. Zellien, van Antwerpen.
RC 031149
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 30 oktober.
Het schip HARRIET, kapt. Zellien, van Antwerpen naar Akyab, te Cowes binnen, heeft den 28 oktober de reis voortgezet.
1850
RC 230550
Akyab, 11 maart. Binnengekomen de HARRIET (opm: Belgische bark), kapt. H. Zellien, van Antwerpen (opm: op 2 november liep de HARRIET Antwerpen binnen met een lading rijst).
1851
MCO 150251
Vlissingen, 14 februari. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de HARRIET, kapt. H. Soeten, naar New York.
RC 250951
Havanna, 19 augustus. Vertrokken de HARRIET, kapt. H.H. Soeten, naar Antwerpen (opm: op 19 oktober werd Antwerpen bereikt met een lading suiker).
1852
MCO 100152
Vlissingen, 9 januari. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de HARRIET, kapt. Soeten, naar New York, met passagiers (opm: ongetwijfeld landverhuizers; de bestemming werd op 29 maart bereikt).
RC 240652
New York, 8 juni. De Belgische bark HARRIET, kapitein H.H. Soeten, den 4de van hier naar Antwerpen vertrokken, is lek uit zee teruggekomen.
(opm: het voormalige Zuid-Nederlandse fregat, bouwjaar Amerika 1802, kapt. Hubert H. Soeten, werd ter plaatse afgekeurd en verkocht voor de sloop)