Inloggen
MARNE (DE) - ID 16568


Kroniekberichten

Datum 14 juli 1853
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Groningen, 13 juli. Gisteren namiddag is met goed gevolg door de scheepsbouwmeesters Kater en Meulman alhier te water gelaten het nieuw gebouwde schoenerschip, genaamd de MARNE, welk schip zal bevaren worden door kapt. J.M. Beukemam van Leens, onder directie van de heer C.T. Lubbers te Ulrum.
Mede is alstoen met goed gevolg te water gelaten het op de werf van K.K. de Vries, buiten het Klein Poortje, bij Groningen, gebouwde schoenerschip ZORG EN VLIJT, groot 126 ton. Dit schip is gebouwd voor rekening van en zal bevaren worden door kapt. J.B. Mulder, van Groningen.

Afbeelding
Datum 15 juli 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 14 juli. Te Groningen is in de namiddag van de 13e dezer met goed gevolg door de scheepsbouwmeesters Kater en Meulman aldaar te water gelaten het nieuw gebouwd schoenerschip de MARNE, welk schip zal bevaren worden door kapt. J.M. Breukema, van Leens, onder directie van de heer C.T. Lubbers, te Ulrum.
Mede is alstoen met goed gevolg te water gelaten het op de werf van K.K. de Vries, buiten het Kleinpoortje bij Groningen, gebouwde schoenerschip ZORG EN VLIJT, groot 126 ton. Dit schip is gebouwd voor rekening van en zullende bevaren worden door kapt. J.B. Mulder, van Groningen.

Afbeelding
Datum 13 september 1853
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ulrum, 12 september 1853. Aangaande het schoenerschip de MARNE, kapt. J.M. Beukema, kan met zekerheid bericht worden, dat hetzelve jongstleden zaterdag, 's morgens 5 uur, de rede van de Zoutkamp, waar het 's avonds tevoren was aangekomen, verlaten heeft, en te 9 uur in zee gelopen is, gesleept door het stoomvaartuig de HUNZE, en gestuurd door de bouwmeester van hetzelve, den heer Kater, van Groningen, die met enige andere heren zich aan boord bevond, om met de stoomboot terug te keren. Het vaartuig zette hierop dadelijk met de beste gelegenheid koers naar Newcastle, om van daar de reis te vervolgen naar Odessa. Bij het in zee gaan was aan boord alles in orde en wel.

Afbeelding
Datum 15 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 april. De Staats-Courant behelst nog de volgende mededeling.
Volgens een bericht van Zr.Ms. gezant te Konstantinopel (opm: Istanbul) van de 27e maart j.l, had het verbod van uitvoer van granen, onlangs door De Porte uitgevaardigd, gepaard met de vrees dat de schepen wellicht door de regering genoodzaakt zouden kunnen worden, hun lading granen te Konstantinopel te lossen, terwijl het bewind ze alsdan, tegen latere betaling van de prijs, in beslag zou nemen, een algemene vraag doen ontstaan naar firmans (opm: van ferman, bevel van de sultan, pas) voor de laatst aangekomen schepen. De volgende Nederlandse schepen hebben hun firmans verkregen, maar hun vertrek werd nog verhinderd door tegenwind: de HERMINA CATHARINA, kapt. A.J. Bakker; de H. WILLEBRORDUS, kapt. H.G. Boekhout; de MARNE, kapt. J.M. Beukema, de HENRIETTE, kapt. T.C. de Boer; de ELISABETH EN MARIE, kapt. O.J. Bok; de ATALANTE, kapt. H. Beckeringh, en de ANNECHINA, kapt. A.J. Donga.

Afbeelding
Datum 18 april 1854
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Volgens een bericht van Zr.Ms. gezant te Constantinopel van de 27e maart jl., had het verbod van uitvoer van granen, onlangs door de Porte vervaardigd, gepaard met de vrees, dat de schepen wellicht door de regering genoodzaakt zouden kunnen worden, hun ladingen graag te Constantinopel te lossen, terwijl het bewind ze alsdan, tegen latere betaling van de prijs, in beslag zou nemen, een algemene vraag doen ontstaan naar firmans (opm: ferman, bevel van de sultan, hier toestemming tot uitvaren) voor de laatst aangekomen schepen.
De volgende Nederlandse schepen hebben hun firmans verkregen, maar hun vertrek werd nog gehinderd door tegenwind: HARMINA CATHERINA, kapt. Bakker; H. WILLEBRORDUS, kapt. Boekhout; de MARNE, kapt. Benkema; HENRIETTE, kapt. De Boer; ELISABETH en MARIE, kapt. Bok; ATALANTE, kapt. Beckeringh, en ANNECHIENA, kapt. Donga.

Afbeelding
Datum 04 mei 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Ubes (opm: Setubal), 16 april. De Nederlandse schoener MARNE, kapt. Beukema, van Livorno naar Londen, is hier de 11e zeer lek binnengelopen en moet de lading olie en marmer lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 22 mei 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Ubes (opm: Setubal), 8 mei. Het schip de MARNE, kapt. Beukema, van Livorno naar Londen, alhier met schade binnengelopen – zie ons nommer van 4 dezer – heeft de reparatie volbracht en is gereed om de reis voort te zetten.

Afbeelding
Datum 28 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cadiz, 17 januari. De Nederlandse schoener MARNE, kapt. J.M. Beukema, van Cardiff met kolen naar Konstantinopel (opm: Istanbul) bestemd, is in de San Pedro rivier, na alvorens over de rotsen gestoten te hebben, op strand gedreven. Het schip zit nu hoog en droog, maakt veel water en zal moeten lossen om te repareren. (opm: zie NRC 210256)

Afbeelding
Datum 21 februari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cadix (opm: Cadiz), 7 februari. Het Nederlandse schoenerschip MARNE, kapt. Beukema, van Cardiff naar Constantinopel (opm: Istanbul), is hier gisteren met averij binnengelopen. (opm: zie NRC 280156)

Afbeelding