Inloggen
MARIA - ID 16422


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-09-26 / 1892-02-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Newbury, U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1855-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 546.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1034.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-09-26
Register nr: 18680631
Scheepsnaam: MARIA
Type: Bark
Lasten: 546
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zeijlen, van & Decker
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Peters, J.P.
Opmerkingen: 1871 - 504-datum besluit nieuwe zeebrief11-08-1871-39- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Amerika

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1868-09-26 MARIA
Manager: Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: ex. UNION Amerikaans

Date/Name Ship 1876-01-00 MARIA
Manager: N. Brantjens, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N. Brantjens, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands

Ship Events Data

1876-01-00: Sale/Verkoop
AH 190176 Onderhandse verkoping van schepen: Het Nederlandse barkschip MARIA, groot 1.062 tonnen, gebouwd in 1855, aan de heer Brantjes te Purmerend en het Nederlandse brikschip TEXEL, groot 195 tonnen, gebouwd in 1853, aan de heer A.J. Smaal te Delfzijl; beide door tussenkomst van de makelaar Ed. C.A. Koli.
1881-10-29: Collision
Nieuwe Diep, 29 oktober 1881. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. Visser, van Sundswall, is in aanvaring gekomen met de stoomboot WAALSTEEN en een tjalk, lossende voor het fort op de Harsens; de WAALSTEEN zonk en de tjalk bekwam belangrijke schade.
1882-08-17: Collision
Elseneur, 17 augustus 1882. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. J.E. Visser, van Amsterdam naar Sundsvall, is met belangrijke schade aan de voorsteven, alhier binnengelopen, zijnde in aanvaring geweest.
1888-11-20: Damaged
Amsterdam, 20 november 1888. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. Metus (opm: driemast schip MARIA, ex UNION, ex LYRA), kapt. J.C.E. Metus), van Wiborg naar Purmerend, is met verlies van deklast en met diverse schade de haven van Mandal binnengelopen.
1891-10-19: Damaged
Purmerend, 19 oktober 1891. Volgens heden bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip (opm: bark) MARIA, kapt. J.C.E. Metus, van Sundsvall naar Nieuwe Diep, met verlies van deklast te Christiansand binnengelopen.
1892-02-09: Final Fate: Broken up

Op 09-02-1892 wordt de MARIA verkocht aan J.N. Prins te Nieuw Diep om gesloopt te worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Pieter Peeters werd geboren op 17 januari 1828 te Den Haag. Hij vestigde zich op 18 december 1861 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Boomgaardslaan Wijk 15 nr. 448. Hij behaalde op 27 november 1858 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij was gehuwd met Cornelia Bloklander, geboren op 08 februari 1836 te Den Haag, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.P.Peeters was met vlagnummer R70 in de periode 1862 t/m 1887 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1887 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.P.Peeters met vlagnummer R70 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862 t/m 1867      van de bark “Susanna Johanna”          264 last      varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1874                       van het fregat “Willem Poolman”      813 last     varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885, 1886                            geen vermelding van schip en boekhouder

 

      Bouma025 vermeldt J.P.Peeters als gezagvoerder gedurende:

      *    1863 t/m 1868 van de bark “Suzanne Johanna” ex Koning & Vaderland, gebouwd in 1854 te Vlaardingen, 498 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam

      *    1869 t/m 1870 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

      *    1871 t/m 1874 op het fregat “Willem Poolman”, gebouwd in 1865 te Bolnes, 1627 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Peeters, Jan Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Tofield als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1864 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam;

*   1866 t/m 1868 wederom op de bark “China” (zie hiervoor) en nu varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1868 naar het buitenland verkocht;

*   1869 van de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*   1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1875 t/m 1877 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Tofield, E.

Familiegegevens en opleiding

Jacob Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 09 april 1835 als zoon van Eltje Jacobs Visser en Trijntje Ruurds Fenenga.

Hij trouwde op 06 juni 1860 met Trijntje Louws Jaarsma, geboren te Schiermonnikoog op 06 juni 1837 als dochter van Louw Folkert Jaarsma en Anneke Teens Teensma.

Zij overleed te Schiermonnikoog op 04 december 1906 als weduwe.

Jacob is overleden op 01 oktober 1885 te Den Helder. Als beroep is “gezagvoerder” vermeld. De overlijdensaangifte werd gedaan door de koopvaardijkapitein Gerrit Visser, 54 jaar, wonend te Den Helder, broer van de overledene.

 

Portretten van Jacob Eltjes Visser en Trijntje Louws Jaarsma staan op p. 71 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.E.Visser was met vlagnummer 77 in de periode 1865 t/m 1885 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Hij staat met vlagnummer 23 in de periode 1878 t/m 1888 vermeld als lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”. De einddatum van lidmaatschap moet onjuist zijn.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.E.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1861 t/m 1866 van de brik “Martha Theresia”, gebouwd in 1860 te Risør, 270 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*         1867 van de bark “Houtvaart” ex Jan Hendrik, gebouwd in 1847 te Maassluis, 611 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*         1869 t/m 1871 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 bij W.C.Hoogendijk te Capelle aan de IJssel, 575 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*         1872 t/m 1875 van het 3-mastschip “Koophandel” ex President Plate, gebouwd in 1856 bij J.Otto te Krimpen aan de IJssel, 751 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend.

           Zeetijdingen 18 mei 1875: “In de Golf van Finland op een blinde klip gest. en gezonken.” (Sweys).

           Handelsblad 21 mei 1875 Amsterdam “20 mei 1875. Volgens telegram uit Lovisa 18 dezer, is het Nederlandsche schip KOOPHANDEL, kapitein Visser bij Lovisa aan de grond geraakt en totaal wrak.”

*         1876 t/m 1885 van het 3-mastschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend.

 

Overige bijzonderheden

Teensma061 vermeldt dat Ruurd Melle Eltjes Visser (zie aldaar) in 1873 enige reizen als opperstuurman maakte bij zijn broer J.E.Visser op de bark “Koophandel”. Het zou hier dan moeten gaan om Jacob Eltjes Visser en niet Jan Eltjes – zie aldaar

 

Handelsblad 07 februari 1868: Advertentie van publieke verkooping van het gekoperd en kopervast Barkschip BONI te Dordrecht, gevoerd door kapitein C.J.Rotgens (sic), op 7 maart 1868. Volgens meetbrief lang 36,40 el, wijd 7,14 el, hol 4,98 el en alzoo gemeten op 575 ton of 303 last. Ligt aan de werf het Witte Kruis van Joh.Meyjes & zoon Kl.Katteburgerstraat. (BONI, ex KEMANGLAN, behoorende aan Gerrit van Hoogstraten en Zoon Dordreccht. Verkocht aan N.Brantjes Purmerend, gevoerd door kapitein J.E.Visser 77 sch. 303 last – 575 ton gebouwd 1855).”038.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Visser, Jacob Eltjes

zie ook Dobbinga

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.R.Dobbenga als gezagvoerder gedurende:

*    1886 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*    1901 t/m 1902 op de bark “George Washington” ex Glendower, gebouwd in 1861 te Newburyport, 1184 ton o.m., varend voor E.J. Bok & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1902 vermist.

 

Een afbeelding van de bark “George Washington” staat op p.59 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Dobbenga, F.R.

Familiegegevens en opleiding

Jouke Cornelis Metus werd geboren te Schiermonnikoog op 13 augustus 1834 als zoon van Edzo Jans Metus en Grietje Joukes Visser.

Hij trouwde op 02 juni 1864 te Amsterdam met Margaretha Catharina Bakker, geboren te Amsterdam op 27 augustus 1839 als dochter van Hendrik van Peer Bakker, zeeman, en Gesina Donema. Ten tijde van het huwelijk was de vader overleden en de moeder staat geboekt als tapster te Amsterdam. Bij het huwelijk waren o.a. getuigen de koopvaardijkapitein Jan Eltjesz. Visser, 36 jaar, en de zeeman Teen Jaarsma, 24 jaar. (Teen werd later gezagvoerder en beide getuigen waren ook lid van “De Herkenning”- zie aldaar).

Bij de huwelijkse bijlagen was een onder ede afgelegde verklaring van de bruidegom aangaande zijn vader, en wel dat “hij onbekend is met zijne laatste woonplaats of plaats van overlijden.” Margaretha Bakker overleed te Amsterdam op 24 april 1923.

Jouke overleed te Amsterdam op 08 februari 1911.

In het bevolkingsregister van Amsterdam Index 1864, fiche 3730, staan een aantal personen Metus. In de bijbehorende fiche K341-1261 wordt vermeld Jouke Cornelis Metus als het hoofd van het gezin, geboren op 13 augustus 1834 te Schiermonnikoog, zeeman, wonende op de Zeedijk en in mei 1880 verhuisd naar L80 (niet verder nagekeken). Voorts zijn vrouw Margaretha Catharina Bakker, geboren te Amsterdam op 27 augustus 1837, zijn dochter Margartha Gesina, geboren te Amsterdam op 28 (maand onleesbaar), 1865, en zijn zoon Jouke Cornelis, geboren te Amsterdam op 22 januari 1867

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Metus wass met vlagnummer 86 in de periode 1869 t/m 1917 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 J./J.C./J.C.E. Metus als gezagvoerder gedurende:

*          1868 t/m 1871 van de bark “Houtvaart” ex Jan Hendrik, gebouwd in 1847 te Maassluis, 611 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*          1872 t/m 1877 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 bij W.C.Hoogendijk te Capelle aan de IJssel, 575 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*          1877 t/m 1885 van de bark “A.R.Falck, gebouwd in 1846  bij C.Smit te Alblasserdam, 641 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*          1887 t/m 1892 van het 3-mastschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton  varend voor N.Brantjes te Purmerend.

            09 februari 1892: “Verk. om gesloopt te worden” (aan J.N.Prins te Nieuwediep) (Sweys).

 

Overige bijzonderheden

Bremer094 vermeldt de stranding van de bark “Boni” op 18 september 1871 bij het “Observatorium” (waar deze locatie is, weet ik niet) geladen met hout onder gezag van kapitein Metrus (sic)

 

In een artikeltje in het Noord-Hollands tijdschrift “De Speelwagen” uit 1951, 6de Jg. p.38-40 staat een herinnering van C.Oud uit Purmerend onder de titel “`Zeilschepen te Purmerend op het eind van de 19de eeuw”.

“De firma Brantjes (een houthandel in Purmerend) had zelf ook zeilschepen, waarvan ik mij nog de barken “Christoforos” en “Koophandel” en de brik “Marie” herinner. De “Koophandel” is in de Oostzee gestrand en verlaten, en de “Marie” na aanvaring in de Oostzee voor sloop verkocht.

…De firma Brantjes had ook nog een mooi ijzeren zeilschip, de “Willem Eggerts”, een schip, dat nooit in Purmerend kwam, in tegenstelling met de “Koophandel” en de “Marie”, die als regel in Purmerend overwinterden.”

 

In het kasboek 1898-1927 van het Pensioenfonds “Goede Voorzorg” is in 1899 de ontvangst vermeld van f 5,50 onder de vermelding “Jouke Metus, incl. boete”. Het betreft hier kennelijk een contribitiebetaling plus een boete vanwege achterstallige voldoening van de jaarlijkse bijdrage.

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Metus, Jouke Cornelis Edzo

Algemene informatie

1868

AH 171268
Hellevoetsluis, 15 december. Uitgezeild MARIA, Peeters naar Samarang via Brouwershaven.

1869

SAB 280669
Advertentie. Op de Vendutie van morgen dinsdag 29 dezer, bij Soesman & Co, verkopen voor rekening van de belanghebbenden: 8 spiegels en 6 schilderijen met zwart gouden lijsten alles beschadigd gelost uit de MARIA. Gezagvoerder J.P. Peters.
AH 040869
Samarang, (geen dag) juni. Aangekomen MARIA, Peeters van Rotterdam.

1870

DT 181079
Gepraaide schepen: 27 augtus op 1 graad Z.Br., 23* W.L. LAURENS COSTER, kapt. A.K. Zweede, van Rotterdam naar Batavia. - MARIA, kapt. E. Tofield, van Liverpool naar Soerabaja.

1871

DT 040771
Gepraaide schepen: 11 Juni op 32 graden 20' N.Br., 41 graden 40' W.L. MARIA, kapt. E. Tofield, van Passaroeang naar Rotterdam.
OHC 050771
Brouwershaven, 4 juli. Binnengekomen MARIA, kapt. E. Tofield, van Passaroeang naar Rotterdam.
DT 060771
Cargalijst Rotterdam. MARIA, kapt. E. Tofield, van Passaroeang met 7.010 balen koffie, 3.523 kratjan suiker, 967 schuitjes tin en 6.502 bossen bintrotting. N.H.M.

DT 080771
Brouwershaven, 6 Juli. Binnen: SRIVO, Jansen, Helsingfors naar Rotterdam: is bij het ankeren tegen het Nederlandse schip MARIA, kapt. E. Tofield, van Passaroeang alhier binnen, aangedreven, waardoor beiden enige schade aan het tuig hebben bekomen.
DT 131071
Helvoetsluis, 11 oktober. Uitgezeild MARIA, E. Tofield naar Newcastle.

1872

DT 050172
Gepraaid: 22 november 1871 op 19 graden Z.Br.. 29 graden W.L. MARIA, kapt. E. Tofield, van Rotterdam naar Batavia.
DT 190372
Batavia, 4 februari. Binnen: MARIA, E. Tofield, van Rotterdam.
DT 190372
Batavia, 18 februari. Uitgezeild MARIA, E. Tofield naar Rangoon.
DT 160972
Gepraaid: 17 augustus op 13 graden 30' N.Br., 25 graden 10' W.L. MARIA, kapt. E Tofield, van Rangoon naar Liverpool.
OHC 211172
Brouwershaven, 20 november. Binnengekomen MARIA, E. Tofield van Liverpool naar Zierikzee, als bijlegger.
ST 231172
Zierikzee, 20 november. Aangekomen MARIA, E. Tofield van Liverpool, laatst van Brouwershaven.
ST 141272
Zierikzee, 12 december. Uitgezeild MARIA, E. Tofield naar Amsterdam.

1873

JB 100573
Rotterdam, 2 april. Op 1 april is hier aangekomen de mail uit Ned. Oost.-Indië. dd. 20 februari.

Het fregatschip MARIA, kapitein E Tofield, groot 1062 tonnen, is den 29sten met een diepgang van 40 decimeters, langs de Nieuwen Waterweg naar zee gesleept, bestemd naar Newcastle.
DT 190873
Gepraaid: 27 juni op 1° 6' Z.Br., 27° 5' W.L. MARIA, kapt. E. Tofield, van Newcastle naar Makassar.

1874

ST 190274
Makassar, 13 november 1873. Uitgezeild MARIA, E. Tofield naar Amsterdam.
DT 170374
Gepraaid: 8 februari op 3° 49' Z.Br., 18° 26' W.L. MARIA, kapt. E. Tofield, van Makassar naar Amsterdam.
DT 270374
Gepraaid: 14 maart op 42° 55' N.Br., 29° 50' W.L. MARIA, kapt. E. Tofield, van Makassar naar Amsterdam.
DT 310374
Texel, 28 maart. Binnengekomen MARIA, E. Tofield van Makassar, de 13de november 1873 vertrokken.
DT 310374
Cargalijst Amsterdam. MARIA, E. Tofield van Makassar met: 2.013 balen koffie, 11 kisten, 12.930 paar paarlemoerschelpen, 349 buffel-, 396 runderhuiden, 11.550 bossen bindrotting, 335 zakken gom Copal, Blaauw & C°.; 6.165 balen koffie, N.H.M.

1876

AH 190176
Onderhandse verkoping van schepen: Het Nederlandse barkschip MARIA, groot 1.062 tonnen, gebouwd in 1855, aan de heer Brantjes te Purmerend en het Nederlandse brikschip TEXEL, groot 195 tonnen, gebouwd in 1853, aan de heer A.J. Smaal te Delfzijl; beide door tussenkomst van de makelaar Ed. C.A. Koli.

Op 11-02-1876 wordt voor de MARIA door N. Brantjes uit Purmerend een zeebrief aangevraagd voor kapt. Jacob Eltjes Visser.


AH 220476
Vlissingen, 21 april. Uitgezeild MARIA, Visser naar Riga.
AH 260676
Elseneur, 21 juni. Gepasseerd MARIA, Visser van de Oostzee naar Holland.
AH 030976
Nieuwe Diep, 1 september. Binnengekomen MARIA, Visser van Borga.
AH 181176
Nieuwe Diep, 16 november. Gisteren na posttijd binnengekomen MARIA, Visser van Lovisa.

1877

AH 250477
Nieuwe Diep, 23 april. Uitgezeild MARIA, Visser naar Pernoviken.
AH 200777
Nieuwe Diep, 19 juli. Vertrokken MARIA, Visser naar Pernoviken.
AH 010977
Nieuwe Diep, 31 augustus. Binnengekomen MARIA, Visser van Pernoviken.
AH 131177
Bij Dragor, 5 november, MARIA, Visser van Kötka naar de Noordzee.

1878

AH 160478
Nieuwe Diep, 14 april. Uitgezeild MARIA, Visser naar Pernoviken.
AH 070878
Nieuwe Diep, 6 augustus. Binnengekomen MARIA, Visser van Pernoviken.

1879

AH 100579
Nieuwe Diep, 8 mei. Vertrokken MARIA, Visser naar Sundswall.

1880

AH 010680
Nerva, 22 mei. Uitgezeild MARIA, Visser naar Purmerend.
AH 060980
Nieuwe Diep, 4 september. Binnengekomen MARIA, Visser van Gamele Carleby.
AH 150980
Nieuwe Diep, 14 september. Uitgezeild MARIA, Visser naar Kötka.

1881

AH 080581
IJmuiden, 7 mei. Uitgezeild MARIA, Visser naar Kötka.
AH 080781
Nieuwe Diep, 6 juli. Vertrokken MARIA, Visser naar Gamle Carleby.
AH 201081
Sundswall, 6 oktober. Uitgezeild MARIA, Visser naar het Nieuwe Diep.
AH 301081
Nieuwe Diep, 29 oktober. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. Visser, van Sundswall, is in aanvaring gekomen met de stoomboot WAALSTEEN en een tjalk, lossende voor het fort op de Harsens; de WAALSTEEN zonk en de tjalk bekwam belangrijke schade.
NRC 301081
Nieuwediep, 29 oktober. Het schip MARIA, kapt. Visser, is, binnenkomende van Sundsvall, tegen de in lossing liggende stoomboot WAALSTEEN gelopen, alle pogingen door de marine vannacht aangewend, mochten niet baten om het zinken van genoemd stoomschip te voorkomen.

1882

NRC 120682
Nieuwediep, 10 juni. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. J.E. Visser, van hier naar Sundsvall is door de stilte tegen de Zuiderhaaks ton gedreven, doch weer slaags geraakt en heeft ogenschijnlijk zonder schade de reis voortgezet.
NRC 180882
Elseneur, 17 augustus. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. J.E. Visser, van Amsterdam naar Sundsvall, is met belangrijke schade aan de voorsteven, alhier binnengelopen, zijnde in aanvaring geweest.
AH 020982
Elseneur, 28 augustus. Vertrokken MARIA, Visser naar Sundswall, na volbrachte reparatie.

1883

AH 220583
Elseneur, 17 mei. Gepasseerd MARIA, Visser van het Nieuwe Diep naar Sundswall.
AH 060783
Nieuwe Diep, 5 juli. Vertrokken MARIA, Visser naar Sundswall.
AH 301083
Nieuwe Diep, 29 oktober. Binnengekomen MARIA, Visser van Sundswall.

1884

AH 160484
Nieuwe Diep, 15 april. Uitgezeild MARIA, Visser naar Sundswall.
AH 200684
Nieuwe Diep, 19 juni. Vertrokken MARIA, Visser naar Nerva.

1885

AH 130585
Lovisa, 11 mei. Aangekomen MARIA, Dobbinga van het Nieuwe Diep.
NRC 300885
Op het Nederlandse schip MARIA, kapt. F. Dobbenga, komende van Pernovicken (Zuid Finland) en bestemd naar Nieuwediep bevond zich als kok T. de Jong, die in de nabijheid van de kust, kort voor het bereiken van de haven, door een stortzee overboord sloeg en verdronk.

1886

AH 060586
Nieuwe Diep, 5 mei. Uitgezeild MARIA, Metus naar Nerva
AH 150686
Nerva, 7 juni. Vertrokken MARIA, Metus naar het Nieuwe Diep.
AH 210986
Nieuwe Diep, 28 september. Aangekomen MARIA, Metus van Nerva.

1887

AH 240787
Dragör, 17 juli. Gepasseerd MARIA, Metus van Sundswall naar het Nieuwe Diep.
AH 041087
Nieuwe Diep, 3 oktober. Aangekomen MARIA, Metus van Sundswall

1888

NRC 090988
Purmerend, 8 september. Volgens heden bij de rederij ontvangen telegram is te Trangsund aangekomen het Nederlandse schip MARIA, kapt. Metus, van Nieuwediep.
NRC 241188
Christiansand, 21 november. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. Metus, van Wyborg naar Purmerend met hout, is lek en met verlies van deklast hier binnengelopen.
AT 271188
Amsterdam, 20 november. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. Metus (opm: driemast schip MARIA, ex UNION, ex LYRA), kapt. J.C.E. Metus), van Wiborg naar Purmerend, is met verlies van deklast en met diverse schade de haven van Mandal binnengelopen. (opm: zie PGC 041288)
PGC 041288
Christiansand, 25 november. Het schip MARIA, kapt. J.C.E. Metus, van Wyborg naar Purmerend, alhier met schade binnen, zal de reis voortzetten. (opm: zie AT 271188)
NRC 251288
Gamle Hellesund, 20 december. Het barkschip MARIA, kapt. Metus, van Wyborg naar Purmerend, heeft lekkage in de boegpoort, welke door een duiker zal worden voorzien.

1889

AH 130689
Purmerend, 12 Juni. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandsche schip MARIA, kapitein Metus, heden van Nieuwediep te Hudiksvall aangekomen.
AH 111089
Elseneur, 7 oktober. Gepasseerd MARIA, Metus van Sundswall naar Purmerend.

1890

AH 120490
Nieuwe Diep, 12 april. Uitgezeild MARIA, Metus naar Sundswall.

1891

PGC 211091
Purmerend, 19 oktober. Volgens heden bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip (opm: bark) MARIA, kapt. J.C.E. Metus, van Sundsvall naar Nieuwe Diep, met verlies van deklast te Christiansand binnengelopen.
PGC 241091
Christiansand, 20 oktober. Het schip MARIA, kapt. J.C.E. Metus, van Sundsvall naar Nieuwediep, is lek en heeft bij het binnenkomen assistentie gehad van een Engelse smak. (opm: zie PGC 041191)
PGC 041191
Amsterdam, 2 november. Het schip MARIA, kapt. J.C.E. Metus, van Sundsvall naar Nieuwe Diep, met schade te Christiansand binnen (opm: zie PGC 211091), zal door de Nederlandse sleepboot HERCULES naar de destinatie worden gesleept.

1892

Op 09-02-1892 wordt de MARIA verkocht aan J.N. Prins te Nieuw Diep om gesloopt te worden.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.650
DVD VII –2054, 2057
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip UNION(Engels schip), thans MARIA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 20 augustus 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper Gustav Kaltenbach, koopman te Singapore

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Johannes de Decker Gulielmuszoon voor zijn firma
Van Zeylen & Decker, Rotterdam, als mede-reders en boekhouders

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 1034 tonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 22 augustus 1868

nummer van registratie deel 213, folio 28, verso, vak 6

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 43.000,-

Bijzonderheden: het schip ligt thans te Rotterdam.
Het schip is ingeschreven ten kantore der hypotheken van het kadaster te Rotterdam op 25 augustus 1868, deel 8, no.1087.



researcher/datum research: ML / 140909

Naam MARIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1868
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
AT = Abo Tidning
DT = De Tijd
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
SAB = Samarangsch Advertentie blad