Inloggen
SUNDA - ID 16416


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-09-14 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Desmond, Miramichi, N.B., Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1865-06-15
Technical Data

Net Tonnage: 1701.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 898.00 lasts
 
Length 1: 62.87 Meters Registered
Beam: 9.88 Meters Registered
Depth: 6.16 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-09-14
Register nr: 18680604
Scheepsnaam: SUNDA
Type: Fregat
Lasten: 898
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veder & Zonen, J.R.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bruggen, J.L. ter
Opmerkingen: 1870 - 503-datum besluit nieuwe zeebrief02-09-1870-52- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Engeland

Ship History Data

Date/Name Ship 1865-06-15 ROYAL ARCH
Manager: William Muirhead, Miramichi, N.B., Canada
Eigenaar: William Muirhead, Miramichi, N.B., Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Miramichi, N.B. / Canada
Additional info: Off.no. 50861

Date/Name Ship 1866-00-00 ROYAL ARCH
Manager: Thomson Aikman, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Thomson Aikman, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Additional info: Off.no. 50861

Date/Name Ship 1868-09-14 SUNDA
Manager: Firma J.R. Veder & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTDM

Date/Name Ship 1877-07-00 SUNDA
Manager: E.B. Hatfield, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: E.B. Hatfield, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Additional info: Offr.no. 50861

Ship Events Data

1868-09-11: History
Hellevoetsluis, 11 september. Het koopvaardijschip SUNDA (opm: fregat, recente aankoop ex-ROYAL ARCH, afm. 65,90 x 12,60 x 7,56 m.) wordt hier in het droge dok gekoperd, omdat dit schip te lang is om elders te sleephellingen of te dokken.
1870-12-00: Damaged
Amsterdam, 18 december. Het Nederlandse schip SUNDA, kapt. Overgaauw, van Rotterdam naar Batavia, is volgens particulier bericht lek te Falmouth binnengelopen. Het was reeds op de hoogte van Madeira geweest.
1872-04-26: Collision
Cardiff, 26 april. Het Nederlandse schip SUNDA, kapt. Overgaauw, van Rotterdam te Cardiff aangekomen, is, op Penarth-rede ten anker liggende, door de bark TRINIDAD aangevaren, en heeft daardoor schade aan verschansingen en stutten bekomen.
1873-04-24: Collision
Rotterdam, 24 mei. Volgens brief uit Simonsbaai, 24 april ll., van kapt. M.A. Overgaauw, voerende het fregatschip SUNDA, heeft hij vanaf 5 tot 20 dier maand met hevige storm en orkanen te kampen gehad, waardoor de bovenste vingerling van het roer dwars afgebroken en het roer zelfs zwaar beschadigd was, terwijl verscheidene zeilen verloren gingen. Het schip zelf had zich goed gehouden en was dicht gebleven. Bij aankomst in Simonsbaai was de SUNDA in aanvaring geweest met het Engelse schip INDIAN EMPIRE, doordien laatstgenoemde geen lichten aangestoken had.
1875-01-00: Stranded
Rotterdam, 3 februari. Volgens later bericht is het schip SUNDA, kapt. Overgauw, na in Straat Bali aan de grond geweest te zijn, lek naar Soerabaija teruggekeerd.
1875-05-31: History
Advertentie. Kapt. Overgaauw biedt wissels aan tot een bedrag van NLG 100.000, zegge een honderd duizend gulden, op zes maanden dato, op zijn reders, de heren J.R. Veder & Zonen te Rotterdam, tot dekking van kosten van reparatiën van het schip SUNDA en op de lading. Aanbiedingen in te leveren bij de notaris Snouck Hurgronje te Soerabaija tot de 3e juni, ’s namiddags ten 12 ure.
De agenten van het schip SUNDA, G. Suermondt & Co.
1875-12-01: Damaged
Amsterdam, 18 december. Volgens telegram van Sydney, d.d. 1 dezer is het Nederlandse schip SUNDA, kapt. Overgauw, van Newcastle N.Z.W. naar Singapore, met schade aan tuig en roer uit zee terug gekomen, het moet repareren.
1877-07-24: Sold at auction
De makelaars F. N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H. Hz. B. C. D. Hanegraaff, H. N. Montauban van Swijndregt, H. H. van Dam, C. H. van Dam, en H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zijn van mening, als lasthebbende van hunne meesters, en na gedane aangifte ingevolge de wet, op dinsdag 24 juli 1877, des middags ten 12 ure in de zaal aan de Scheepmakershaven no. 29, publiek te verkopen: Het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands fregatschip SUNDA, laatst gevoerd door kapt. G. Volkersz. volgens meetbrief lang 62 el, 87 duim, wijd 9 el, 88 duim, hol 6 el, 16 duim en alzo groot 1.701 tonnen, met al deszelfs staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Westerhaven, binnen deze gemeente. Nog zal afzonderlijk worden verkocht een chronometer.
1877-12-03: Final Fate: Burnt

Op reis van Norfolk (Virginia). naar Liverpool met 5408 baken katoen etc. is het Engelse fregat SUNDA , kapt. W. Johnson, op 3 december 1877 op de Atlantische Oceaan, in positie 39.05 NB en 58.18 WL, in brand geraakt, totaal uitgebrand en gezonken. De 24 opvarenden konden gered worden door de Britse bark CASWELL.

Gezagvoerders

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Terbruggen, Johannes Leonardus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.A.Overgauw was met vlagnummer R150 in de periode 1851 t/m 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

M.A.Overgauw was in 1866 afwisselend commissaris van de maatschappij058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M.A.Overgauw met vlagnummer R150 als gezagvoerder in de ledenlijst van058:

1849                      bark “Ida Elisabeth”       232 last              varend voor W.Ruysch J.Dz. te Rotterdam

1851                      bark “Johanna Maria”    352 last              varend voor J.R.Veder te Rotterdam

1855                      bark “Johanna Maria”    352 last              varend voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam

1858                      bark “Maria Anna”         292 last              varend voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam

1859, 1862 t/m 1865                                      bark “Constantia”                        375 last           varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

1866, 1867           fregat “Johanna Maria” 472 last              varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

1874                      fregat “Sunda”                 900 last              varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

 

M.A.Overgauw was vanaf 1852 gezagvoerde van de bark “Ida Elisabeth” varende voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam. Het schip strandde op een reis van Liverpool naar Batavia op de westkust van Engeland bij South Light en raakte wrak overigens zonder verlies van mensenlevens024 en 025.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

M.A.Overgauw           Johanna Maria                                     09 mei 1857                                          geen opgave

                                      Constantia                                            22 juli 1862                                          geen opgave

                                      Constantia                                            geen melding                                        06 juni 1863

 

Op 20 april 1859 vertrok van Hellevoetsluis de bark “Maria Anna van J.R.Veder & Zn onder kapitein M.A.Overgaauw en arriveerde te Batavia op 08 augustus 1859 na een reis van 109 zeedagen026(38/049).

 

Bouma025 vermeldt M.A.Overgauw als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1854 van de bark “Ida Elisabeth”, gebouwd in 1847 te Kinderdijk, 444 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam. Het schip is op weg van Liverpool naar Batavia gestrand bij Southlight en wrak geraakt;

*    1858 t/m 1859 van de bark “Johanna Maria”, gebouwd in 1840 te Slikkerveer, 666 ton o.m., varend voor J.R.Veder te Rotterdam;

*    1860 van de bark “Maria Anna”, gebouwd in 1851 te Krimpen aan de IJssel, 553 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam

*    1861 t/m 1866 van de bark “Constantia”, gebouwd in 1850 te Krimpen aan de IJssel, 741 ton o.m., varend voor J.R.Veder te Rotterdam;

*    1867 t/m 1869 van het 3/m schip “Johanna Maria”, gebouwd in 1866 te Slikkerveer, 893 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;

*    1870 t/m 1876 van het 3/mschip “Sunda” ex Royal Arch, gebouwd in 1865 te Miramichi (Nw. Brunswick) 1701 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Overgauw, M.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Volkertz als gezagvoerder gedurende:

*   1872 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1877 van het 3/mschip “Sunda” ex Royal Arch, gebouwd in 1865 te Miramichi (Nw. Brunswick) 1701 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Engeland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Volkertz, G.

Algemene informatie

25 juni 1876 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. Heden ontving ik met mijn kinderen het verpletterend bericht dat mijn dierbare echtgenoot M.A. Overgaauw, gezagvoerder op het Nederlands schip SUNDA, op de 9e dezer aan boord van dat schip te Saigon in China is overleden.
Rotterdam, 15 juni 1876, A.B. Overgaauw, geb. Kramer.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.649
DVD VII –2047, 2054
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip ROYAL ARCH (Engels schip), thans SUNDA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Liverpool, 20 juni 1868

type schip fregat

bouwwerf/verkoper William Nicol, koopman te Liverpool, enig eigenaar

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma J.R. Veder & Zonen, reders te Rotterdam, en mede-eigenaren, zie bijlage
* bijlage niet aanwezig!


te voeren door kapt.

grootte in tonnen 1558,94 bruto registerton en 1472,35 ton netto

tuigage / aantal dekken 3 masten, 1 dek, en balken voor een tweede dek

afmetingen lengte van de voorzijde van de voorsteven onder de boegspriet tot achterkant galjoen van de achtersteven 216,00 voet; breedte tot aan de buitenzijde der beplanking 41,20 voet, diepte van het ruim tot aan wegering midscheeps 24,80 voet, alles Engelse voeten en honderdsten van voeten

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 3 juli 1868 (de originelen werden te Rotterdam geregistreerd)

nummer van registratie deel 209, folio 172, verso, vak 4

notaris Francis Samuel Reynolds, notaris te Liverpool

prijs GBP 11.000,-

Bijzonderheden: schip is gebouwd in 1865 door James Des…….(onleesbaar)…. , Miranchi (?) New Brunswick.
Het officieel nummer was 50861, havennummer Glasgow 64 van 1866.
Translaat uit het Engels 2 juli 1868.

researcher/datum research: ML / 140909





Naam SUNDA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675