Familiegegevens en opleiding
Jan Jans Kuiper werd geboren op 29 augustus 1825 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipperJan Roelfs Kuiper en Annechien Alberts Hubert.
Jan trouwde te Nieuwe Pekela op 04 april 1849 als schipper met Hinderika Jaccobs Bakker, geboren op 03 december 1827 te Nieuwe Pekela als dochter van de broodbakker, later landbouwer Jacob Lammerts Bakker en Jantje Hindriks Mulder. Hinderika overleed op 28 juni 1878 te Nieuwe Pekela, 50 jaar, weduwe.
Jan Jans Kuiper overleed op 14 februari 1872 te Lagos aan boord van de brik “Henderika”, 46 jaar
“Op 11 juli 1872 is bij mij, W.B.Botje, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van het Ministerie van Marine ten geleide van een overlijdensakte, luidende als volgt: Op 14 febr. 1872 verschenen voor mij ondergetekende, Egbert Kistekas, wonende te Oude Pekela, stuurman aan boord van het Nederlands, te Nieuwe Pekela thuis behorende brikschip “Hendrika”, Jan Hinricks, oud 22 jaren, geboren en wonende te Hamburg, lichtmatroos, die verklaarden dat op 14 febr. 1872, terwijl het schip te Lagos lag, is overleden Jan Jans Kuiper, oud 46 jaren, geboren en wonende te Nieuwe Pekela en aldaar gehuwd met Hendrika Bakker, schipper aan boord van genoemd schip.”115
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan vermeld als schipper/koopvaardijkapitein in 1849, 1850, 1851, 1853, 1855, 1858, 1861, 1862, 1868.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Kuiper was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met v;agnummer 112 in de periode 1852 t/m 1872.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
J.J.Kuiper was in 1862 gezagvoerder van de kof “Hendrika Hillechiena”, gebouwd in 1849 te Veendam, 58 last/109 ton, varend voor reder J.H.Wever te Pekela013
Bouma025 vermeldt J.J.Kuiper als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1861 van de kof “Hendrika Hillechiena”, gebouwd in 1849 te Veendam, 109 ton o.m. varend voor J.H.Wever te Pekela. Het schip is in november 1861 gezonken bij Bornholm;
* 1863 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Hendrika”, gebouwd in 1862 te Pekela, 164 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela. Het schip is in 1867 verongelukt;
* 1869 t/m 1872 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela;
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuesuem te Groningen vermeldt:
05 maart 1839, kof “Annechiena”, schipper Roelf Jans Kuiper, scheepsjongen Jan Jans Kuiper, 13 jaar uit Nieuwe Pekela.
30 juni 1840, schip “Annegiena Elsina”, kapitein Roelf Jans Kuiper, scheepsjongen Jan Jans Kuiper, 13 jaar uit Nieuwe Pekela.
28 juni 1849, kof “Henderika Hillechiena”, schipper Jan Jans Kuiper, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.
02 maart 1855, kof “Hinderika Hillechiena”, schipper Jan Jans Kuiper, 29 jaar uit Nieuwe Pekela.
08 februari 1859, kof “Hinderika Hillechiena”, schipper Jan Jans Kuiper, 34 jaar uit Nieuwe Pekela.
23 mei 1862, schoener “Hinderika”, kapitein Jan Jans Kuiper, 36 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 januari 1867, schoener “Hinderika”, kapitein Jan Jans Kuiper, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.
14 september 1868, brik “Hinderika”, kapitein Jan Jans Kuiper, 43 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
“142. RIJNSBERGEN, Jan, geboren te Nieuwe Pekela, 10 April 1844, laatst wonende aldaar.
Was als buitenlandsch zeevarende afwezig, doch is, volgens ingewonnen berigt, zeer onlangs te Brussel binnengekomen, met het Nederl. schip Henderika, kapitein Jan Jans Kuiper.”
Algemeen Politieblad. 1865. Collectie CBG.
KUIPER, JAN JANS.
Familiegegevens en opleiding
Jan werd geboren op 01 december 1851 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Jan Jans Kuiper en Hinderika Jacobs Bakker.
Afgeleid van een monsterrol uit 1879-zie hierna-, maar geen verdere gegevens gevonden
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
Jan was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 112 in de periode 1876 t/m 1879. Hij nam het vlagnummer over van zijn vader Jan Jans Kuiper.
Schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.J.Kuiper als gezagvoerder gedurende:
* 1877 t/m 1878 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela;
* 1879 van de schoenerbrik “Maria Beerta”, gebouwd in 1871 te Hoogezand, 199 ton o.m., varend voor J.D.Romkes te Sappemeer. Het schip werd in 1879 zwaar lek bij Lagura op het strand gezet en geraakte wrak.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
31 januari 1867, schoener “Hinderika”, kapitein Jan Jans Kuiper, lichtmatroos Jan Jans Kuiper, 16 jaar uit Nieuwe Pekela.
14 september 1868, brik “Hinderika”, kapitein Jan Jans Kuiper, lichtmatroos Jan Jans Kuiper17 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 maart 1879, schoener “Maria Beerta”, kapitein Jan Jans Kuiper, 27 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 december 1879, schoener “Maria Beerta”, kapitein Jan Jans Kuiper uit Nieuwe Pekela.
Familiegegevens en opleiding
Jan Korter werd geboren op 16 juli 1834 te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Harm Jans Korter en Anna Freerks Harding. Hij was de jongere broerr van kapitein Freerk Harms Korter.
Jan trouwde op 20 januari 1858 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantina Mulder, geboren 21 april 1835 als dochter van de schipper Teko Kornelius Mulder en Elizabeth Harms de Weerd. Jantina overleed op 22 september 1924 te Nieuwe Pekela, 89 jaar, weduwe.
Jan overleed op 30 december 1915 te Nieuwe Pekela, 81 jaar
Foto van grafzerk plus van het echtpaar Korter-Mulder staan op www.zeemansgraven.nl
J.H.Korter was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer165 in de periode 1858 t/m 1889.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Korter werd per 28 juli 1857 op voordracht van J.de Haan en met vlagnummer 723 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Riga"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 juli 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Jan Harms Korter, oud 23 jaar, voerend de kof “Riga”, met als boekhouder J.U.Zuiderveen te Oude Pekela, adres bij J. de Vries te Amsterdam, op voordracht van kapitein J. de Haan023.
Jan H.Korter was effectief lid van “Zeemanshoop” met vlagnummer 723 in de periode 1857 t/m 1872.
J.H.Korter was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer165 in de periode 858 t/m 1889,
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1860 wordt aan kapitein J.H.Korter een maand gage uitgekeerd wegens het verlies van zijn schip.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 17 april 1860 wordt melding gemaakt van de aanvraag van kapitein J.H.Korter voor een maand gage wegenes schipbreuk, hetgeen wordt toegestaan. Hij vraagt ook vrijstelling van contributie, maar dit verzoek wordt afgewezen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
723 1857-1859 kof Riga J.U.Zuiderveen, PekelA
1860 geen vermelding van schip en boekhouder
1861-1863 galjoen Turrus Davidica J.H.Feijen, Nw.PekelA
1864-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.H.Korter Torres Davidica 13 november 1862? 08 maart 1862
Bouma025 vermeldt J.H.Korter als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1860 van de kof “Riga”, gebouwd in 1845 te Pekela, 148 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in januari 1860 op Ameland gestrand en wrak geraakt;
* 1861 t/m 1863 van de galjoot “Turris Davidica”, gebouwd in 1857 te Pekela, 155 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela. Het schip is in 1863 overzeild;
* 1865 t/m 1878 van d 2-mastschoener “Hazard”, gebouwd in 1864 te Pekela, 184 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela;
* 1879 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela. Het schip werd in 1880 herdoopt in “Jantina Korter”;
* 1880 t/m 1883 van de brik “Jantina Korter, ex Hendrika, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela. Het schip voer in 1884 voor Plant de Visser te Schiedam en was herdoopt in “Plant H.J.;
* 1889 t/m 1895 van de ijzeren 3-mastschoener “Frits Faber Beukema”, gebouwd in 1889 te Hoogezand/Foxhol, 288 ton n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand (Bouma vermeldt het schip ook onder “F.F.Beukema”).
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt.
24 september 1864, schoener “Hazard”, kapitein Jan Korter, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.
29 januari 1873, schoener “Hazard”, kapitein Jan Korter, 38 jaar uit Nieuwe Pekela.
26 januari 1874, schoener “Hazard”, kapitein Jan H. Korter, 39 jaar uit Nieuwe Pekela.
04 maart 1876, schoener “Hazard”, kapitein Jan H. Korter, 41 jaar uit Nieuwe Pekela.
17 februari 1877, schoener “Hazard”, kapitein Jan H. Korter, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 22 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Uitgegaan.
“Triëst 14 Dec. Hazard, J.H.Korter, Hamb.”
Uit:“De Meeden in Bahia” door A.Westers in Jaarverslag 1994 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela
“Op 7 november 1892, twee dagen na het vertrek van de “Meeden” uit Bahia, voer kapitein Berend Harding uit Nieuwe Pekela met de schoenerbrik “Clara” deze haven binnen. Ook … Jan Korter, kapitein van de driemastschoener “Frits Faber Beukema” …. (en andere kapiteins) waren in die jaren in Braziliaanse havens te vinden …”
NRC 02 februari 1860114
Rotterdam, 1 februari. In de nacht van de 26e op de 27e januari zijn op de buitengronden van het eiland Ameland gestrand het Deense galjas schip FORTUNA, kapt. H.N. Fischer, met tarwe, van Naestved naar Amsterdam, en het Nederlandse kofschip RIGA, kapt. J.H. Korter, met haver en gerst, van Landerona (opm: LC 030260 schrijft in identiek verslag Landskrona en dat zal juist zijn; zie verder advertentie) naar Londen. Nadat de vier schepelingen van eerstgenoemd vaartuig waren gered, is het verbrijzeld en met de lading verloren gegaan. Slechts een gedeelte der tuigage en enige wrakken, die aan land waren gespoeld, zijn door de bemoeiingen van de burgemeester gered.
Het laatstgenoemde schip is, nadat de 7 schepelingen en des kapiteins vrouw waren gered, door de zware branding hoger op het strand geslagen, waardoor de gehele tuigage, met behulp van boten, op dezelfde wijze is geborgen. Het schip is echter geheel uit elkander gewerkt en verloren, en waarschijnlijk ook de lading.
Leeuwarder Courant 03 februari 1860114
Advertentie. De notaris E. Meijer te Holwerd gedenkt op donderdag de 9e februari 1860, des morgens 9 uur, bij het Pakhuis van strandvonderijgoederen te Hollum, tegen gereed geld, te verkopen: de uitmuntende en compleet geborgen tuigage van het op 26 januari l.l. te Hollum gestrande kofschip RIGA, groot plm. 100 lasten, gevoerd geweest door kapitein Jan H. Korter, bestaande hoofdzakelijk in: 23 zeilen, merendeels zo goed als nieuw, 1 ankertouw, 1 ankerketting, 2 landvastkettingen, 3 ankers, 3 trossen, stag, want, lopend touwwerk, rondhouten, spil, lier, 2 watervaten; voorts 2 boten, 2 kachels, enige koksgereedschappen en al hetgeen verder ter verkoop zal worden aangeboden.
Bij vaarbaar weder vertrekt het postschip van Holwerd naar Ameland, des daags vóór de verkoop, des morgens te 9½ uur.
NRC 02 december 1863114
Amsterdam, 1 december. De Nederlandse schoener TURRIS DAVIDICA, kapt. Korter, van St. Petersburg met lijnzaad herwaarts, is, volgens brief van Mandal, d.d. 21 november bij Schagen (opm: Skagen) overzeild, doch het volk gered en te Grimstadt (opm: Grimstad, N) aangebracht.
Familiegegevens en opleiding
Kornelis van Wijk werd geboren op 25 mei 1848 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Hannes Oosterveld van Wijk en Arentina Jacoba Breeland.
Kornelis trouwde op 23 januari 1873 te Nieuwe Pekela als schipper met Hinderkien Maurits, geboren te Nieuwe Pekela 07 april 1851 als dochter van de gouddraadwerker Geert Klaassens Maurits en Margien Klaassens de Groot. Hinderkien overleed te Rotterdam op 27 mei 1919, 68 jaar.
Kornelis overleed op 04 februari 1926 te Doorn, 77 jaar.
In Burgerlijke Stand akten wordt Cornelis van Wijk vermeld als schipper in 1873, 1874, 1875.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.O resp. C.H.O van Wijk was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 93 in de periode 1885 t/m 1902.
C.H.O. van Wijk was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 38 in de periode 1873 t/m 1920 (of later).
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.H.O. van Wijk als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1875 van de kof “Elisabeth” ex Gerardina Klasina, gebouwd in 1849 te Hoogezand, 108 ton o.m., varend voor H.Meihuizen te Zuidbroek. Het schip voer in 1876 voor B.J.Scherpbier te Pekela en was herdoopt in “Tweelingen”;
* 1876 t/m 1878 van de galjoot “Jantina”, gebouwd in 1848 te Pekela, 174 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;
* 1883 van de schbrik “Persa”, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 156 ton o.m., varend voor Joh. Meijjes Jerz te Amsterdam. Het schip is in 1883 te San Domingo in een orkaan verongelukt;
* 1884 van de brik “H.J.Plant”, ex Jantina Korter, ex Hendrika, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Cornelis Hannes Oosterveld van Wijk
07 februari 1873, kof “Elizabeth”, kapitein C.H.O. van Wijk, 24 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
27 januari 1874, kof “Elizabeth”, kapitein Cornelis van Wijk, 25 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.
24 maart 1875, schoenerkof “Jantina”, kapitein Cornelis Hannes Oosterveld van Wijk, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
29 januari 1876, kof “Jantina”, kapitein C.H.O. van Wijk, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman en een kok.
08 juli 1876, kof “Jantina”, kapitein Cornelius Hannes Oosterveld van Wijk, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman matroos en 2 lichtmatrozen;
16 februari 1877, kof “Jantina”, kapitein C.H.O. van Wijk, 28 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman, kok en een matroos.
In 6 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Cornelis Hannes Oosterveld resp. C.H.O. van Wijk
Het overzicht luidt:
1873-1874 kapitein van de kof “Elizabeth” 24-25 jaar
1876-1877 kapitein van de kof “Jantina” 27-28 jaar
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.Glim als gezagvoerder van gedurende:
* 1882 van de galjoot “Zeeploeg”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 102 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam. Het schip werd in 1882 in de Noordzee in zinkende toestand verlaten;
* 1885 van de sch.kof “Aurora”, gebouwd in 1858 te Pekela, 160 ton o.m., varend voor Plant de Visser te Schiedam;
* 1886 van de brik “H.J.Plant”, ex Jantina Korter, ex Hendrika, gebouwd in 1868 te Pekela, 205 ton o.m., varend voor Plant de Visser te Schiedam. Het schip is in de Oostzee gezonken.
Overige bijzonderheden
Geen
|