Inloggen
PETCHORA - ID 16266


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1866-11-01 / 1866-12-28 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Port Wallace, Nova Scotia, Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1854-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 162.00 lasts
Gross Tonnage 2: 306.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 109.0 Feet (British) Registered
Beam: 23.4 Feet (British) Registered
Depth: 14.1 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1866
Datum agenda: 1866-11-23
Register nr: 18660724
Scheepsnaam: PETSCHORA
Type: Bark
Lasten: 162
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Brink, M.; Beij, firma van der
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Grol, J.V.
Opmerkingen: VERGAAN-datum besluit nieuwe zeebrief29-12-1870-65- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Engeland

Ship History Data

Date/Name Ship 1854-00-00 C. CLAYTON
Manager: Harker & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Eigenaar: Harker & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockton-on-Tees / Great Britain

Date/Name Ship 1865-00-00 C. CLAYTON
Manager: William Wright, South Shields, Great Britain
Eigenaar: William Wright, South Shields, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: South Shields / Great Britain

Date/Name Ship 1866-11-01 PETCHORA
Manager: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: ex.Engelsschip C. CLAYTON

Ship Events Data

1866-12-28: Final Fate:
OHC. 07-01-1867
Egmond aan Zee, 4 Januarij. Vrijdag, 28 December, des avonds te 7 ure, ontdekte men voor Egmonds wal een licht, naar men vermoedde, van een schip, dat zich in nood bevond. Bij den hevigen wind en de hooge zee zag men eene stranding tegemoet. In allerijl werden de hier voorhan den reddingsmiddelen in gereedheid gebragt, om bijtijds ter plaatse te zijn, waar de nood het vorderen zou. Wat men vermoed had, werd bevestigd. Te tien ure kreeg men berigt van de stranding van een schip, circa een uur benoorden Egmond, en blinnen zeer korten tijd was men ter plaatse des gevaars. Tot drie malen toe werd het vuurpijl-toestel in werking gebragt, doch geen der pijlen bereikte het schip. De bestuurder der N.- en Z.-Holl. Redding-maatschappij al hier, de heer F. Planteijdt, liet nu de boot in zee brengen. Bij drie herhaalde togten zagen de manschappen hunne pogingen mislukken, en ook een vierde pijl miste het doel, door het breken der lijn. Door den bestuurder aangemoedigd, beproefde de bemanning der reddingboot een vierden togt De boot verdween nu in de duisternis, en 20 minuten lang verkeerden de toeschouwers in de bangste onzekerheid, die in vreugdegejuich overging, toen de varensgezellen het wagen van hun eigen leven met de redding van 9 hunner medemenschen (de geheele bemanning) bekroond zagen. — Groot was het gevaar, hetwelk de redders hebben getrotseerd. Toen men, aangevuurd door het angstgeschrei der schipbreukelingen , met alle mogelijke krachtsinspanning het schip nabij gekomen was, zag men den grooten mast op zijde gevallen,
en het middengedeelte van het bovenschip geheel weggeslagen. Drie personen hielden zich aan den mast geklemd, die, door het slingeren, slechts met groote moeite en de meeste omzigtigheid genaderd kon worden. Het gelukte echter, de bedoelde 3 personen in de boot op tenemen. De zes overige, die eerst insgelijks in den grooten mast gezeten hadden, doch veiligheidshalve de wijk hadden genomen naar den fokkemast, waren, zich ook daar niet buiten doodsgevaar achtende, langs het want naar den boegspriet gekropen. Hen te naderen, was onmogelijk; het toeven met de boot uiterst gevaarlijk. Toch bleef de bemanning van deze op de plaats des onheils, totdat de 6 schipbreukelingen, in de diepste duisternis en te midden van een woedenden golfslag, terug geklouterd waren van het voor- naar het achterschip, en op genomen konden worden inde boot. Op deze wijze is de redding van de geheele bemanning der nederlandsche bark PETSCHORA, kapt. Grol, ofschoon ervaren zeelieden haar bijna onmogelijk achtten, nogtans gelukkig volbragt. De namen der acht wakkere mannen, die, onder de leiding van den heer Planteijdt , met de reddingboot in zee zijn gestoken, zijn: Job de Vrij, Klaas Vuil, Cornelis Zwart, Jan Stam, T. van der Plas, Jan Groen, Pieter Zwart en Dirk Bots.
1866-12-28: Final Fate:
Rotterdamse Courant 01-01-1867.
— LI. vrijdag avond is ten noorden van Egmond gestrand en verbrijzeld het Nederlandsch barkschip PETSCHORA, kapit. Grol, met eene lading steenkolen van Newcastle naar Triest.
1866-12-28: Final Fate: Stranded

Rotterdam, 29 januari. Bij Koninklijk Besluit is een gratificatie van tien gulden en een loffelijk getuigschrift verleend aan F. van der Plas, J. de Vrij, K. Vuil, C. Zwart, J. Stam, J. Groen, P. Zwart en D. Boes, allen behorende tot de bemanning der te Egmond aan Zee gestationeerde reddingsboot, wegens het met levensgevaar redden der equipage van het op de buitenbank onder Bergen gestrande Nederlandse barkschip PETSCHORA, in de nacht van 28 december 1866.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1855
Kapitein: HODGE, R.

Datum vanaf: 1860
Kapitein: DUNN, W.M.

Datum vanaf: 1864
Kapitein: NICHOLSON, XX

Datum vanaf: 1865
Kapitein: COVERDALE, XX

Datum vanaf: 1866
Kapitein: MINK, J.P.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.V.(van) Grol/Crol was met vlagnummer 75 eersteklas lid van het Harlinger zeemanscollege "Zemansvoorzorg" in de periode 1875-1895. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters van het College. De gegevens werden ontleend aan de ledenlijsten uit "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 november 1876 wordt besloten aan kapitein Groll  een bewijs van ingenomenheid te verlenen omdat hij 5 reizen naar Riga maakte met een schip van 400 lasten in de periode van 05 april tot 16 november 1876. In de vergadering dd 25 januari 1877 verklaart de Wetenschappelijke Commissie van Zeemanshoop dat “het snelle zeilen van het schip aan een grooten spoed met laden en lossen gemaakt.” is toe te schrijven. In de vergadering dd 31 mei 1877 meldt de Wetenschappelijke Commissie dat de zilveren medaille f 300,- heeft gekost en vraagt of die hoge prijs van invloed is op toekomstige toekenningen. Het Bestuur antwoordt dat bij iedere toekomstige toerkenning een beoordeling door het Bestuur zal volgen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juli 1878 staat vermeld: “De President deelt mede wat het doel was van het Collegie Zeemanshoop eene medaille in te stellen voor bijzondere daden en na in eene rede te hebben aangetoond hoe bijzonder het is geweest dat kapitein J. van Grol in het jaar 1876 5 rezien heeft gedaan heen & terug naar Riga in den tijd van 7/m & 10/d reikt hij de zilveren Medaille aan den bekroonden kapitein uit.”023

 

De schepen van de kapitein

J.V.Grol was in 1880 gezagvoerder van de bark de "President van Rijckevorsel" (gebouwd in 1856, 716 ton)010-p.114.

 

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type       naam van het schip                                         boekhouder/reder

         H75         1873-1878 bark       Anna Maria Wilhelmina

                                                               (ex Frans & Elise, ex Odelia Margaretha    F.R.P.Victor, Amsterdam

                               1879        3/m        President van Ryckevorsel                             F.R.P.Victor, Amsterdam

                               1880        bark       Nicolaas Witsen                                               Oolgaardt & Bruinier, Amsterdam

                           1881-1882 3/m        Dordrecht II                                                      A.Bruinier, Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt J.V.Grol/ J.van Grol als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1867 van de bark “Petchora” ex Clayton, gebouwd in 1854 te Nova Scotia, 306 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand bij Egmond en wrak geraakt;

*    1875 t/m 1880 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1880 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1881 van de bark “Nicolaas Witsen”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 660 ton o.m., varend voor Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam;

*    1882 t/m 1883 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor A.Brunier te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

“Kötka  14 Oct.  Anna Maria Wilhelmina  J.V.Grol,  Nieuwe Diep.”

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: GROL, JACOB VOLKERTS

Algemene informatie

1854

GADI 021254
Te koop, in Liverpool en kan worden afgeleverd in elke veilige haven in Ierland, met een lading hout en delen: de bark CLAYTON, 279 Registerton, lang 109.0 Engelse voeten, breed 23.4 vt en hol 14.1 vt.
Gebouwd in Port Wallace, Nova Scotia, van het beste gedroogde hout.
Het schip is nieuw en heeft alleen de thuisreis (opm: naar Engeland) gemaakt. Bij goedgekeurde wijze van betaling zal het schip voor een eerlijke prijs worden verkocht.
Voor informatie wende men zich tot Wm. Carson & Son, Sir John’s Quay, Dublin.
(opm: in dezelfde advertentie werden ook de brik CUMBERLAND, brigantijn HANNA JANE en schoener DELTA op soortgelijke voorwaarden te koop aangeboden, alle nieuw op Prince Edward Island, Canada, gebouwd)

1855

De bark CLAYTON is op 19 maart 1855 te Stockton-on-Tees geregistreerd onder official number 1307. Eigenaar werd Harker & Co, Stockton-on-Tees en de kapitein R. Hodge.

Dit betekent waarschijnlijk dat de CLAYTON in 1854 op een voorlopige zeebrief voor rekening van Harker & Co van Canada naar Engeland is gezeild.

1860

Vermoedelijk in dit jaar werd kapitein Hodge van de CLAYTON opgevolgd door kapt. W.M. Dunn.

1864

BDP 020364
Plymouth, 28 februari. De bark CLAYTON, van Stockton, onderweg van Hartlepool naar Alicante, is met lekkage de rivier binnengelopen. Kapitein Nicholson rapporteert, dat vanochtend om 7 uur, 12 mijl ZZW van Eddystone, een oorlogsschip, waarschijnlijk een Deens corvet, alleen onder stoom, naar de bark stuurde en gekomen binnen een afstand van 50 vadem (opm: circa 90 meter), toen, kennelijk na de naam en nationaliteit te hebben vastgesteld, voer ze weg naar het zuidwesten, om precies door de route te varen van zes vrachtschepen die het Kanaal opvoeren. Het corvet was volledig zwart en had voor en achter alleen canvas aan haar drie masten. Het schip vertoonde geen kleuren, maar is vermoedelijk hetzelfde dat onlangs tussen Dungeness en Wight kruiste.
 

1865

SDG 060165
De bark CLAYTON, kapt. Coverdale, van en onderweg naar Shields van le Havre, is gedurende de nacht van de 4e op Goodwin Sands geraakt, maar met assistentie weer vrij gekomen en naar Ramsgate gezeild om de claims voor de berging af te wikkelen.

In 1865 werd de bark verkocht aan William Wright, South Shields; de nieuwe kapitein werd J.P. Mink.

1866

Op 10 oktober  arriveerde de CLAYTON onder kapt. J.P. Mink op de rede van Texel. De lading bestond uit hout dat was geladen in Petchora, Barents Zee.
Na lossing in Amsterdam werd de bark verkocht aan de Firma Van den Beij & Co te Amsterdam en kreeg het schip in november de naam PETCHORA.

Op 23.11.1866 werd de eerste zeebrief aangevraagd voor de PETCHORA onder kapt. J.V. Grol. Aanvrager was de Firma Van den Beij & Co, Amsterdam.

NRC 301266
Egmond aan Zee, 28 december. Heden, in de late avond, strandde alhier, vier palen benoorden, het Hollandse barkschip PETCHORA, gevoerd door kapt. Grol, geladen met steenkolen, van Newcastle naar Triëst bestemd. De equipage, uit negen personen bestemd, is, na herhaalde pogingen, dor de reddingboot met levensgevaar gered.
NRC 311266
Alkmaar, 29 december. Gisteravond is ten noorden van Egmond gestrand en verbrijzeld het Nederlandse barkschip PETCHORA (opm: ex CLAYTON, bouwjaar 1854), kapt. J. van Grol, met een lading steenkolen van Newcastle naar Triëst. Na vruchteloze pogingen om met den vuurpijltoestel een lijn over te brengen, is het door volharding en moed van de bemanning van de reddingboot gelukt, de gehele equipage, bestaande uit 9 personen, het leven te redden.   (opm: zie NRC 300167)

1867

AH 020167
Advertentie. Openbare verkoping te Egmond aan Zee, in het dorp en aan strand, op donderdag den 3 januari 1867, vóór de middag ten 11 ure, van de overblijfselen van het op den 28ste december 1866, benoorden Egmond aan Zee, gestrande en verbrijzelde Nederlandse barkschip PETCHORA, gevoerd geweest door kapt. Jacob Volkerts (opm: kapt. Jacob Volkerts Grol), komende van Newcastle en bestemd naar Triëst, bestaande in: wrakken, masten, planken, zeil- en touwwerk, werpankers, victualiën en meer andere voorwerpen. 
NRC 300167
Rotterdam, 29 januari. Bij Koninklijk Besluit is een gratificatie van tien gulden en een loffelijk getuigschrift verleend aan F. van der Plas, J. de Vrij, K. Vuil, C. Zwart, J. Stam, J. Groen, P. Zwart en D. Boes, allen behorende tot de bemanning der te Egmond aan Zee gestationeerde reddingsboot, wegens het met levensgevaar redden der equipage van het op de buitenbank onder Bergen gestrande Nederlandse barkschip PETCHORA, in de nacht van 28 december 1866 (opm: zie NRC 311266).

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.37

DVD XI – 8939-8942

CEDULE

Naam schip PETCHORA, voordien het Engelse schip C. CLAYTON

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 1 november 1866

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. J.P. Mink (onder Engelse vlag)

eigenaar/aankoper Martinus Brink, van zijn firma Van den Bey & Co., Amsterdam, enig eigenaar van het schip

te voeren door kapt. Niet vermeld

grootte in tonnen 162 lasten of 306 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Nova Scotia

plaats / datum registratie Amsterdam, 2 november 1866

nummer van registratie deel 81, folio 54, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip ligt thans te Amsterdam. De waarde wordt gesteld op NLG 5.900,-Het schip was door de firma Van den Bey & Co uit het buitenland gekocht en had nog nimmer een Nederlandse zeebrief.
(opm: verderop in de acte wordt als ex-naam alleen CLAYTON genoemd)





researcher/datum research: ML / 110909

Naam PETCHORA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Noord-Hollands Archief – Haarlem, Archiefnummer Amst.198.3175-1866.37
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, zeebrieven bestanddeel 724
AH = Algemeen Handelsblad
BDP = Bristol Daily Post
GADI = General Advertiser for Dublin and all Ireland
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
SDG = Shields Daily Gazette