Inloggen
EUROPA - ID 16027


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-06-08 / 1879-10-14 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Otto & Zoonen, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1862-10-21
Launch Date: 1863-12-29
Delivery Date: 1864-05-23
Technical Data

Gross Tonnage: 669.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1266.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 49.70 Meters Registered
Beam: 8.75 Meters Registered
Depth: 6.55 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1864
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Meetbrief Rotterdam, 79, 17 mei 1864.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-06-08
Register nr: 18640518
Scheepsnaam: EUROPA
Type: Fregat
Lasten: 669
Gebouwd in plaats: Krimpen ad. Ijssel
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veder & Zn, J.R.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Lupcke Jr. , J.C.
Opmerkingen: 1866 - 744-datum besluit nieuwe zeebrief14-12-1866-20- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Krimpen ad. Ijssel

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-05-23 EUROPA
Manager: Firma J.R. Veder & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J.R. Veder & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1879-07-06: Final Fate: Abandoned

Rotterdam, 13 oktober. Volgens bericht van Port Elizabeth (per telegram via Madeira), is het Nederlandse fregatschip EUROPA (opm: bouwjaar 1864), kapt. H.J. van Nouhuijs, van Penang naar Londen, 6 juli aldaar met averij binnen, geabandonneerd.
1879-09-26: Final Fate:
23 oktober 1879. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Port Elisabeth, 26 september. Bij een nader onderzoek aan boord van het Nederlands schip EUROPA, kapt. Nouhuijs, is gebleken dat achtersteven verrot was en het schip daardoor niet in staat is de reis voort te zetten waarom de kapitein besloten heeft het schip te abandonneren en heeft hij aanvrage gedaan om het gezonde gedeelte der lading naar de destinatieplaats te vervoeren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Karel Frederik Lupcke werd geboren te Rotterdam op 16 december 1821 als zoon van Johan Carl Frederich Lupcke (afkomstig uit Liscau en koopvaardijkapitein) en Heintje Vasse. Hij trouwde in 1846 (datum niet vermeld) met Maria Anna van Winkel. Het echtpaar kreeg 12 kinderen. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamse Dijk, de Opper, de Baan, de Keerweerlaan en de Weenastraat. In januari 1872 vertrok het gezin naar Cuyk in Noord-Brabant, maar keerde in 1875 weer terug naar Rotterdam, naar de Mauritsstraat. In 1889 vestigden zij zich in Hillegersberg. Uiteindelijk, in mei 1897, toen Johan weduwnaar was geworden, ging hij weer naar Rotterdam. Hij overleed aldaar op 08 november 1900.

Hij werd aan het eind van de veertiger jaren gezagvoerder van het fregat “Helena & Anna”, van de rederij J.R.Veder. In 1863 stapte hij over op het fregat “Europa” van dezelfde reder. Met beide schepen volbracht hij diverse reizen naar Oost-Indië totdat hij rond 1876 zijn loopbaan beëindigde. Op deze reizen verrichtte hij regelmatig metingen voor het KNMI. Deze waren onderdeel van een programma van de “Commissie ter bevordering van het onderzoek naar de verschijnselen op de oceaan” geïnitieerd door het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart in samenwerking met het KNMI. Via modeljournalen werden gegevens ingevuld en wie een aantal malen een goed journaal had ingeleverd kreeg een medaille. Lupcke kreeg een gouden medaille voor drie goede verslagen.

Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief een overzicht van de reizen met de gevoerde lading, het oorspronkelijk typoscript van Rimkus005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johan K.F.Lupcke was lid van het Rotterdamse zeemanscollege met vlagnummer R237 en vervulde bestuursfuncties als secretaris (1850) en commissaris (1853, 1854 en 1856)005.

 

J.C.F.Lupcke Jr was met vlagnummer R237 van 1847/48 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart 058.

J.C.F.Lupcke Jr was in 1849 secretaris en in 1858 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In  de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1864 staat het volgende bericht::

“”Missive van de Heeren Kool en Rahusen berigtende dat Heeren Belanghebbenden bij eene averij zaak van de Helena en Anna kapt. Lupcke eene gift van f 224,77 aan het EWeldadig Zeemansfionds ter beschikking stellen.”042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat het volgende bericht:

“Wordt medegedeeld dat bij het Bestuur van de Heeren Kool en Rahusen berigt is ontvangen dat door Belanghebbende bij een averij zaak van de Helena en Anna Kapt. Lupcke, een hun aankomend saldo wegens die averij van f 224,77 door H.Ed. bemiddeling ten behoeve van het Weldadig Zeemansfonds is afgestaan.”023.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.C.F.Lupcke Jr met vlagnummer R237 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851             van de bark “Johanna Maria”            352 last        voor J.R.Veder te Rotterdam

*    1855                       van het fregat “Helena en Anna”       455 last        voor J.R.Veder te Rotterdam

*    1858, 1859            van het fregat “Helena en Anna”       456 last        voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam

*    1862                       van het fregat “Helena en Anna”       456 last        voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

*    1863, 1864

      t/m 1867, 1874      van het fregat “Europa”                     670 last        voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.K.F.Lupcke Jr als gezagvoerder gedurende:

*    Zie voor “Johanna Maria”bij kapitein J.C.F.Lupcke Senior!

*    1856 t/m 1863 op het fregat “Helena en Anna”, gebouwd in 1855 te Stormpolder aan de IJssel, 862 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;

*    1864 t/m 1870  op het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 in Krimpen aan de lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;

*    1872 t/m 1876 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder. In het tussenliggende jaar stond het schip onder commando van kapitein J.Reiniersen.

 

Overige bijzonderheden

J.C.F.Lupcke Jr vertrok op 20 maart 1857 van Nieuwediep met de “Helena en Anna” en een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1857 na 99 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.

 

Helena & AnnaCSR 439/101:  607 tons.  27 crew.  Captain = J.C.F. Lupcke Jr.  Departed Hartlepool, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 20 April 1859.  Where intended bound – Batavia. 110

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Lupcke, Johan Karel Frederik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Johannes Reiniersen werd geboren op 03 januari 1838 te Amsterdam. Hij behaalde op 28 juli 1860 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Reiniersen was met vlagnummer R20 in de periode 1864 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.

J.Reiniersen was in 1871 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.Reiniersen met vlagnummer R20 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1864 t/m 1866     van de bark “Zeemanshoop”      361 last varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

*   1867                      van de bark “Cheribon”              398 last varend voor P.van Rossem & Zoon te Rotterdam

*   1874          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Reiniersen als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1867 van de bark “Zeemanshoop” ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;

*   1871 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Reiniersen, Johannes

Familiegegevens en opleiding

Jan Karel Frederik Lupcke werd geboren te Rotterdam op 16 december 1821 als zoon van Johan Carl Frederich Lupcke (afkomstig uit Liscau en koopvaardijkapitein) en Heintje Vasse. Hij trouwde in 1846 (datum niet vermeld) met Maria Anna van Winkel. Het echtpaar kreeg 12 kinderen. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamse Dijk, de Opper, de Baan, de Keerweerlaan en de Weenastraat. In januari 1872 vertrok het gezin naar Cuyk in Noord-Brabant, maar keerde in 1875 weer terug naar Rotterdam, naar de Mauritsstraat. In 1889 vestigden zij zich in Hillegersberg. Uiteindelijk, in mei 1897, toen Johan weduwnaar was geworden, ging hij weer naar Rotterdam. Hij overleed aldaar op 08 november 1900.

Hij werd aan het eind van de veertiger jaren gezagvoerder van het fregat “Helena & Anna”, van de rederij J.R.Veder. In 1863 stapte hij over op het fregat “Europa” van dezelfde reder. Met beide schepen volbracht hij diverse reizen naar Oost-Indië totdat hij rond 1876 zijn loopbaan beëindigde. Op deze reizen verrichtte hij regelmatig metingen voor het KNMI. Deze waren onderdeel van een programma van de “Commissie ter bevordering van het onderzoek naar de verschijnselen op de oceaan” geïnitieerd door het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart in samenwerking met het KNMI. Via modeljournalen werden gegevens ingevuld en wie een aantal malen een goed journaal had ingeleverd kreeg een medaille. Lupcke kreeg een gouden medaille voor drie goede verslagen.

Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief een overzicht van de reizen met de gevoerde lading, het oorspronkelijk typoscript van Rimkus005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johan K.F.Lupcke was lid van het Rotterdamse zeemanscollege met vlagnummer R237 en vervulde bestuursfuncties als secretaris (1850) en commissaris (1853, 1854 en 1856)005.

 

J.C.F.Lupcke Jr was met vlagnummer R237 van 1847/48 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart 058.

J.C.F.Lupcke Jr was in 1849 secretaris en in 1858 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In  de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1864 staat het volgende bericht::

“”Missive van de Heeren Kool en Rahusen berigtende dat Heeren Belanghebbenden bij eene averij zaak van de Helena en Anna kapt. Lupcke eene gift van f 224,77 aan het EWeldadig Zeemansfionds ter beschikking stellen.”042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat het volgende bericht:

“Wordt medegedeeld dat bij het Bestuur van de Heeren Kool en Rahusen berigt is ontvangen dat door Belanghebbende bij een averij zaak van de Helena en Anna Kapt. Lupcke, een hun aankomend saldo wegens die averij van f 224,77 door H.Ed. bemiddeling ten behoeve van het Weldadig Zeemansfonds is afgestaan.”023.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.C.F.Lupcke Jr met vlagnummer R237 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851             van de bark “Johanna Maria”            352 last        voor J.R.Veder te Rotterdam

*    1855                       van het fregat “Helena en Anna”       455 last        voor J.R.Veder te Rotterdam

*    1858, 1859            van het fregat “Helena en Anna”       456 last        voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam

*    1862                       van het fregat “Helena en Anna”       456 last        voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

*    1863, 1864

      t/m 1867, 1874      van het fregat “Europa”                     670 last        voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.K.F.Lupcke Jr als gezagvoerder gedurende:

*    Zie voor “Johanna Maria”bij kapitein J.C.F.Lupcke Senior!

*    1856 t/m 1863 op het fregat “Helena en Anna”, gebouwd in 1855 te Stormpolder aan de IJssel, 862 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;

*    1864 t/m 1870  op het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 in Krimpen aan de lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;

*    1872 t/m 1876 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder. In het tussenliggende jaar stond het schip onder commando van kapitein J.Reiniersen.

 

Overige bijzonderheden

J.C.F.Lupcke Jr vertrok op 20 maart 1857 van Nieuwediep met de “Helena en Anna” en een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1857 na 99 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.

 

Helena & AnnaCSR 439/101:  607 tons.  27 crew.  Captain = J.C.F. Lupcke Jr.  Departed Hartlepool, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 20 April 1859.  Where intended bound – Batavia. 110

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Lupcke, Johan Karel Frederik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J. van Nouhuijs was met vlagnummer R12 in de periode 1876 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1877 en 1878 van de Maatschappij staat kapitein H.J. van Nouhuijs met vlagnummer R12 in de ledenlijsten als gezagvoerder van het fregat “Europa”, 1180 ton n.m., varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt H.J. van Nouhuys als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1871 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1872 t/m 1876 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1877 t/m 1879 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in Mauritius geabandonneerd en verkocht.

 

Overige bijzonderheden

In de eerste helft van 1869 “verzoekt Sweys (de auteur van de Almanakken. - zie aldaar) H.J.van Nouhuys (19/2/1836 - 27/01/1920) op dat moment gezagvoerder van de driemastschoener “Mary Goddard”, 312 ton, rederij De groot Roelants te Schiedam zijn assistent te worden. Van Nouhuys ziet daar vanwege de wankele gezondheid van Sweijs van af. Hij vreest dat voor hij ingewerkt zal zijn, Sweijs zal moeten vervangen. Van Nouhuys voer als hij met zijn schip in Indië was, vaak voor de Fa Landsbergh & Zoon (öf liever de heer Hulsteijn” schrift van Nouhuys) (van Nouhuys, Herinneringen.). … “090

Zie ook “Herinneringen uit de eerste jaren van mijn zeemansloopbaan aan de hand van mijn datumlijst neergeschreven in 1919” door Herman Jacob van Nouhuys. Afschrift van een handschrift. Afschrift in bezit van het Maritiem Museum te Rotterdam.

 

Het scheepsjournaal van de “Henriëtta” onder kapitein Jan Rinse Meyer van een reis in 1867 van Amsterdam naar Padang meldt in het havenjournaal ca begin september 1867:

“ … lagen tusschen Z.M.Wachtschip de Willem  en het Arabiersch Scip Pamella, verder lag er de Mailboot de Marij Gadard, kapitein Nuhuis … en later nog de Pieter Adolf, kapitein Jaski …”

Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.

 

 

NUEBORG. J van

Binnenlandsche Bataafsche courant 31 maat 1803

Middelburg, 28 maart. Binnengekomen de OOSTRUST, kapt. J. van Nueborgh, van Suriname.

(In 1807 was J. Nora kapitein van dit fregat.)

 

Amsterdamsche Courant  23 april 1811

Advertentie. Heden overleed, tot mijne en mijner kinderen droefheid, aan ene beroerte, in den ouderdom van 60 jaren, mijn tedergeliefde man, Jan van Nueborgh, oud schipper om de west, met wien ik sedert 38 jaren in een genoeglijke echt verbonden was. Ik geve van dit smartelijke sterfgeval kennis aan naastbestaande en vrienden, met verzoek van condoleantie verschoond te blijvenAmsterdam, den 21ste april 18110Cornelia Roelofsz, Wed. Jan van Neuborgh.(opm: let op de twee verschillende schrijfwijzen van de naam)

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Nouhuijs, Herman Jacob van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.563
DVD VIII – 1654, 1655
BIJLBRIEF
Naam schip EUROPA

plaats en datum acte Krimpen aan den IJssel, 23 mei 1864

type schip fregat

bouwwerf/verkoper J. Otto & Zoonen, scheepsbouwmeesters te Krimpen aan den IJssel

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper J.R. Veder & Zonen, boekhouder van het schip, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 1266 tonnen of 669 lasten
(meetbrief Rotterdam no. 79 van 17 mei 1864

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 49,70 m., breed 8,75 m., hol 6,55 m.

kiellegging 21 oktober 1862

tewaterlating 29 december 1863, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Gouda, 24 mei 1864

nummer van registratie deel 87, folio 108, recto, vak 5

notaris burgemeester Krimpen aan den IJssel

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 150609

Naam EUROPA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675