Inloggen
JAPARA - ID 15977


Kroniekberichten

Datum 10 maart 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Middelburg, 8 maart. Laatstleden zaterdag avond is te Vlissingen in de Dokhaven gesleept het Amerikaanse barkschip JOHN RHYNAS, in ballast van Antwerpen komende. Dit schip is verkocht aan een Rotterdamse rederij en zal van Nederlandse zeebrieven worden voorzien. (opm: dit wordt de JAPARA van Wm. Ruys)

Afbeelding
Datum 26 maart 1864
Krant VWB - Vlissingsch Weekblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 22 maart. Het Nederlandse barkschip JAPARA, kapt. Bakker, is heden morgen naar Antwerpen gesleept. (opm: ex-JOHN RHYNAS)

Afbeelding
Datum 05 december 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 oktober. Vrachten zijn weer iets hoger, uithoofde nu meer product afgevoerd wordt en het getal onbevracht gearriveerde schepen niet bijzonder groot was. Onder de thans vercharterde bodems bevinden zich enkele, reeds in Europa bevracht.
Onderstaande bevrachtingen van Nederlandse schepen werden afgesloten: Naar Rotterdam HUGO GROTIUS NLG 85 voor suiker, NLG 80 voor koffij en NLG 95 voor licht goed, te Samarang en Passaroeang te laden. DOELWIJK NLG 87.50 voor suiker en NLG 80 voor koffij op de kust in te nemen. JAPARA à NLG 87.50 voor suiker te Pekalongan, NLG 75 voor koffij en thee en NLG 25 voor tin, alhier en te Samarang te laden. BILDERDIJK à NLG 87.50 voor suiker te Pekalongan en Cheribon en NLG 110 voor arak te Soerabaja. Naar Amsterdam TJIELINGSIE NLG 87.50 voor suiker te Cheribon en NLG 97.50 voor koffij te Padang, FRANS EN ELISE NLG 87.50 voor suiker, te Soerabaja en Probolingo te laden. AZIA à NLG 87.50 voor suiker en NLG 80 voor koffij te Samarang en Soerabaja.
De CATHARINA MARIA wordt voor rekening van de bevrachters beladen. Naar Australië wordt ST. MAGNUS voor bevrachters rekening geladen.
Onbevracht blijven nog over het Nederlandse schip ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 02 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 maart. Het schip (opm: bark) JAPARA, kapt. A.K. Zweede, van Java naar Rotterdam bestemd, is volgens ontvangen bericht genoodzaakt geweest naar Samarang terug te keren, dewijl het schip lek was en de lading vermoedelijk geheel moet worden gelost, om vervolgens te Soerabaija te worden nagezien.

Afbeelding
Datum 05 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 maart. Kapt. W. Leverstein voerende het schip JAPARA, rapporteert het volgende in dato Hongkong 14 januari 1867: Na Bangkok 18200 picols rijst geladen te hebben, vertrokken wij van daar de 26 oktober en zijn hier de 8e dezer (opm: 8 jan 1867) gearriveerd; wij werden al dadelijk in de Chinese Zee door harde noordenwinden overvallen met om de zuid lopende stroom, vonden in de Palawan-passage vreselijke onstuimige zeeën en hevige buien; aldaar verloren wij het bovenmarszeil, bezaan en kluiver en voorbramzeil. Het schip werkte vreselijk; wij besloten onder die omstandigheden de oostelijke route te nemen. De 29e december zijnde op 14° NB en 130° 10' OL, werden wij door een snelopkomende hevige bui overvallen uit het noorden, waardoor een voormarszeil, bramstagzeil, groot stengestagzeil, grootzeil en de laatste kluiver wegwaaiden. De 1e en 2e januari aanhoudend stormweer uit het NNO; de 3e januari bij de Bashee-eilanden, des middags ten 4 ure, sloeg er een geweldige grondzee over het schip, waardoor de gehele lading werd overgeworpen en het schip op zijde viel, alzo liggende sprongen verschillende talrepen en bentzels (opm: bindsels) van het want, alsmede een hoofdtouw, fokkestag brampardoens en kluivergeijs (opm: kluiver-geien), de ra en een steng. De pomp die wij steeds gaande hielden, was ieder ogenblik onklaar met rijst. Tot de 6e januari bleef het schip zo liggen, waarna het handzamer weer werd; alstoen openden wij de luiken om de lading weer over te werken en het schip recht te krijgen, ontdekten toen dat een groot deel van de naden gesprongen waren, zodat ik genoodzaakt ben die schade hier te herstellen.

Afbeelding
Datum 26 juni 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te R otterdam op dinsdag 25 juni 1867:
- 1/30e aandeel in het barkschip ISAAC DA COSTA, groot 326 lasten of 617 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. J.J. Klein, thans liggende alhier, bevracht naar Hongkong, boekhouders de heren Anes van Dam & Co. te Rotterdam: opgehouden.
- 1/60e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het ijzeren barkschip CORNELIA, groot 440 lasten of 833 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerde door kapt. H. Croese, thans op reis naar Java, boekhouders de heren Louis Bienfait & Soon te Amsterdam: opgehouden.
- 1/25e aandeel in het driemast clipperschip ELLINA, groot 260 Java-lasten of 365 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. H.F. Lammerts, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 550 verkocht.
- 1/25e aandeel in het barkschip JOHANNES MARTINUS, groot 503 tonnen of 265 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. C. Dalloijaux, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 420 verkocht.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip WILLEM POOLMAN, groot 1627 tonnen of 859 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. A. Hoogenstraten, thans op Java, ladende voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het clipper-fregatschip PHILIPS V AN MARNIX, groot 1516 tonnen of 800 lasten, gebouwd in den jare1863, gevoerd door kapt. L.F. van Ruyven, thans liggende te Samarang, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/40e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip L.J. ENTHOVEN, groot 848 tonnen of 432 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. N. Koens, thans op reis van Java naar Rotterdam, boekhouders de heren De Groot Roelants & Co. te Shiedam: opgehouden.
- 10/96e aandelen in het barkschip GENERAAL MICHELS, groot 207 lasten of 393 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. P.G. Visser, thans op Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren De Cock & Hop te Rotterdam:
opgehouden.
-          7/96e aandelen in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, groot 754 tonnen of 398 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. E.W. Fabritius, thans op reis naar China, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. N.H. Keuker, thans alhier liggende, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/64e aandeel in het barkschip ALMONDE, groot 556 tonnen of 294 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. M. Pijl, thans op reis naar Java met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 375 verkocht.
-          1/60e aandeel in het barkschip TOLLENS, groot 711 tonnen of 376 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. B. Verhagen, thans alhier liggende, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/50e aandeel in het campagne-fregatschip JOHANNES ANTHONIUS, groot 720 tonnen of 380 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. v.d. Voogd v.d. Straaten, thans op reis naar Java, boekhouder de heer W.G. Ledeboer te Rotterdam: opgehouden.
-          Drie 1/300e aandelen in het barkschip GROOTMEESTER NATIONAAL, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. A.F. Giesse, thans liggende hier te lande, boekhouders de heren J. Mauriz, F. van Wageningen en J. van Oldenborgh te Dordrecht. Om NLG 105 verkocht.
-          1/64e aandeel in het barkschip KRIMPENERWAARD, groot 397 lasten of 752 tonnen, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. H.P. Kluit, thans op reis van Melbourne naar Java, terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouder de heer H.L.C. Lehr te Rotterdam: opgehouden.
-          Vijf 1/16e aandelen in het barkschip CORNELIA HENDRIKA, groot 306 lasten of 581 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. H. IJzendoorn, thans alhier in lading liggende naar Java, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het brikschip GOUVERNEUR NAGTGLAS, groot 112 lasten of 210 tonnen, gebouwd in den jare 1861, gevoerd door kapt. H.J. Lieneman, thans op reis naar de Westkust van Afrika, boekhouders de heren Bouman & Van Rijckevorsel te Amsterdam: om NLG 510 verkocht.
-          1/54e aandeel in het clipper-fregatschip de KOFFIJBOOM, groot 1300 tonnen of 687 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. A. van Galen, thans op reis naar Singapore, boekhouder de heer F. Fokkens te Delfshaven: opgehouden.
-          1/16e aandeel in het driemast schoenerschip SINGAPORE, groot 332 tonnen of 175 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. J.P. Stoop, thans alhier liggende, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 410 verkocht.
-          1/16e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 410 verkocht.
-          1/20e aandeel in het clipperschip met hulpstoomvermogen ’s-GRAVENHAGE, groot 2000 tonnen of 1050 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. J.R. Bok, thans op reis naar Java, met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het clipper-fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, groot 1568 tonnen of 828 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, op de tehuisreis van Java, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          Twee 1/26e aandelen in het ijzeren fregatschip HOEK VAN HOLLAND, groot 480 lasten of 909 tonnen, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bakker, thans liggende op Java, bevracht voor NLG 105 per last, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          Vier 1/20e aandelen in het barkschip JAPARA, groot 410½ lasten of 778 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. W. Leverstein, thans op reis naar China, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          4/120e aandelen in het fregatschip ZUID-HOLLAND, groot 1292 tonnen of 682 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Immerzeel, thans op reis naar Hongkong, boekhouder de heer Hendrik Veder te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het fregatschip MARIA EN ELIZABETH, groot 1359 tonnen of 718 lasten, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. E.F. Bonjer, thans op reis naar Singapore, boekhouders de heren E. Suermondt & Zonen & Co. te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het barkschip FREDERIK HENDRIK, groot 315 lasten of 611 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. van Ameyden van Duym, thans op de reis van Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren L. ’t Hoen & Co. te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/20e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 470 verkocht.
-          2/50e aandelen in het clipper-fregatschip NOORD-BRABANT, groot 389 lasten of 736 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. M. Rademakers, thans liggende te Amsterdam, boekhouders de heren P. Rademakers & Co. te Delfshaven: opgehouden.
-          1/100e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/40e aandeel in het in aanbouw zijnde clipperschip met stoomvermogen UTRECHT, waarop voor eerste storting is betaald NLG 2000, en zullende varen onder boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: niet geveild.

Afbeelding
Datum 21 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 19 februari. Volgens telegram van Liverpool, bij de Vereeniging van Assuradeuren te Amsterdam ontvangen, was het schip (opm: bark) JAPARA, kapt. W. Leversteijn, van San Francisco naar Liverpool, op Salt-Island gestrand. Het volk was nog aan boord.

Afbeelding
Datum 22 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Holyhead, 19 februari. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlands barkschip JAPARA, kapt. Leversteijn, van San Francisco met een lading tarwe naar Liverpool bestemd, bij Salt Island gestrand (opm: zie NRC 210268). De equipage is nog aan boord. Pogingen worden in het werk gesteld om het schip met het volgende getij weer vlot te krijgen.

Afbeelding
Datum 22 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Liverpool, 20 februari. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlands schip JAPARA, kapt. Leversteijn, van San Francisco op hier bestemd en gisteren op Salt Island gestrand (zie ons vorig nummer), vlot gesleept en te Holyhead in het dok verhaald.

Afbeelding
Datum 23 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Holyhead, 20 februari. Het Nederlandse barkschip JAPARA, kapt. Leversteijn, van San Francisco naar Liverpool bestemd en de 19e dezer bij Salt Island op strand geraakt, is door de stoomsleepboten TIGER en ALLICANCE vlot- en in the Old Harbour gesleept; het had 3 voet water in het ruim en maakte 10 duim water per uur.

Afbeelding