Inloggen
ANNA - ID 15880


Kroniekberichten

Datum 21 maart 1863
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Groningen, 20 maart. Gister arriveerden alhier het nieuw gebouwde schoenerschip ANNA, kapt. H.B. Korfker, groot 160 ton, gebouwd bij J en K. Wilkens, beide te Veendam en heden het nieuw gebouwde schoenerschip PAULUS MEINTS, kapitein A.P. Struik, groot 160 ton, gebouwd bij L. Wildervank, beide te Hoogezand.

Afbeelding
Datum 23 maart 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 maart. Volgens particulier bericht, is het schip ANNA, kapt. Korfker, den 20 januari van Genua naar Tarento en Gallipoli vertrokken om voor St. Petersburg te laden.

Afbeelding
Datum 17 mei 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ramsgate, 14 mei. Het Nederlandse schip ANNA, kapt. Korfker, van Taranto naar Petersburg, heeft heden morgen in een hevige bui, de voormarssteng, de top van de mast en het daarbij behorende tuig verloren en is met assistentie van een vissloep tegen een bergloon van GBP 85 in deze haven gekomen.

Afbeelding
Datum 18 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 14 december. Van de de 12e dezer vertrokken schepen zijn wegens noordwesten wind alhier geretourneerd de Nederlandse schepen MERCURIUS, kapt. Helmers, PRINSES AMELIE, kapt. Jaski, HERCULES, kapt. Wink, JAN JACOB, kapt. Duin, ELSJE, kapt. De Boer, ANNA, kapt. Korfker, en LUCIA HENDRIKA, kapt. De Boer.

Afbeelding
Datum 25 april 1874
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Mr. J. C. van Slooten gedenkt, op vrijdag de 8e mei 1874, des avonds te 7 uur, in het hotel Everts te Veendam, publiek tegen contante betaling te verkopen het in de Nederlanden te huis behorende schoenerbrikschip, genaamd ANNA, en zulks met al deszelfs opgoed, laatst bevaren door kapt. B. H. Korfker, thans liggende te Rotterdam, groot 165 zeetonnen, en geclassificeerd bij het Bureau Veritas 3.G. 1.1.

Afbeelding
Datum 21 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Messina, 14 januari. De Nederlandse schoener ANNA, kapt. Korfker, is hedenochtend de Straat gepasseerd, van Amsterdam naar Ancona met suiker bestemd. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 26 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Marseille, 22 februari. Het schip ANNA, kapt. Korfker, 14 dezer van Southampton te Cette aangekomen, heeft schade bekomen en een gedeelte van de lading pek overboord geworpen.

Afbeelding
Datum 09 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ramsgate, 6 december. Een zak waarin zeemansklederen en een logboek, gemerkt ANNA, W.H. Korfker en een sextantdoos met de naam L.F. Pool, Veendam 1877, werd heden morgen bij Dungston Gap, East Cliff opgevist en is nu in het bezit van de strandvonder alhier gesteld.
(opm: zie ook PGC 091278 en NRC 101278 [2x])

Afbeelding
Datum 10 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 9 december. De aangedreven goederen, in ons vorig nummer onder Ramsgate vermeld, zijn afkomstig van de ANNA, kapt. Korfker, 28 november op de London rivier (opm: Thames) bij Southend gestrand en totaal wrak geworden en waarvan de equipage met moeite en verlies van hun klederen gered werd.

Afbeelding
Datum 10 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Omtrent het vergaan van het Nederlandse schip ANNA op de Theems vernemen wij het volgende: De ANNA, kapt. W.H. Korfker, kwam van St. Petersburg met bestemming naar Londen, en was de 27e november op de rivier voor Londen; daar het stormachtig weer was, kon geen loods aan boord komen en moest de kapitein wel doorzeilen. Zodoende is het schip aan de grond geraakt, waarbij het geweldig begon te stoten, zodat het al spoedig zand bij de pomp kreeg. Wegens de hoge zee en de storm kon geen stoomboot het schip naderen, en daar het steeds bij het wassende water meer begon te stoten, besloot de bemanning het te verlaten, eerste met de grote boot, die echter omsloeg, en daarna met de sloep. De equipage had zelfs geen tijd om haar kleren te redden, en nauwelijks waren zij van boord, of een der masten viel omlaag. De bemanning kwam eerst de 28e november behouden aan wal te Southend.

Afbeelding