Inloggen
JACOBA HELENA - ID 15473


Kroniekberichten

Datum 21 augustus 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 20 augustus. Heden is te Vlaardingen van de werf van de heer A. Otto met goed gevolg te water gelaten het barkschip JACOBA HELENA, groot plm. 400 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Hendrik Veder alhier.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de navolgende 7 schepen bevracht:
Voor Rotterdam: d'ELMINA, kapt. P.C. Teengs; TWEE ANTHONY'S, kapt. C. van Rijn van Alkemade.
Voor Amsterdam: NIEUW-HOLLAND, kapt. L. Tuk; JACOBA HELENA, kapt. J.J. Swart en HUIJDECOPER, kapt. C.J.N. Blok, beide van Rotterdam.
Voor Dordrecht: JAN DE WITT, kapt. F. Guijt Jr, van Rotterdam.
Voor Middelburg: STAD ZIERIKZEE, kapt. Klein.

Afbeelding
Datum 31 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Brouwershaven, 30 maart. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip (opm: bark) JACOBA HELENA, kapt. J.J. Swart, heeft zondag en maandag in de Noordzee zeer slecht weer gehad en heeft 27 dezer vastgezeten op de Vlaamsche Banken. Het schip bekwam daardoor op het achterdek enige schade, doch is dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 27 augustus. Het Nieuw Bataviasch Handelsblad deelt het volgende verhaal mede aangaande de schipbreuk van DE SOLIDE :
De Nederlandse brik DE SOLIDE, kapt. L. den Breems, te huis behorende te Amsterdam, bestemd naar Rotterdam en geladen met Japanse goederen, zeilde met gunstige gelegenheid, ofschoon bij mistig weder, op de 13e mei jl. de haven van Nagasaki uit. Spoedig trok de mist op, en de kapitein dacht in drie dagen op de hoogte van Shanghai te zijn. Maar opeens veranderde het weder. De lucht betrok, en er viel een dichte regen.
Gedurende acht dagen waren alle waarnemingen onmogelijk. De kapitein liet het schip bijleggen, en eindelijk brak op de 24e mei de zon door. Naar gissing bevond men zich toen op 23º 54`NB. en 19º 18`OL. De gelegenheid werd nu gunstiger; het schip liep 7 à 8 mijlen, toen het bij de Pescatorie- eilanden (opm: Pescadores Eilanden) kwam. Des namiddags van diezelfde dag werd de laatste rots van die eilandengroep gezien, toen op eenmaal het schip een hevige schok onderging, die door een tweede nog heviger gevolgd werd. Er stond een vreselijke branding, en de zee sloeg telkens over het schip heen.
De kapitein liet de zeilen opgijen en de boten uitzetten. Het water drong tot in de kajuit. Het was toen een heldere lucht en klaar dag
Van de rotsen zag men een boot het schip naderen, men meende om hulp te verlenen; op een halve scheepslengte genaderd, zag men de vijf opvarenden zich te water begeven, die het schip zwemmende bereikten. Nauwelijks waren zij aan boord, of zij drongen de kajuit binnen, waar zij alles openbraken. Er bevonden zich slechts 2 passagiers aan boord, de heer S. en een Engelse jonge dame. De grote boot werd uitgezet; daarin werden de scheepspapieren geborgen, en de heer S. werd door de kapitein gelast zich daarin te begeven met enige van de equipage. De kapitein wilde het schip niet verlaten, en de dame vond het no fashion, om zich met die mannen in een bootje te wagen.
De zee stond hol, en de branding was vreselijk. Het schip viel geheel op zijde; de masten lagen op het water, zodat alles wat zich op het dek bevond te water ging. De kapitein, de Engelse dame en de overigen van de equipage klommen op de kiel van het schip. Enige minuten zag men de boot, waarin de heer S. zich bevond, tegen de golven worstelen en toen omslaan. Enigen, waaronder ook de heer S., wisten zich te redden op stukken hout, als de kajuitskap, de kippenhokken, en bereikten alzo de rots.
De heer S. was geheel bewusteloos, in welke toestand hij 2 uren bleef. Toen hij tot zich zelve kwam, zag hij de hofmeester bij zich staan, die hem alles behalve vertroostende berichten mededeelde betreffende de bevolking, die men de rots naderen zag.
Zij werden nu naar een ander eiland overgebracht, waar zij de kapitein met enige der scheepslieden terugvonden. Dertien waren nu gered; de overige elf personen, waaronder ook de lady, waren in de golven omgekomen. Het portret der dame was aan land gespoeld, en de heer S. heeft het bewaard.
De geredden werden van alles wat zij bij zich hadden beroofd : horologien, kleinodien, geld, alles werd hen ontnomen ; zij moesten hard werken, roeien en de grond spitten, en kregen slechts weinig te eten.
Gelukkig duurde die toestand slechts vier dagen. Een Chinees oorlogsschip, met een Engelse kapitein als supercarga en een Engelse machinist aan boord, merkten de tekenen, die zij gaven.
Een gewapende sloep haalde hen van het eiland af: voorkomend werden zij aan boord van het reddende vaartuig behandeld en behouden te Amoy aan wal gezet.
De kapitein moest zich naar Shanghai begeven met het overgebleven scheepsvolk, ten einde zich aangaande het gebeurde te verantwoorden.
De heer S. ondervond alle ondersteuning van de Nederlandse consul te Hongkong en werd van geld en klederen voorzien. Van daar vertrok hij met het Nederlandse schip JACOBA HELENA, kapt. J.J. Swart, naar Batavia, waar hij enige dagen geleden behouden aankwam.

Afbeelding
Datum 08 mei 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam, en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hunne meesters, op dinsdag de 17e mei 1870, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, nº. 499, publiek verkopen:
-          het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip KAAP HOORN, laatst gevoerd door kapt. L. J. Dik, volgens meetbrief lang 35 meters 60 centimeters, wijd 6 meters 12 centimeters, hol 4 meters 85 centimeters, en alzo groot 470 tonnen of 248 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve is liggende te Rotterdam. Nog zal worden verkocht 1 chronometer.
-          3/48e aandelen in het barkschip JACOBA HELENA, groot 733 tonnen, thans op reis van Java naar Rotterdam, bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij à NLG 75 per last, varende onder het boekhouderschap van de heer Hendrik Veder alhier.
-          3/25e aandelen in het barkschip JOHANNA ANTHONIA, groot 394 tonnen, op reis van Rotterdam naar Singapore met een lading kolen, varende onder het boekhouderschap van de heren Batenburg & Co. alhier
-          1/28e aandeel in het clipper fregatschip KOSMOPOLIET II, groot 1.077 tonnen, op reis van Rotterdam naar Java, varende onder het boekhouderschap van de heren Gebr. Blussé te Dordrecht.
Nadere informaties bij bovengemelde makelaars.

Afbeelding
Datum 18 mei 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dinsdag 17 mei 1870:
-          een ijzeren schoefstoomboot, genaamd BURGEMEESTER HOFFMANN: opgehouden voor NLG 4.400.
-          een dito stoomboot, genaamd ANNA PAULOWNA: opgehouden voor NLG 3.050.
-          een dito stoomboot, genaamd WILLEM II, verkocht voor NLG. 860.
-          3/18e aandelen in het barkschip JACOBA HELENA: verkocht voor NLG 300.
-          3/25e aandelen in het barkschip JOHANNA ANTHONIA: verkocht voor NLG 2.200.
-          1/28e aandeel in het barkschip KOSMOPOLIET II: verkocht voor NLG. 800.
Het barkschip KAAP HOORN, opgehouden tot NLG 11.900, is later uit de hand tot die prijs gekocht door de heer E.C.A. Koli te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 25 december 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Shields, 21 december. Gisteren, toen het Nederlandse barkschip JACOBA HELENA, kapt. Immerzeel, de baar passeerde, kreeg het een stortzee over, welke de boten en verschansingen verbrijzelde en waardoor 6 man van de equipage gekwetst werden. Het schip is, na enige tijd op zee te zijn geweest, naar Shields teruggekeerd en de stuurman naar het hospitaal te Newcastle vervoerd.

Afbeelding
Datum 17 april 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 april. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip JACOBA HELENA van Newcastle te Ambon aangekomen.

Afbeelding
Datum 12 mei 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pasoeroean, 6 mei. De knokkelkoorts schijnt nog niet uitgewoed te hebben. Gisteren is alhier op de rede gekomen het Nederlandse schip JACOBA HELENA, kapt. Immerzeel, van Soerabaija met bestemming naar Pangool. Op de reis van Soerabaija heeft ongeveer de gehele bemanning de knokkelkoorts gekregen, zodat de gezagvoerder zich verplicht achtte geneeskundige hulp alhier in te roepen.

Afbeelding
Datum 09 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 20 mei. De gezagvoerder van het Nederlandse schip JACOBA HELENA, kapt. J. Immerzeel, is op Oedjong Pangka ziek van boord gegaan, om vervoerd te worden naar het hospitaal te Simpang.

Afbeelding
Datum 12 juli 1875
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Op een nader te bepalen dag in de tweede helft van juli zal te Soerabaija te koop worden aangeboden het snelzeilend Nederlands barkschip JACOBA HELENA, kapt. J. Immerzeel, geclassificeerd bij Veritas *3/3 L. 1-1. lengte 41,93 , wijdte 7,38, holte 5,33 Nederlandse ellen en alzo gemeten 733 tonnen of 387 lasten, gebouwd in Vlaardingen, benevens deszelfs complete inventaris.
Informatiën te bekomen bij de gezagvoerder in het Marine Hotel te Soerabaija en bij de agenten, de Internationale Crediet-Handelsvereeniging Rotterdam te Soerabaija, Samarang en Batavia.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 juni. Daar de produkten beginnen binnen te komen, is er wat meer vraag naar scheepsruimte en de stemming vaster. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA laadt naar Nieuwediep NLG 50 voor particulier tin, NLG 90 voor koffie en thee, NLG 95 en 100 voor tabak. In lading liggen hier voor Nederland de MARIE ELISE en het stoomschip CELEBES.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, A.M.E., JACOBA HELENA, ORTELIUS, AMSTELSTROOM, CORNELIA en HENRIËTTE ELISABETH SUSANNA.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1875
Krant JB - Javabode
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. De reeds geannonceerde verkoop van het snelzeilend Nederlands barkschip JACOBA HELENA, kapt. J. Immerzeel, zal thans definitief plaats vinden op de 23e augustus in het Vendulokaal van de heren Hantermann & Co. te Soerabaija. De inventaris zal afzonderlijk verkocht worden.
De agenten, Internationale Crediet en Handels Vereeniging Rotterdam, te Soerabaija, Samarang en Batavia.
(opm: zie JB 120775)

Afbeelding
Datum 21 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 14 juli. Het Nederlandse schip JACOBA HELENA, kapt. Immerzeel, zal verkocht worden.

Afbeelding