Inloggen
CADSANDRIA - ID 15335


Kroniekberichten

Datum 06 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 5 september. Heden werd met het beste gevolg te water gelaten van de werf van de scheepsbouwmeester W.C. Hoogendijk Jr. te Capelle aan de IJssel, het medio clipper fregatschip CADZANDRIA (opm: CADSANDRIA), groot 399 lasten, gevoerd zullende worden door kapitein J.A.C. Gerlach en gebouwd voor rekening van een rederij onder directie van de heren N.A. Koning en A.H. Liebert, bestemd voor de grote vaart. (opm: zie ook NRC 010655)

Afbeelding
Datum 09 december 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, Samarang en Soerabaja het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands medio clipper-fregat CADSANDRIA, kapt. J.A.C. Gerlach. Dit schip is door deszelfs buitengewoon elegante en ruime kajuits-inrichtingen, waaronder badkamer enz., bijzonder aan te bevelen tot den overvoer van passagiers. Hetzelve voert een geëxamineerde scheepsdokter en melkgevende koe. Nadere informatie bij Wambersie & Crooswijck, Rotterdam, en C.H. Bert, Amsterdam. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 13 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 april. Scheepsvrachten. De vrachten naar Nederland blijven in dezelfde gedrukte positie verkeren. De voorraad van scheepsruimte werd door het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen in de laatste 14 dagen aanzienlijk vermeerderd, zodat zich vooreerst nog geen verbetering laat voorzien. De volgende schepen werden sedert de jongste mail bevracht: HERMAN DE RUITER te Soerabaya à NLG 70 en NLG 75 voor suiker en NLG 70 voor tabak naar Amsterdam.
De STAATSRAAD BAUD, STAD ZIERIKZEE en PAUL JOHAN werden door de Factorij opgenomen, de eerste om te Tjilatjap te laden à NLG 80 naar Amsterdam; de tweede tot NLG 70 om te Pekalongan en te Samarang, de laatste mede à NLG 70, om te Cheribon en Indramayoe de lading in te nemen voor Rotterdam. WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN te Soerabaya à NLG 70 voor suiker, tabak en kurkuma (opm: geelwortel, bevordert de spijsvertering); arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 95 naar Nederland.
De ADMIRAAL PIET HEIN werd voor China opgenomen 42½ $ cents voor Macao, en de ZWALUW (Nederlands) 45 $ cents voor Macao, beide hier te laden.
Het Nederlandse schip ZWALUW werd alhier uit de hand verkocht voor NLG 42.000.
De BERNHARD HERTOG VAN SAXE WEIMAR werd voor een kustvracht opgenomen.
De GOEDE VERWACHTING, ANNA PAULOWNA, FACTORY, CATHARINA EN GEERTRUIDA, CORNELIS WERNARD EDUARD, ELIZE HENRIETTE, EUROPA, COLUMBINE, JEANNETTE, FOP SMIT, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, LOUISA, PRINCES DER NEDERLANDEN, DEN ELSHOUT, CADSANDRIA, KAAP HOORN, AGATHA EN MARIA, NIEUW LEKKERLAND, WILHELMINA, WILHELMINA LUCIA zijn hier en op de kust nog zonder bestemming.

Afbeelding
Datum 16 juli 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 mei. Scheepsvrachten. De rates blijven nog steeds laag, hetgeen zeer verklaarbaar is, daar er zich zo hier als op de kust ongeveer 10.000 last disponibele scheepsruimte bevindt, het product zo goed als geheel is opgeruimd en daarenboven de tussenreizen naar China en elders wegens de uiterst lage offertes, ongaarne worden aangenomen, daar zij de kosten onmogelijk kunnen dekken. Gedurende de laatste 4 weken werden slechts de volgende charters gesloten:
Naar Nederland: Nederlands CORN. WERN. EDUARD (opm: bark CORNELIS WERNARD EDUARD) à NLG 70 voor suiker, NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) en NLG 80 voor lichte goederen alhier naar Rotterdam te laden; Nederlands WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN en Nederlands FACTORY à NLG 70 voor suiker en tabak te Soerabaja in te nemen, de eerste naar Rotterdam en de laatste naar Amsterdam; Nederlands JAVA KOERIER à NLG 70 voor suiker en tabak te Soerabaja naar Amsterdam; Nederlands GOEDE VERWACHTING NLG 70 voor tabak, suiker, huiden en curcuma (opm: geelwortel, bevordert de spijsvertering) en NLG 95 voor arak te Soerabaja naar Amsterdam te laden. Naar China: Nederlands ELSHOUT, tot USD 0.40 per picol rijst naar Hongkong, of USD 0,45 naar Amoy, te Pekalongan in te nemen. Nederlands AMERIKA à USD 0,45 per picol naar Amoy via Singapore; Nederlands JEANETTE maakt NLG 3.500 voor een houtlading van Samarang naar hier (opm: Batavia). Nederlands A.R. FALCK zeilt naar Padang om aldaar de restant lading van Europa te lossen en is voorts nog zonder bestemming. Nederlands BERNARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR werd voor een reis met hout op de kust genomen. Nederlands NIEUW LEKKERLAND neemt tot NLG 4.000, in full te Samarang een lading hout naar hier in.
Singapore. Verkocht zijn Engels EQUATOR voor NLG 24.000 en Engels EMILY JANE (te Soerabaja) voor NLG 14.000; Frans MARITIUS en Oostenrijks SPLENDIDO zijn te koop aangeboden. Nederlands BOSPHORUS, Frans MAURITIUS en Engels SEA BIRD en TASMANIA zijn te koop.
Disponible zijn, zo hier als op de kust: Nederlands LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN, CATHARINA EN GEERTRUIDA, KAAP HOORN, CADSANDRIA, CORNELIS HOUTMAN, FOP SMIT, ANNA PAULOWNA, CONSTANTIA EN ELISABETH, WILHELMINA LUCIA, DOGGERSBANK, SCHOON VERBOND, ADMIRAAL DE RUYTER, AKYAB, CORNELIA, COLUMBINE en EUROPA.

Afbeelding
Datum 28 juli 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Scheepsvrachten. De rates blijven voortdurend zeer laag door gebrek aan product, terwijl het aantal vrachtzoekende schepen nog steeds zeer belangrijk blijft. Sedert onze vorige opgave werden de volgende charters afgesloten:
Naar Nederland: Nederlands PADANG tot NLG 57,50 voor rijst, NLG 70 voor suiker, NLG 80 voor boomwas (harsafscheiding van sommige bomen, dan wel boomzalf voor boomwonden) en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn), hier voor Rotterdam te laden.
Naar China voor rijstladingen: Nederlands ANNA PAULOWNA tot $ 0,35 naar Macao of Hongkong, of $ 0,40 naar Amoy, Soerabaja te laden.
Nederlands JOHANNA EN LOUISA keert naar Padang terug, na alhier reparatiën te hebben ondergaan. Nederlands EUROPA moet te Rembang het achtergebleven gedeelte van een houtlading gaan afhalen.
Verkocht is Hamburgs CARL VON GRAESE groot 250 ton voor NLG 36.000.
Te koop zijn: Frans MAURITIUS, Engels SEA BIRD, TASMANIA (opm: zie JB 210758), Nederlands BOSPHORUS, en Amerikaans EDWARD KOPPISCH.
Disponible zijn: Nederlands CADSANDRIA, CATHARINA EN GEERTRUIDA, LOUISA PRINSES DER NEDERLANDEN, CORNELIA, ADMIRAAL DE RUYTER, SCHOON VERBOND, DOGGERSBANK, FOP SMIT, WILHELMINA LUCIA, KAAP HOORN, CORNELIS HOUTMAN, COLOMBINE, JAVA’S WELVAREN.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 juni. Vrachten. Scheepsruimte blijft overvloedig, terwijl bijna geen product af te schepen is. Vele bodems zijn dan ook zonder emplooi in deze wateren. Sedert onze laatste berichten werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland de Nederlandse schepen FOP SMIT à NLG 70 voor tabak en NLG 90 voor arak (opm: rijstbrandewijn) te Soerabaija naar Amsterdam; LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN à NLG 75 voor tabak en NLG 100 voor huiden, arak en indigo (opm: blauwe verfstof) te Samarang naar Rotterdam; KRIMPENERWAARD à NLG 70 voor suiker, huiden en indigo, NLG 75 voor tabak en NLG 50 voor rijst te Samarang, Indramayoe en hier naar Rotterdam te laden; KAAP HOORN à NLG 65 voor rijst, NLG 70 voor suiker en NLG 80 voor lichte goederen te Indramayoe en hier naar Amsterdam te laden.
De CORNELIA heeft naar Rotterdam à NLG 55 voor rijst en NLG 100 voor arak aangelegd.
Naar China: het Nederlandse schip CORNELIS HOUTMAN à $ 0,30 per pikol rijst naar Hongkong, Whampoa of Macao, of $ 0,35 naar Amoy te Soerabaija te laden.
Diversen. Het Nederlandse schip JEANNETTE heeft een kustvracht aangenomen.
De CONSTANTIA EN ELISABETH heeft naar Padang aangelegd; de CADSANDRIA laadt naar Japan.
Verkocht werden: het Amerikaanse schip EDWARD KOPPISCH voor NLG 17.000 (opm: zie JB 070758); het Franse schip AUGUSTINE voor NLG 13.500 en het Nederlandse schip AKYAB (afgekeurd) met zijn inventaris voor ongeveer NLG 17.000 (opm: zie NRC 180758 en JB 110858). Het Franse schip MAURITIUS werd voor NLG 31.000 opgehouden.
Te koop zijn de Nederlandse schepen BOSPHORUS en JAVA’S WELVAREN, en de Engelse SEA BIRD en TASMANIA.
Disponibel zijn: DOGGERSBANK, SCHOON VERBOND, WILHELMINA LUCIA, ADMIRAAL DE RUITER, COLUMBINE, CATHARINA EN GEERTRUIDA, SOURABAYA en HOLLANDIA.
Het Nederlandse schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, alhier met volle lading lek binnengelopen, zal moeten repareren en heeft het lek gevonden na 9000 balen koffij gelost te hebben (opm: zie NRC 030958).

Afbeelding
Datum 16 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 15 oktober. Heden is het treurig bericht ontvangen van het vergaan van de CADSANDRIA. Dit klipper-fregatschip, van de rederij van de heren Koning & Liebert alhier, had zijn eerste reis naar Batavia gelukkig volbracht, doch is op zijn reis van daar naar Decima verongelukt. Van de bemanning verloor één man daarbij het leven. De gezagvoerder van de CADSANDRIA, kapt. Jean Arnaud Corneille Gerlach, meldt daaromtrent uit Decima 10 augustus het volgende:
Na een voorspoedige reis van 23 dagen van Batavia, ankerden wij voor stilte, bij de Papenberg voor Decima, en lagen wij te wachten op boegseervaartuigen om het schip verder in de baai te brengen. Zaterdagmorgen was het buiig en regenachtig, waarom ik de braamstengen en ra's liet neernemen. Verder op de dag werd het goed weer, doch er kwamen geen boten. Ik ging zelf naar Decima met de scheepspapieren om nogmaals aan te dringen om het schip naar binnen te boegseren, doch door het lastig ceremonieel van de Japannezen kon ik geen boten krijgen voor de volgende dag. Ik begaf mij weder aan boord en toen begon het weer te veranderen. Hevige buien en valwinden noodzaakten ons om veel ketting te steken. Des nachts van de 7e op de 8e dezer (augustus) nam de wind zodanig toe, dat wij het tweede anker lieten vallen. In die tussentijd was het een volslagen tijphoon geworden. Wij staken de beide kettingen tot het einde toe uit en het schip lag toen vast. Zondag morgen (opm: 8 augustus) ten 12 ure bedaarde het een weinig, doch de wind liep westelijk, zodat het schip omzwaaide, op de klippen, in welker nabijheid wij lagen, geraakte en totaal verbrijzelde. Op één matroos na, die bij de (opm: vergeefse) poging om mijn arme vrouw te redden is verdronken, zijn wij allen door Gods goedheid gered, niets kunnende bergen dan hetgeen wij aan het lijf hadden. Mijn papieren, in één woord alles, is verongelukt. Van het tuig en de zeilen zal nog veel geborgen kunnen worden. Het schip ligt nog met de bazaans-rust aan bakboord boven water en de Japannezen zijn bezig om te bergen wat zij kunnen.

Afbeelding
Datum 11 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 10 januari. Nederland verloor van zijn Oost-Indische vloot in 1858 de navolgende 17 schepen:
ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. H.A. Tekelenburg, fregat van Amsterdam (Aº. 1838, groot 570 lasten), van Batavia naar Amsterdam, met schade te Mauritius binnengelopen en aldaar in oktober 1858 afgekeurd. (opm: zie NRC 301158)
ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. van Eyk, fregat van Rotterdam (Aº.1837, groot 368 lasten), van Havana naar Rotterdam, 15 maart 1858 op de kust van Florida verongelukt. (opm: zie NRC 220458)
AGANIETA ADRIANA, kapt. P. Verschuur, brik van Rotterdam (Aº.1857, groot 152 lasten), 21 september te Swatow gestrand en verloren (opm: zie NRC 251158).
AKYAB, kapt. J.J. Klein, bark van Rotterdam (Aº.1835, groot 294 lasten), van Rotterdam naar Point de Galle, voor noodhaven te Batavia binnengelopen en aldaar in juli 1858 afgekeurd. (opm: zie NRC 180758)
CADSANDRIA, kapt. J.A.C. Gerlach, fregat van Rotterdam (Aº.1857, groot 391 lasten), van Batavia naar Japan, 8 augustus 1858 in een typhoon bij Nagasaki verongelukt (opm: zie NRC 161058).
CLAUDIUS CIVILIS, kapt. W.J. Lourens, fregat van Amsterdam (Aº.1836, groot 371 lasten), van Ceylon naar Rotterdam, met schade te Mauritius binnengelopen en aldaar in oktober 1858 afgekeurd. (opm: zie NRC 301158)
ELISABETH EN JOHANNA, kapt. J.R. Oomkens, bark van Zierikzee (Aº.1843, groot 215 lasten), van Samarang naar Amsterdam, te Soerabaija met schade geretourneerd en aldaar in februari 1858 afgekeurd.
FLORA, kapt. A.A. van Wijk, bark van Dordrecht (Aº. 1851, groot 326 lasten), van Hongkong naar Amoy, 1 november 1857 lek in Hanghi-baai op strand gezet en gezonken. (opm: zie NRC 010158)
GORINCHEM, kapt. R.J. Reinders, bark van Rotterdam (Aº. 1857, groot 363 lasten), van Singapore naar Kuti, in het laatst van maart 1858 op de Oostkust van Borneo verongelukt. (opm: zie NRC 190558)
HELENA, kapt. M. Hoogenstraten, 3-mast schoener van Rotterdam (Aº. 1857, groot 236 lasten), van Hongkong naar Shanghai, in november 1857 op Breakers-point gestrand en verbrijzeld. (opm: zie NRC 030158)
JACOBA HELENA, kapt. L.J. Wilhelmie, bark (opm; fregat) van Rotterdam (Aº. 1840, groot 396 lasten), van Batavia naar Rotterdam, met schade te Mauritius binnengelopen en in februari 1858 aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010458)
MACHTILDA CORNELIA, kapt. L.E. Lundegren, bark van Dordrecht, bark van Dordrecht (Aº. 1843, groot 244 lasten), van Newcastle naar Hongkong, in april 1858 in de Chinese zee verongelukt. (opm: zie NRC 150658)
OLIVIER VAN NOORD, kapt. J. Timmermans, bark van Rotterdam (Aº. 1850, groot 321 lasten), van Sydney naar Batavia, 7 juni in Torresstraat vergaan. (opm: zie JB 140758)
VAN BOSSE, kapt. W.E. Hageman, bark van Rotterdam (Aº. 1854, groot 355 lasten), van Woosung naar Singapore, bij het eiland Turanee (opm: RyuKyu-Shoto) verongelukt. (opm: zie JB 051258)
VONDEL, kapt. B. Verhagen, bark van Rotterdam (Aº. 1856, groot 340 lasten), van Hartlepool naar Hongkong, 30 oktober 1857 in de Chinese Zee in een typhoon verongelukt. (opm: zie NRC 030158)
WITTE CORNELISZOON DE WITH, kapt. L. Kruymel, bark van Rotterdam (Aº. 1851, groot 295 lasten), van Java naar Rotterdam, 27 november op de Banjaard verongelukt. (opm: zie NRC 281158)
ZWARTE ZWAAN, kapt. S. Stikkel, bark van Rotterdam (Aº. 1855, groot 178 lasten), van Sydney naar Soerabaija, 21 juni in Torresstraat vergaan. (opm: zie NRC 011058)
Rotterdam was, als uit bovenstaande opgave blijkt, in 1858 al zeer ongelukkig met zijn grote vaart. Van de 17 schepen (tezamen een laadbare ruimte van 5415 lasten) verloor zij alleen twaalf (tezamen 3689 lasten) en onder deze vijf schepen van 1857.
Amsterdam verloor 2 (samen 941 lasten); Dordrecht 2 (samen 570 lasten) en Zierikzee 1 (215 lasten).

Afbeelding