Inloggen
WILHELMINA EN ELISE - ID 15327


Kroniekberichten

Datum 28 augustus 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Alkmaar, 26 augustus. Heden namiddag is met gunstig gevolg van de scheepstimmerwerf Nicolaas Witsen, van de heer van Cleeff, te water gelaten het brikschip WILHELMINA EN ELIZA (opm: WILHELMINA ELISE), gevoerd wordende door kapt. M. Pribée (opm: M. Priebié), toebehorende aan een rederij onder het boekhouderschap van de heer J. Teengs Telting alhier.

Afbeelding
Datum 14 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Ten gevolge van mindere vraag voor scheepsruimte flauwer en tot NLG 75 per last voor suiker aan te nemen. De volgende Nederlandse bodems sloten sedert het vorig bericht vracht af tot de volgende koersen:
EUGENIE tot NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Indramaijoe en Soerabaija te laden naar Rotterdam. HENDRIKA tot NLG 80 voor suiker, gom damar en specerijen en NLG 70 voor thee. ZWERVER NLG 80 voor suiker, hier te laden, en NLG 90 voor koffij op Padang. BEATRIX te Soerabaija opgenomen tot onbekende koers. GUURTJE EN MARIA NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst. WEST CAPELLE (opm: WESTKAPELLE) NLG 82,50 voor suiker, doch met bepaling van voor 15 november op twee plaatsen de suiker uit de gouvernement pakhuizen ingenomen te hebben, komende anders de pakhuishuur voor rekening van het schip. LAURA EN ADÈLE NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor kopergeld.
Onbevracht blijven nog de volgende Nederlandse bodems: ARGUS, J.M. KEMPER, AMSTERDAM, KOSMOPOLIET, J.C. SCHOTEL, WILHELMINA EN ELISE, RIJNBRANDT, ULYSSES, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, TONIA, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, GROOTMEESTER NATIONAAL en JACOBUS.

Afbeelding
Datum 29 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 november. Vrachten. Sedert de laatste berichten, werden de volgende bevrachtingen gedaan: LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN werd bevracht à NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Soerabaija en Indramaijoe te laden, naar Rotterdam. De EUGENIE bekwam naar Rotterdam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, en NLG 90 voor lichte goederen, alhier en te Cheribon te laden, naar Rotterdam. De HENDRIKA werd door de Factorij gecharterd naar Rotterdam à NLG 80 voor suiker, dammar en kruidnagelen en NLG 70 voor thee. De ZWERVER bekwam NLG 80 voor suiker alhier en NLG 90 voor koffij, te Padang te laden, naar Rotterdam. BELLATRIX werd te Soerabaija op geheime conditiën naar Amsterdam gecharterd. GUURTJE EN MARIE bekwam naar Rotterdam NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst, alhier te laden. WEST KAPELLE werd gecharterd naar Rotterdam, om suiker, koffij en lichte goederen in te nemen te Samarang en Soerabaija, tot NLG 82,50 voor suiker. LAURA EN ADÈLE werd door de Factorij opgenomen à NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor koperen duiten, te Tagal en Samarang te laden naar Amsterdam. TONIA bekwam NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Samarang, en NLG 85 voor suiker en NLG 110 voor arak, te Tagal te laden naar Rotterdam. KOSMOPOLIET werd gecharterd voor de lading uit het afgekeurde schip BIESBOSCH, à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor koffij en NLG 30 voor tin, van hier naar Dordrecht. ALMONDE, bekwam NLG 82,50 voor suiker, NLG 92,50 voor huiden, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Rotterdam. ARGUS NLG 80 voor suiker, te Passaroean te laden naar Nederland. De I.M. KEMPER (opm: JOAN MELCHIOR KEMPER) werd te Soerabaija gecharterd NLG 80 voor suiker, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Nederland. RIJNBRANDT werd gecharterd, à NLG 80 voor suiker te Samarang, te laden naar Nederland. JOHANNES CHRISTIAAN laadt gedeeltelijk te Pekalongan à NLG 85 voor suiker, naar Amsterdam. DIONIJSIA CATHARINA bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, te Indramaijoe en Cheribon te laden naar Amsterdam. De ANNA en TWEE CORNELISSEN à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor specerijen, NLG 35 voor duiten en NLG 70 voor thee, naar Rotterdam. WILHELMINA EN ELISE werd naar Bushire en terug gecharterd à NLG 17/m. (opm: 17.000) in full om te Soerabaija te laden. De MALVINA VIDAL hield van Australië 1.000 ton steenkolen in, om voor gouvernements rekening à NLG 17 per ton naar Macassar te brengen. De GROOTMEESTER NATIONAAL bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor koffij, om alhier en op de kust te laden naar Amsterdam.
De CROUCH BROTHERS wordt voor bevrachting en te koop aangeboden. Het Engelse schip ORESTES van omtrent 700 ton register werd met 1.000 ton steenkolen aan boord verkocht à NLG 40/m (opm: 40.000), te Soerabaija te leveren.
De Nederlandse ULYSSES doet kustreizen. JAN PIETERSZOON KOEN wordt te koop aangeboden.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AMSTERDAM, J.C. SCHOTEL, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, WILLEM KROONPRINS DER NEDERL, STAD GOUDA, ALDEBARAN en MARIA CATHARINA.

Afbeelding
Datum 16 mei 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Bushire, 8 maart. Het schip WILHELMINA EN ELISE, kapt. M. Priebee, van Banjoewangie alhier gearriveerd, heeft op de reis veel slecht weder doorgestaan, en een voormarszeil en een kluiver verloren. Overigens is alles wel aan boord. De kapitein denkt in het laatst van april via Bombay naar Mauritius of Batavia te vertrekken.

Afbeelding
Datum 17 mei 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen:
Voor Rotterdam: ZWERVER, kapt. B.T. Franzen; HENDRIK IDO AMBACHT, kapt. L. Bijl; JOSEPHA LOUISA, kapt. A. Muyson; GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; HENDRIKA, kapt. W. van Aalborg; ANTONIA PETRONELLA, kapt. A. Voorendijk; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffmann.
Voor Amsterdam: TELEGRAPH, kapt. P.B. Rolufs; THEODORA MACHTELDA, kapt. D. Boelhouwer; PROVINCIE DRENTHE, P. Hoekstra; JACOBA CORNELIA CLASINA, kapt. A.J. Decliseur; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; WILHELMINA EN ELISA, kapt. M. Priebee; RIJNBRAND, kapt. P.F. Lange; NICOLAAS WITSEN, kapt. N.N; QUATRE-BRAS, kapt. H. Nieuwenhuys; DEN ELSHOUT, kapt. E. Akkerman; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. van Varelen; SCHEVENINGEN, kapt. N.N (opm: mogelijk S. van de Velde); COPERNICUS, kapt. L. Visser, de laatste drie van Rotterdam; BONI, kapt. J.W. Möller van Dordt.
Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. T.R. Oomkens; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. T.J. Vassen; JEANETTE EN CORNELIA, kapt. J. Verhoeven; JAN VAN HOORN, kapt. C.M. Borghorst, beide laatsten van Dordrecht.

Afbeelding
Datum 24 mei 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Texel, 22 mei. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip WILHELMINA EN ELISE, kapt. Priebee, heeft kluiverboom, stengen, en een gedeelte der verschansingen verloren.

Afbeelding
Datum 09 juli 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen op dinsdag 8 juli:
- In het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam:
1/40e aandeel in het barkschip de STAD GOUDA, kapt. K.D. Breuning, groot volgens meetbrief 463 tonnen of 245 lasten, varende onder boekhouderschap van de heer M. de Beems Jr. te Vlaardingen, dagelijks verwacht wordende van Oost-Indië, bevracht voor de Nederlandsche Handel Maatschappij: om NLG 1500 opgehouden.
- In de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam:
De Nederlandse brik BANTAM, groot 353 tonnen, om NLG 18.800 en een chronometer om NLG 117 verkocht.
- Op maandag de 7e juli te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ:
Het brikschip WILHELMINA EN ELIZA: NLG 27.800, in slag NLG 22, koper G.J. Boelen.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

-       Geveilde schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam op 16 juni 1862 het schip JACOB ROGGEVEEN, kapt. Vos van Marken, gebouwd in 1841, groot 372 gemeten lasten, voor NLG 28.150 verkocht aan de reder G.F. Egidius te Amsterdam (opm: herdoopt in QUINTET)
-       Veilingen van schepen en scheepsparten:
Te Dordrecht op 28 juni 1862 het schip PIETER, ex-BATAVIA, kapt. Lammerts, gebouwd in 1829, groot 366 gemeten lasten (opm: verkocht naar Zweden)
Te Amsterdam op 30 juni 1862 de schepen ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. Koning, gebouwd in 1840, groot 596 gemeten lasten (opm: naar P. Rademakers & Co, Delfshaven; herdoopt in JOHANNES), en
ZEEPLOEG, ex-ZUID HOLLAND, kapt. Van Wijngaarden, gebouwd in 1830, groot 274 gemeten lasten (opm: verkocht aan W.J. Hidde Bok, Den Helder; herdoopt in NIEUWEDIEP).
Te idem op 7 juli 1862 het schip WILHELMINA EN ELISE,  kapt. Priebée, gebouwd in 1857, groot 143 gemeten lasten (opm: naar C.H. Zoutmaat-Brugman, Edam).
Te Rotterdam op 8 juli 1862 het schip BANTAM, kapt. v.d. Bolck, gebouwd in 1852, groot 187 gemeten lasten (opm: naar W. Bakker Bzn., Amsterdam).

Afbeelding
Datum 20 augustus 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

-       Veilingen van schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam op 28 juli 1862 het schip METALEN KRUIS, kapt. Zuurdeeg, gebouwd in 1856, groot 170 gemeten lasten.
Te Rotterdam op 22 juli 1862 het schip JOSEPHA LOUISA, kapt. Muysson, gebouwd in 1857, groot 324 gemeten lasten.
-       Geveilde schepen en scheepsparten:
Te Dordrecht op 28 juni 1862 het schip PIETER, ex-BATAVIA, kapt. Lammerts, gebouwd in 1829, groot 366 gemeten lasten, voor NLG 24.100 verkocht.
Te Amsterdam op 30 juni 1862 de schepen ADMIRAAL VAN HEEMSKERCK, kapt. Koning, gebouwd in 1840, groot 596 gemeten lasten, verkocht voor NLG 35.700, en ZEEPLOEG, ex-ZUID HOLLAND, kapt. van Wijngaarden, gebouwd in 1830, groot 274 gemeten lasten, om NLG 16.700 opgehouden.
Te idem op 7 juli 1862 het schip WILHELMINA EN ELISE, kapt. Priebée, gebouwd in 18557, groot 143 gemeten lasten, voor NLG 30.000 verkocht.

Afbeelding
Datum 28 maart 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten. Nederlandse vlag. De DILIGENCE werd gedeeltelijk bevracht voor suiker te Probolingo te laden à NLG 65. De DIANA bedong NLG 55 voor suiker en tabak van Passaroeang naar Rotterdam. De ELECTRA laadt te Soerabaija naar Nederland, zo men zegt suiker à NLG 55. De VRIENDSCHAP ligt hier op vracht naar Rotterdam. De WILHELMINA EN ELISE laadt voor de Faktorij via Singapore naar Japan. De CATHARINA WILHELMINA werd voor China gecharterd voor rijst van Bangkok naar Canton tot 40 $ cents, naar Amoy 50 $ cents of naar Shanghae tot 60 $ cents per pikol. De JACOBUS, TAGAL en WILHELMINA JOHANNA werden tot NLG 1.40, NLG 1.43 en NLG 1.38¾  opgenomen voor zout van Bangkok naar Sumanap of Batavia. De PATRIARCH SAMHIRI, BATAVIA, SCHEVENINGEN, ABEL TASMAN, ALEXANDER, DECIMA, SINT JAN, GEERTRUIDA MARIA, THEODORA MACHTILDA, ANTHONY VAN HOBOKEN, BONI en ANTONIA PETRONELLA doen kustreizen.
Ter bevrachting blijven nog de Nederllandse schepen TWEE GEZUSTERS, QUINTET, MARIA LOUISE ANTOINETTE, CHRISTINA, ACOLUS, MARIA ELIZABETH, ELISE HENRIETTE, ELISABETH, PETRONELLA CATHARINA, JOAN en ANNA SOPHIA.

Afbeelding
Datum 20 mei 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 25 schepen:
Voor Rotterdam: GENERAAL MICHIELS, kapt. P.G. Visser; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; ELISABETH, kapt. H.A. Harms; CHERIBON, kapt. W.T. Coers; ALBLASSERWAARD, kapt. E. von Lindern; SCHEVENINGEN, kapt. J.K. Annokkee; JOHANNA, van Delfshaven, ex-VERTROUWEN, kapt. S.J.P.D. Swemer.
Voor Amsterdam: EMERGENS, kapt. J.R. Smit; WASSENAAR, kapt. A. Hofstee; CELERITAS, kapt. G.A. Wagner; CORNELIS GIPS, kapt. J. Seijffart; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. F.P.J. Jaski; BARON VAN HARDENBROEK, kapt. M.A.C. Henny; DEN ELSHOUT, kapt. E. Akkerman; HELLEVOETSLUIS, kapt. W.J. Vos; WILHELMINA EN ELISE, kapt. M. Priebee; TELEGRAPH, kapt. P.B. Rolufs; THEODORA MACHTILDA), kapt. C.A.L. van der Wijck.
Voor Dordrecht: IDA WILHELMINA, kapt. G. Rotgans.
Voor Middelburg: ZEELANDIA, kapt. W. Blaakhert; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. K. Hoek; MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; SCHELDE, kapt. A.L. Hoffman; SUSANNA EN ELISABETH, kapt. C. Ouwehand.
Voor Schiedam: COSMOPOLIET, kapt. I. Koning.

Afbeelding
Datum 07 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: SCOTTISH CHIEF, kapt. H.G. Quick, van Teignmouth, met 145 tons porceleinaarde.
Helvoet, 6 april. Aangekomen: ARENDINA, kapt. Boerhave, van Cette, ligt voor Pampus ten anker; GOTTFRIED, kapt. Wahlgren, van Cette; VOLUNTEER, van Leith; AURORA, kapt. Wolls; JOSEPH AND ELIZABETH, kapt. Milburn, en PALESTINE, kapt. Spence, allen van Newcastle; EAGLE, kapt. Hawkins, van Ipswich; JOHANN, kapt. Möller, van Ystad; DOROTHEA SCHMAHL, kapt. Casse, van Libau; JOHANNA, kapt. Borck, van Korsør.
Vertrokken: JACOB EN ANNA, kapt. Bonger, naar Japan; GROOT ZEEWIJK, kapt. Homan, naar Buenos-Ayres; LEVANT, naar Havre; JAVA, kapt. Dehle, naar Cardiff; JOHANN KEPPLER, kapt. Rahe, naar Newport; JOHN AND CHARLES, kapt. Hopkins, naar Rochester; ADRIANA FRANCISCA, kapt. Van Eyk, en TWEED, kapt. Muster, beiden naar Middlesbro'; GUARDIAN, kapt. Breaker; FARNE, kapt. Davison; ISABELLA SARAH, kapt. Hall, en WATERLOO, kapt. Crosk, allen naar Newcastle; FAMILIEN, kapt. Aas, naar Frederikstad; PRINCESS ALICE, naar Harwich.
Brouwershaven, 5 april. Vertrokken: AEGIDIA EN PAULINE, kapt. Hoogland, naar Batavia; JACOBUS, kapt. v.d. Tas, naar Valparaiso; EMILIE, kapt. Malbrane, naar New York; IDA, kapt. Nyholm, naar Genua.
Van Texel vertrokken, 4 april, QUINTET, kapt. Slijboom; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. Ham qq.; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. Hazewinkel, en PRINSES AMALIA, kapt. Van Rijn van Alkemade, allen naar Batavia; PETRONELLA CATHARINA, kapt. v.d. Veen, naar Kanagawa.
Te Algoabaai aangekomen, 22 januari, CONCORDIA, kapt. Van Zanten, van Tafelbaai.
Van St. Helena vertrokken, 8 februari, BULGERSTEIN, kapt. Geerling; 10 dito, MARIA ADOLFINA, kapt. Blom; 12 dito, SCHELDE, kapt. Hofman; 18 dito, ALDEBARAN, kapt. Meijboom; 14 dito, KOERIER, kapt. Carst; 18 dito, CHRISTINA EN JEANNETTE, kapt. Rademaker; 22 dito, GERMANIA, kapt. Francke; 23 dito, CALIFORNIE, kapt. De Wijn, en 27 dito, HOLLANDIA, kapt. Wap, allen van Java naar Nederland.
St. Helena gepasseerd, 9 februari, TELEGRAPH, kapt. Rolufs; 18 dito, WASSENAAR, kapt. Hofstee; CORNELIA HENDRIKA, kapt. Swart; 19 dito, JOHANNA EN EMILIE, kapt. Seubert; 21 dito, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler, en 25 dito, MARINUS WILLEM, kapt. Buyser, allen van Java naar Nederland.
Van Batavia vertrokken, 17 februari, DANUBE, kapt. Larson, naar Rotterdam; 25, LAMMINA ELISABETH, kapt. Pot, naar 't Kanaal.
Van Samarang vertrokken, 17 februari, WESTKAPELLE, kapt. Crucq, naar Nederland.
Van Soerabaija vertrokken, 18 februari, MEDEA, kapt. Van Teutem, naar Nederland.
Van Cheribon vertrokken, 12 februari, WILHELMINA EN ELISE, kapt. Priebee, naar Nederland.
Van Pekalong vertrokken, 19 februari,MARIA ANNA, kapt. Van Monnom, naar Nederland.
Van Passaroeang vertrokken, 5 februari, ZEEMEEUW, kapt. Kayser, naar Nederland.
Van Problingo vertrokken, 16 februari, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, en PEGASUS, kapt. Mannoury, beiden naar Nederland.
Van Banjoewangie vertrokken, 1 februari, ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Möllinger, naar Nederland. 8, HOLLAND, kapt. Gronbeck, naar Amsterdam; HAEMSTEDE, kapt. Ter Marsch, naar Rotterdam; 7, PEKING, kapt. Deinum, naar Amsterdam; 8, ALCYONE, kapt. Landweer, naar Nederland; 10, CELEBES, kapt. Gille. naar Amsterdam.
Van Tjilatjap vertrokken, 18 februari, MARIA DIEDERIKA, kapt. Van Marion, naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 20 februari 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 17 schepen, als:
Voor Amsterdam: YMUIDEN, kapt. G.J. Molenberg; CONSTANCE, kapt. J.S. Mulder; CAPELLE, kapt. A.R. de Lang; WILHELMINA EN ELISE, kapt. A.R. Wiersma; MARIA CATHARINA, kapt. H.C. de Bos; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. F. Turenhout; FERDINAND EN LOUIS, kapt. D.E. Nolting; SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN,
kapt. L. Klein; MARIA ADRIANA, kapt. C.J. Itz; HENDRIKA, kapt. A.J. Bus.
Voor Rotterdam: NIEUWE WATERWEG, kapt. E. von Lindern; DOROTHEA HENRIETTE, kapt. D. Smits; MARIA LOUISA ANTOINETTA, kapt. A. Muysson.
Voor Dordrecht: J.C. SCHOTEL, kapt. J. de Groot; JACOBA, kapt. H.T. Schaap.
Voor Middelburg: HAAMSTEDE, kapt. J. Termarsch.
Voor Schiedam: WILHELMINE, kapt. M.C. v.d. Kerkhoff.

Afbeelding
Datum 12 mei 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 mei. Het schip (opm: brik) WILHELMINA EN ELIZA, kapt. A.K. Wiersma, zou ultimo maart van Uruguay naar Het Kanaal vertrekken.

Afbeelding
Datum 15 november 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Shields, 12 november. Het Nederlandse brikschip WILHELMINA EN ELISA, kapt. Wiersma,
zal binnenkort hier lading innemen voor Japan.

Afbeelding
Datum 16 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen als :
voor Rotterdam : JOHANNA MARIA, kapt. M.A. Overgaauw; JULIE, kapt. F.J. Cherpion; HELENA EN ANNA, kapt. W. van Aalborg; ALMONDE, kapt. M. Pijl.
Voor Amsterdam: ELISABETH, kapt. IJ. Feenstra; ALBLASSERDAM, kapt. J. 't Hoen; JOHANNES LODEWIJK, kapt. P. van Delft; SOUBURG, kapt. M.W. Swart; HUYDECOPER, kapt. D. Forbes Browning; IJSTROOM, kapt. A. Hansen; WILHELMINA EN ELISE, kapt. A.K. Wietsma; GELDERLAND, kapt. P.J. Mulder; VIER GEZUSTERS, kapt. S.K. Otto; NICOLAAS WITSEN, kapt. J. Portengen; ANNA DIGNA, kapt. J.G. Lucas; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; JACOBA CORNELIA, kapt. G. Jansen.
Voor Dordrecht: KINDERDIJK, kapt. J. Verdoes.
Voor Middelburg: ZEELANDIA, kapt. J. Botesz.
Voor Schiedam: JAN VAN GALEN, kapt. M.C. Braat; HENDRIKA, kapt. M van der Valk.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 augustus. Het Nederlandse schip WILHELMINA EN ELISA, kapt. Wiersma, zou de 18e juni van Yokohama naar Batavia vertrekken.

Afbeelding
Datum 25 december 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 29 november. Op de 27e oktober is in de Tafelbaai aangekomen de brik WILHELMINA EN ELIZA, kapt. Wiersma, op 15 september van Batavia vertrokken op reis naar Amsterdam. Het schip, dat om verversingen hier is binnengelopen, heeft op 30 oktober de reis verder voortgezet.

Afbeelding
Datum 26 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 april. Het schip (opm: fregat) OCEAAN, kapt.J.R. Smit, van Pasaroeang alhier aangekomen, is in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal aangevaren door de brik WILHELMINA EN ELISE, kapt. Priebee, van Amsterdam naar Japan, en heeft schade bekomen.

Afbeelding
Datum 09 december 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hongkong, 1 november. De volgende twee schepen zijn alhier bevracht: ONRUST, naar Saigon, met 17 ligdagen $ 1.000, WILHELMINA EN ELIZE, van Bangkok naar Batavia om orders, aldaar, te Semarang of Cheribon te lossen, met 35 ligdagen, $ 3.200.

Afbeelding
Datum 10 februari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 januari. Vrachten. Nederlandse KORTENAER, naar Rotterdam NLG 70,- suiker, NLG 52½ tabak, in de Oosthoek te laden; Nederlandse HENRIETTA GEERTRUIDA, naar Amsterdam NLG 70,- suiker, in de Oosthoek te laden; Nederlandse WILHELMINA EN ELISE, naar dito NLG 70,- suiker, Cheribon te laden; Nederlandse CORNELIS WERNARD EDUARD, naar Rotterdam NLG 70,- suiker, koffie en rijst, Cheribon, Dadap en Batavia te laden.
Onbevrachte schepen hier en op de kust: Nederlandse ALBLASSERWAARD, AUGUSTE, ADRIANA, PETRONELLA, VICE-ADMIRAAL MAY, CONSTANCE, NICOLAAS WITSEN, ’S GRAVENHAGE, HENDRIKA, PETRONELLA, PADANG-PACKET, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.
De bestemming van de Nederlandse bark CONSTANCE, 378 ton, naar Rotterdam is veranderd in Boston à GBP 3,15 voor suiker en koffie, in de Oosthoek te laden.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. G.J. Boelen, makelaar, zal op maandag 26 augustus 1872, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de deurwaarder
B. D. Beets, verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd WILHELMINA EN ELISE, gevoerd door kapt. M. Priebée. Volgens meetbrief lang 34 meters, wijd 4,96 meters, hol 3,88 meters, en alzo gemeten op 291 tonnen of 154 lasten. Liggende in het Oosterdok, aan de dijk. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar of bij de cargadoors De Vries & Comp.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen in De Brakke Grond in de Nes te Amsterdam op maandag 26 augustus: het brikschip WILHELMINA EN ELISE, kapt. M. Priebée: NLG 13.500, in slag NLG 200. Koper A.D. Strumphler.

Afbeelding
Datum 02 juli 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Suriname, 4 juni. Het Nederlandse schip DIEWERKE, kapt. Van Veen, zal vermoedelijk 10 dezer van Saramacca naar Amsterdam vertrekken.

Afbeelding
Datum 30 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 juni. Volgens particulier bericht zou het Nederlandse schip DIEWERKE, kapt. Van Veen, 2 dezer van Suriname herwaarts vertrekken.

Afbeelding
Datum 24 mei 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 23 mei. Een grote hoeveelheid wrakhout is hier heden door vissers aangebracht en aan wal gedreven. Er werd o.a. een stuk van een achterschip gevonden, waarop met grote witte letters DIEWERKE. Op een stuk van een stuurrad stond WILHELMINA EN ELISE. Ook is er een scheepsboot met de naam DIEWERKE binnenboords, benevens een hut aangebracht.
(Het schip DIEWERKE, kapt. Van Veen, 21 mei uit IJmuiden naar Riga vertrokken, was vroeger genaamd WILHELMINA EN ELISE.)

Afbeelding
Datum 25 mei 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 23 mei. Op stroom is drijvende gevonden de spiegel van een schip, waarop met witte letters DIEWERKE, zomede een sloep, waarop binnenboords dezelfde naam.
(Het schip DIEWERKE, kapt. Van Veen, 21 mei van IJmuiden met porseleinaarde naar Riga vertrokken, is dus het schip dat in de nacht van 21 op 22 dezer op de Razende Bol is verongelukt.)

Afbeelding
Datum 28 mei 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

In het bericht omtrent het vergaan van het schip DIEWERKE in den Razenden Bol werd gezegd, dat omslachtige formaliteiten het tijdig vertrek der reddingboot hadden tegengehouden. Uit een mededeling in de Heldersche Courant blijkt, dat iets veel ergers oorzaak was van het vergaan van mensenlevens.
Zodra (zo meldt men aan genoemd blad), de lichtwachter aan het havenkantoor het bericht van de stranding bracht, werd, op last van de havenmeester, de gezagvoerder van de sleepboot HERCULES aangezegd om zich dadelijk gereed te maken. Kapt. Bakker, niet gewoon om op zich te laten wachten, was zeer spoedig gereed; inmiddels was een der havenwachters ijlings de bootsman van de reddingboot gaan waarschuwen en deze spoedde zich om het nodige aantal roeiers bij elkander te krijgen. Hij vond echter bij de meesten weifeling of onwil. Zij, die de bemanning van de reddingboot hadden uitgemaakt bij de stranding van het stoomschip NORDLYSET, meenden dat hun een aandeel toekwam van de aanzienlijke som die voor bedoelde weduwen en de gewonden bij die redding was bijeengebracht; de uitkering aan de beide weduwen wraakten zij niet, maar zij konden zich niet verenigen met de belangrijke onderstandsgelden, die aan de straks bedoelde verwonden was en nog wordt uitgereikt. Alzo was na-ijver het motief voor hun weigering om de schipbreukelingen ter hulpe te snellen, iets dat moeilijk rijmt met de vaak zo hoog opgevijzelde belangloze menslievendheid en de edele moed van die mensenredders. Met vrij wat moeite gelukte ‘t, het nodige aantal roeiers bijeen te krijgen. Eer de boot te water lag, was er bijna een uur verlopen en acht kostbare mensenlevens werden in die tussentijd het offer van blinde na-ijver. Wat de verdeling van bovenbedoelde gelden betreft, de Liefdadigheidscommissie, die zich voor de bijeenzameling dier gelden had geconstitueerd, had alléén op het oog hulp en onderstand te verlenen aan de beide weduwen en de twee gekwetste roeiers; op grond van dit programma heeft zij zich in een ruime ondersteuning mogen verheugen en is haar doel boven verwachting bereikt. Maar zij was nu wel geenszins gerechtigd om de overige bemanning van de reddingboot een aandeel in dat geld te geven; daaraan mocht zij zelfs niet denken. Immers dat was de taak van de Reddingmaatschappij. En wanneer men nu in aanmerking neemt het tantum (opm: bedrag) der beloning, die zij, met inbegrip van het geldelijk geschenk van de Deense regering, ontvingen, dan is die – altijd als men rekening houdt met de schoonklinkende epithetons “edele moed, opofferende liefde” enz. – nog niet zo gering te achten.

Afbeelding
Datum 03 juni 1878
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Op de 24e mei ontving ik het treurig bericht, dat mijn geliefde echtgenoot, kapt. B. van Veen, gezagvoerder van het brikschip DIEWERKE, bij het uitzeilen van IJmuiden naar Riga, op de Razende Bol onder Texel geheel vergaan is en de gehele bemanning hun dood in de goven hebben gevonden. Hij bereikte de ouderdom van 48 jaren, waarvan ik 20 jaar met hem door een genoegelijke echt ben verenigd geweest. Ik verlies in hem een dierbare echtgenoot en de kinderen een zorgdagende vader. Ieder die hem gekend heeft kan lichtelijk beseffen wat ik in hem verlies.
Delfzijl, de 31e mei 1878, D.B. Roelfzema, wed. B. van Veen.

Afbeelding
Datum 03 februari 1882
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. In den jare 1882, de eerste februari, ten verzoeke van Johanna Sterenberg, zonder beroep, wonende te Delfzijl, echtgenote van H. Nijhof, scheepsgezagvoerder, wiens bestaan onzeker is, gratis procederende krachtens geregistreerde beschikking der arrondissementsrechtbank te Groningen d.d. 16 september 1881, terwijl aan haar bij beschikking dierzelfde rechtbank van de 20e januari 1882, mede geregistreerd, verlof is verleend tot het uitbrengen van deze tweede dagvaarding, welke requirante ten deze domicilie stelt ten kantore van mr. Michaël Rutgers van der Loeff, procureur bij voormelde rechtbank, wonende aldaar, die als zodanig voor haar zal occuperen,
Heb ik, Theodorus Wilhelmus van Bergen, deurwaarder bij de arrondissementsrechtbank te Groningen, wonende aldaar,
Voor de tweede maal gedagvaard: Hendrik Nijhof, scheepsgezagvoerder, gewoond hebbende te Delfzijl, doch wiens woon- of verblijfplaats thans is onbekend, om drie maanden na heden, meer bepaaldelijk op vrijdag de twaalfde mei 1882, des voormiddags te tien uur, te verschijnen ter openlijke terechtzitting van de arrondissementsrechtbank te Groningen, in de audiëntiezaal van het gerechtsgebouw, in de Oude Boteringestraat te Groningen, ten einde:
- Aangezien gedaagde, in afwachting dat de assurantie aangelegenheden betreffende van een door hem verloren schip waren geregeld en hij een ander schip gekregen had, zich tijdelijk als stuurman op het brikschip DIEWERKE, kapt. B. van Veen, heeft verhuurd en op dinsdag 21 mei 1878 met dat schip beladen met pijpaarde is uitgezeild vanuit IJmuiden;
- Aangezien genoemd schip, waarop gedaagde stuurman was, die woensdagmorgen bij het aanbreken van de dag werd gezien van de vuurtoren te Texel, van alle zijden door de branding bestookt, klaarblijkelijk in nood verkerende, terwijl men duidelijk enige van de equipage in het want zag en een gedeelte op het dek;
- Aangezien echter voordat de reddingboot aldaar aankwam het schip reeds was uitelkaar geslagen en de equipage, waaronder dus zeker gedaagde, een graf in de golven had gevonden;
- Aangezien uit het wrakhout de volgende dag aangedreven en te Texel opgevist duidelijk is gebleken dat het schip toen ter tijd vergaan geen ander was dan het brikschip DIEWERKE, daar zich daarbij bevond een stuk van een achterschip, waarop met witte letters geschilderd stond de naam DIEWERKE, een naambord met dezelfde naam en eindelijk nog een stuk van een stuurrad met de naam WILHELMINA ELISA, welke naam het schip vroeger droeg.
- Aangezien noch van een der andere schepelingen, noch ook van gedaagde, sedert die tijd iets meer is vernomen, zodat het als zeker moet worden beschouwd, dat gedaagde aldaar is omgekomen;
- Aangezien eiseresse er belang bij heeft, nu er ruim drie jaren zijn verlopen, dat gedaagde zijn woonplaats verliet, zonder dat sedert enig bericht van zijn aanwezen of overlijden in kwam, dat er na drie vruchteloze openbare dagvaardingen rechtsvermoeden van zijn overlijden wordt uitgesproken zulks sedert 22 mei 1878 en tevens om verlof te bekomen desverkiezende een ander huwelijk aan te gaan;
Aldaar en alsdan van zijn in leven zijn te doen blijken, zullende in geval de gedaagde niet mocht verschijnen of niemand voor zich mocht doen verschijnen, zodat van zijn aanwezen niet blijkt, voor de eiseresse worden geconcludeerd, dat haar daarvan moge worden verleend acte en haar voorts verlof worde gegeven tot het uitbrengen van een derde openbare dagvaarding, onder reserve van kosten.
En heb ik deurwaarder dit exploit gedaan, enz enz. (opm: bekort weergegeven)
De ontvanger G.A. Tromp. Voor eensluidend afschrift: Th.W. van Bergen, deurwaarder.
(opm: Deze oproep werd voor de derde maal herhaald in de PGC van 290582)

Afbeelding