Inloggen
ZEEMEEUW - ID 15209


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-04-20 / 1873-11-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Construction Data

Scheepsbouwer: Freerk Gerrits Wortelboer, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1856-12-11
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 84.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-04-20
Register nr: 18570361
Scheepsnaam: ZEEMEEUW
Type: Galjoot
Lasten: 84
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Masker, J.C.
Kapitein op moment van verzoek: Boekhout, J.E.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-04-20 ZEEMEEUW
Manager: Rasker, J.G., Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rasker, J.G., Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Additional info: kapt. J.E. Boekhout

Ship Events Data

1873-11-08: Final Fate:
11 november 1873
AH - Algemeen Handelsblad
Amsterdam, 11 november. Het Nederlandse schip (opm: schoenergaljoot, bouwjaar 1856) ZEEMEEUW, kapt. H.H. van Wijk, van Riga naar Porto, is 8 dezer bij Thisted gestrand en totaal weg. Het volk is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Het lidmaatschap van het zeemanscollege “ De Trouw”  uit Oude Pekela spreekt van J.E. Boekhout.

Op deze naam plus initialen heb ik geen kapiteinsnaam in de Burgerlijke Stand kunnen vinden.

 

Johannis Hinderikus Boekhoudt werd geboren te Oude Pekela op 21 september 1823 als zoon van de schipper Eise Gerhardus Boekhoudt en Anna Jans Nagel.

Hij trouwde op 19 februari 1857 te Oude Pekela als schipper met Johanna Alida Wortelboer, geboren te Oude Pekela op 08 mei 1837 als dochter van de scheepsbouwer Fredericus Gerrits Wortelboer en Engelina Jans Sandman. Zij overleed op 18 april 1914 te Oude Pekela, 76 jaar.

Johannis Boekhoudt wordt als overleden vermeld in een Burgerlijke Stand akte uit 1889.

“ He passed away on 31 May 1880 in Reis Falklandsche Eilanden Londen.”

Uit: http://www.ancestry.ca/genealogy/records/johannes-hinderikus-boekhoudt_62156134

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Johannis Hinderikus  als schipper/scheepskapitein in 1857, 1858, 1859, 1860, 1861, 1866,  als zeeman in 1863, 1869, 1872.

 

In een akte van ene Helena Vincentia Boekhoudt dd 13 maart 1861 te Oude Pekela, dochter van Johannes Henderikus Boekhoudt en Johanna Alida Wortelboer, wordt de geboorte gemeld op de Noordzee aan boord van de galjoot “Zeemeeuw”. Dit schip komt in dat jaar in advertenties voor met kapitein J.E. Boekhout.

 

De familienaam wordt ook gespeld als Boekhoud en Boekhout.

In enkele berichten (zie Overige Bijzonderheden) wordt als vóórnaam vermeld Johannes EUSEBIUS. De naam Eusebius komt frequent voor in de familie Wortelboer. Op de naam Johannes Eusebius zijn echter in geen enkele bron passende gegevens gevonden.

In een akte van ene Helena Vincentia Boekhoudt dd 13 maart 1861 te Oude Pekela, dochter van Johannes Henderikus Boekhoudt en Johanna Alida Wortelboer wordt de geboorte gemeld op de Noordzee aan boord van de galjoot “Zeemeeuw”. Dit schip komt in dat jaar in advertenties voor met kapitein J.E. Boekhout.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.E.Boekhout was effectief lid van het zeeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 120 in de periode 1856 t/m 1871.

Een J.Boekhout was effectief lid van het zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 166 (resp. W7) in de periode 1865 t/m 1869. (wellicht NIET J.H. of J.E.).

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.E.Boekhout als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de schkof “Johannes Hermanus”, gebouwd in 1848 te Pekela, 105 ton o.m., varend voor J.H.Feyen te Pekela;

*    1857 t/m 1862 van de galjoot “Zeemeeuw”, gebouwd in 1857 te Pekela, 159 ton o.m., varend voor J.C.Masker te Veendam.

 

Sweys vermeldt J.E.Boekhout met vlag 120 van “De Trouw” te Oude Pekela als gezagvoerder van de galjoot “Zeemeeuw” (85 last, 159 ton, bouwjaar 1857, varend voor J.C.Masker te Veendam) in jaargangen 1860 t/m 1862. De kapitein wordt wel genoemd maar zonder schip in de periode 1863 t/m 1867. Afwezig in de ledenlijst vanaf 1868.

 

Op 25 maart werd bij de arr. regtbank te Zwolle de koopakte geregistreerd van dit schip. Koopakte dd 31 januari 1856, kantoor te Winschoten: boekhouder I.C.Marker te Veendam verkoopt publiek. …. Was het laatst bevaren door Johannes Eusebius Boekhout, nu liggende te Amsterdam. Koopenningen f 10.300,- Gaat om de schoener Johannes Hermannus)

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p.89).

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

De collectie monsterrollen uit het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

23 mei 1855, schoenerkof “Johannes Hermannus”, schipper Johannes Eisses Boekhout, 31 jaar te Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

NRC 11 januaria 1854114

Hellevoetsluis, 10 januari. De schepen, welke door de vorst verhinderd zijn hun respectievelijke reizen te vervolgen, zijn: ….JOHANNES HERMANUS, kapt. J.E. Boekhout;….

 

NRC 22 januaria 1855114

Tonningen (opm: Tönning), 17 januari. …..De Nederlandse schepen ….JOH. HERMANUS, kapt. Boekhout; ….die mede gemeld, doch wegens ijs geretourneerd zijn, liggen hier in de haven.

 

NRC 15 december 1856114

Rotterdam, 14 december. De 11e dezer is te Oude Pekel A met goed gevolg te water gelaten het schoener-galjootschip ZEEMEEUW, groot 110 lasten, gebouwd op de werf van de scheepsbouwmeester F. Wortelboer voor rekening ener rederij en bevaren zullende worden door kapt. J. Boekhout.

 

NRC 03 april 1861114

Shields, 1 april. Het schip MARIA, kapt. Reay, van Berdianski naar Cork, is 26 maart in zinkende staat door het volk verlaten, dat gered en hier gisteren met de Nederlandse kof ZEEMEEUW aangebracht is.

 

Provinciale Groninger Courant 06 april 1861114

Lissabon, 1 april. Het schip MARIA, kapitein Reay, van Bardianski met tarwe naar Queenstown, is op 26 maart in zinkende staat door het volk verlaten, dat door kapitein J.E. Boekhout, voerende het schip ZEEMEEUW gered en alhier werd aangebracht.

(opm: volgens bericht uit NRC 030461 d.d. Shields 1 april zou de bemanning door kapt. J.E. Boekhout aldaar zijn aangebracht)

 

Provinciale Groninger Courant 02 juli 1861114

Groningen, 1 juli. Door het Ministerie van Binnenlandse zaken is aan de heer Commissaris des Konings in dit gewest toegezonden een verrekijker, welke door de Britse regering is toegekend aan kapitein J.E. Boekhout, wonende te Oude Pekela, gezagvoerder van het Nederlandse schoonerschip ZEEMEEUW, van Veendam, als blijk van erkentenis wegens het redden der bemanning van de Britse brik MARIA, van South Shields, door genoemde kapitein in zinkende toestand ontmoet op hare reis van de zee van Azov naar Cork en het vervoeren naar Lissabon . Ook de kosten, hierop gevallen, zullen door de zorg van de Board of Trade worden vereffend. De verrekijker zal later door de zorg van het bestuur van de woonplaats van kapitein Boekhout worden uitgereikt.

 

NRC 28 juli 1861114

Yarmouth, 25 juli. Het Nederlandse schip (opm: galjoot) ZEEMEEUW, kapt. J.E. Boekhout, van Shields naar Sevilla, ligt sedert de 14e dezer wegens contrariewind alhier ter rede.

 

NRC 09 augustus 1861114

Portsmouth, 6 augustus. De Nederlandse kof ZEEMEEUW, kapt. J.E. Boekhout, van Newcastle naar Sevilla, is hier lek binnengelopen.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Boekhoudt, Johannes Hinderikus Eisez

Familiegegevens en opleiding

Harm van Wijk werd geboren op 24 januari 1837 te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Hindrik Deddes van Wijk en Hinderika Harms de Weerd.

Harm trouwde op 12 november 1863 te Nieuwe Pekela als schipper met Hinderika Enjetta de Boer, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van Jurjen Jurjens de Boer en Zwaantje Harrms Koster. Hinderika overleed op 31 januari 1865 te Nieuwe Pekela, 23 jaar.

Harm hertrouwde op 23 februari 1871 te Oude Pekela als schipper met Catharina Lukens, geboren te Grootegast als dochter van de kasssier Harm Wolters Lukens en Meiltje Jans Greven. Catharina overleed op 09 november 1920 te Nieuwe Pekela, 79 jaar, weduwe.

Harm overleed op 20 mei 1913 te Nieuwe Pekela, 76 jaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Harm als schipper in 1863, 1865, 1871, 1872, 1875, 1876, 1877, 1879, 1882, als zeeman in 1890 en zonder beroep in 1908, 1909, 1913.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

Harm H. van Wijk was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 92 in de periode 1865 t/m 1913.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.H. van Wijk als gezagvoerder gedurende:

*   1863 t/m 1873 van de galjoot “Zeemeeuw”, gebouwd in 1857 te Pekela, 159 ton o.m., varend voor J.C.Masker te Veendam. Gestrand bij Thisted. Bemanning gered;

*   1875 van de 2-mastschoener “Catharina”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 175 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip is in 1875 gezonken tussen Gotland en Dagö;

*   1875 t/m 1882 van de bark “Triplex” ex Jacoba & Christina, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor Burlage & Schumacher te Amsterdam.

 

In de ledenlijst van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” staan in de jaarberichten uit 1881 t/m 1920 ook de schepen vermeld. Harm H. van Wijk voer in 1881 t/m 1884 de “Triplex”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geeft geen relevante gegevens voor een Harm H.van Wijk uit 1837

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1, 1879 (aanwezig in het NSM) staat op de pp.177-189 en 217-227 artikelen onder de titel “Arbitrale uitspraak inzake ‘lenspompen, afwijking van koers en oorzaak van stranding’ van het galjootschip Z., Kapt. W.” (Er zijn alleen initialen van schip en kapitein gegeven die m.b.v. Bouma zijn gelocaliseerd.)

De kapitein doet een beroep op de verzekeringsmaatschappij “De Onderlinge Verzekerings-Maatschappij E.” om zijn aandeel in het schip zijnde f 2000,- uit te betalen. Het schip vertrok in October uit Riga met bestemming Oporto, deed onderwg de rede van Elseneur aan en strandde rond 6 november (geen jaar vermeld) op bank Bragen bij Jutland in het Skagerrak. Het schip ging totaal verloren maar de bemanning werd gered. De verzekeringsmaatschappij wenste niet uit te betalen. Het schip zou al bij vertrek in slechte staat zijn geweest en last hebben gehad van lekkage. Voorts zou de stranding het gevolg zijn geweest van nautische fouten van de gezagvoerder. De arbitragecommissie buigt zich over deze zaak en komt met een meerderheidsstandpunt, zijnde dat de verzekering moet uit betalen. Eén van de commissieleden is het daar niet mee eens en ondertekent de uitspraak niet.

Het artikel geeft zeer uitgebreid de argumenten van beide partijen weer en ook de uiteindelijke uitspraak is in zijn geheel vermeld.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Wijk, Harm Hindrikz van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten