Inloggen
NOORDSTAR (DE) - ID 15166


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-01-27 / 1882-06-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenergaljoot
Construction Data

Scheepsbouwer: Hindrik Jans Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1856-08-05
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 52.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-01-27
Register nr: 18570020
Scheepsnaam: NOORDSTAR (DE)
Type: Schooner Galjoot
Lasten: 52
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Addens, G.H.
Kapitein op moment van verzoek: Mooi Jz, G.L.B.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-01-27 DE NOORDSTAR
Manager: Geert Hendrik Addens, Winschoterzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Hendrik Addens, Winschoterzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoterzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1877-02-02 NOORDSTAR
Manager: Pieter Wietzes Nieuwenhuis, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Wietzes Nieuwenhuis, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands
Callsign: PNCM

Date/Name Ship 1882-02-04 NOORDSTAR
Manager: J.K Wind, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.K Wind, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Termunterzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1882-02-04 NOORDSTAR
Manager: J.K Wind, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.K Wind, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Termunterzijl / Netherlands
Callsign: PNCM

Ship Events Data

1877-02-02: Final Fate:
22 januari 1877. PGC - Provinciale Groninger Courant.
Advertentie. Mr. J. Fresemann Viƫtor, notaris te Winschoten, zal, vrijdag 2 februari 1877, om 6 uur, bij J. Ruibing te Winschoten, publiek verkopen het Nederlands galjootschip NOORDSTAR, in 1857 nieuw gebouwd, groot 98 ton, (oude meting), geclassificeerd bij Veritas 5. 6. 2. 1., bevaren door kapt. T.H. Hartog, thans liggende te Harburg, met complete inventaris. Inlichtingen en afschriften van de inventaris verkrijgbaar bij de notaris. Inmiddels uit de hand te koop.
1882-06-24: Final Fate:
Datum 27 juni 1882. Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Lemmer, 24 juni. Voor enige dagen geraakte bij het binnenkomen het galjootschip NOORDSTAR, kapt. J.K. Wind, te huis behorende te Groningen, komende met een lading hout van Noorwegen, bezijden onze haven op strand. Alle pogingen tot afbrengen zijn mislukt, zodat men tot aftuiging is overgegaan, en het wrak, benevens tuig en zeilen, eerstdaags publiek zullen worden verkocht. Naar men verneemt was het schip niet verzekerd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Georg Lodewijk Bok Mooi werd geboren op 17 december 1831 te Nieuw Beerta als zoon van de zeeman Jan Engels Mooi en Wupke Hindriks Houteboom. Hij was de jongere broer van kapitein en collegelid Hindrik Mooi.

Georg trouwde op 03 februari 1859 te Oude Pekela als schipper met Henderika Luikens, geboren op 24 oktober 1838 te Oude Pekela als dochter van de schipper Harm Wolters Luikens en Meiltje Jans Greven. Henderika overleed te Oude Pekela op 13 maart 1897, 58 jaar. Als relatie wordt opgegeven Georg Lodewijk Bok, dus zonder Mooi.

NRC 31 maart 1876

Amsterdam, 30 maart. Aangaande het Nederlandse schip CITO, kapt. G.L.B. Mooi Jzn., 9 oktober van Hartlepool naar Riga vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt G.L.B.Mooi vermeld als schipper in 1859, 1863

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.L.B.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 109 in de periode 1856 t/m 1859  en met vlagnummer 30 in de periode 1860 t/m 1876 112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.L.B.Mooi als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de galjoot “Noordster”. gebouwd in 1856 te Pekela, 98 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl;

      Van Sluijs013 vermeldt in 1858 nog een kapitein K.H.Meyer als gezagvoerder van dit schip, eveneens varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. Kennelijk één reis binnen dat jaar.

*    1861 t/m 1863 van de sch.kof “Hendrika Catharina”, ex Geziena Johanna, gebouwd in 1841 te Pekela, 181 ton o.m., varend voor J.U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt op Kroserort;

*    1866 t/m 1876 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor U Zuiderveen te Pekela. Het schip werd vermist op reis van Drammen naar Emden, tegelijk met de “Maria Anna” (onder gezag van kapitein R.K.Zeven - zie aldaar).

 

De collectie monsterrollen in jet Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

04 februari 1848, schip “Vrouwe Anna Maria Catharina”, kapitein Engel Jans Mooi, lichtmatroos George Lodewijk Bok Mooi uit Oude Pekela.

15 februari 1849, schip “Vrouwe Anna Maria Catharina”, kapitein Engel Jans Mooi, lichtmatroos George Lodewijk Bok Mooi uit Oude Pekela.

11 februari 1851, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, lichtmatroos Georg L.H.Mooi uit Oude Pekela.

18 februari 1852, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, stuurman Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

22 februari 1853, schip “Renske”, kapitein Engel J.Mooi, stuurman Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

17 februari 1857, schip “Noordstar”, kapitein Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

01 maart 1860, schip “Hinderika Catharina”, kapitein Georg L.B.Mooi uit Oude Pekela.

18 februari 1875, schoener “Cito”, kapitein Georg Lodewijk Bok Mooi.

 

Krantenberichten

NRC 04 augustus 1856114

Rotterdam, 3 augustus. Te Oude Pekela is de 29e juli van de werf van de scheepsbouw- meester H. Drenth aldaar te water gelaten het galjootschip de NOORDSTAR, groot 110 ton. Het zal worden bevaren door kapt. G.L.B. Mooi onder directie van de heer G.H. Addens te Winschoterzijl.

 

NRC 08 januari 1858114

Cuxhaven, 5 januari. De Nederlandse kof NOORDSTER, kapt. Mooy  van Dantzig (opm: Gdansk) naar Hamburg bestemd, is hier heden namiddag met verlies van boegspriet in de haven gekomen.

 

NRC 25 april 1863114

Elseneur, 23 april. Het Nederlandse schip HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi, van Rotterdam naar Dagö, is alhier lek binnengelopen.

 

NRC 26 april 1863114

Elseneur, 23 april. Het alhier lek binnengelopen Nederlandse schip HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi – zie ons nommer van gisteren – heeft onder de kust van Seeland op een wrak gestoten en daardoor die schade bekomen. Het schip moet lossen om te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 10 november 1863114

Wijburg (opm: Vyborg), 3 november. De kof HENDRIKA CATHARINA, kapt. Mooi, van Petersburg met lijnzaad naar Amsterdam, is op Kresserort (opm: Kroser Ort) totaal verongelukt, doch het volk gered.

 

Provinciale Groninger Courant 21 augustus 1869114

Advertentie. Mr. J.C. van Slooten, notaris te Veendam, gedenkt op maandag de 30e augustus 1869, des avonds te 7 uur in het hotel De Unie publiek te verkopen:

-  2/56e aandeel in het schoener-kofschip JEANTINE, gevoerd door kapt. J.H. Zeven, onder directie van de heer U.F. Zuiderveen als boekhouder,

-  1/20e aandeel in het schoener-brikschip CITO, gevoerd door kapt. G.L.B. Mooi Sz, onder directie van de heer U.F. Zuiderveen,

-  1/40e aandeel in het galjootschip MARIA JANTINA, gevoerd door kapt. H.J. de Boer, onder directie van de heer Koerts als boekhouder.

 

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1870114

Buenos Ayres, 29 april. Hier ligt zonder bestemming het schip CONCURRENT, kapt. De Jonge. Voorts lagen volgens de laatste berichten te Ascención de schepen JOLANDA MEIJER, kapt. Tholen, JOHANNA JACOBA, kapt. Velt, en LA PLATA, kapt. Kuiper. De eerste twee als depotschepen, het laatste om spoedig naar hier te vertrekken. Te Rosario lagen de SANTA FÉ FAVOR, kapt. Sannes, en CITO, kapt. Mooi.

 

NRC 29 juni 1870114

Buenos Aires, 30 mei. Het Nederlandse schip LA PLATA, kapt. Kuiper, lag volgens de laatste berichten nog te Asunción. Het Nederlandse schip CITO, kapt. Mooi, wordt van Rosario alhier terug verwacht. Alhier liggen ter rede de Nederlandse schepen WILLEM, kapt. De Weerd, PRESTO, kapt. Dijker en GEERTRUIDA MARIA, kapt. Coolen; het laatste als depotschip.

 

NRC 11 januari 1871114

Buenos Ayres, 30 november. Alhier liggen zonder bestemming de Nederlandse schepen CITO, kapt. Mooi, en MINERVA, kapt. Boelens. Het schip TWEE CORNELISSEN, kapt. Hoeksma, is bevracht om te Patagonië voor Europa te laden.

 

NRC 11 april 1876114

Rotterdam, 10 april. Het te Oude Pekela thuis behorende schoenerschip CITO, kapt. Mooi, 9 oktober van West Hartlepool naar Riga vertrokken, is vergaan. De bemanning heeft haar graf in de golven gevonden.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Mooi, Georg Lodewijk Bok

Familiegegevens en opleiding

Tiddo Hartog werd geboren ca. 1823 te Bunderhammrich, Dtl als zoon van Hinderk Friedrichs Hartog en Wopke Tiddens.

Tiddo trouwde op 30 januari 1862 te Oude Pekela als schipper met Geertruida Weemhoff, geboren op 20 februari 1830 te Oude Pekela als dochter van de bakker Hemmo Aijolts Weemhoff en Derkje Egberts Mooij/Mooi. Geertruida overleed op 23 maart 1901 te Oude Pekela, 71 jaar.

Tiddo Hartog overleed te Oude Pekela op 01 november 1913, 90 jaar, weduwnaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Tiddo Hartog als schipper in 1862 en zonder beroep in 1913.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.H.Hartogh was met vlagnummer 109 in de periode 1860 t/m 1876 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.H.Hartogh als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1877 van de galjoot “Noordster”. gebouwd in 1856 te Pekela, 98 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl;

      Van Sluijs013 vermeldt de verkoop van het schip op 02 februari 1877 te Winschoten voor f 3.500,- aan kapitein/reeder P.W.Nieuwenhuis.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

19 februari 1840, schip “Maria Beerta”, kapitein Klaas A.Tap, koksmaat Tiddo Hindriks Hartog uit Oude Pekela.

04 maart 1844, schip “Maria Beerta”, kapitein Klaas A.Tap, kok Tiddo Hartog uit “Bult”.

20 februari 1854, kof “Fennechiena Catharina”, schipper Jesayas Jans Pomper, stuurman Tiddo H.Hartog 30 jaar uit Nieuw-Beerta.

01 februari 1868, galjoot “Noordstar”, kapitein Tiddo Hartog uit Oude Pekela.

24 februari 1872, galjoot “Noordstar”, kapitein Tiddo Hartog uit Oude Pekela.

26 februari 1873, galjoot “Noordstar”, kapitein Tiddo Hartog uit Oude Pekela.

20 februari 1874, galjoot “Noordstar”, kapitein Tiddo Hendriks Hartog uit Oude Pekela.

20 januari 1875, galjoot “Noordstar”, kapitein Tiddo Hendriks Hartog uit Oude Pekela.

04 februari 1876, galjoot “Noordstar”, kapitein Tiddo Hindriks Hartog, 49 jaar uit Oude Pekela

 

Krantenberichten

NRC 02 juli 1870114

Kopenhagen, 28 juni. Het schip ANNA, kapt. Karschen, van Koningsbergen naar Leer, is op de rede alhier geretourneerd, zijnde gisteren in het Kattegat in aanzeiling geweest met het Nederlandse schip NOORDSTER, kapt. Hartogh, te huis behorende te Winschoten, van St. Petersburg naar Londen, waardoor beiden enige schade bekwamen.

Kopenhagen, 29 juni. De ANNA is heden weer vertrokken; de NOORDSTER schijnt de reis te hebben voortgezet.

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: HARTOG, TIDDO HINDERKZ.

Familiegegevens en opleiding

Pieter Nieuwenhuis werd geboren te Oldenhove op 25 februari 1838 al zoon van Wietze Reitzes Nieuwenhuis en Jenke Pieters van der Weg.

Hij trouwde als schipper op 14 februari 1867 te Nieuwe Pekela met Gezina Broekema, geboren te Amsterdam als dochter van de schipper Hindrik Broekema en Maria Bruinius. allegroningers

“Aktenummer: 1889-76, 26-07-1889.

Voor de ondergetekende, ambtenaar van de Burgerlijke Stand, verscheen heden van persoon bekend, de beëdigde aangeefster van het overlijden, Wilhelmina Jacobs, wonende te Harburg, Küchgarten 9, en gaf aan dat kapitein Peter Nieuwenhuis, 51 jaren oud, oud-evangelisch, wonende te Harburg in de binnenhaven, geboren te Oldenhove, gehuwd met Gezina Broekema, zoon van de echtgenoten, (Wietse Reitzes Nieuwenhuis en Jenke Pieters van der Weg), te Harburg, op het schoenerschip “Gezina” op 22 april 1889, ’s middags om vier uur is overleden, zoals haar uit eigen wetenschap bekend is en zij namens de nagelaten weduwe aangeeft.”115

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.W.Nieuwenhuis was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 33 in de periode 1886 t/m 1889.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.W.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1875 van de smak “Geziena” ex Alberdina, gebouwd in 1853 te Wildervank, 61 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip ging in 1875 over naar de binnenvaart;

*    1876 van de kof “Geziena”, gebouwd in 1875 te Sappemeer, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1876 te Rönne gestrand en aldaar verkocht;

*    1878 t/m 1881 van de galjoot “Noordster” gebouwd in 1856 te Pekela, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

Van Sluijs013 vermeldt de verkoop van het schip op 02 februari 1877 te Winschoten voor f 3.500,- aan kapitein/reder P.W.Nieuwenhuis en in 1882 de verkoop uit de hand aan kapitein/reder J.K.Wind te O.Beerta;

*    1882 van de schoenerbrik “Jantina”, gebouwd in 1868 te Pekela, 189 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is gestrand op de Eierlandse Gronden, doch afgebracht. Het werd verkocht en herdoopt in “Geziena”

*    1882 t/m 1889 van de 2-mastschoener “Geziena” ex Jantina”, gebouwd in 1868 te Pekela, 157 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.

 

Monsterrollen uit het Gemeentarrchief van Delfzijl

Monsterrol 1885-17, 13 maart 1885, schoener “Gezina”, kapitein Pieter Nieuwenhuis, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Coenraad Broekema, 43 jaar uit Oude Pekela en een kok;

Monsterrol 1887-77, 28 juli 1887, schoener “Geesiena”, kapitein Pieter Nieuwenhuis, 49 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Koenraad Broekema, 45 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

 

Overige bijzonderheden

NRC 15 januari 1869114

Amsterdam, 14 januari. In de volgende havens waren de navolgende Nederlandse schepen liggende en zouden aldaar moeten overwinteren: …

Naar Buss: … GEZINA (opm: smak), kapt. P.W. Nieuwenhuis  …

 

NRC 05 november 1869114

Harlingen, 3 november. Het schip GEZINA, kapt. Nieuwenhuys, van Dordrecht naar Bremen, is alhier binnengelopen, na ter rede van het Vlie ankers en ketting verloren te hebben.

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Nieuwenhuis, Pieter Wietzes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.K.Wind als gezagvoerder gedurende:

*   1877 van de kof “Agatha” ex Hoop, gebouwd in 1842 te Muiden, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

*   1878 t/m 1882 van de sch.kof “Hermanus Gerhardus” ex Dankbaarheid, gebouwd in 1849 te SappemeerHoogezand, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Beerta. Het schip werd in 1882 gesloopt;

*   1882 van de galjoot “Noordster” gebouwd in 1856 te Pekela, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1882 gestrand bij Lemmer en wrak geraakt;

*   1883 t/m 1886 van de kof “Catharina Gerardina”, ex Johannes Hermanus, gebouwd in 1848 te Pekela, 101 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Beerta. Het schip werd in 1886 gesloopt;

*   1887 t/m 1891 van de 2msch. “Elisabeth” ex Thecla Maria, gebouwd in 1863 te Pekela, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunterzijl.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Wind, J.K.

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1859-03-04
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NOORDSTER
Schipper: Mood, G.D.B.
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten