Familiegegevens en opleiding
Berent werd geboren op 13 september 1820 te Veendam als zoon van de schipper Abraham Cornelis Hazewinkel en Albertje Hindriks.
Berent trouwde op 03 november 1859 te Veendam als schipper met Stijntje Douwes, geboren op 29 april 1832 te Wildervank als dochter van de expert Eilt Alberts Douwes en Geertje Klaassens Boer. Stijntje Douwes overleed op 13 maart 1916 te Veendam, 83 jaar.
Op zijn reis van Rio del Plata naar Antwerpen is Berend Abraham op 24 oktober 1866 op zee overleden en kreeg hij zijn zeemansgraf.
Op de oude begraafplaats van Veendam staat (2003) een grafzerk met de volgende tekst:
“BEREND A. HAZEWINKEL geb. 13 sept. 1820 overl. op zee 24 oct 1866 STIJNTJE E. DOEWES geb ??? (onleesbaar) 1832 overl ??? (onleesbaar) 1916 ALBERDINA HAZEWINKEL OVERL 7 FEBR. 1957.”
Foto van de heer W. van Koldam te Makkum, ontvangen via de heer Suyk te Heiloo in december 2003.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Berent/Berend als schipper in 1859, 1860, 1862, 1865, 1866
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
B.A.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A resp 1 in de periode 1849 t/m 1867. Berend nam het vlagnummer over van zijn vader, de eerste voorzitter van het Veendammer college.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.A.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1849 op de kof “Anja”, gebouwd in 1827 te Veendam, 110 ton o.m., kapitein/eigenaar varend vanuit Veendam. Het schip werd in 1849 verkocht aan de Gebr. Nieuwenkamp en herdoopt in “Twee Gebroeders”;
* 1851 t/m 1855 van de schoenerkof “Jonge Hendrik”, gebouwd in 1846 te Veendam, 115 ton o.m., varend voor de Gebr. Brons te Veendam;
* 1856 t/m 1863 op de 2-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1863 verkocht aan de Gebr. van der Beek te Waalwijk en herdoopt in Waalwijk. Het voer de eerste reis onder deze naam onder kapitein R.Waling en verging dat jaar op de kust van Jutland;
* 1864 op het ijzeren raderstoomschip “Stoomvaart”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen
* 1866 t/m 1867 op de 3-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 205 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
* een brik met de naam “Veendam” komt niet voor bij Bouma
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
28 januari 1835, kof “Anja”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, kajuitwachter Berend Abrahams Hazewinkel.
08 februari 1840, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, matroos Berend Abrahems Hazewinkel.
11 februari 1843, kof “Anja”, schipper Jan Abrhams Hazewinkel, stuurman Berend Abrahams Hazewinkel.
Berend Abraham kreeg na de dood van zijn vader de kof “Anja”. Dit schip werd verkocht in 1847. Later verkocht hij de kof “Jonge Hendrik”in 1855. In 1856 had hij de tweemastschoener “Veendam”, 147 ton, bouwjaar 1856. In 1863 verging dit schip op de kust van Jutland.
In 1863-1864 was hij kapitein op een raderstoomboot “Stoomvaart”, 507 ton, bouwjaar 1853, Eigenaar Paul van Vlissingen van de Amsterdamse Stoomboot Maatschappij, 1825, Amsterdam. De stoomvaart beviel Abraham echter niet en in 1865 had hij weer een nieuw zeilschip, de driemastschoener “Veendam”, 205 ton, evenals de eerste “Veendam” in 1865 gebouwd door I Hooites te Hoogezand, die ook (mede-)eigenaar was.
Tenslotte voerde hij de brik “Veendam”.
In: Voortvarend naar zee. Kroniek van de kapiteins Hazewinkel” door W. van Koldam. Jaartal ?.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 06 mei 1865114
Groningen, 5 mei. Van de Boteringepoortenboog gezien, leverde heden de Noorderhaven een prachtig gezicht op, doordat tal van schepen, allen van het grootste charter, hun vlaggen in de top hadden ter ere van een der gezagvoerders, die heden in het huwelijk treedt. Onder al die vlaggen trok een blauwe, waarin een vijfhoekige witte ster, waaiende van de grote top van de driemast-schoener VEENDAM (opm: kapt. B.A. Hazewinkel) een bijzondere aandacht, en bij onderzoek omtrent de betekenis vernamen wij, dat die vlag in het vervolg zal gevoerd worden door alle schepen, waarvan de heer I.A. Hooites te Hoogezand boekhouder is.
Provinciale Groninger Courant 22 januari 1867114
Advertentie; Uit de hand te koop, door sterfgeval, het in 1865 zeer soliede gebouwde kopervast en gekoperde snelzeilend driemast schoonerschip, genaamd VEENDAM, met deszelfs complete inventaris, groot 205 zeetonnen, gevoerd door nu wijlen kapitein B.A. Hazewinkel, hebbende de eerste klasse bij de Nederlandse vereniging van assuradeuren en Veritas met een kruis, liggend te Antwerpen. Adres in persoon of met franco brieven bij de heren I.A. Hooites te Hoogezand en E.A. Doewes te Veendam.
Familiegegevens en opleiding
Klaas Walig werd geboren te Krommenie op 06 september 1830 als zoon van JanWalig en Anna Honig.
Klaas trouwde op 15 januari 1863 te Krrommenie met Trijntje de Jong, geboren 1837 te Nieuwendam en overleden 1926.
Klaas overleed in 1900 (10 Juni 1901 te Krommenie?)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Walig uit Nieuwediep werd met vlagnummer 802 per 24 maart 1863 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.de Winter. Als zijn schip is genoemd de “Waalwijk. Toegevoegd is “bedankt” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 17/24 maart 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Walig, oud 32 jaar, voerend de schooner “Waalwijk”, voor rekening van de Gebr. van der Beek te Waalwijk, wonend te Nieuwendam, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.
Bron niet genoteerd
Bron niet genoteerd
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1864 wordt aan kapitein K.Walig een maand gage wegens schipbreuk toegekend.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juli 1867 wordt medegedeeld dat kapitein K.Walig ziek van de reis is thuisgekomen. In de vergadering van 31 oktober 1867 vraagt kapitein Walig om onderstand welke hem op 28 november 1867 wordt toegekend ingaande 01 november 1867 en voorlopig voor 3 maanden. Op 30 januari 1868 wordt de onderstand verlengd tot 01 mei 1868. Op 29 april verlenging tot 01 mei 1870.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 april 1897 vraagt K.Walig om een ondersteuning. Dit wordt afgewezen volgens artikel 17 laatste alinea van de wet 1862.042.
In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 01 april 1897 is een brief van K.Walig, gedateerd Krommenie 30 maart 1897, waarin hij om ondersteuning vraagt. Hij stelt door lichamelijke gebreken in 1867 de zeedienst te hebben verlaten. Hij heeft toen van Zeemanshoop een ondersteuning gehad. In 1870 werd hij brievengaarder te Krommenie. Deze betrekking moest hij in 1891 door lichamelijke ongeschiktheid opgeven en uit die betrekking heeft hij nu een pensioentje van f 165,- per jaar..042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 januari 1864 staat de mededeling dat aan kapitein K.Walig 1 maand gratificatie is verstrekt vanwege een schipbreuk.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 20 augustus 1867 staat vermeld een: “Brief van den Heer P. de Jong, berigtende dat kapitein K.Walig Gezagvoerder van het schip Gebroeders van der Beek ziek van de reis is te huis gekomen.” 023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd dd 07 januari 1868 staat vermeld dat per 01 november 1867 een uitkering in de 1e klasse afd A. is toegekend aan K.Walig, voorlopig voor 3 maanden. Op 25 februar 1868 vraagt zijn vrouw Walig-de Jong om een verlenging welke wordt toegestaan tot 01 mei 1868. Op 26 mei 1868 verlenging tot 01 mei 1869. Op 25 mei 1869 een continuering voor 12 maanden 023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 augustus 1897 staat vermeld dat een verzoek om een uitkering van oud-gezagvoerder K.Walig is afgewezen.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
802 1863 schoner Waalwijk Gebr.v.d.Beek te Waalwijk
1864 geen vermelding van schip en boekhouder
1865-1866 fregat Gebroeders van der Beek
1867-1870 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
K.Walig Waalwijk 20 maart 1863 23 april 1863
Waalwijk 17 mei 1863 02 juli 1863
Waalwijk 03 augustus 1863 Verongelukt
Bouma025 vermeldt K.Walig als gezagvoerder gedurende:
* 1863 van de 2/msch “Waalwijk” ex Veendam, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor de Gebr. van Beek te Waalwijk. Het schip is in 1863 verongelukt op de kust van Jutland;
* 1866 t/m 1867 van het 3/mschip “Gebroeders van der Beek” ex Otis Norcross, gebouwd in 1862 te Waldoboro, 1210 ton o.m., varend voor de Gebr. v/d Beek te Waalwijk.
Overige bijzonderheden
Laatste "varende" Walig. Van 1865 tot 1867 op de "Gebroeders van der Beek", rederij Gebr. van der Beek, Waalwijk.
Nam van zijn reizen altijd wel iets mee als herinnering, zoals Chinese bordjes, een Kop en Schotel. (In bezit bij Cobi Walig-de Jong in Krommenie)Hierop staat een tweemaster afgebeeld. (Koereer) Eigenaardig is de schrijfwijze. Half Engels, half Nederlands. Dit is NIET het zeilschip, waarop Klaas kapitein was.Ook is het draagbare schrijfbureautje nog in familiebezit, alsmede het gouden vulpotlood, Chinese stempeldoos, zijn prive lakstempel en zijn Bijbel met gouden slotOok een ivoren wandelstok, gemaakt van een walvisbaard, behoort tot de familiestukken. Dit is waarschijnlijk een ouder familiestukBij afscheid werd hem een model van de driemaster "Gebroeders van der Beek" als dank en aandenken gegeven. Volgens de verhalen is deze replica vervaardigd door de scheepskok. (Naam onbekend). Deze replica en overige goederen gaan als traditie steeds naar de "ouds"levende manlijke Walig, van de lijn van Klaas Walig 1830.Heden (2005) zijn bovenstaande items in bezit van Ruud Walig, Roden.
Uit: http://www.genealogieonline.nl/en/stamboom-walig/I40.php