Inloggen
ST. JAN - ID 14975


Kroniekberichten

Datum 20 juli 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Schiedam, 19 juli. Heden is met het beste gevolg van de werf De Lely, toebehorende aan de scheepsbouwmeester G. Lindeman te water gelaten het barkschip H. LIDUINA, groot 246 gemeten lasten. Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd voor een barkschip, hetwelk de naam van ST. JAN zal dragen. Beide schepen zijn bestemd voor de grote vaart en voor rekening ener rederij onder het boekhouderschap van de heer J.A. van Gent.

Afbeelding
Datum 09 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Schiedam, 7 januari. Heden is met het beste gevolg te water gelaten van de werf De Lely, toebehorende aan de scheepsbouwmeester G. Lindeman, het barkschip genaamd ST. JAN, en is onmiddellijk daarna de kiel gelegd voor een schip, hetwelk de naam zal dragen van SAMHIRI (opm: bark PATRIARCH SAMHIRI), beide voor rekening ener rederij onder boekhouderschap van de heer J.H. van Gent alhier, en voor de grote vaart bestemd.

Afbeelding
Datum 29 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Schiedam, 28 januari. Heden arriveerde alhier ten tweede male Z.H. Mgr. Samhiri, bisschop van Antiochië, thans met het doel om op de scheepstimmerwerf De Lelie tegenwoordig te zijn bij het leggen van de kiel van het schip SAMHIRI. Daar echter de kiel nog niet gereed was, heeft de inzegening plaats gehad aan een daartoe bestemd stuk hout. Vervolgens heeft dezelfde plechtigheid plaats gehad op het voor korte tijd te water gelaten schip ST. JAN, van dezelfde werf, in tegenwoordigheid van burgemeester en vele aanzienlijken van deze stad.

Afbeelding
Datum 12 juli 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 juli. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heymeriks, de 1e april vertrokken van Amsterdam, het dito schip ST. JAN, kapt. G.G. Leon, de 14e april vertrokken van Schiedam, en het dito schip AMBARAWA, kapt. J. Buykes, van Macassar en Sydney.

Afbeelding
Datum 16 februari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 24 december. Vrachten. Voor scheepsruimte bestaat meer vraag sedert de laatste mail, doch verscheidene vrachtzoekende schepen worden dagelijks verwacht. De volgende bevrachtingen zijn gedurende de laatste veertien dagen gesloten. KONING WILLEM III te Soerabaja bevracht à NLG 85 en NLG 90 per last voor suiker naar Amsterdam.
IMMAGONDA SARA CLASINA en MARIA ADRIANA zijn beide door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 85 voor koffij en NLG 90 voor suiker, op de kust te laden naar Nederland. GELDERLAND verkreeg NLG 17.500 voor twee reizen naar de Zuidkust met zout. JAVA is opgenomen à GBP 3.10/- voor rijst en GBP 4 voor licht goed, hier te laden naar Falmouth om orders. EQUATOR (Nederlands) NLG 95 voor suiker en huiden naar Amsterdam, te Soerabaja te laden. MARIA ELISE NLG 92 voor suiker, NLG 85 voor tabak en NLG 100 voor arak (opm: rijstbrandewijn), te Soerabaja ladende naar Amsterdam. ST. JAN, NLG 90 voor suiker, Soerabaja naar Rotterdam, JOAN MELCHIOR KEMPER, en PRINS VELDMAARSCHALK werden in Europa bevracht.
TRITON (Nederlands) laadt voor eigen rekening.
De HIGHLANDER (Engels) is te koop aangeboden.
De Nederlandse schepen ANNA MARIA WILHELMINA, HOLLAND, DE ZWAAN, MARIA ADOLPHINA, AGNETA, PRINSES SOPHIA zijn nog niet bevracht.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 oktober. Volgens een op heden ontvangen telegrafisch bericht is het te Schiedam te huis behorende barkschip ST. JAN, kapt. P. Lommerse, van Middlesbro' naar Adelaide bestemd, met verlies van ankers, kettingen en zeilen te Ramsgate binnengebracht. De vergoeding voor het binnenbrengen zou bij arbitrage uitgemaakt worden (opm: zie NRC 151058).

Afbeelding
Datum 15 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 12 oktober. Aan de bemanning van de logger PETREL, welke assistentie verleend heeft aan het te Ramsgate binnengelopen Nederlands schip (opm: bark) ST. JAN, kapt. P. Lommerse, van Middlesbro' naar Adelaide – zie ons nommer van 10 dezer – is bij arbitrage een beloning van GBP 400 toegekend. Zij hadden GBP 700 geëist.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 juni. Vrachten. Scheepsruimte nog steeds overvloedig met zeer weinig levendigheid. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten:
ALIDA MARIA laadt voor reders rekening; ELECTRA in lading naar Amsterdam; CHERIBON bedong NLG 6,25 per ton voor 800 ton kolen van Soerabaja naar Macasser; CORNELIA EN HENRIETTE neemt 800 picols rijst à NLG 22,50 per last en vult op met licht goed naar Amsterdam.
De ESPERANZA (Hamburg), ARGO (Zweeds) en BURRA BURRA (Engelse stoomboot) zijn te koop. De BIESBOSCH en JANNETJE zijn in reparatie.
De volgende Nederlandse schepen doen kustreizen: DE WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA ADOLPHINE, CHRISTINA HELENA en JAN VAN BRAKEL.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE, WILHELMINA, HELMERS, ST. JAN en CONSTANCE.

Afbeelding
Datum 15 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juli. Vrachten. Steeds even laag met grote voorraad van schepen. Sedert de vorige mail vond daarin het volgende plaats. ADMIRAAL TROMP werd bevracht à NLG 24 per last voor rijst en NLG 30 voor suiker en arak, hier op de kust te laden naar Amsterdam; ELISABETH EN ANTOINETTE werd ook opgenomen à NLG 25 voor rijst en NLG 30 voor suiker, op de kust te laden naar Amsterdam; CONSTANCE NLG 25 voor rijst te Indramaijoe, NLG 35 voor suiker te Samarang en NLG 35 voor koffij te Padang, naar Rotterdam; JACOBUS verkreeg NLG 6 per ton voor kolen van Onrust naar Banjermassing; GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN en METALEN KRUIS zijn beiden opgenomen om kolen van Newcastle (Australie) naar Java à 80 c. de pikol te laden; ARGONAUT (Ned.) is bestemd naar Japan.
De BURRA BURRA (Eng. stoomboot) is te koop; de JANNETJE en de BIESBOSCH zijn nog in reparatie.
Disponibel zijn: (Nederl.) AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, VRIENDENTROUW, PRINS MAURITS, JULIE CLAIRE, VALPARAISO, JOHANNA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND. HELMERS, ST. JAN, HENRIETTE WILHELMINA, JACQUELINE EN ELISE, MALEIJER, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, LOUIS MEIJER, NOORD BRABANT, WILLEM III, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, en CORNELIA EN GEERTRUIDA.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL maken kustreizen.
De VIJF GEBROEDERS zal in veiling gebracht worden.

Afbeelding
Datum 28 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Scheepsvrachten. De ADMIRAAL TROMP laadt hier en op de kust rijst à NLG 24 en suiker en arak à NLG 30 per last naar Amsterdam.
De ELISABETH EN ANTOINETTE accepteerde naar Amsterdam NLG 25 voor rijst en NLG 30 voor suiker per last, op de kust te laden. De CONSTANCE laadt rijst te Indramajoe à NLG 25 en koffij te Samarang en Padang à NLG 35 naar Rotterdam. De VALPARAISO neemt hier suiker à NLG 35 en arak à NLG 47,50 en te Indramajoe rijst à NLG 30 per last naar Amsterdam. De WILLEM III laadt te Samarang suiker à NLG 32 en NLG 35 per last, koffij à NLG 30, tabak à NLG 32 en indigo en huiden à NLG 40 per last naar Holland. De JOAN JACOB werd tot NLG 35 per last suiker en NLG 30 voor koffij naar Holland gecharterd. De LANDBOUW werd opgenomen tot NLG 40 all round voor een lading suiker en koffij op de kust naar Holland te laden. De JACOBUS laadt kolen van Onrust naar Banjermassing à NLG 6 per ton. De GRAAF V.D. HEIDEN REINESTEIN en METALEN KRUIS accepteerden NLG 0,80 per pikol steenkolen van Australië herwaarts. De JACQUELINE EN ELISE werd naar Australië gecharterd. De HENRIETTE WILHELMINA (367 ton) accepteerde NLG 7.500 in full naar Sidney en terug. De MARIANNE laadt te Soerabaija naar Macassar. De ARGONAUT verzeilde naar Japan.
Te koop: de Engelse stoomboot BURRA-BURRA.
In reparatie: alhier de JEANNETJE en BIESBOSCH, en te Soerabaija de SAMUEL HENDRICUS. De DOCTRINA EN AMICITIA moet alhier en de STAATSRAAD BAUD te Soerabaija dokken, om nagezien te worden.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, VRIENDENTROUW, PRINS MAURITS, JULIE CLAIRE, JOHANNA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, en DOLFIJN.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, maken kustreizen.
Het Nederlandse schip VIJF GEBROEDERS en het Engelse schip ENTERPRISE zullen in veiling worden verkocht.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 augustus. Vrachten, Ofschoon men van vrachtverhoging spreekt, is die werkelijk nog niet te bespeuren. De Nederlandse MARIA ANNA werd bevracht naar Nederland. DOLFIJN, 300 ton, werd te Soerabaja opgenomen voor NLG 17,50 de koyang zout, van Sumanap naar Wijnkopersbaay. De A.R. FALCK is bestemd naar Japan.
DE VIJF GEBROEDERS, 887 ton, werd in veiling verkocht voor NLG 16.000 met inventaris en de ENTREPRISE (Engels) 228 ton, voor NLG 4.010 en de inventaris NLG 3.000. De BURRA BURRA (Engelse stoomboot) is te koop.
Disponibel zijn de Nederlands schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, PIETER, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, en OUDERKERK AAN DE AMSTEL.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BURGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA (opm: ook LOUISE ROELOFFIENE), CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL en JOHANNA maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Hoewel gedurende deze maand weinig bevrachtingen plaats hadden, begint men nu toch enige verbetering te bespeuren.
De PIETER bekwam NLG 45 voor suiker en NLG 55 voor arak op de kust. De MARIA ANNA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en het Belgische schip PHILOTAXE (opm: kapt. Louis Weysen), laden voor eigen rekening; de PHOEBUS laadt voor Holland. De DOLFIJN werd te Soerabaija gecharterd voor een zoutvracht van Sumanap naar Wijnkoopsbaai tot NLG 17,50 per koijang. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (662 ton) bekwam NLG 17.800. De A.R. FALCK is naar Japan vertrokken.
De VIJF GEBROEDERS (887 ton) werd met deszelfs inventaris op publieke veiling voor NLG 16.000 verkocht en het Eng. schip ENTERPRISE (228 ton) voor NLG 4.010 en deszelfs inventaris voor NLG 3.000. Het Engelse stoomschip BURRA-BURRA is door het gouvernement aangekocht voor NLG 110.000; het Bremer schip FIDES is te koop aangeboden.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA CORNELIA en GEERTRUIDA doen kustreizen.
De nu nog disponibele Nederlandse schepen zijn: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ST. MICHAEL, NOORD-BRABANT, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENR. ELIS, SUSANNE, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA AGNES en LOEVESTEYN.

Afbeelding
Datum 14 februari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 25 schepen, als:
voor Rotterdam, WILHELMINA, kapt. J.H. Blekkingh; ABEL TASMAN, kapt. J.R. Rijken; JACOB, kapt. J.F.C. Börger; PRESIDENT PLATE, kapt. J.C. Harten; JOHANNA CHRISTINA, kapt. J.R. de Boer; KINDERDIJK, kapt. D. Zwanenburg; ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers; D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden; GRAAFSTROOM, kapt. G.H. Ruhaak; HEBE, kapt. A.H. Kiehl; WHAMPOA, kapt. Butner.
Voor Amsterdam: PRINSES AMELIE, kapt. W. Groeneveld; STRAAT BALY, kapt. J.C. Scholl; SCHOON VERBOND, kapt. B.H. Borchers (opm: D. Doornbos Borchers); JULIE CLAIRE, kapt. A. van Oosteroom; MARTHA EN JACOBA, kapt. E. de Vries; HERCULES, kapt. J. Schout; MEDEA, kapt. J. Lourens (van Rotterdam); BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraten (van dito); WILLEM I, kapt. J.F. Niedfeld (van Schiedam); SOOLO, kapt. R.C. van der Meulen (van dito).
Voor Schiedam: ST. JAN, kapt. P. Lommerse; BANTAM, kapt. B.G. van der Bolck; MERCATOR, kapt. H. van der Woude, PATRIARCH SAMHIRI, kapt. G.G. Lion.

Afbeelding
Datum 27 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 december. Vrachten. Nederlandse vlag. Nadat in het laatst van de vorige maand enige schepen als de CORNELIA, HENDRIKA, JUNO, EUTERPE, ACADIA, ALBLASSERDAM, HENDRIKA van NLG 90 tot NLG 75, voor suiker naar Holland werden afgesloten, hebben gezagvoerders zich aan een verdere verlaging moeten onderwerpen en werden de EUGENIE en de POLLUX tot NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij, en de CONSTANTIA à NLG 70 voor suiker hier en op de kust te laden afgesloten. Later bedongen de DOELWIJK, EVA JOHANNA EN WILLEM DE ZWIJGER maar NLG 65 voor suiker. De GRONDWET, CONCURRENT, PIETER, GRAAF DIRK III, ALLEGONDA JACOBA en MINISTER PAHUD namen GBP 3.15 aan voor rijst te Akyab, Bassein of Rangoon naar Het Kanaal te laden. De CATHARINA JACOBA HENRIETTE laadt rijst van de rijsthavens naar Amsterdam voor NLG 80. De FOP SMIT gaat vrachtzoekend naar Akyab. De S. VAN HEEL, ROTTERDAM en BELLATRIX laden voor reders rekening naar Nederland.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, VAN DER PALM, TJILINGSIE, MARIA ELISABETH, NOORD BRABAND, MARY HILLEGONDA, ANTONIA PETRONELLA, CHERIBON, HENDRIK, CHRISTINA, DRIE GEBROEDERS, WILLEM DANIEL, HOLLANDS TROUW, MADURA, CAPELLA en ST. JAN.
Het Engelse schip POLONAISE, van Foochow naar Engeland met thee, werd in Straat Sunda door het Engelse schip HAWTHORN, ook van Foochow naar Engeland bestemd, aangezeild en moet hier repareren.
De Nederlandse THEODORA MACHTILDA (Holl.) vaart op de kust.
Het Nederlandse schip CALYPSO, van Japan naar Batavia, strandde op Pulo Lapar (Billiton). Het volk en passagiers werden gered.

Afbeelding
Datum 02 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. - Hellevoetsluis, 31 decemberAangekomen: LORD RAGLAN, van Newcastle.
Vertrokken: AFRIKA, kapt. Dekker, naar Quisembo; MARGARETHA, kapt. Theesing, naar  Manzan.; CLASINA, kapt. Vassen, en ANNA MARIA, kapt. Bakker, beiden naar Buenos-Ayres; ARROW, kapt. Matthews, naar de Azorische Eilanden; VERWISSELING, kapt. v.d. Weijden, naar Gibraltar; MINERVA, kapt. Doewes, naar Havre; WARREN HASTINGS, kapt.  Hedley, naar Londen; BROTHERS SUCCESS, kapt. Hobart, naar Rochester; BELLA,  kapt. Elson, naar Cardiff; STAR, kapt. Benton, naar Leith; ANNECHINA, kapt. Smit, naar Bellast; ENTREPRISE, kapt. Böling; STAR, kapt. Smit; COLLINGWOOD, kapt. Nunn; JEANNETTE ROELINE, kapt. Hoeksema; VLAARDINGEN, kapt. Goudswaard; LOTUS, kapt. Knowles; NYMPH, kapt. Coole, en LORD PALMERSTON, kapt. Johnson, allen naar Newcastle; SCORPION, kapt. VVelsh, en VOORWAARTS, kapt. Vink, beiden naar Engeland; SWAN, kapt. Cherry, naar Middlesbro'.
Het schip CORNELIA, kapt. Croese, naar Batavia bestemd, is door de KINDERDIJK tot de Kwak gesleept en daar geankerd.
De stomer OSPREY en RHÓNE liggen uitgaande in ' t Kanaal.
Brouwershaven, 31 december. Aangekomen: JASON, kapt. v. Bueren, van Batavia.
Vertrokken: NEDERLAND, kapt. v.d. Eb; ALLEGONDA JACOBA, kapt. Swart, en VREDE, kapt. Ter Bruggen, allen naar Batavia; ST. JAN, kapt. Lommerse, en WHAMPOA, kapt. Metz, beiden naar Samarang; MARIE, kapt. Biesthorst, naar Soerabaija; BASTIAAN POT 9opm: eerste reis van deze bark), kapt. Van der Hoog, naar Melbourne; BALTIMORE, kapt. Meijer, EMIL, kapt. Bormann, beiden naar New-York; LOBELIA, kapt. Joblin, naar Londen.
Van Texel vertrokken. 31 december. KONING WILLEM II, kapt. Besseling, naar Batavia; AMAZONE, kapt. Kramer, naar Samarang; GOUVERNEUR ELIAS, kapt. Schuurman, naar Japan.
Te Belfast aangekomen. 28 december. ZEEMEEUW, kapt. Swart, van Dordrecht.
Aangekomen schepen op Java vóór 14 november, PRINSES AMÉLIE, kapt. Groeneveld, van de Kaap de Goede Hoop; EDOUARD MARIE, kapt. v.d. Kolff, en BELLATRIX, kapt. Haacke, beiden van Shields.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 oktober. Voor de overvoer van bazalt naar Samarang zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen de schepen : BARON VAN HEEMSTRA, kapt. Nepperus, voor 250 last; MARIE, kapt. Bieshorst, voor 150 last en ST. JAN, kapt. Lommerse, voor 120 last. De vracht voor de twee laatstgemelde partijen is NLG 30 per last van 2000 pond zonder meer.

Afbeelding
Datum 04 november 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark OTTO, kapt. S. Stheeman Tresling.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Kuyper, Van Dam en Smeer, Hudig & Pieters en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia en Samarang. De Nederlandse campagne fregat JOHANNES ANTHONIUS, kapt. A. de Voogd v.d. Straaten.
Adres: P.A. van Es & Co.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark VAN DER PALM, kapt. H. van der Woude.
Adres: P.A. van Es en Co alhier en De Groot, Roelants & Co. te Schiedam.
- Batavia en Soerabaija (met vrijheid om te Samarang passagiers te ontschepen). Het Nederl. clipper-fregat STAD DELFT, kapt. A.H. van der Waal.
Adres: J. van Delft, te Delft en Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen alhier.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse brik CHRISTINA MARIA, kapt. J. de Veer.
Adres: Ruys & Kellar alhier, Pfister Wurfbein & Co en W.J. Langeveld & Co. te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark LAMMINA ELISABETH, kapt. F. Pot.
Adres: Vlierboom & Suermondt.
- Batavia. De Nederlandse bark ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
- Buenos Aires. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.
- Decima en Kanagawa. De Nederlandse bark MACASSER, kapt. D. van Bentveld.
Adres: C. Vlierboom & Zonen en Vlierboom & Suermondt.
- Decima en Kanagawa. De Nederlandse clipper brik DUODECIMA, kapt. ….. (opm: A. Euwes).
Adres: P.A. van Es & Co, te Rotterdam, De Groot Roelants & Co. te Schiedam en De
 Coningh & Co, te Amsterdam.
- Gibraltar en Malta. Het Nederlandse schip ARCHIPEL, kapt. G. van der Gaauw.
- Lissabon en Gibraltar. Het Nederlandse schip COURIER, kapt. T. van Vliet.
- Lissabon. Het Nederlandse schip VEREENIGING, kapt. G. van Duffelen.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Vlierboom & Suermondt.
- Kaapstad. (Kaap de Goede Hoop), na arrivement. De Nederlandse brik CONCORDIA, kapt.
 A. van Zanten.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Malta via Gibraltar. De Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres: Seeuwen & Co.
- Melbourne. (Hobson's Bay). De Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. de Clercq.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer of bij Gerbaulet & Co.
- Montevideo of/en Buenos Aires. De Nederlandse schoener MARIA EN CORNELIA, kapt. A. D.Brinkerink.
Adres: C. Langelaan en Ch. Cornelder & Zonen.
- Rio Grande del Sul. De Nederlandse schoener FAMILIETROUW, kapt. H. Woortman.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer, of bij Gerbaulet & Co.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse clipper-bark KATARINA MARIA, kapt. J. Brandts. Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Triëst. De Nederlandse schoener PAULUS MEINTZ, kapt. A Struik.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer.

Afbeelding
Datum 08 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Simonsbaai, 31 juli. Het Nederlandse schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Schiedam bestemd, is alhier binnengelopen, met schade aan het roer, verschansingen enz.

Afbeelding
Datum 09 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 3 augustus. Het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Schiedam bestemd, ’t welk de 31e juli in Simonsbaai is binnengelopen om het roer enz. te repareren - zie ons nummer van gisteren - heeft op de 12e en 23e juli zeer slecht weder op de kust ondervonden.

Afbeelding
Datum 25 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaapstad, 20 augustus. Er zijn thans in onze havens drie Nederlandse schepen, te weten twee in de Algoabaai en een in Simonsbaai, die allen in ontredderde toestand zijn binnengelopen en waarvan een sedert op strand gekomen en een totaal wrak is geworden. Dit laatste vaartuig was de KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, die op de 23e juli, nabij Kaap Receiffe, zo zeer in gevaar verkeerde, dat het om hulp seinde naar de voorbij varende stoomboot CELT, die dadelijk hulp zond en het in Algoabaai binnensleepte. Als beloning voor deze diensten is aan de CELT bij scheidsrechtelijke uitspraak toegekend de som van GBP 3000; doch sedert is aan het schip bovengenoemde ongeluk overkomen.
Voorts de SALATIGA, kapt. Kettler, van Batavia naar Rotterdam bestemd, waarvan wij vroeger reeds uitvoerig rapport hebben medegedeeld.
Eindelijk hebben wij nog te vermelden het Nederlandse barkschip ST. JAN, kapt. Lommerse, op de 3e juni van Batavia vertrokken met een lading koffie en thee naar Schiedam, dat op de avond van de 29e juli de Simonsbaai is binnengelopen met gebroken roer en andere schade ( bevorens gemeld). Het vaartuig had twee-en-twintig dagen lang langs de kust alhier met stormweer te kampen gehad, hetwelk op de 19e juli zo erg was, dat men dacht dat het zonk. Van de ladingen uit deze verschillende schepen zijn sedert een gedeelte verkocht.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaap de Goede Hoop, 19 september. Er bevindt zich thans geen enkel Nederlands schip in onze havens. De SALATIGA, die in Algoabaai en de ST. JAN, die in Simonsbaai de nodige reparaties hebben ondergaan, zijn beiden naar hunne bestemming vertrokken, en sedert het vertrek der vorige mail heeft geen vaartuig onder de Nederlandse vlag ons met een bezoek vereerd. Wij mogen hier nog bijvoegen, dat de kopers van het ongelukkige schip KRIMPENERWAARD, dat in Algoabaai gestrand en vergaan is, een goede rekening maken met hunne onderneming, als hebbende reeds voor een aanzienlijke waarde aan bloktin uit het wrak gered. Van de 727 blokken zijn meer dan over de 600 blokken gered.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 25 oktober. Volgens brief uit de Kaap de Goede Hoop, d.d. 18 september, had er op de 6e dier maand een derde verkoping, 633 balen beschadigde koffie, van het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, plaats gehad, en had hij de 13e dito, na volbrachte reparatie, de reis voortgezet; het wrak van het schip KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, in de Algoabaai gestrand was voor GBP 310, en niet GBP 210, zoals toen gemeld, verkocht.

Afbeelding
Datum 13 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 februari. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn gisteren bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden de volgende 49 schepen: CORNELIA van Amsterdam (440 lasten) vracht naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam 95,49, Dordrecht NLG 98,-, Schiedam NLG 98,-; SENIOR van Amsterdam (311 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 89,-; WIJK AAN ZEE van Amsterdam (385 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; PASSAROEANG van Amsterdam (325 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; HELENA HENRIETTA van Amsterdam (261 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,74, Rotterdam NLG 101,74; CELEBES van Amsterdam (250 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 115,-; VERTROUWEN van Amsterdam (360 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; IDA GEERTRUIDA van Amsterdam (246 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,-; CONSTANCE van Amsterdam (381 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; EENSGEZINDHEID, van Amsterdam (228 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 102,50; BETTY van Amsterdam (292 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,50; MARIA ELIZA van Amsterdam (398 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,50; QUATRE BRAS van Amsterdam (161 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; MARIA VERONICA van Amsterdam (392 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,50, naar Rotterdam NLG 100,-; MENTOR van Amsterdam (294 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,43, naar Rotterdam NLG 99,43, naar Dordrecht NLG 99,43, naar Schiedam NLG 99,43, naar Middelburg NLG 104,43; GALILEI van Amsterdam (392 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,43, naar Rotterdam NLG 99,43, naar Dordrecht NLG 99,43, naar Schiedam NLG 99,43, naar Middelburg NLG 104,43; KONING WILLEM II van Amsterdam (383 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 92,-; MARIA van Amsterdam (255 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,72; STAD DOCKUM van Amsterdam (206 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; KAAP HOORN van Rotterdam (251 lasten), vracht naar Rotterdam NLG 105,-; ARIE SCHEFFER van Dordrecht (398 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 110,-, naar Rotterdam NLG 100,-, naar NLG 100,-, naar Schiedam NLG 100,-, naar Middelburg NLG 105,-; ST. JAN van Schiedam (308 lasten), vracht naar Rotterdam NLG 97,-, naar Dordrecht NLG 97,-, naar Schiedam NLG 97,-, naar Middelburg NLG 100,-; JACOBA CHRISTINA van Amsterdam (240 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; AZIA van Amsterdam (235 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; DORDRECHT van Dordrecht (399 lasten) naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-; HELLEVOETSLUIS van Dordrecht (333 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-; L.J. ENTHOVEN, van Schiedam (448 lasten), naar Amsterdam NLG 94,-, Rotterdam 89,60, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 89,-; MINIST. FRANSEN V.D. PUTTE, van Rotterdam (828 lasten), naar Amsterdam NLG 86,-, Rotterdam NLG 84,90, Dordrecht NLG 84,90, Schiedam NLG 84,90, Middelburg NLG 84,90; WILLEM POOLMAN, van Rotterdam (859 lasten), naar Amsterdam NLG 86,-, Rotterdam NLG 86,-, Dordrecht NLG 86,-, Schiedam NLG 86,-; REGINA MARIS, van Middelburg (399 lasten), naar Amsterdam NLG 93,44, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 88,94, Schiedam NLG 88,94, Middelburg NLG 88,94; WALCHEREN van Middelburg (234 lasten), naar Amsterdam NLG 93,44, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 88,94, Schiedam NLG 88,94, Middelburg NLG 88,94; MAARTEN VAN ROSSEM, van Rotterdam (381 lasten), naar Amsterdam NLG 104,-, Rotterdam NLG 94,-, Dordrecht NLG 96,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 99,-; BARON VAN HEEMSTRA, van Middelburg (397 lasten), naar Rotterdam NLG 93,50, Middelburg NLG 88,25; WILHELMINA, van Rotterdam (377 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 100,- CORTGENE, van Rotterdam (397 lasten), naar Rotterdam NLG 94,98; LOUIS MEIJER, van ’s Gravenhage (399 lasten), naar Amsterdam NLG 99,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 96,-; NIEUWE WATERWEG, van Rotterdam (744 lasten), naar Amsterdam NLG 88,88, Rotterdam NLG 88,88, Dordrecht NLG 88,88, Schiedam NLG 88,88, Middelburg NLG 88,88; HELENA EN ANNA, van Rotterdam (455 lasten), naar Amsterdam NLG 97,35, Rotterdam NLG 94,35, Dordrecht NLG 95,35, Schiedam NLG 94,35, Middelburg NLG 96,35; ANNA, van Rotterdam (441 lasten), naar Amsterdam NLG 95,-, Rotterdam NLG 90,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 95,-; KORTENAER, van Rotterdam (513 lasten), naar Amsterdam NLG 95,-, Rotterdam NLG 89,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 95,-; COPERNICUS, van Rotterdam (392 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 100,-; MINISTER THORBECKE, van Rotterdam (299 lasten), naar Amsterdam NLG 93,99, Rotterdam NLG 89,99, Dordrecht NLG 91,99, Schiedam NLG 90,99, Middelburg NLG 92,99; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, van Rotterdam (449 lasten), naar Amsterdam NLG 96,50, Rotterdam NLG 92,45, Dordrecht NLG 94,35, Schiedam NLG 93,50, Middelburg NLG 96,50; TWEE CORNELISSEN, van Rotterdam (392 lasten), naar Amsterdam NLG 93,99, Rotterdam NLG 89,99, Dordrecht NLG 91,91, Schiedam NLG 90,99, Middelburg NLG 92,99; BILDERDIJK, van Rotterdam (399 lasten), naar Amsterdam NLG 98,70, Rotterdam 94,70, Dordrecht NLG 96,20, Schiedam NLG 95,20, Middelburg NLG 96,70; ROBERTUS HENDRIKUS, van Rotterdam (397 lasten), naar Amsterdam NLG 102,44, Rotterdam NLG 98,44, Dordrecht NLG 99,74, Schiedam NLG 99,74; NOACH, van Rotterdam (471 lasten), naar Rotterdam NLG 94,75, Dordrecht NLG 94,75, Schiedam NLG 94,75; HENDRIKA, van Rotterdam (352 lasten), naar Amsterdam NLG 97,85, Rotterdam NLG 94,85, Dordrecht NLG 95,85, Schiedam NLG 94,85, Middelburg NLG 96,85.

Afbeelding
Datum 13 maart 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland zijn op heden bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij de navolgende schepen ingeschreven:
CORNELIA, van Amsterdam (440 last), vracht naar Amsterdam NLG 89,89, Rotterdam NLG 94,89, Dordrecht NLG 94,89, Shiedam NLG 94,89; SLIEDRECHT, van Amsterdam (360 last) naar Amsterdam NLG 98,-, Rotterdam NLG 102,-; KAAP HOORN, van Rotterdam (251 last) naar Amsterdam NLG 105,-, Rotterdam NLG 105,-, Dordrecht NLG 106,-, Schiedam NLG 106,-; CHERIBON, van Rotterdam (398 last) naar Amsterdam NLG 105,-, Rotterdam NLG 105,-; NICOLAAS WITSEN, van Amsterdam (352 last) naar Amsterdam NLG 104,75; STAD DOCKUM, van Amsterdam (206 last) naar Amsterdam NLG 92,-; MARIA ELISE, van Amsterdam (398 last) naar Amsterdam NLG 89,99: MARIA VERONICA, van Amsterdam (392 last) naar Amsterdam NLG 94,95, naar Rotterdam NLG 98,95; ELIZABETH, van Amsterdam (610 last) naar Amsterdam 89,90, naar Rotterdam NLG 93,-; VERTROUWEN, van Amsterdam (360 last) naar Amsterdam NLG 94,48; PRESIDENT PLATE, (396 last) naar Amsterdam NLG 94,80, Rotterdam 94,80; CELEBES, van Amsterdam (250 last) naar Amsterdam NLG 110,-; CONSTANCE, van Amsterdam (381 last) naar Amsterdam NLG 210,-; KANDANGHAUER, van Amsterdam (382 last) naar Amsterdam NLG 95,80; ANNA DIGMA, van Amsterdam (498 last) naar Amsterdam NLG 89,75, Rotterdam NLG 92,-, Dordrecht NLG 92,- Schiedam NLG 94,-, Middelburg NLG 100,-; INSULINDE, van Amsterdam (516 last) naar Amsterdam NLG 93,68, Rotterdam NLG 98,68, Dordrecht NLG 98,68, Schiedam NLG 98,68; MENTOR, van Amsterdam (293 last) naar Amsterdam NLG 93,68, Rotterdam NLG 98,68, Dordrecht NLG 98,68, Schiedam NLG 98,68; BROUWERSHAVEN, van Rotterdam (316 last) naar Amsterdam NLG 99,-, Rotterdam NLG 89,-, Dordrecht NLG 91,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 94,-; EENSGEZINDHEID, van Amsterdam (228 last) naar Amsterdam NLG 99,75; JACOBA CHRISTINA, van Amsterdam (240 last) naar Amsterdam NLG 91,94; AZIA, van Amsterdam (235 last) naar Amsterdam NLG 91,94; SOERABAYA PACKET, van Amsterdam (262 last) naar Amsterdam NLG 94,49; SUSANNA JOHANNA, van Rotterdam (261 last) naar Amsterdam NLG 94,-, Rotterdam NLG 91,90, Dordrecht NLG 92,-, Schiedam NLG 92,-, Middelburg NLG 92,-; CATHERINA MARIA, van Zierikzee (398 last) naar Middelburg NLG 88,88; ADRIANA PETRONELLA, van Rotterdam (348 last) naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 90,-, Dordrecht NLG 92,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 100,-; WILHELMINA, van Rotterdam (377 last) naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 100,-; KOSMOPOLIET II, van Dordrecht (569 last) naar Amsterdam NLG 105,-, Rotterdam NLG 94,75, Dordrecht NLG 94,75, Schiedam NLG 94,75; DORDRECHT, van Dordrecht (399 last) naar Amsterdam NLG 99,89, Rotterdam NLG 89,89, Dordrecht NLG 89,89, Schiedam NLG 89,89; HELVOETSLUIS, van Dordrecht (333 last) naar Amsterdam NLG 99,89, Rotterdam NLG 89,89, Dordrecht NLG 89,89, Schiedam NLG 89,89; ST. JAN, van Schiedam (308 last) naar Rotterdam NLG 90,98, Dordrecht NLG 91,98, Schiedam NLG 90,98, Middelburg NLG 93,98; S. VAN HEEL, van Alblasserdam (392 last) naar Amsterdam NLG 94,94, Rotterdam NLG 91,91, Dordrecht NLG 92,92, Schiedam NLG 92,92, Middelburg NLG 93,93; PROF. VAN DER BOON MESCH, van ‘s-Gravenhage (394 last) naar Amsterdam NLG 99,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 96,-; CORTGENE, van Rotterdam (397 last) naar Rotterdam NLG 94,98; JASON, van Rotterdam (438 last) naar Rotterdam NLG 94,98; HELENA & ANNA, van Rotterdam (455 last) naar Amsterdam NLG 97,-, Rotterdam NLG 93,35, Dordrecht NLG 94,-, Schiedam NLG 94,-, Middelburg NLG 97,-; EUROPA, van Rotterdam (669 last) naar Amsterdam NLG 95,45, Rotterdam NLG 91,85, Dordrecht NLG 92,-, Schiedam NLG 92,-, Middelburg NLG 95,-; SUSANNA, van Rotterdam (476 last) naar Amsterdam NLG 97,-, Rotterdam NLG 93,35, Dordrecht NLG 94,-, Schiedam NLG 94,-, Middelburg NLG 97,-; JOHANNA MARIA, van Rotterdam (472 last) naar Amsterdam NLG 95,45, Rotterdam NLG 92,85, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-, Middelburg NLG 96,-; COPERNICUS, van Rotterdam (392 last) naar Amsterdam NLG 99,74, Rotterdam NLG 92,74, Dordrecht NLG 93,74, Schiedam NLG 92,74, Middelburg NLG 99,74; KORTENAER, van Rotterdam (513 last) naar Amsterdam NLG 94,74, Rotterdam NLG 88,74, Dordrecht NLG 89,74, Schiedam NLG 88,74, Middelburg NLG 94,74; MINISTER THORBECKE, van Alblasserdam (299 last) naar Amsterdam NLG 92,-, Rotterdam NLG 88,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 89,-, Middelburg NLG 91,-; PRESIDENT V. RIJCKEVORSEL, van Rotterdam (449 last) naar Amsterdam NLG 91,90, Rotterdam NLG 87,90, Dordrecht NLG 89,90, Schiedam NLG 88,90, Middelburg NLG 91,90; BILDERDIJK, van Rotterdam (399 last) naar Amsterdam NLG 94,95, Rotterdam NLG 89,45, Schiedam NLG 90,45, Middelburg NLG 91,95; NOACH, van Kinderdijk (471 last) naar Rotterdam NLG 90,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 90,-; TWEE CORNELISSEN, van Alblasserdam (392 last) naar Amsterdam NLG 92,-, Rotterdam NLG 88,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 89,-, Middelburg NLG 91,-; ROBERTUS HENDRIKUS, van Rotterdam (397 last) naar Amsterdam NLG 95,95, Rotterdam NLG 91,95, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-.

Afbeelding
Datum 24 september 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 september. Aangekomen schepen EUROPA, kapt. Lupeke; ST. JAN, kapt. Lommerse; JASON, kapt. Rusman; JAVA, kapt. Tuk; KANDANGHAUER, kapt. Zeelt; KOSMOPOLIET, kapt. De Groot; MARIA LOUISA ANTHONETTE (ex JOSEPHA LOUISA), kapt. Muysson; SOPHIE KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. Klein; WILHELMINA EN CLARA, kapt. Van Herwerden; ELMINA, kapt. .....
Vertrokken schepen: AZIA, kapt. Trappen; ENTHOVEN, kapt. Koens; KORTENAER, kapt. Schuchard; KOSMOPOLIET II, kapt. Bouten.

Afbeelding
Datum 16 april 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 maart. Vrachten soutineerden zich; de vraag naar scheepsruimte staat bijna geheel in verhouding tot het aantal disponibele bodems. Nederlandse schepen: TRITON laadt in de Oosthoek naar Rotterdam tot NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor tabak. YMUIDEN werd door de factorij opgenomen voor koffie van Menado tot NLG 110 en ST. JAN voor koffie te Padang te laden tot NLG 83, beide naar Amsterdam. WILHELMINA CLARA sloot af tot NLG 50 voor tabak in de Oosthoek en NLG 20 en NLG 30 voor tin alhier.
SUSANNA tot NLG 75 voor suiker en rijst, NLG 120 voor arak, hier en op de kust te laden.
HENRIETTE SUSANNA ELISABETH werd opgenomen voor Padang koffie tot NLG 90 allen naar Amsterdam. JOHANNA MARIA bedong NLG 75 voor koffie, NLG 80 voor suiker, NLG 65 voor tabak, te Samarang in te nemen. ’s-GRAVENHAGE NLG 70 en NLG 75 voor suiker,
NLG 70 voor koffie, NLG 64 voor tabak, NLG 90 voor indigo, te Samarang te laden. G. K. VAN HOGENDORP NLG 70 voor suiker in de Oosthoek. NOACH I NLG 70 voor rijst, NLG 75 voor koffie, NLG 80 à 82,50 voor licht goed te Batavia te laden; allen naar Rotterdam.
SAMHIRI en BELLATRIX leggen voor Nederland aan tot ca. NLG 70 voor suiker.
SINDBAD laadt oliekoeken naar Amoy tot $ 0,42 per pikol. PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL is opgenomen voor suiker van Soerabaya naar New- York tot GBP 3,17,6.
Onbevrachte schepen. NEDERLANDS VERTROUWEN, JOHANNA, ELECTRA, ROBERTUS HENDRIKUS, WATERLOO.

Afbeelding
Datum 09 september 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meester op dinsdag 26 september 1871, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ST. JAN, laatst gevoerd door kapt. J. Lommerse, volgens meetbrief lang 39 meter 30 centimeter, wijd 7 meter 22 centimeter, hol 4 meter 63 centimeter en alzo groot 584 tonnen of 308 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengemelde makelaars en bij de makelaar H.P. Nolet te Schiedam. (opm: het schip wordt verkocht naar Duitsland).

Afbeelding
Datum 22 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 21 oktober. In de Razende Bol is gestrand de Duitse bark ST. JOHN, kapt. Segel (opm: ST. JAN, kapt. J.P. Jäger), tehuis behorende te Rugenwalde, van Londen in ballast naar Dantzig bestemd; de gehele equipage, had zich in eigen boot gered en is door twee loodskotters opgenomen en alhier aangebracht. Het schip is weg. (opm: de ex-Nederlandse ST. JAN, gebouwd in 1856, in 1871 naar Rügenwalde verkocht en niet van naam veranderd, zie ook volgende bericht)

Afbeelding
Datum 22 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Uit Nieuwediep wordt ons van heden gemeld: Van het in de Noorderhaaks gestrande en kort daarop totaal verbrijzelde Duitse barkschip ST. JAN, kapt. A. Jaeger (opm: zie voorgaand bericht) is niets te zien. Het schip moet zwaar lek zijn geweest. De afgematte equipage had zich nog in tijds in haar eigen boten begeven en werd door de twee op die hoogte kruisende loodskotters, no. 3 en 12, ontdekt en opgenomen. Met de vlag in top kwamen zij met de 14 geredden hier binnen. De heer P. Groen, consulair agent van Duitsland, zorgde dadelijk voor hun huisvesting en verdere behoeften.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Volgens het oordeel van vele zeelieden, vooral van de vletterlieden, die als ’t ware thuis zijn in de gevaarlijke Noorderhaaks, is de redding van de equipage van het daar eergisteren gestrande barkschip ST. JAN als een wonder te beschouwen. Het schip was zeer lek en had ruim zes voet water in. Pompen, hoelang ook volgehouden, kon men niet meer, want de ballast had de pompen verstopt. De equipage was afgemat en ten einde raad. Men manoeuvreerde, zoals van hier duidelijk werd opgemerkt, om land te zoeken; men zag echter overal hevige branding en op eenmaal zat het schip op de noodlottige bank. Torenhoge golven zag men van hier op het schip beuken; zeer kort daarop vielen de masten overboord en was er van het schip, bijna in hetzelfde ogenblik, niets meer te zien.
Reeds twee dagen te voren had de equipage het schip willen verlaten, maar de gelegenheid ontbrak. Nadat de masten gevallen waren, moest zij, met de dood voor ogen, het uiterste wagen en streek de boten. Al de schepelingen wilden zich toen, uit zucht naar zelfbehoud, in de kleinste der boten werpen, maar kapitein en stuurman wisten dit te verhinderen; slechts vier man werden er in gelaten; de tien overige sprongen daarop in de grote boot. Met één roeispaan en scheepshaak lensde men toen, op goed geluk, voor de wind af. Eens geraakte de grote boot vol water, maar de schipbreukelingen hadden, met wanhopige inspanning, met een puts en hunne petten haar lens weten te hozen. Zó werden zij tot dicht bij het Westgat voortgezweept. Gelukkig werden zij toen door de loodskotters Nº. 3, schipper M. Boon en Nº. 12, schipper J. Disper, opgemerkt, opgevist en liefderijk aan boord genomen. Waren zij niet gezien, dan waren zij zeer zeker in de gevaarlijke Zuidergronden vervallen en was er bijna zeker niets van hen terecht gekomen.
Was de ramp des nachts gebeurd, dan had men van schip en bemanning nooit meer iets vernomen.

Afbeelding