Inloggen
CONFIANCE III - ID 1469


Kroniekberichten

Datum 15 september 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 11 september. Volgens hier ontvangen bericht, is de 60-jarige gezagvoerder van het kofschip CONFIANCE III, schipper J. Wijnstok, op reis van Hull naar Bogense overboord geslagen en verdronken. Het lijk is opgevist.

Afbeelding
Datum 16 november 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 15 november. Men maakt zich hier zeer bezorgd over het lange uitblijven van het Nederlandse schip CONFIANCE III, kapitein N. Wijnstok, welk schip de 18e oktober van Londen is vertrokken met bestemming naar Grangemouth en waarvan tot heden nog niets is vernomen.

Afbeelding
Datum 18 november 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 17 november. Heden is hier ter stede het verblijdende bericht ontvangen dat de CONFIANCE III, kapt. N. Wijnstok, omtrent welk schip men in grote ongerustheid verkeerde, gisteren te Grangemouth is aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 09 december 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 8 december. Gisteren kwam binnen het te Hoogezand thuis behorende twee-mast koftjalk CONFIANCE III, kapt. A. Wijnstok, geladen met steenkolen, op reis van Charlestown (Engeland) naar Nysted (Denemarken). Dit schip had gedurende de reis te kampen met slecht en beliep nogal heel wat schade, als het breken van de grote gaffel met zeilboom, zwaard, sluitbomen en meer kleinigheden. De kapitein denkt een en ander in een paar dagen te herstellen en de reis te vervolgen.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Er bestond hier ongerustheid omtrent het lot van de CONFIANCE III die 26 september jl. uit Hull vertrokken was en van welk schip men sedert niets meer vernomen had. Gelukkig is er thans tijding ontvangen van de kapitein, de heer N. Wijnstok, dat het schip gisteren 11 oktober behouden te Brunsbüttel is aangekomen. Men had wel wat ruw weer onderweg gehad, doch averij was niet belopen. Met de noordelijke winden was het Skagerrak niet bereikt kunnen worden.

Afbeelding
Datum 02 december 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Risör, 27 november. Het met duigen van Lovisa naar Londen bestemde Nederlandse schip CONFIANCE III is door het bergingsvaartuig RISÖR alhier binnengesleept. In de afgelopen nacht woedde er een zware Z tot ZO storm.

Afbeelding
Datum 04 december 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Risör, 27 november. De te Hoogezand thuis behorende kof CONFIANCE III, met duigen van Lovisa naar Londen bestemd, is 25 dezer door het bergingsvaartuig RISÖR alhier binnengebracht. Afgelopen nacht woedde alhier een storm uit Z tot ZO.

Afbeelding
Datum 03 januari 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 2 januari. Volgens telegram uit Christiansand, is het Nederlandse kofschip CONFIANCE III, kapt. Wijnstok, met hout van Lovisa naar Gravesend bestemd, door aanvaring met een onbekend gebleven schip zodanig beschadigd, dat het door de bemanning werd verlaten, welke aldaar geland is; één man verdronk. De CONFIANCE III is vermoedelijk gezonken. Het andere schip zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 07 januari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kristiansand, 3 januari. De bergingsboot URALD, uitgevaren om het Nederlandse schip CONFIANCE III dat met een onbekend schip in aanvaring is geweest, te zoeken, is onverrichter zake teruggekeerd. Men heeft het schip niet gevonden. Waarschijnlijk is het gezonken.

Afbeelding
Datum 22 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

In zijn gisteren gehouden zitting heeft de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek ingesteld inzake de aanvaring op 1 januari bij de Noorse kust tussen het koftjalkschip CONFIANCE III, schipper en eigenaar N. Wijnstok te Hoogezand en het Zweedse stoomschip HEIMDALS. Het kofschip was met een lading hout op reis van Lovisa (Finland) naar Gravesend. Door de aanvaring was het zodanig beschadigd dat het zonk en er een man verdronk; de overige drie opvarenden werden te Christiania (opm: moet zijn Christiansand) aangebracht.
De schipper, als getuige gehoord, verklaart dat zijn schip in het laatst van vorig jaar veel met stormweer te kampen heeft gehad. Op genoemde vaart was de lading 8 duim boven water. Te 12 uur in de nacht van 31 december op 1 januari werd omgehalsd. Kustlichten werden niet gezien. Het weer was tamelijk helder; de zee hoog. Te 12.30 zag men twee toplichten, daarna een rood licht. Het andere schip kwam op de CONFIANCE III aan. Laatstgenoemd had alleen de groene lantaarn uitgezet. De HEIMDALS kwam al nader en nader, maar getuige dacht niet aan aanvaring, zodat geen andere seinen werden gegeven.
Toen het andere schip – waarvan de naam toen onbekend was – te dichtbij kwam, werd het volk uit de kooi geroepen. De HEIMDALS was toen nog 2½ streek voor, doch liep in een rechte hoek op de CONFIANCE in. Wel werd iets geschreeuwd, maar dit werd door getuige niet verstaan: alleen riep hij: wacht voor ons!
De aanvaring had ten gevolge dat achter de grote mast een groot gat ontstond. In 20 minuten tijd was het ruim vol water. Er werd scheepsraad gehouden. Een tweede stoot volgde; kort daarop een derde. Toen werd met flambouwen geseind. Men dacht dat de kof nog drijvende kon blijven, maar er bleef geen stuur in. De boot sloeg los; uit lijfsbehoud sprongen de opvarenden daar in, maar getuige heeft niet gezien dat één man overboord sloeg.
Het schip was tot 16 november verzekerd voor NLG 14.500. De maatschappij stelt zich op het standpunt dat de assurantie afgelopen is.
Het overboord slaan van de matroos schrijft getuige toe aan de omstandigheden, dat het schip scheef voer, terwijl de man op de deklast stond en hij dus waarschijnlijk het evenwicht verloor. De Raad zal later uitspraak doen. (opm: zie ook AH 030113, NRC 070113 en AH 010313) (opm: Het Zweedse schip is de HEIMDAL, geb. in 1907 – 1.089 brt)

Afbeelding
Datum 01 maart 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed heden uitspraak in de op 21 februari jl. behandelde zaak van de aanvaring tussen het van staal gebouwde twee-mast kofschip CONFIANCE III, eigenaar en schipper N. Wijnstok uit Hoogezand en het Zweedse stoomschip HEIMDAL. Deze aanvaring had plaats op 1 januari op de Noorse kust, met het gevolg dat de CONFIANCE III dermate beschadigd werd, dat de bemanning het schip moest verlaten en dit geheel is vergaan, terwijl een van de opvarenden bij de ramp is omgekomen.
De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van de ramp te wijten is aan onvoldoende uitkijken van de zijde van de bemanning van de HEIMDAL. De CONFIANCE III toch voerde het voorgeschreven groene licht; dit blijkt niet alleen uit de verklaring van schipper Wijnstok, maar de bemanning van de HEIMDAL zelf verklaart, dat zij, al is het te laat, het groene licht gezien heeft. Dat de uitkijk op de HEIMDAL onvoldoende is geweest, volgt eerstens reeds uit de aanvaring zelve; het zicht was goed, dit blijkt uit de verklaring en van schipper Wijnstok en van de bemanning van de HEIMDAL en verder uit de verklaring van de bemanning van de HEIMDAL, dat de uitkijk van de HEIMDAL niet op zijn post was.
Naar het oordeel van de Raad treft de bemanning van de CONFIANCE III geen blaam. Het was zeker voorzichtig geweest van de schipper, toen hij zag, dat de HEIMDAL zijn koers in de richting van de CONFIANCE III behield, indien hij had gestakeld en de Raad beveelt dit in dergelijke omstandigheden ten zeerste aan, omdat in zulke gevallen het wellicht overbodige stakelen niet schaadt en onheil kan voorkomen, maar een verplichting daartoe drukte de schipper niet en hij mocht verwachten, dat evenals hij de HEIMDAL zag, de bemanning van dit schip de CONFIANCE III zou zien, zodat zelfs tot op het laatste ogenblik de schipper kon denken, dat de HEIMDAL als stoomschip voor het zeilschip de CONFIANCE III zou uitwijken.
(opm: zie ook AH 030113, NRC 070113 en NRC 220213)

Afbeelding