Familiegegevens en opleiding
Berend Boer werd geboren op 19 december 1828 te Groningen als zoon van de molenaar, later commissionair, Hindrik Harms Boer en Lammechien Berends Houwing.
Berend Hindriks trouwde op 20 januari 1853 te Groningen als stuurman met Antje Huizinga, geboren te Groningen 21 juli 1831 als dochter van de diakendienaar Wilke Itje Lourens Huizinga en Jorissina Joris.
Geen overlijdensgegevens gevonden in Amsterdam
In het Jaarverslag 1890 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1890 is overleden058.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
In de ledenlijst van van den Hoek Ostende019 staat achter vlagnummer 794 in 1862 geen naam ingevuld.
B.H.Boer werd per 24 juni 1862 met vlagnummer 794.ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein H.Beckering. Als zijn schip is opgegeven de Graaf van Heiden Reinenstein002. In het andere inschrijfregister van Zeemanshoop002a staat als inschrijfdatum van vlagnummer 794 , zijnde B.H.Boer, eveneens 24 juni 1862. Hij was toen 33 jaar.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 17 juni 1862 werd als effectief lid voorgedragen Berend Hendriks Boer, oud 33 jaar, voerend de bark “Graaf van Heiden Reinenstein, voor rekening van F.U.H.Reiger & Co, op voordracht van kapitein H.Beckering. In de notulen dd 24 juni 1862 staat de mededeling dat kapitein B.H.Boer met meerderheid van stemmen werd gedeballoteerd en dus niet als effectief lid werd aangenomen. In de notulen van de vergadering dd 01 juli 1862 staat dat: “… op de brief van eenige Effectieve Leden omtrent de herballotage van Kapt. B.H.Boer zal worden beslist in de eerst te houden Bestuurders vergadering.023
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 08/15 maart 1864 werd voorgedragen/benoemd als effectief lid voor de vlag Barend Hendrik Boer, oud 35 jaar, voerend de bark “Provincie Drenthe”, voor rekening van F.U.H.Reiger & Co, op voordracht van kapitein H.J.Haverbult. Hem werd vlagnummer 794 toegewezen023. De herbenoeming heeft dus bijna 2 jaar op zich laten wachten waarbij overigens zijn vlagnummer wél gereserveerd bleef.
Ene B.H.Boer was met vlagnummer R242 in de periode 1858 t/m 1890 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
B.H.Boer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” in de periode 1855 t/m 1861 met vlagnummer 50.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1890 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1890 is overleden058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
794 1864 bark Provincie Drenthe F.U.H.Reiger en Co
1865-1868 bark Stad Assen idem
1869 geen opgave van schip en boekhouder
1870-1871 bark Cornelis T.C.Schol
1871 “zonder schip”
1872-1873 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt het fregat Graaf van Heiden Reinenstein, gebouwd in 1836 te Rotterdam, 607 ton o.m., (ex-
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein B.H.Boer met vlagnummer R242 als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:
1858, 1859 sch.brik “Haren’ 81 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1862, 1863 fregat “Graaf van Heiden Reinestein” 320 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1864 bark “Provincie Drenthe” 325 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1865 t/m 1867 bark “Stad Assen” 273 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt B.H.Boer als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 van de sch.brik “Johanna Henriëtta”, gebouwd in 1853 te Groningen, 178 ton o.m., varend voor Mr.F.U.H.Reiger te Groningen. Het schip werd in 1856 door dezelfde reder herdoopt in “Haren”;
* 1854 t/m 1862 van de sch.brik “Haren” ex Johanna Henriëtte, gebouwd in 1853 te Groningen, 152 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;
* 1863 van het 3/m schip “Graaf van Heiden Reinestein”, ex Generaal v/d/ Bosch gebouwd in 1836 te Rotterdam, 607 ton o.m., varend voor Mr.F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip voer in 1864 voor reder G.F.Egidius te Amsterdam en was herdoopt in “Aegidia”;
* 1865 van de bark “Provincie Drenthe”, ex Anna Margaretha, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip werd in 1865 afgekeurd in Nederlands Oost-Indië.
* 1866 t/m 1869 van de bark “Stad Assen”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 517 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip werd in 1870 door dezelfde reeder herdoopt in “Roline Maria”;
* 1871 van de bark “Cornelis” ex Almelo, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam. Het schip strandde en werd afgekeurd.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
B.H.Boer Provincie Drenthe 13 april 1864 geen melding
B.H.Boer Stad Assen 20 februari 1866 -1 april 1867
Overige bijzonderheden
Geen,
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D. de Ruiter als gezagvoerder gedurende:
* 1855 op de schkof “Westerschouwen”ex Johannes Adrianus, gebouwd in 1839 te Papendrecht, 117 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;
Er is een aan Spin toegeschreven afbeelding, varend op de Oosterschelde met Zierikzee vaag op de achtergrond. De prent is in particulier bezit. Hier wordt overigens gesproken van “Westenschouwen”067.
* 1863 t/m 1864 van de sch.brik “Haren” ex Johanna Henriëtte, gebouwd in 1853 te Groningen, 152 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip is in 1864 gestrand en gezonken bij Øsel;
* 1866 t/m 1870 van de 2/m.sch. “Curacao Packet”, gebouwd in 1865 te Nieuwendam, 150 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Zierikzeesche Courant 09 april 1864
Te Zierikzee gearriveerd op 08 april 1864 te “Haren”, kapt. D. de Ruiter, komend van Terranova op weg naar Rotterdam.