Inloggen
LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF - ID 14534


Kroniekberichten

Datum 17 januari 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 13 januari. Van de werf Welgelegen aan Harlingen’s schone en ruime Zuiderhaven liep heden middag ten 12 ure, met het beste gevolg te water het kopervaste barkschip LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF, groot 321 zeetonnen. Dit fraaie vaartuig, voor de grote zeevaart bestemd onder kapt. Mispelblom Beijer, verstrekt de bouwmeesters D. en L. Alta zowel tot eer, als onze stadsgelegenheid voor scheepsbouw ter vernieuwde aanbeveling.

Afbeelding
Datum 21 januari 1853
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Harlingen, 13 januari. Heden middag 12 ure is van de werf Welgelegen van de scheepsbouwmeesters D. & L. Alta met het beste gevolg te water gelaten het gekoperd en kopervast tweedeks barkschip LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF, groot 321 gemeten tonnen, zullende in de grote vaart gebezigd worden onder gezagvoerder M.C.E. Mispelblom Beijer voor rekening ener rederij onder directie van de heren Zeilmaker & Co alhier.

Afbeelding
Datum 22 maart 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 maart. Door de Nederlandsche Handelmaatschappij zijn bevracht de volgende 25 schepen als:
voor Rotterdam: NEERLANDS KONING, kapt. D. Huysens; TWEE ANTHONYS, kapt. J.F. Klomp; BATAVIA, kapt. N.N; HENDRIK, kapt. W. v.d. Hoeven; NEDERWAARD, kapt. M.D. Meijer; DOROTHEA HENRIETTE, kapt. D. Smit; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; NEERLANDS KONINGIN, kapt. N.N.; AMBOINA, kapt. H. Poort; BULGERSTEIN, kapt. J. Maas; EUROPA, kapt. D. Keus.
Voor Amsterdam: RABENHAUPT, kapt. Prange; AMBARAWA, kapt. Buykes; ADMIRAAL TROMP, kapt. Van Tubergen; CLAUDIUS CIVILIS, kapt. Petersen; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; PRINS HENDRIK, kapt. Smit; GENERAAL LIST, kapt. R. Lutjes; MATHILDA, kapt. H. Wriburg; MARGARETHA SIMONETTA, kapt. N.N.; MAGDALENA, kapt. A.P. Klein; SUSANNA GEERTRUIDA, kapt. D. Steenveld, Szn.; LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. N.N. (opm: M.C.E. Mispelblom Beijer).
Voor Schiedam: ANNA, kapt. N.N. (opm: W.H. Cramer)
Voor Middelburg: ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes.

Afbeelding
Datum 14 november 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. Van scheepsvrachten is het volgende te melden. Het Nederlands schip BATAVIER, bestemd voor Rotterdam NLG 100 voor suiker en NLG 95 voor koffij, beide zonder meer, te laden alhier en op de kust. De CAMELEON, dezer dagen van Liverpool gearriveerd, is voor een gelijke vracht naar Amsterdam in gesprek. De door de Nederlandsche Handel Maatschappij gecharterde brik LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF werd door de Factorij à NLG 105 per gemeten last voor Melbourne genomen.

Afbeelding
Datum 06 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 21 februari. Alhier zijn bevracht de Nederlandse schepen VAN DER PALM, kapt. Van Hees, voor GBP 5.5 per ton naar Triëst, en LUIT.ADM. STELLINGWERF, kapt. Mispelblom Beijer, voor GBP 4.15 naar een haven tussen Hamburg en Havre.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Singapore, 2 juli. De Nederlandse schoener (opm: bark) LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer, de 11e juni van Samarang naar Singapore vertrokken, is de 17e op een onder water verborgen rots gestoten, waarop het schip bleef vastzitten (opm: zie NRC 060857). Het water begon snel in het ruim te rijzen, en men hield het voorzichtig (door) de bemanning en de Chinese passagiers, 35 in getal, naar de Franse bark L`AIGLE, welke zich in de nabijheid bevond, over te brengen. Dit werd met enige moeilijkheid ten uitvoer gebracht, daar de zee onstuimig was en de boten veel te vol waren. De Franse bark poogde daarop naar het wrak te stevenen, doch een sterke stroom maakte dit zeer moeilijk. De bark ging daarom ten anker en zond een boot naar het wrak, welke, toen zij het bereikte, het gehele achtergedeelte van het schip onder water vond, zodat niets gered kon worden. Een groot gedeelte der aan boord zijnde Chinezen was naar China bestemd. Deze lieden hadden overgespaarde gelden bij zich, in sommige gevallen verschillende duizenden dollars bedragende. Ook bevond zich aan boord een aanzienlijke hoeveelheid specie (opm: contant geld), behorende aan de Chinese bevrachter van het schip, zodat men denkt, dat er bijeengenomen twintig à dertig duizend dollars specie aan boord waren, waarvan niets gered werd. Het wrak is hier verkocht voor $ 500 buiten de lading, welke uit zijde, tabak enz. bestond. (Reeds kortelijk in ons nommer van 6 dezer vermeld). (opm: zie ook NRC 130358)

Afbeelding