Inloggen
CONCURENT - ID 1453


Kroniekberichten

Datum 19 mei 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Tonningen (opm: Tönning), 16 mei. De Nederlandse tjalk CONCURRENT, kapt. J.U. Scholtens, met meel van Schulperzijl naar Zweden, is bij het vertrek aan de grond gelopen, maar na een gedeelte der lading te hebben gelost, vlot gekomen en hier geankerd. Het schip is vermoedelijk dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 25 november 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 23 november. De Nederlandse tjalk CONCURRENT, kapitein Scholtens, naar de Weser bestemd, heeft op de rede van Cuxhaven anker en 15 vadem ketting verloren en is daar in de haven gekomen.

Afbeelding
Datum 25 mei 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 25 mei. Volgens telegram uit Frederikshaven is het Ned. tjalkschip CONCURRENT, schipper J.U. Scholten, in ballast van Randers naar Frederikstad bestemd, op het eiland Deget (Denemarken) gestrand.

Afbeelding
Datum 29 mei 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Frederikshavn, 26 mei. De op Frydenstrands Hage (Deget) gestrande tjalk CONCURRENT is verschenen nacht ogenschijnlijk onbeschadigd vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 07 december 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 6 december. De Nederlandse tjalk CONCURRENT, schipper Scholtens, van Hamburg met mais naar Anklam, is bij Bresendorserhaker gestrand.

Afbeelding
Datum 20 december 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Greifswald, 16 december. De op Fresendorfer Haken gestrande Nederlandse kof CONCURRENT is vlot gebracht en naar Anklam gesleept. De lading mais wordt door lichters eveneens naar Anklam gebracht.

Afbeelding
Datum 06 juni 1907
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

De Raad van Tucht voor de Koopvaardij deed gisteravond uitspraak in de zaak van schipper Hendrik Scholten uit Wildervank, gezagvoerder en eigenaar van het ijzeren tjalkschip CONCURRENT, de 23ste november 1906 met een lading van 130 ton mais van Hamburg vertrokken met bestemming Anekin, 4 december bij Vreesendorf door het uitschieten van de wind aan de grond geraakt, doch 15 december bij wassend water en na gedeeltelijk gelicht te zijn weer vlot kwam en op 16 december te Amsterdam arriveerde. De Raad, niet de overtuiging gekregen hebbende dat de stranding is te wijten aan daad of nalatigheid van gezagvoerder of bemanning, besliste dat de gezagvoerder geen blaam kan treffen en sprak hem mitsdien vrij.

Afbeelding
Datum 27 januari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bremen, 26 januari. De Nederlandse tjalk CONCURRENT, kapt. Scholten met meel van Ottensen naar Oldenburg, is bij Minsener Oldeoog gestrand. Vier personen zijn door de reddingboot gered.

Afbeelding
Datum 05 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Carolinensiel, 4 februari. Nederlandse experts hebben op het Minsener Oldoog gestrande schip CONCURRENT onderzocht. Het schip dat op zijn bakboordzijde ligt, schijnt in het achterschip lek te zijn. Bij het passeren van de Roter Sand vuurtoren had het reeds de fokkenmast verloren. De lading van dit van Hamburg naar Oldenburg bestemde vaartuig bestaat uit 1.126 balen tarwe en 50 balen roggemeel, benevens 50 balen gepelde gerst.
Roter Sand vuurtoren

Afbeelding
Datum 07 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 februari. Uit Delfzijl wordt gemeld dat het schip CONCURRENT vlot en te Wilhelmshaven is binnengebracht. (opm: door de sleepboot NORDERNEY)

Afbeelding
Datum 15 februari 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 14 februari. Door de sleepboot NORDERNEY is zaterdag hier binnengebracht het te Wildervank thuis behorende en onlangs bij Horummerziel gestrande ijzeren tjalkschip CONCURRENT, kapt. H. Scholten, met ingedrukte bodem en ontzette kimmen en met verlies van roer en een van de zwaarden. Het schip is zwaar lek. Tot nu toe is het drijvende gehouden door de stoompomp van de NORDERNEY, doch is thans op het zogenaamde Kostverloren op het droge gezet.

Afbeelding
Datum 24 februari 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 23 februari. Het tjalkschip CONCURRENT, schipper Scholten, van Wilhelmshaven hier de afgelopen week binnengesleept, zal van hier naar Stadskanaal worden gesleept om aldaar te repareren. De kosten worden begroot op ongeveer NLG 2.500.
(opm: zie ook NRC 270110, 050210, 070210 en 180310)

Afbeelding
Datum 18 maart 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren behandeld de zaak van het scheepsongeval, overkomen aan de tjalk de CONCURRENT op 24 januari, niet ver van de mond van de Wezer, waar ze gestrand is op het Minsener Oldoog. Genoemd schip, toebehorende aan de schipper zelf, H. Scholten uit Wildervank, was geladen met meel en gerst, op reis van Hamburg naar Oldenburg. Toen Cuxhaven verlaten werd, was het goed weer, doch toen men in volle zee was, kwam er storm op en werd het dik van sneeuw, zo verklaarde de schipper voor de Raad.
Het schip manoeuvreerde slecht, zodat zijn pogingen om de Wezer in te lopen faalden. Alle hulpmiddelen sloegen van het dek. Bij een poging om de mond van het riviertje de Jade binnen te lopen, is het schip gestrand. De noodvlag werd gehesen, doch het was veel te dik van sneeuw, dan dat deze vlag door andere schepen gezien kon worden.
Twee dagen is de getuige, die alleen met zijn vrouw en dochter en een stuurman aan boord was, op het schip gebleven, dat zwaar stootte en het roer verloren had. Toen zijn zij aan wal gegaan en hebben daar een inrichting voor schipbreukelingen gevonden, die telefonisch was aangesloten met de nabij zijnde haven. Zodoende konden zij gemakkelijk hulp krijgen. De tjalk is vrij geraakt en met zware averij naar Delfzijl gesleept.
Bij het verhoor merkte de president onmiddellijk op, dat het scheepsjournaal niet behoorlijk is bijgehouden, maar bovendien was er veel meer kans geweest om zonder ongeval de reis te volbrengen, indien doorgekoerst was, in plaats van midden tussen de banken te gaan zitten. Op een desbetreffende vraag antwoordde de schipper, dat ankeren onmogelijk was.
Andere raadsheren merkten op, dat het schip ten enenmale onvoldoende bemand was, temeer omdat het schip zoveel zeil voerde. Daarmee moet de schipper verlegen hebben gezeten. Als hij bovendien op de kaart had gekeken, had hij zeker vrij kunnen lopen.
De schipper antwoordde hierop, dat hij ook, als hij nog een man aan boord had gehad, vermoedelijk niet had kunnen reven. De schipper deelde voorts mee, dat hij een dienstdiploma grote vaart van 1904 heeft.
Daarna werd gehoord de stuurman Tjeerd Buitenkamp. Deze is als jongen ter zee gegaan en heeft nooit enige opleiding gehad. Van kaarten, lichten of seinen heeft hij niet het flauwste begrip. Hij moest alleen bij het zware weer de zeilen behandelen. Bij de zware storm is onophoudelijk volle zeil gevoerd, omdat men niet kon reven. Zodoende hield het schip van achteren te veel doek op, om te kunnen wenden. De Raad zal nader uitspraak doen.
(opm: zie ook NRC 270110, 050210, 070210 en 240210)

Afbeelding
Datum 24 maart 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan inzake de stranding op 24 januari op het Minsener Oldoog van het ijzeren tjalkschip CONCURRENT, schipper en eigenaar H. Scholten. De Raad overwoog, dat een schip als de CONCURRENT, buiten de tonnen varende, moet bemand zijn met ten minste drie man of twee man en een jongen er bij. Behalve de schipper, was er echter slechts één stuurman aan boord. Met die onvoldoende bemanning had bij het Elbe vuurschip zeil geminderd moeten worden, en zeker had de schipper met het oog op de ongunstige omstandigheden eerder het anker moeten presenteren. De Raad wijt om deze redenen het ongeval aan de schipper.

Afbeelding
Datum 01 maart 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Leerort, 27 februari. De Oost-Friese tjalk TURKEI, geladen met metselstenen, is op de Eems met de ijzeren Nederlandse tjalk CONCURRENT in aanvaring geweest. De TURKEI beliep ernstige schade en zeilde voor reparatie naar Oldersum.

Afbeelding
Datum 18 juni 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 18 juni. Gesleept door de sleepboot VITESSE, kwamen hier gisteren binnen het tjalkschip CONCURRENT en het aakschip ANNA, schippers Pronk. Genoemde schepen zijn op het wad nabij Carolinersziel met elkaar in aanvaring geweest. Van de ANNA werd de voorboeg ingedrukt en zijn enige spanten gebroken, van de CONCURRENT werd het bakboord boord ingedrukt, terwijl bovendien de zeilboom brak en het zeil scheurde. De ANNA is verzekerd bij de Maatschappij Oranje, de andere bij de Eendracht te Wildervank.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brunsbüttelkoog, 16 oktober. De met hars in vaten van Harburg naar Prestö bestemde Nederlandse tjalk CONCURRENT, kapt. Scholten, is op een boei gevaren en moet hier door duikers worden onderzocht.

Afbeelding
Datum 18 september 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 16 september. Het van Karlshamn komende tjalkschip CONCURRENT, kapt. Scholten, heeft bij het binnenslepen door een Duitse sleepboot, in de nabijheid van Borkum schade aan bolders en kluifhout belopen.

Afbeelding