Inloggen
WATERGEUS - ID 14251


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-09-27 / 1865-06-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1849-07-21
Delivery Date: 1849-09-24
Technical Data

Gross Tonnage: 359.00 lasts
Gross Tonnage 2: 680.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 359.00 lasts
 
Length 1: 39.50 Meters Registered
Beam: 7.35 Meters Registered
Depth: 5.27 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-09-27
Register nr: 18490755
Scheepsnaam: WATERGEUS
Type: Fregat
Lasten: 359
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Varkevisser, P..
Plaats: Scheveningen
Kapitein op moment van verzoek: Kramer, W.H.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-09-24 WATERGEUS
Manager: Firma Varkevisser en Zoonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Varkevisser en Zoonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aandelen van NLG 1.000,= 's-Gravenhaagsche Scheepsrederij

Ship Events Data

1857-07-14: Collision
Amsterdam, 14 juli 1857. Het schip (opm: bark) WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer, van Banjoewangie alhier in het Oosterdok aangekomen, is in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal in aanvaring geweest met het schip (opm: fregat) LOEVESTEIN, kapt. E.J. Bödeker, en heeft daardoor belangrijke schade aan de boeg bekomen.
1860-11-00: Grounded
Batavia. Het Amerikaanse schip SURPRISE, kapt. Ramlet, van China naar New York, passeerde op de 26e november Anjer en rapporteerde aldaar, dat hij de 24e bevoren in Straat Gaspar (opm: Gaspar Straat, tussen Pulau Liat en Pulau Mendanau, 2º45’ Z.B. 107º15’ O.L.) de boot van het Nederlandse schip WATERGEUS, kapt. Giesen, van Banka naar Soerabaja met gouvernements tin, had ontmoet, dat hij daar 20 uur ten anker had gelegen om hulp te verlenen. De WATERGEUS had in Straat Banka 4.000 schuitjes tin (opm: à ½ pikol = 30,8806 kg) overboord geworpen.
1862-00-00: Damaged
Ramsgate, 29 december 1862. Het Nederlandse barkschip WATERGEUS, kapt. H.R. Giezen, van Newcastle naar Onrust (opm: eilandje voor Batavia), heeft ankers en ketting verloren, doch is van hier opnieuw voorzien.
1864-01-11: Damaged
Kaap de Goede Hoop, 20 februari 1864. Het Nederlandse schip WATERGEUS, kapt. Giezen, 26 november van Batavia naar Amsterdam vertrokken, is 23 januari in de Tafelbaai binnengelopen, hebbende 10 en 11 januari op het Kaapsche Rif een orkaan doorgestaan, waarin de gehele verschansing met de stutten aan stuurboordszijde, de boten, barring, watervaten, kombuis enz. over boord sloegen en het schip verdere schade bekwam. Van de lading zijn 800 balen koffij beschadigd verkocht, welke 83/6 tot 87/- per cwt, opbrachten. Men is thans bezig de schade te herstellen en kapt. Giezen denkt in het begin van maart de reis te kunnen voortzetten.
1864-07-15: Additional info
Men schrijft van Terschelling: Het bericht betreffende het Nederlandse schip WATERGEUS, kapt. Giesse (opm: H.R. giezen), dat, naar men meende, met man en muis vergaan was in een orkaan en waarvan nu verteld wordt dat het door Chinese zeerovers werd geplunderd, die de bemanning gevangen nam, verwekte hier vrij wat sensatie, omdat er ook Terschellingers aan boord van dat schip waren. Men hoopt dat onze regering een nauwkeurig onderzoek zal doen instellen en de uitkomst daarvan openbaar maken.
1865-06-30: Final Fate: Missing

Rotterdam, 25 januari 1866. Men is zonder bericht aangaande het schip WATERGEUS, kapt. Giezen, 30 juni 1865 van Hongkong naar Batavia vertrokken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Kramer (Nieuwedijk bij de Hasselarssteeg) werd per 29 december 1840 op voordracht van T.Visser Pz ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Beurs van Amsterdam". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kramer en zijn vrouw 30 resp. 26 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1840002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 december 1840 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Hendrik Kramer, oud 30 jaar, voerend het stoomschip “De Beurs van Amsterdam”, wonend op de Nieuwendijk bij de Hasselaarssteeg te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.Visser Pz.

 

W.H.Kramer was met vlagnummer R196 in de periode 1844 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren           type              scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

       570              1841-1842     stoomsch.    De Beurs van Amsterdam    Amst.Stoomb.Maatsch.

                            1843-1848     bark              Nieuw Lekkerland                 P.Varkenvisser, Den Haag

                            1849-1850     bark              Watergeus                               geen opgave

                            1851-1852     bark              Watergeus                               's Gravenh.Scheepsreederij

                                 1853           bark              Watergeus                               P.Varkenvisser, Den Haag

       241              1854-1860     bark              Watergeus                               idem

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.H.Kramer met vlagnummer R196 als gezagvoerder in de ledenlijst van058:

*    1849, 1851, 1855, 1858, 1859    bark “Watergeus”      359 last  P.Varkenvisser te Den Haag/Scheveningen

*    1862 t/m 1867                               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.H.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1843 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;

*    1842 t/m 1850 van de bark “Nieuw Lekkerland”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk (op 22 juni 1842 te water gelaten), 664 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;

*    1850 t.m 1860 van de bark “Watergeus”, gebouwd in 1849 te Slikkerveer, 680 ton o.m., varend voor P.Varkevisser, te Scheveningen.

 

Overige bijzonderheden

“Alhoewel de Watergeus door sommige bronnen tot de schepen van de ’s Gravenhaagsche Scheeps-Reederij wordt gerekend, moet het in werkelijkheid een door P.Varkevisser uitgereed schip zijn geweest. Het 680 ton metende, als bark getuigde schip werd in 1849 gebouwd door Jan Smit Fzn te Slikkerveer. De Watergeus was bijna identiek aan de Nieuw-Lekkerland. In de literatuur wordt het schip genoemd vanwege een snelheidsrecord van 90 dagen op het traject Liverpool-Aistralië.

Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Kramer, Willem Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Giezen werd geboren op 11 april 1826 te Veendam als zoon van de zeeman Roelf Lammerts Giezen en Fennechien Edzerts Pot.

Hindrik trouwde op 21 juni 1854 te Veendam als zeeman met Aafjen/(ook Aaffien) de Jonge, geboren op 09 december 1830 te Veendam als dochter van de schipper Wolter Alberts de Jonge en Aaltje Lammerts Bossien. Aafjen overleed op 22 mei 1880 te Veendam, 49 jaar, koopvrouw. weduwe

Geen overlijdensgegevens gevonden van Hindrik, maar in het Jaarverslag 1866 van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1866 is overleden.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermeldenHindrik Giezen als zeeman in 1854, als schipper in 1856, 1857, 1859, 1860, 1862, 1863, 1866.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.R.Giezen was met vlagnummer R224 van 1857 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

H.R.Giezen was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer D8 resp. 173 in de periode 1858 t/m 1867

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de beschikbare Jaarverslagen van de Maatschappij staat H.R.Giezen met vlagnummer R224 als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859            geen schip vermeld

*    1862 t/m 1865      van de bark “Watergeus”             360 last  varend voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt H.R.Giezen als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1853 op de kof “Nijverdal”, gebouwd in 1841 te Zwolle, 100 ton o.m., varend voor de Zwolsche Reederij Maatschappij;

*    1845 t/m 1853 van de kof “Geziena Beerta”, gebouwd in 1843 te Veendam, 64 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1854 t/m 1860 op de kof “Libra” ex Hoop, ex Maria, gebouwd in 1853 te Martenshoek, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1856 t/m 1859 op de kof “Twee Gezusters” ex Annechiena Jantina, gebouwd in 1847 te Veendam, 105 ton o.m., varend voor Doyer & Kalff te Zwolle. Het schip verongelukte in 15 oktober 1859 in de Noordzee, waarna het schip werd afgeschreven (zie ook van Sluijs013)

*    1860 t/m 1865 op de bark “Watergeus”; gebouwd in 1849 te Slikkerveer, 680 ton o.m., varend voor P.Varkevisser, te Scheveningen. Het schip werd in 1865 vermist;

*    1862 t/m 1865 op de galjoot “Burgemeester van Setten”, gebouwd in 1856 te Zwartsluis, 114 ton o.m., varend voor W.Meeter te Zwolle.

             Voorgaande opgaven overlappen diverse malen en het gaat dus zeker om minstens twee kapiteins H.R.Giezen. Maar welke opgaven nu bij elkaar horen kan ik niet op voorhand zeggen

*    1866 t/m 1870 van de galjoot “Hoop”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor W.Meeter te Zwolle.

 

Op 06 april 1843 was Jan Hindriks “samen met zijn toen nog ongehuwde zwager Hindrik Remmelts Giezen  bij notaris De Blecourt in Wildervank om gezamenlijke een kofschip te kopen. …De verkoper was Remmelt Remmelts Engelsman. … Het tweetal kocht het “kofschipshol”… lang 25 ellen 30 duimen en wijd 3 ellen 86 duimen , 64 ton, gebouwd op de scheepstimmermwerf van Derk Harms Holthaus aan het Oosterdiep te Veendam. Het was een “nieuw nog niet geregistreer” schip, dat als naam kreeg  “Geerdina Beerta” .

Ontleend aan “De Hendriktak van het Groninger geslacht Lever uit Wildervank” in het Leverorgaan jg. 17nr. 1;  p. 15-34, 1999

 

Overige bijzonderheden

Kaap de Goede Hoop 20 februari 1864

“Het Nederlandsche schip “Watergeus”, kapitein Giezen, 26 november van Batavia naar Amsterdam vertrokken, is 23 januari in de Tafelbaai binnengeloopen, hebbende 10 en 11 januarij op het Kaapsche rif een orkaan doorgestaan, waarin de geheele verschansing met de stutten aan stuurboordzijde, de booten, barring, watervaten, kombuis enz. overboord sloegen en het schip verdere schade bekwam. Van de lading zijn 800 balen koffie beschadigd verkocht, welke 83,6 tot 87 shilling per cnt. opbrachten. Men is thans bezig de schade te herstellen en kapitein Giezen denkt in begin Maart de reis te kunnen voortzetten.”

Rotterdam 25 januari 1866

“Men is zonder berigt aangaande het schip “Watergeus”(Sweijs 1862 - 92), kapitein Goezen, 30 juni 1865 van Hongkong naar Batavia vertrokken.”

Uit: Hoedemaker038.

 

“Van de eerste, derde en laatste reis (deze stond onder gezag van kapitein H.R.Giezen) van de Koning Willem II zijn de rekeningen bewaard gebleven (in particulier bezit van A.Belder te Alblasserdam). Die bieden ons een schat aan gegevens over de inkomsten en uitgaven voor het schip.”

“De Koning Willem II zou in 1857 zijn laatste reis maken. Over die laatste reis zijn onlangs nieuwe gegevens boven tafel gekomen. Kapitein H.R.Giezen vervoerde in dat jaar eerst een lading van 880 ton kolen van Newport naar Hong Kong en vandaar een lading van 425 Chinese passagiers naar de Guichen Baai in Zuid-Australië. Achtergrond vormde de uitgebroken goudkoorts in de staat Victoria. Het schip arriveerde eind juni 1857 in het Australische plaatsje Robe. Daar werden de Chinezen veilig aan land gezet. Voor de overtocht ontving de kapitein ruim f 30.000,- aan passagegelden. Een paar dagen later echter, op 30 juni, verging het schip in de Guichen Baai, enkele kilometers van Robe vandaan. Als gevolg van een plotseling opkomende zuidwester storm waren de ankers losgeslagen. Kapitein Giezen probeerde door het hijsen der zeilen nog het schip op het strand te laten lopen, doch deze manouvre liep verkeerd af en het schip sloeg kapot. Van de 25 bemanningsleden kwamen zestien om het leven toen de uitgezette reddingssloep- zonder de kapitein, die achterbleef en later alsnog gered werd - omsloeg. De door haaien verminkte stoffelijke resten van de bemanningsleden spoelden later aan en werden in de duinen begraven.

Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.

 

In het Veenkoloniaal Museum te Veendam en het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela zijn ansichten verkrijgbaar met de afbeelding van een aquarel van het kofschip de Libra (1853, 97 ton) van kapitein H.R.Giezen uit Veendam liggende voor de rede van Napels. Het portret behoort tot de collectie van het Museum en is ongesigneerd.

 

“1853 28 sept. Kapt. Giezen, kof Nijverdal, binnengelopen uit Schotland met verlies van zeilen, ankers en kettingen.

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p.70)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

Op 18 april 1855 verzocht Jac. J.Doijer de arr. Regtbank te Zwolle de koopakte te willen registreren. Het schip  (de ex Annachina Jantina) lag in het West Indische Dok te Londen, het laatst gevoerd door Simon Goukes Oostra. Gekocht voor 530 engelse ponden, publiek geboden door Jacob Jurriaan Doijer en Gerrit Jurriaan Kalff. Op 18 april 1855 wordt bij de Arr. rechtbank te Zwolle de Reederij Cedul geregistreerd. Het schip ligt in Londen en zal gevoerd worden door H.R.Giezen.Er volgen 7 persoonsnamen van deelnemers in het schip

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p.85/86)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Giezen, Hindrik Roelfs
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.569
DVD VIII – 1686, 1687
BIJLBRIEF
Naam schip WATERGEUS


plaats en datum acte Ridderkerk, 15 augustus 1849

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan Smit, scheepstimmerman te Ridderkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper niet vermeld

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 359 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 39,50 m., breed 7,35 m., hol 5,27 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie ’s-Gravenhage, 24 september 1849

nummer van registratie deel 45, folio 131, vak 7

notaris verklaring voor burgemeester van Ridderkerk

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 150609

Naam WATERGEUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1849
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Rott.3.03.17.01.3675.569