Inloggen
NIESSINA - ID 14014


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1848-05-22 / 1848-11-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1848
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Construction Data

Scheepsbouwer: Roelf Derks Pik, Wildervank, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Technical Data

Net Tonnage: 54.00 lasts
Net Tonnage 2: 103.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.56 Meters Registered
Beam: 4.32 Meters Registered
Depth: 2.37 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1848
Datum agenda: 1848-05-22
Register nr: 18480343
Scheepsnaam: NIESSINA
Type: Kof
Lasten: 54
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Plukkien, H.P.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Plukkien, H.P.
Opmerkingen: zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1848-05-22 NIESSINA
Manager: Harm Pieters Lukkien, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Pieters Lukkien, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Ship Events Data

1848-11-07: Final Fate:
25 november 1848. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Croonstadt, 11 november. Het schip BERNARD, kapt. Beckman, van Hamburg hier gearriveerd, heeft de bemanning van het op de 24e oktober van hier gezeilde Nederlandse schip NIESSINA, kapt. Lukkien, aan boord. Volgens bericht van kapt. Lukkien heeft zijn schip de 7e dezer met stormweder en donkere lucht op de buitenste klippen van de Finlandse kust tegenover Odensholm meermalen gestoten en is zo lek geworden, dat de equipage het op de 8e verlaten moest om haar leven te redden. (opm: zie NRC 241148)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Lukkien werd gedoopt op 25 mei 1806 te Veendam als zoon van Pieter H(arms) Lukjen/Lukkien en Eppijn Gebels.

Harm trouwde als Harm Pieters Lukjen op 21 januari 1836 te Veendam als zeeman met Niesjen (Niessien) Jacobs Wilkens, gedoopt te Veendam op 09 november 1806 als dochter van de schipper Jacob (Wilkes) Wilkens en Geessien (Gerrits) Bulsing. Niessien overleed op 13 april 1892 te Beerta, 85 jaar, weduwe.

Harm Pieters overleed op 04 november 1853 te Hamburg, 47 jaar

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Harm vermeld als zeeman in 1836, als schipper en als scheepskapitein in 1837, 1842, 1845, 1850, 1853.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.P.Lukkien was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 47 in de periode 1843 t/m 1846.

 

H.P.Lukkien was effectief lid van het zeemansollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer M4 resp. 84 in de periode 1847 t/m 1853.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 maart 1853 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” staat de melding dat kapitein H.P.Lukkien bij het verongelukken van zijn schip is gered door de Engelse kapitein Henry Parkman.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 mei 1853 staat het bericht dat de Zuidhollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen een zilveren medaille heeft toegekend aan Henry Parkman voor de hulp tijdens de ramp met het schip “Herstelling” van kapitein Lukkien.042.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.P.Lukkien als gezagvoerder gedurende:

*    1843 t/m 1846 van het schip “de Hoop”, geen vermelding van type, bouwgegevens, en reeder, varend vanuit Wildervank.

 

Bouma025 vermeldt H.P.Lukkien als gezagvoerder gedurende:

*    1839 t/m 1850 van de smak “Goede Hoop”, gebouwd in 1832 te Veendam, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1848 t/m 1852 van het schip “Nijssiena”, geen type vermeld, gebouwd in 1848, bouwplaats niet vermeld, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. (schip is vernoemd naar de vrouw van de kapitein);

*    1850 t/m 1854 van de schoenerkof “Herstelling”, gebouwd in 1849 te Veendam, 96 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1854 t/m 1857 van de kof “Hermina”, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 103 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. (opgave moet onjuist zijn, vanwege overlijden van kapitein in 1853

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

20 februari 1823, schip “Goede Verwachting”, schipper Berend Geerts Oortjes. Voorts stuurman, kok Harm Pieters Lukkien en een matroos.

14 februari 1824, schip “Vrouw Geziena”, schipper Hendrik Roelfs Stutvoet. Voorts stuurman en de kok Harm Pieters Lukkien.

25 februari 1826, schip “Diana”, schipper Gosse Jurjens Bossinga. Voorts stuurman, kok Harm Pieters Lukkien en een matroos.

27 februari 1827, schip “Margaretha”, schipper Eilt Jans Hanssens. Voorts stuurman, kok en de matroos Harm Pieters Lukkien.

11 maart 1828, smak “Margaretha”, schipper Eilt Jans Hansen. Voorts stuurman, kokm matroos Harm Pieterrs Lukkien uit Veendam en een lichtmatroos.

19 februari 1830, schip “Arendina Maria”, schipper Geert Hindriks Boerhave. Voorts stuurman, kok en een matroos Harm Pieters Lukkien.

20 februari 1831, schip “Diana”, schipper Reinder Hindriks Duut. Voorts stuurman Harm Pieters Lukkien, kok, matroos en een lichtmatroos.

18 februari 1832, schip “Arendina Maria”, schipper Geert Hindriks Boerhave. Voorts stuurman Harm Pieters Lukkien, kok en een matroos.

12 februari 1845, smak “Goede Hoop”, schipper Harm Pieterrs Lukkien. Voorts stuurman, kok, en een matroos.

19 januari 1846, smak “Goede Hoop”, schipper Harm Pieterrs Lukkien. Voorts stuurman, kok, en een matroos.

26 mei 1848, kof “Niessina”, schipper Harm Pieters Lukkien, 42 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

16 mei 1849, kof “Herstelling”, schipper Harrm Pieters Lukkien, 43 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, matroos en een scheepsjongen.

 

In de 12 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Harm Pieters Lukkien.

Het overzicht luidt:

1823                       kok op de “Goede Verwachting” onder Berend Geerts Oortjes                              geen leeftijd

1824                       kok op de “Vrouw Geziena” onder Hendrik Roelfs Stutvoet                                 idem

1826                       kok op de “Diana” onder Gosse Jurjens Bossinga                                                    idem

1827-1828            matroos op de “Margaretha” onder Eilt Jans Hanssens                                           idem

1830                       matroos op de “Arendina Maria” onder Geert Hindriks Boerhave                        idem

1831                       stuurman op de “Diana” onder Reinder Hindriks Duut                                            idem

1832                       stuurman op de “Arendina Maria” onder Geert Hindriks Boerhave                     idem

1845-1846            schipper op de smak “Goede Hoop”                                                                           idem

1848                       schipper op de kof “Niessiena”                                                                                     42 jaar

1849                       schipper op de kof “Herstelling”                                                                                   43 jaar.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant van half mei 1853 (geen datum op de fotokopie van de pagina) staat onder de rubriek SCHEEPS-BERIGTEN het volgende096:

AMSTERDAM, 14 Mei. In den nacht van 18 op 19 Februarij jl. werd het Nederlandsche kofschip de Herstelling, kapitein H.P.Lukkien, tengevolge van een hevige orkaan bij Corfu ten eenenmale omvergeslagen, zoodat de equipage in zee werd geworpen en een geruime tijd daarin verbleef. Door het noodgeschrei der manschappen opgewekt, kwam kapitein Henry Parkman, voerende het Engelsche schoonerschip Conquest, hun ter hulpe en had het geluk hen te redden. Doch niet alleen redde hij hen, maar hij ontving ze met liefde, verzorgde hen van het benoodigde en hield ze zes dagen bij zich aan boord. – Direccteuren der Zuid/Hollandscche maatschappij tot redding van schipbreukelingen te Rotterdam, uitgenoodigd door het kollegie Zeemanshoop alhier, hebben dan ook in hunne vergadering van 12 dezer, aan genoemde kapitein Parkman de groote zilveren medaille dier maatschappij toegekend, alsmede vijf sovereign´s om aan de equipage van de Conquest te worden uitgekeerd.”

 

Van Sluijs013 vermeldt: “Nijsina” 103 ton, gebouwd in 1848. Kapitein/eigenaar Lukkien (geen initialen) te Veendam. In het Handelsblad van 14 november 1848 staat: “Petersburg 14 nov. Het schip Niessina, kapt. Lukkien van hier naar Amsterdam, is op de Finsche kust verongelukt, doch het volk gered en te Kroonstadt aangebracht” 013

“24 Nov. 1848  NIESSINA  abandoned after striking” 089

(het is, gezien de vaarperiode die door Bouma wordt opgegeven, niet zeker, dat het hier om hetzelfde schip gaat.) zie ook  087

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Lukkien, Harm Pieters

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1848-05-26
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NIESSINA
Schipper: Lukkien, Harm Pieters
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1848
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris J.J. de Blécourt te Wildervank, toegang 117, inv. nr. 68, aktenummer 107, 8 mei 1848.