Inloggen
JANTINA ALIDA - ID 13920


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1847-06-07 / 1866-05-04 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1847
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Construction Data

Scheepsbouwer: Boonstra, Rienke Sikkes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1847-00-00
Delivery Date: 1847-06-00
Technical Data

Net Tonnage: 52.00 lasts
Net Tonnage 2: 98.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.60 Meters Registered
Beam: 4.40 Meters Registered
Depth: 2.15 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1847
Datum agenda: 1847-06-07
Register nr: 18470391
Scheepsnaam: JANTINA ALIDA
Type: Kof
Lasten: 52
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Pronk, W.F.
Plaats: Wildervank
Kapitein op moment van verzoek: Pronk, W.F.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1847-06-07 JANTINA ALIDA
Manager: Willem Filippus Pronk, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Filippus Pronk, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Date/Name Ship 1851-01-31 ELSIENA
Manager: Jan Hindriks Wever en Jan Lukens Besseling, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hindriks Wever en Jan Lukens Besseling, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwe Pekela / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 21 januari 1851, van de ELSIENA:

Jan Hindriks Wever, koopman, en
Jan Lukens Besseling, schipper, beiden te Nieuwe Pekela

Ship Events Data

1866-05-02: Final Fate:
13 mei 1866. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Oporto, 4 mei. Het Nederlandse galjootschip ELSIENA, komende van Newcastle, welke voor enige dagen op de hoogte van deze baar was, doch niet binnen kon komen door de sterke stroom van de Douro, is gisteren lek gesprongen; het maakte dadelijk zo veel water, dat de pompen het niet langer boven konden houden, daarom was het genoodzaakt in de nabijheid van Mathosinhos (opm: Matosinhos, 5 mijl NW van Oporto) op strand te lopen (zie ons nummer van zondag jl. [opm: 060566]); het volk is gered. De romp van de ELSIENA is geheel in ontredderde staat. (opm: de kof, bouwjaar 1847, voer onder kapitein Kornelis Tekes Mulder; zie ook NRC 180566)
1866-05-10: Final Fate:
18 mei 1866. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Oporto, 10 mei Het schip ELSIENA, kapt. Mulder, van Newcastle naar deze haven bestemd, welke de 3e dezer te Mathosinhos op het strand was gelopen (bevorens reeds vermeld) is afgebracht en ligt te Leixoes ten anker. Een sleepboot is van hier afgezonden om ze over de baar te slepen. (opm: zie NRC 060566 en 130566; de zeebrief werd in 1866 geretourneerd)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.F.Pronk als gezagvoerder gedurende:

*    1834 t/m 1847 van de smak “Hopende Zeeman”, gebouwd in 1834 te Wildervank, 57 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en reeder;

*    1848 t/m 1850 van de kof “Jantina Alida”, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1851 voor J.H.Wever te Pekela en was herdoopt in “Elsiena”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Pronk, W.F.

Familiegegevens en opleiding

Genlias geeft op 16 januari 1851 te Nieuwe Pekela een huwelijk van schipper Jan Luiken Besseling (25 jaar), zoon van Luiken Jans Besseling en Zwaantje Jans Polter (28 jaar), met Elsien Harms Korter, dochter van Harm Jans Korter, schipper , en Anna Freerks Harding. Elsien overleed te Nieuwe Pekela op 09 februari 1884, 61 jaar, echtgenote van Jan Luiken Besseling.

Jan Luikens overleed op 11 mei 1884 te Nieuwe Pekela, weduwnaar, 59 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.L.Besseling werd met nr.834 effectief lid van Zeemanshoop per 25 maart 1851 op voorspraak van A.Hendriks. Zijn schip was de “Elsiena”(sic)002. Ten tijde van de inschrijving van waren Besseling en zijn vrouw 31 resp. 28 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 maart 1851 werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Jan Lukens Besseling, oud 25 jaar, voerend de kof “Elsiena”, voor rekening van J.H.Wever te Nw. Pekela, wonend te Nw. Pekela, adres bij Jan Corver & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Hendriks.023.

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1851 t/m (wellicht) 1880 met de vlagnummers 834 (1851 t/m 1854) en 443 (1854 t/m 1880).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1870 meldt kapitein J.L.Besseling dat hij heeft gemonsterd als super cargo. Hij vraagt naar de konsekwenties voor zijn lidmaatschap. Het bestuur antwoordt dat hij gewone deelnemer is en dat het geen konsekwenties heeft.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 juni 1881 staat: “Brief van Kap. J.L.Besseling over zijn contributie”. Een Commissie buigt zich over de brief en op 30 juni 1881 antwoordt het Bestuur dat kapitein Besseling niet ontslagen worden van de plicht tot contributiebetaling. 042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 augustus 1881 staat: “Brief van kapitein J.L.Besseling wegens contributie. Antwoorden dat hij als vroeger deelnemer bij de reis nooit trekkend kan worden.”042.

In een map met ingekomen stukken bij een Bestuursvergadering van “Zeemanshoop” dd 30 januari 1881 (Stadsarchief Amsterdam, inventaris 491-38) is een onderzoeksverslag van J.P.Mink en K.J. van Hemert dd 21 juni 1881 betreffende kapitein Besseling die heeft gereclameerd tegen een contributie (zie hiervoor bij 02 juni 1881) en daarbij zijn rechten uit het Weldadig Zeemans Fonds en het effectieve lidmaatschap verwart. De commissie stelt dat een gezagvoerder bij het stoppen met varen geen bijdrage in het Weldadig Zeemans Fonds meer verschuldigd is, maar dat hij nog wèl jaarlijks zijn f 15,- voor zijn effectieve lidmaatschap moet betalen. De commissie merkt op: “Naar de Wet is dus kapitein Besseling niet alleen de contributie over 1879 en 80 verschuldigd, maar ook nog het zonder schriftelijk opzegging ingetreden jaar 1881. – Dit is niet twijfelachtig maar wel of het zaak is de Wet van het College ten strengste te handhaven tegen over dergelijk oppervlakkig mens, die naar het schijnt zonder juist arm te zijn, finantieel in benauwde omstandigheden verkeert door een sleepende ziekte zijner vrouw en door tegenspoed in de opvoeding zijner kinderen.”. De Commissie erkent zijn omstandigheden en zegt dat hij het Weldadig Zeemans Fonds 30 jaar gecontribueerd heeft. Het advies is om hem vrij te stellen van de betaling van achterstallige contributie en zijn verzoek tot beëindiging van zijn lidmaatschap in te willigen. Het Bestuur neemt dit advies over.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                 type                 scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

        834                1851-1853          kof                     Elsina                                       J.H.Wever

        443                1854-1856          kof                     Elsina                                       idem

                                1857-1862          sch.brik             Johanna Catharina                 A.Roquette te Amsterdam

                                1863-1869          bark                   Koning Willem II                   F.R.P.Victor te Amsterdam

                                1870-1873          fregat                Ary Scheffer F.R.P.Victor te Amsterdam

                                1874-1878          fregat                Admiraal de Ruiter                 idem

                                1879-1880          geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.L.Besseling                                      Johanna Catharina                20 juni 1860                                04 juni 1861

                                                             Johanna Catharina                xx oktober 1861                         25 oktober 1862

                                                             Koning Willem II                  08 december 1863                     12 november 1864

                                                             Koning Willem II                  01 mei 1865                                20 maart 1866

                                                             Koning Willem II                  13 augustus 1866                       07 augustus 1867

                                                             Koning Willem II                  13 november 1867                     geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.L.Besseling als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1858 van de kof “Elsiena” ex Jantina Alida, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 98 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela;

*    1858 t/m 1863 van de sch.brik “Johanna Catharina”, gebouwd in 1848 te Nieuwendam, 297 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam. Het schip voer in 1864 voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam en was herdoopt in “Chama”;

*    1864 t/m 1870 van het 3/m schip “Koning Willem II”, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip voer in 1871 voor J.& J.Vinke te Amsterdam en was herdoopt in “Heemse”;

*    1871 t/m 1874 van het 3/m schip “Ary Scheffer”, gebouwd in1856 te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1875 t/m 1879 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter” ex Kearsage, gebouwd in 1864 te Newbury, 988 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.L.Besseling vertrok per 31 december 1863 vanuit Nieuwediep met de “Koning Willem II” en 1 landmachtofficier plus 1 soldaat. Hij arriveerde te Batavia op 18 april 1864 na een reis van 109 dagen

Op 13 augustus 1866 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Koning Willem II” en 2 landmachtsoldaten. Hij kwam te Batavia aan op 10 december 1866 na een reis van 119 dagen.

Op 18 juni 1872 vertrok hij vanuit een niet nader vermelde haven (maar het zal wel Nieuwediep zijn geweest) met de “Ary Scheffer” en 1 landmachtsoldaat.Hij kwam te Batavia aan op 18 oktober 1872 na een tocht van 122 dagen065.

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het portret van de “Johanna Catharina” bij Kaap de Goede Hoop 11 augustus 1862, in 1865 geschilderd door Jacob Spin. Het schip stond onder gezag van kapitein J.L.Besseling.

 

Jaarverslag 2009 Kapiteinshuis Pekela. Stichting Westers

In het artikel in dit jaarverslag “Het molenaarsgeslacht Koster te Pekela en zijn molens” staat de melding (p.7) Jan Luikens Besseling, koopvaardijkapitein te Nieuwe Pekela en van 1858-1863 gezagvoerder van de schoenerbrik Johanna Catharina, een molen kocht van Freerk Harms Koster te Nieuwee Pekela.

Op 16 april 1873 bood Elsien Harms Korter, namens haar echtgenoot Jan Luikens Besseling de molen te koop aan. Voor 6000 gulden werd |Klaas Everwijns Mulder de nieuwe eigenaar.

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Besseling, Jan Lukens

Familiegegevens en opleiding

Kornelius Mulder werd geboren op 27 mei 1829 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Teke Kornelius Mulder en Elizabeth Harms de Weerd.

Hij trouwde op 25 januari 1855 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantje Weever, geboren op 26 juli 1833 te Nieuwe Pekela als dochter van de koopman Jan Hindriks Weever en Riekeltje Hindriks Bakker. Jantje overleed op 16 november 1912 te Veendam, 79 jaar, weduwe.

Geen overlijdensgegeven van Kornelius Mulder gevonden.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

K.T.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 149 in de periode 1856 t/m 1888.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.T.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1866 van de kof “Elsiena” ex Jantina Alida, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 98 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela. Gestrand, afgebracht doch wrak.

Bouma025 vermeldt K.T.Muller als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1879 van de kof “Jantje” ex Minkiena, ex Sara Maria, ex Broedertrouw, gebouwd in 1830 te Nieuweschans, 147 ton o.m. varend voor J.H.Wever te Pekela. Het schip is bij Varde gestrand.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

09 maart 1863, kof “Elsina”, kapitein Kornelis Tekes Mulder, 32 jaar uit Nieuwe Pekela.

28 januari 1871, schoener “Gezina”, kapitein Harm Tekes Mulder, stuurman K.T.Mulder, 41 jaar uit Nieuwe Pekela.

01 maart 1875, kof “Jantje”, kapitein K.T.Mulder, 44 jaar uit Nieuwe Pekela.

29 februari 1876, kof “Jantje”, kapitein K.T.Mulder, 46 jaar uit Nieuwe Pekela.

06 maart 1877, kof “Jantje”, kapitein K.T.Mulder, 49 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen Mulder085 vermeldt:

“25.10.1879 De kof ‘Jantje’ onder kapt. K.T.Muller, van Emden naar Noorwegen, is volgens telegram uit Varde van de 20ste dezer, gestrand. Het volk is gered. Er zal niets geborgen kunnen worden.”

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Mulder, Kornelius Tekesz

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1847-06-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JANTINA ALIDA
Schipper: Pronk, Willem Filips
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

KADASTER, Kantoor Winschoten
______________________________________________

Aard der verkrijging: Verklaring van Eigendom

Naam schip JANTINA ALIDA, nu ELSIENA

Brandmerk: 568 Winsch 1851

Plaats / datum branding: Amsterdam 24 maart 1851

Datum teboekstelling: 12 februari 1851

Plaats / datum verklaring: 21 januari 1851

Omschrijving schip: kofschip

Grootte in tonnen / m³: 98 tonnen

Verkoper: Willem Filips Pronk, oud schipper te Wildervank

Koper: Jan Hindriks Wever, koopman, en
Jan Lukens Besseling, schipper, beiden te Nieuwe Pekela

Notaris: Mr. J.C. van Slooten, Veendam

Prijs: NLG 5.500,- te voldoen in 6 gelijke jaarlijkse termijnen

Bijzonderheden:

Tuigage en aantal dekken:

Afmetingen: lang 23,50 m., breed 4,35 m.,hol 2,15 m.

Tewaterlating: 1847 door scheepsbouwer Rienke Sikkes Boonstra, Hoogezand

Scheepsmeter: P.A. Dronrijp, Amsterdam, 22 mei 1849, nr. 170

Volgnummer register:

Algemeen register, deel / vak: 1/186 en 4/291

Hypotheekgever: de verkoper

Bedrag:

Datum registratie: Zuidbroek, 3 februari 1851

Research: GM / Rotterdam, 11 juni 2008

Naam ELSIENA
Archiefinstelling Kadaster, Kantoor Winschoten
Jaar 1851
Toegang
Inventaris

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Toegang 116, inv. nr. 119, aktenummer 17, 31 jan. 1851.