Familiegegevens en opleiding
Dirk Smit werd geb./ged op 15 juni 1811 te Groningen (of Westerhoek) als zoon van de Nederlands Hervormde Cornelis Smit en Egberdina Jacobs Oomkes. Hij woonde te Alblasserdam en later te Rotterdam-Kralingen o.a. aan de Oudendijk nr. 45. Hijn trouwde te Rotterdam op 29 april 1835 met Maria van Nooyen, geboren 15 juli 1813 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Klaas van Nooyen en Anna Franke, tapster. Hijoverleed op 15 maart 1865 als gezagvoerder aan boord van het schip “Dorothea Henriëtte”, zeilende in de Indische Oceaan 36o54 ZBr. en 72o48’OL aan de gevolgen van Apeptexia (sic)005.
NRC 12 juni 1865114
Advertentie. Heden ontving ik het treurig bericht dat mijn hartelijk geliefde echtgnoot Derk Smit, gezagvoerder van het barkschip DOROTHEA HENRIETTE, op zijn reis naar Samarang de 15e maart j.l. aan boord van genoemde bodem, toen zeilende in de Indische Zee, in de ouderdom van bijna 53 jaren is overleden. Wat ik, mijn kinderen en behuwd zoon aan de brave man en vader verliezen, zal ieder beseffen, die de waardige overledene heeft gekend. – Enige kennisgeving.
Kralingen, 10 juni 1865 Wed. D. Smit, M. van Nooijen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Smit was met vlagnummer R114 in de periode 1841 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1865 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D.Smit met vlagnummer R114 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1849 van de bark “Maria Magdalena” 213 last varend voor W. Bunge & Co te Roterdam
1851 van de bark “Dorothea Henriette” 221 last varend voor W.Bunge & Co te Rotterdam
1855 geen schip en reederij vermeld
1858, 1859,
1862 t/m 1864 van de bark “Dorothea Henriette” 221 last varend voor W. Bunge & Co te Rotterdam
D.Smit was in 1849 gezagvoerder op de “Maria Magdalena”062.
Bouma025 vermeldt D.Smit als gezagvoerder gedurende:
-
* 1842 t/m 1845 van de bark “Adelaar”, gebouwd in 1835 te Kinderdijk, 221 ton o.m., varend voor W.Smit Jr te Rotterdam. Het schip ging in 1845 over naar rederij Bonke & Co te Rotterdam en herdoopt in “Gerardina”;
-
* 1845 t/m 1847 van de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 te Elshout, 260 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;
-
* 1848 t/m 1850 op de bark “Maria Magdalena”, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor W.Bunge & Co te Rotterdam
-
* 1851 t/m 1856 op de bark “Dorothea Henriëtte”, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 419 ton o.m., varend voor W.Bunge & Co te Rotterdam;
* 1858 t/m 1865 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder. Het schip werd verkocht aan W.Pont te Edam en herdoopt in “Pieter”.
Overige bijzonderheden
Dirk Smit was schipper op de “Dorothea Henriette” en zeilde op 23 juni 1860(?) ’s morgens 4.15 uur op 48o35’NBr en 18o17’WL. Zijn 1e stuurman was Johannes Bartholomeus van Eldijk, 30 jaar, geboren en wonende te Rotterdam. Zijn 2e stuurman was Johan Jacob Benjamin van Ort, 25 jaar, geboren en wonende te Nijmegen (Bron: Gemeentearchief van Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1860 Deel C.Folio 165, aktenr. 2268).
Met hetzelfde schip lag hij op 09 juni 1859 op de rede van Semarang (?) met dezelfde twee stuurlieden (Bron: Idem Deel C Folio 165 aktenr. 2269)062a.
In “Nederlanders to Northeastern Wisconsin. A genealogical resource for Dutch immigrants to the Little Chute, Wisconsin Area”, 2nd edition, door John L Petit, 1999, Uitg. Fox Valley Genealogical Society Appleton, Wisconsin.(Cent. Bur. Genealogie, code US/Wis/C/Petit) staat de opgave dat de bark “Maria Magdalena” onder kapitein D.Smit op 26 maart 1848 van Hellevoetsluis uitvoer en te New York arriveerde op 08 mei na een reis van 44 dagen. Aan boord een groep Nederlandse landverhuizers.
Datum vanaf: |
1845 |
Kapitein: |
Smit, Dirk |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
- Anderson was met vlagnummer R221 in de periode 1847/48 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.Anderson met vlagnummer R221 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Eendragt maakt Magt” geen last genoemd voor de Jonge & Keller te Zierikzee
* 1855 van de bark “De Drie Vrienden” 400 last voor de Jonge & Keller te Zierkzee
Ik heb het vermoeden dat zoon Lars Peter Anderson het vlagnummer R221 in 1857 overnam van zijn vader P.Anderson. Nader genealogisch onderzoek is nodig.
Bouma025 vermeldt P.L.Anderson als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1852 van de bark “Eendragt maakt Magt”, gebouwd in 1849 te Zierikzee, 630 ton o.m., varend voor de Jonge & Keller te Zierikzee. Gestrand, op weg van Soerabaja naar Rotterdam;
* 1853 t/m 1860 van de bark “Drie Vrienden”, gebouwd in 1853 te Zierikzee, 632 ton o.m., varend voor J.de Jonge & Keller te Zierikzee.
Vermoedelijk is het commando over de “Drie Vrienden” overgenomen door zoon Lars Peter
Scheepstijdingen van het Algemeen Handelsblad
“14 Julij (1851) Volgens brief van kapt. P. Anderson, voerende het barkschip Eendragt maakt Magt, dd 28 April jl, bevond hij zich toen te Benecia (nabij San Francisco) om aldaar te lossen. Schip en bemanning waren in goede staat.”
Overige bijzonderheden
De bark “Eendragt maakt Magt” arriveerde op 22 september 1850 Rio de Janeiro en voer via Kaap Hoorn naar Valparaiso, aankomst 14 november. Het voer daarna westwaarts en was op 24 september 1851 te Hongkong.121
Familiegegevens en opleiding
Haije Rickers Ruhaak werd geboren in 1820 te Westerende/Hage/Ost Friesland als zoon van Jan Gerdes Ruhaak en Vomtje(?) Jaspers.
Hij trouwde op 23 augustus 1848 te Alblasserdam met Lucke Weers, geboren in 1816 te Hagermarsch/Norden als dochter van Peter Heije Weers (Weyers) en Antje Willems Oosterman. In 1845 kreeg hij de Nederlandse nationalitein.
Hij overleed vóór 1872. Hij werd in 1845 Nederlander te Alblasserdam.064.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.R.Ruhaak was van 1849 t/m 1864 met vlagnummer 270 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat H.R.Ruhaak in 1864 “volgens Art. 37 … van het Lidmaatschap vervallen verklaard moet worden”. Dit artikel regelt royement wegens het niet voldoen aan de financiële verplichtingen058.
De schepen van de kapitein
H.R.Ruhaak was in 1849 gezagvoerder op de “Hongkong”062.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.R.Ruhaak met vlagnummer R270 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van de bark “Hongkong” 137 last varend voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1851 van de bark “Noord” 345 last varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam
* 1855, 1858 van de sch. “Zevenster” 110 last varend voor W.A. Terbruggen & Co te Rotterdam
* 1859, 1862, 1863 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt H.R.Ruhaak als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1851 op de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 op de werf van Vornelis Smit teAlblasserdam, 260 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;
* 1852 t/m 1854 op de bark “Noord”, gebouwd in 1848 te Alblasserdam, 655 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam.
Op weg naar Batavia is hij op 27 april 1854 vergaan op de reede bij Schouwen op de Banjaard. Dankzij het koelbloedig optreden van kapitein Ruhaak overleefde de bemanning de ramp. Hij zette het schip voor de wind op de kust en de bamanning kon zich in de boten redden. Ze werden door de voorgaats kruisende Brouwerhavense loodsboot opgenomen en te Brouwershaven binnengebracht064.
* 1856 t/m 1858 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor ter Bruggen & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
NRC 28 mei 1852114
Rotterdam, 27 mei. Volgens bericht van kapt. Ruhaak, voerende het barkschip NOORD, te Brouwershaven binnen, had het schip MOZAMBIQUE, kapt. Bouman, van Batavia naar Rotterdam, de 29e maart te St. Helena binnengelopen, schade aan het roer bekomen, doch zou binnen acht dagen gereed zijn de reis voort te zetten.
NRC 19 juni 1852114
Rotterdam, 18 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 30 schepen:
Voor Rotterdam: NOORD, kapt. H.R. Ruhaak; JAN DANIEL, kapt. J.H. Zeeman; CORTGENE, kapt. J.A. Scott; SARA LYDIA, kapt. B. van der Tak; MENADO, kapt. N.N.; GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. F. Parlevliet; WENA, kapt. J.F. des Ruelles; JULIA, kapt. J. Teygeler; OTTO, kapt. P. Flens. ….
NRC 29 april 1854114
Rotterdam, 28 april. Het te Alblasserdam te huis behorend barkschip NOORD, kapitein H.R. Ruhaak, van Panaroekan (opm: Panarukan) naar deze stad bestemd, is gisteren door hevig stormweder op de westpunt van de Banjaard gestrand en zal, daar het schip tot aan het dek onder water zit, hoogstwaarschijnlijk totaal weg zijn. De bemanning heeft zich in de boten gered en is door de voor gaats kruisende Brouwershavense loodsboot opgenomen en te Brouwershaven binnengebracht.
NRC 07 mei 1854114
Vlissingen, 4 mei. Te Westkapelle is aangespoeld een partij bindrottingen, een nagelbank, een kompas, zes gedeeltelijk geschonden dekbalken en enige stukken dekdelen, een en ander vermoedelijk afkomstig van het op de Banjaard verongelukte schip de NOORD, kapt. Ruhaak, van Batavia naar Rotterdam.
NRC 25 november 1858114
Poole, 22 november. De Nederlandse schoener DE ZEVEN STERREN, kapt. Ruhaak, van Rio Janeiro, laatst van Falmouth naar Bremen bestemd, hebbende 24 dagen reis van Falmouth, is alhier met gescheurde zeilen en wegens gebrek aan provisie binnengelopen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.van der Putte werd met vlagnummer 783 effectief lid van Zeemanshoop per 14 mei 1861 op voorspraak van J.S.Schol. Zijn schip is de "Marie Elise". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Putte 47 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat per 07/14 mei 1861 als lid voor de vlag werd ingeschreven Machiel van der Putte,oud 47 jaar, voerend de bark “Maria Elise” voor rekening van James Barge, wonend op het Damrak bij de Oudebrugsteeg nr. 174, op voordracht van kapitein J.S.Schol.023.
- van der Putte was met vlagnummer R304 in de periode 1851 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
783 1861 "overleden"
In de Jaarverslagen van de Maatschappi (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M. van der Putte met vlagnummer R304 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de bark “Hongkong” 137 last varend voor J.vroege te Alblasserdam
* 1855, 1858, 1859 van de bark “Maria Elisa” 396 last varend voor J.Barge te Amsterdam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
- van der Putte Maria Eliys 11 april 181860 01 maart 1861
Bouma025 vermeldt M. v/d Putte als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1853 van de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 te Elshout, 260 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1854 t/m 1861 van de bark “Maria Elise”, gebouwd in 1853 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor James Barge te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Nicolaas Hendrik Keuker werd geboren op 24 juni 1826 te Amsterdam als zoon van de Lutherse Nicolaas Hendrik Keuker en Wilhelmina Hayers. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Boomgaardslaan Wijk 15 nr. 643.
Hij was getrouwd met Jannigje Hasmann, geboren 10 oktober 1825 te Krimpen aan de Lek, Nederlands Hervormd.
Hij overleed op 21 maart 1878 te Delfshaven005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.H.Keuker was met vlagnummer R392 in de periode 1853 t/m 1878 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de maatschappij staat kapitein N.H.Keuker met vlagnummer R392 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 de bark “Hongkong” 137 last voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1858, 1859, 1862 de bark “Hollands Trouw” 387 last voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1865 t/m 1867 de bark “Leopold Gr.v.Limburg Styrum” 400 last voor Harog & Glazener te R’dam
* 1874, 1877 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt N.H.Keuker als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 te Elshout, 260 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Vermist op reis van Calcutta naar Falmouth;
De “Hong Kong”, op weg van Calcutta naar Falmouth, onder gezag van kapitein Kenker (sic). “Na op 8 Febr. 1855 op 5o17’N.br en 23o7’W.l. te zijn gepraaid er verder niets van vernomen.” 078.
* 1857 t/m 1863 van de bark “Hollands Trouw”, gebouwd in 1852 te Elshout, 733 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1865 t/m 1868 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam;
* 1871 van de bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
|