Inloggen
JOHANNES MARINUS - ID 13450


Kroniekberichten

Datum 04 mei 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 3 mei. Aanstaande woensdag, de 5 dezer, des namiddags ten 4 ure, zal, bij gunstige waterstand, van de werf van de scheepsbouwmeester B. Pot, in het Elshout, te water worden gelaten, het schip JOHANNES MARIENES (opm: JOHANNES MARINUS).

Afbeelding
Datum 06 november 1841
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia:
Het Nederlands nieuw gebouwd en gekoperd barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, om de 23e november te vertrekken.
Het Nederlands gekoperd brikschip HARMONIE, kapt. L. van Geelkerken, om de 3e december te vertrekken.
Beide schepen hebben uitmuntende inrichtingen voor passagiers.
Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Huydig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 20 april 1842
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 april. Gisteren is alhier aangekomen de Nederlandse bark JOHANNES MARINUS, kapt. J van Delft Cz., van Rotterdam vertrokken de 30e december, en het dito schip AMBOINA, kapt. J. Lourens, een aantal passagiers, van Rotterdam vertrokken de 30e december, het dito schip GENERAAL CHASSÉ, kapt. J.M. de Winter, met een passagier, van Rotterdam vertrokken de 30e december, en het dito schip JAVAAN, kapt. P. Dekker, van Amsterdam vertrokken de 5e januari.
Heden zijn alhier aangekomen het Nederlandse schip CLAUDIUS CIVILIS, kapt. C.C. Kröger, van Amsterdam vertrokken de 9e januari, het dito schip KENAU HASSELAAR, kapt. P.S. Schuil, met een aantal passagiers, van Rotterdam vertrokken de 30e december, het dito schip MARIE JULIE, kapt. P.F. Marker, van Rotterdam vertrokken de 31e december, het dito schip JAN DANIEL, kapt. J.K. Mauritz, met een passagier, van Rotterdam vertrokken de 4e januari, en het dito schip GEERTRUIDA MARIA, kapt. C. Spiegelberg, van Dordrecht vertrokken de 30e december.

Afbeelding
Datum 14 december 1842
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 13 december. Na reeds gisteravond op de buitenrede te zijn aangekomen, ankerden hedenochtend te dezer rede de Nederlandse schepen AMBOINA, kapt. Lourens, en JOHANNES MARINUS, kapt. Van Delft. Beide deze schepen zijn op de 26e juni van hier naar Japan vertrokken en behouden te Decima aangekomen, het eerstgenoemde vaartuig op de 26e juli en het laatstgemelde de dag te voren. In de nacht van 22 op 23 november l.l. hebben genoemde bodems de terugreis herwaarts weder aanvaard en zijn dus na een reis van 20 etmalen gelijktijdig alhier gearriveerd. Aan boord van de AMBOINA bevinden zich als passagiers de heren Grandisson en Bicker, en op de JOHANNES MARINUS de heer De Wolff.

Afbeelding
Datum 17 april 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Advertentie. Batavia, 13 december 1842. Na reeds gisteren avond op de …-ten-reede te zijn aangekomen, ankerden heden ochtend ter deze rede, de Nederlandse schepen AMBONIA (opm: fregat), kapt. J. Lourens en JOHANNES MARINUS (opm: bark), kapt. J. van Delft. Beide deze schepen zijn op 26 juni van hier naar Japan vertrokken en behouden in Decima aangekomen, het eerstgenoemde vaartuig op 26 juli en het laatstgemelde de dag tevoren. In de nacht van 22 op 23 november ll. hebben genoemde bodems de terugreis herwaarts wederom aanvaard en zijn dus na een reis van twintig etmalen gelijktijdig alhier gearriveerd. Aan boord van de AMBONIA bevonden zich 2 passagiers en op de JOHANNES MARINUS 1 passagier.

Afbeelding
Datum 11 juli 1843
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, hebbende zeer goede inrichtingen voor passagiers, om in de loop dezer maand te vertrekken.
Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 18 juli 1843
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, hebbende zeer goede inrichtingen voor passagiers, om in de loop dezer maand te vertrekken. Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 25 juli 1843
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, hebbende zeer goede inrichtingen voor passagiers, om in de loop dezer maand te vertrekken.
Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1843
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, hebbende zeer goede inrichtingen voor passagiers, om de 8e dezer te vertrekken.
Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 18 november 1843
Krant JC - Javasche Courant

Scheepsberichten. Batavia. Aangekomen.
16 November. Nederlands schip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Czn., vertrokken van Rotterdam de 13e augustus met drie passagiers; dito bark ADELAAR, kapt. D. Smit, vertrokken van Amsterdam de 5e juli.

Afbeelding
Datum 29 mei 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Kapt. J. van Delft, voerende het schip JOHANNES MARINUS, van Batavia in Texel binnen, rapporteert de 2e april op 01º00’ ZB en 20º30’ WL gepraaid te hebben het schip PHENOMÈNE, kapt. Kaleshoek, van Batavia naar Rotterdam, laatst van de Kaap de Goede Hoop; hetzelve was lek en had van laatstgemelde plaats pompers aan boord. Overigens was aan boord alles wel.

Afbeelding
Datum 02 juli 1844
Krant AC - Amsterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn voor deze maand bevracht de onderstaande bodems, als:
Voor Amsterdam: CASTOR, ANNA MARIA HENRIËTTE, ELISABETH EN ANTOINETTE, PRESIDENT VERKOUTEREN, CHRISTINA AGATHA, CLARA HENRIËTTE, ADMIRAAL JAN EVERTSEN, KONING DER NEDERLANDEN, KOOPHANDEL, VRIENDSCHAP en DECIMA.
Voor Rotterdam: MAAS, JOHANNES MARINUS, BEURS VAN ROTTERDAM, BANCA, LOUISA, en PICTURA en IDA WILLEMINA, beide van Dordrecht.
Voor Dordrecht: LOUISA PRINCES DER NEDERLANDEN.
(opm: veel van deze schepen hadden, soms lange tijd, op deze bevrachting liggen wachten en vertrokken weldra, de meeste in ballast)

Afbeelding
Datum 09 juli 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading naar:
Batavia: het gekoperde tweedeks fregatschip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. T. Gollards. Adres bij Jan Corver en Co., d’Arnaud en Co. en Jan Daniels en Zonen en Arbman.
Batavia: het gekoperde tweedeks barkschip CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman.
Batavia: het gekoperde tweedeks fregatschip ELISABETH EN ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier. Adres bij B.D. Bosscher.
Batavia: het gekoperde fregatschip CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. R. de Weerdt. Adres bij de weduwe Jan van Wesel en Zoon.
Batavia: het gekoperde tweedeks barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Czn. van Rotterdam. Adres de weduwe Jan van Wesel en Zoon, alhier, en Kuiper van Dam en Smeer, te Rotterdam.
Batavia: het gekoperde tweedeks fregatschip BAREND WILLEM, kapt. J. Riekels. Adres bij d’Arnaud en Co.
Batavia: het gekoperde fregatschip CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Wibers. Adres bij van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman, De Vries en Co. en Lublink, van Meeteren en Co.
Batavia: het gekoperde tweedeks barkschip CASTOR, kapt. J. Veenstra. Adres bij Jan Daniels en Zonen, d’Arnaud en Co. en Jan Corver en Co.
Batavia: het gekoperde tweedeks pinkschip DE VRIENDSCHAP, kapt. H.W. de Boer. Adres bij Olivier en Co., Hoyman en Schuurman, De Vries en Co. en Lublink, van Meeteren en Co.
Batavia: het gekoperde tweedeks barkschip ANNA MARIA HENRIETTE, kapt. H.F. Zeilstra. Adres bij Olivier en Co., Hoyman en Schuurman, De Vries en Co. en Lublink, van Meeteren en Co.
Batavia: het nieuw gekoperde en kopervaste barkschip DELFTSHAVEN, kapt. J.D. Nordlohne, van Delfshaven. Adres bij Van Ulphen en Ruys.
Batavia: het nieuw gebouwde en gekoperde tweedeks barkschip DE KOOPHANDEL, kapt. G.J. van der Mey. Adres bij van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman, De Vries en Co. en Lublink, van Meeteren en Co.
Batavia: het gekoperde tweedeks barkschip DECIMA, kapt. K.J. Bolhuis. Adres bij Floris der Kinderen en Zoon.
Suriname: het gezinkte Nederlandse driemast galjootschip VRIESLAND, kapt. J.C. van der Veer. Adres bij B.D. Bosscher.
Suriname: het gekoperde schoenerschip VAN SPEYK, kapt. D. Visser. Adres bij Hoyman en Schuurman en De Vries en Co.
Suriname: het gekoperde driemast galjootschip CONCORDIA, kapt. J.H. Witt. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Suriname: het gezinkte barkschip de GOEDE VREDE, kapt. C. Zaal. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Suriname: het gekoperde tweedeks fregatschip NOORD-HOLLAND, kapt. H.K. Ruyl. Adres bij Hoyman en Schuurman.
Suriname: het gekoperde tweedeks barkschip EGMOND, kapt. G.W. Kernkamp. Adres bij Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer.
Suriname: het gekoperde Nederlandse schoener kofschip ANNA ELISABETH, kapt. K.B. de Weerd. Adres bij Hoyman en Schuurman en E. Windhouwer.
Havana¨het gekoperde tweedeks brikschip PHOENIX, kapt. J.T. Visser. Adres bij B.J. van Hengel.
New York: het gekoperde tweedeks fregatschip ANGELIQUE, kapt. John Edwards van New York. Adres bij Jan Corver en Co.
Bilbao en Bayonne: het Nederlandse kofschip NOOIT GEDACHT, kapt. M. Lovius. Adres bij De Grijs en Co.
Bordeaux: het Nederlandse kofschip ELISABETH, kapt. F.B. Nepperus. Adres bij Jan Corver en Co. en Canne en Balwé.
Genua en Livorno: het gezinkte Nederlandse schoener kofschip ARJEN BROUWER. Kapt. A.J. de Boer. Adres bij J. de Rooy. Vertrek medio juli.
Genua en Livorno: het Nederlandse gekoperde schoener hoekerschip HET VERTROUWEN, kapt. R.S. Pinksterboer. Adres bij Jan Corver en Co., en Canne en Balwé.
Le Havre en Rouen: het Nederlandse kofschip GERBERDINA, kapt. Hinderk A. Oldenburger. Adres bij Jan Corver en Co.
Lissabon: het gekoperde Nederlandse kofschip DE ONDERNEMING, kapt. J. Engelenberg. Adres bij Jan Daniels en Zoon en Arbman en Lublink van Meeteren en Co.
Livorno en Genua: het Nederlandse schoener kofschip FREDERIK, kapt. H. Puncke. Adres bij Van den Bey en Co.
Marseille: het Nederlandse kofschip CLASINA THEODORA, kapt. P. Fyn. Adres bij Van Ulphen en Ruys.
Marseille: het Nederlandse kofschip JOHANNA MARIA, kapt. W.K. de Grooth. Adres bij Jan Corver en Co., Canne en Balwé en J. W. Boekhout.
Messina: het Nederlandse brikschip MARIA EMELIA, kapt. G. Gafiero. Adres bij Van den Bey en Co.
Syra Constantinopel en Smirna: het Nederlandse brikschip BRISEÏS, kapt. J. Jansen. Adres bij Van den Bey en Co.
Triëst: het Nederlandse hoekerschip DE EENDRAGT, kapt. C. Ouwehand. Adres bij Jan Corver en Co.
Bergen: het Nederlandse kofschip JUFFER EBELS, kapt. H.S. Dethmers. Adres bij Kranenborg en Zonen.
Bremen:het Nederlandse schip DE VROUW CATHARINA, kapt. E.R. Hulsebos. Adres bij de weduwe Jan van Wesel en Zoon.
Danzig: het Nederlandse kofschip DE VROUW WIGERDINA, kapt. J.J. Kroon. Adres bij Jan Corver en Co.
Danzig: het Nederlandse kofschip ANTINA, kapt. R.J. Schuuring. Adres bij Jan Corver en Co.
Danzig: het Nederlandse kofschip DE JONGE HERO, kapt. H.J. Calkar. Adres bij Kranenborg en Zonen.
Danzig: het Nederlandse kofschip MARGARETHA HENDRIKA, kapt. G.J. Munneke. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse schip ZWAANTINA, kapt. G.O. Bakker. Adres bij Blikman en Co.
Hamburg en Altona: het Nederlandse kofschip DE Hoop, kapt. H.H. Panjer. Adres bij J.C. van Oven en Zonen.
Koningsbergen: het Nederlandse kofschip ARENDINA HERMINA, kapt. H.J. Hazewinkel. Adres bij Blikman en Co.
Koningsbergen: het Nederlandse kofschip GESINA, kapt. J.I. Zelling. Adres bij de weduwe Jan Salm en Meijer en H.A. Hespe.
Koningsbergen: het Nederlandse kofschip FENNA CATHERINA, kapt. H.J. Ymker. Adres bij Kranenborg en Zonen.
Koningsbergen: het Nederlandse kofschip CATHARINA, kapt. K.H. Bekkering. Adres bij Blikman en Co.
Petersburg: het Nederlandse kofschip GESINA, kapt. P.K. de oer. Adres bij de weduwe Jan Salm en Meijer en H.A. Hespe.
Petersburg: het Nederlandse kofschip JONKVROUW ELISABETH, kapt. H.L. Heres . Adres bij Jan Corver en Co., en Nobel en Holtzapffel.|
Petersburg: het Nederlands kofschip GEERDINA BEERTA, kapt. Jan Derks Flik. Adres bij de weduwe Jan Salm en Meijer en H.A. Hespe.
Petersburg: het Nederlandse kofschip PETRUS JACOBUS, kapt. M.P. de Jonge. Adres bij Jan Corver en Co. en Nobel en Holtzapffel.
Riga: het Nederlandse kofschip HARMONIE, kapt. Harm. A. Doewes. Adres bij de weduwe Jan Salm en Meijer en H.A. Hespe.
Rostok: het Nederlandse smakschip GERTRUIDA, kapt. J.D. Mellema. Adres bij Blikman en Co.
Rostok: het Nederlandse kofschip HENDRIKA, kapt. W.J. Drewes. Adres bij Blikman en Co.
Stettin: het Nederlandse kofschip DE VROUW NEELTJE, kapt. J.F. Knipers. Adres bij de weduwe Jan Salm en Meijer en H.A. Hespe.
Stettin: het Nederlandse kofschip AGINA UNDINA, kapt. G.S. Brouwer. Adres bij Blikman en Co. Vertrek vóór of op 9 juli.
Tonningen, Friedrichstadt en Rendsburg: het Nederlandse kofschip JANTINA, kapt. H.B. van der Werff. Adres bij Kranenborg en Zoon.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1844
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 oktober. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip CHRISTINA AGATHA, kapt. O.V. Lap, de 23e juli van Amsterdam vertrokken, het dito schip BAREND WILLEM, kapt. J. Riekels, met vier passagiers, de 21e juli van Amsterdam vertrokken, het dito schip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Czn., de 24e juli van Amsterdam vertrokken, het dito schip CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. R. de Weerd, de 10e juli van Amsterdam vertrokken, en het dito schip BANCA, kapt. B.C. ten Ham, met vijf passagiers, de 20e juli van Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 september 1845
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 september. De 12e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, vertrokken van Rotterdam de 31e mei, en dito schip GERARDUS JACOBUS, kapt. H.B.C.H. Ruijsch, vertrokken van dito de 22e mei.
De 14e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark SIRIUS, kapt. H. Mulder, vertrokken van Amsterdam de 31e mei, de dito dito SUMATRA, kapt. H. Veltman, met een passagier, vertrokken van Calcutta de 4e augustus, het dito schip VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchere, met een aantal passagiers, waaronder zich bevond de heer P. Landberg en familie, vertrokken van Rotterdam de 11e juni, en de dito bark PLANCIUS, kapt. S.J. Rotgans, vertrokken van Amsterdam de 3e juni. (opm: P. Landberg, oud-gezagvoerder, vestigde zich te Batavia om daar een scheepsagentschap, cargadoorsbedrijf en rederij te vestigen)
De 15e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark TERNATE, kapt. S. van de Koppel, met een passagiers, vertrokken van Rotterdam de 1e juni, de dito dito HELENA CHRISTINA, kapt. L. Visser, met drie passagiers, vertrokken van Rotterdam de 29e mei, de dito dito JONGE JAN, kapt. R.A. Tange, van Rotterdam vertrokken de 7e juni, het dito schip OSIRIS, kapt. G.J. Stam de Jonge, van Amsterdam vertrokken de 11e juni, het dito schip HENDRIKA, kapt. J. Admiraal, met een aantal passagiers, vertrokken van Rotterdam de 11e juni, het dito dito WILLEM DE EERSTE, kapt. H. Poppen, vertrokken van Rotterdam de 10e juni, het dito dito PRINS VAN ORANJE, kapt. P. de Boer, vertrokken van Rotterdam de 21e juni, het dito dito PIETER CORNELISZOON HOOFT, kapt. D.H. de Boer, vertrokken van Rotterdam de 26e mei, het dito dito HENDRIK JAN, kapt. P. Wap, vertrokken van Rotterdam de 22e mei, het dito dito JOHANNA CORNELIA, kapt. M. Kaleshoek, vertrokken van Rotterdam de 10e juni, het dito dito THERESIA, kapt. M.A. Smits, vertrokken van Rotterdam de 27e mei, het dito dito DRIE VRIENDEN, kapt. G.H. Ruhaak, vertrokken van Rotterdam de 15e juni, het dito dito MENADO, kapt. R.J. Rijken, met enige passagiers, vertrokken van Rotterdam de 25e mei, het dito dito DELTA, kapt. G. Crans, vertrokken van Ddrdrecht de 28e mei, het dito dito JOHANNA, kapt. J.H. Schipper, met een passagier, vertrokken van Amsterdam de 30 mei, het dito dito NEHALENNIA, kapt. D.J. Bart, vertrokken van Amsterdam de 31e mei, het dito dito GEERTRUIDA, kapt. G. Blom, vertrokken van Amsterdam de 3e juni, het dito dito STAD UTRECHT, kapt. F.P.IJ. Jaski, met een passagier en Zr.Ms. troepen, vertrokken van Amsterdam de 22e mei, en het dito dito MINERVA, kapt. J.A. van Boven, vertrokken van Middelburg de 22e mei.

Afbeelding
Datum 30 april 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 29 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: LUCIPARA’S, kapt. C. Visman; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.H. Zeylstra; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper; CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. H. Zoetelief; PETRUS, kapt. A. Stokvliet; ZEELAND, kapt. J. Noord; KONING DER NEDERLANDEN, kapt. J.W. Retgers; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; ANNA MARINA HENRIETTE, kapt. H.F. Zeylstra; DOCTRINA EN AMICITIA, kapt. M.W.A. Velerius; CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers; AMPHITRITE, kapt. K.J. de Jong; DOROTHEA, kapt. E.D. Dekker; PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. S. Hoekstra; RABENHAUPT, kapt. A.J. de Jonge; STAATSRAAD BAUD, kapt. J.A. Seepe; ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuyper; TRITON, kapt. H. Olie.
Voor Rotterdam: BANCA, kapt. B.C. ten Ham; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz.; AMBOINA, kapt. J. Lourens; BEURS VAN ROTTERDAM, kapt. W.C. Veenstra; VLASHANDEL, kapt. P.L. Dupain; INDIA, kapt. D. Charlau; PRINSES SOPHIA, kapt. J.H. Pellenwessel; PROTEUS, kapt. Radijs; PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. M. van Velthoven; MAASSTROOM, kapt. H. Schut; MOSAMBIQUE, kapt. T.J.J. Bouman; GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. A. Plokker; ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Hinrichs; ROTTERDAM, kapt. P. Vis; KORTENAAR, kapt. B.P. Martens.
Voor Dordrecht: BIESBOSCH, kapt. P.M. Vogelsang; BATO, kapt. P. Sipkes.
Voor Middelburg: STAD ZIERIKZEE, kapt. D. Ochtman; ONDERNEMING, kapt. J.C. van Heekeren.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1846
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 augustus. Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, met een passagier, vertrokken van Rotterdam de 15e mei.

Afbeelding
Datum 17 juli 1847
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 juli. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse bark CORNELIA, kapt. C. Ehrensperger, met een passagier, de 22e maart vertrokken van Amsterdam, het dito schip AERT VAN NES, kapt. J. Noback, de 10e maart vertrokken van Amsterdam, de dito bark PAULINA, kapt. B.J. Post Jr., de 26e maart vertrokken van Middelburg, en de dito bark JOHANNES MARINUS, kapt. J. Delft, de 13e april vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip AMBARAWA, kapt. P.E. Karst, met een passagier, de 4e april vertrokken van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 28 september 1847
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Dordrecht, 27 september. Volgens de per overland mail ontvangen berichten van Batavia, lopende tot 24 juli, stond de wissel op Nederland 95% en waren de vrachten naar Nederland, voor schepen onder Nederlandse vlag, NLG 110,- à NLG 120,-, met 15% per last, en onder Engelse vlag GBP 5 ½ à 6 per ton. De schepen DOGGERSBANK en CHRISTOPHORUS COLUMBUS zijn voor particulier rekening bevracht om rijst en suiker te laden tot NLG 110,- à NLG 115,- met 15%, terwijl het schip JOHANNES MARINUS door de factorij voor een lading suiker naar Rotterdam aangenomen is tot NLG 115,- met 15%.

Afbeelding
Datum 25 maart 1848
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 24 maart. Door de Nederlandsche Handel-maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Amsterdam: CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. K. Welger: ZEELAND, kapt. J. Noordt; JAVA KOERIER, kapt. F.G. Reinits; STRAAT SUNDA, kapt. F.C.H. Kock; ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers; PRINS VELDMAARSCHALK, (van Rotterdam) kapt. C.F. Rietbergen; PROTEUS, (van Rotterdam) kapt. Koens.
Voor Rotterdam: JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz.; CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer; LOUISE, kapt…..; VLASHANDEL, kapt. P.L. Dupain; KORTENAER, kapt. B.P. Martens; LUCIE, kapt. J. van der Schaft; MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens.
Voor Middelburg: KONING WILLEM DE II, kapt. J. Kooger.

Afbeelding
Datum 26 juli 1848
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 juni. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse bark JAPARA, kapt. K.H. de Groot, de 13e april vertrokken van Londen, de dito bark ANNA MARIA HENRIETTA, kapt. H.F. Zeijlstra, de 1e april vertrokken van Amsterdam, en de dito bark DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. G. Post, de 2e april vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz., met vier passagiers, de 24e april vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 19 januari 1849
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 14 januari. Het barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. Van Delft, van Batavia naar Rotterdam, is gisteren alhier binnengelopen en van anker en ketting voorzien; hetzelve is lek, hebbende bij Dungeness op strand gezeten.

Afbeelding
Datum 23 januari 1849
Krant DC - Dordtsche Courant

Het schip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Czn., van Batavia naar Rotterdam, is de 13e ter rede van Deal lek binnengelopen, hebbende bij Dungeness op het strand gezeten. Het is van een anker en ketting voorzien geworden.

Afbeelding
Datum 29 januari 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sheerness, 24 januari. Het Nederlandse schip JOHANNES MARINUS, kapt. Van Delft Czn, van Batavia naar Rotterdam, is in de haven gehaald, zijnde zwaar lek. Men zal moeten lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 30 januari 1849
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 23 januari. Het barkschip JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz., van Batavia naar Rotterdam, lek zijnde, is heden naar Ramsgate gezeild, doch teruggekomen en naar de rivier gesleept.

Afbeelding
Datum 01 februari 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sheerness, 28 januari. De JOHANNES MARINUS, kapt. Van Delft, van Batavia naar Rotterdam, is in het droge dok gehaald zonder zijn lading te lossen. Het blijkt, dat zijn loze kiel, het koper en het roer beschadigd zijn. Maandag (opm: 29 januari) zal het schip nagezien worden.

Afbeelding
Datum 01 februari 1849
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sheerness, 24 januari. Het schip JOHANNES MARINUS, kapt. Van Delft, van Batavia naar Rotterdam, is alhier zwaar lek binnengelopen; de lading zal in de admiraliteits-pakhuizen gelost worden om te repareren.

Afbeelding
Datum 05 februari 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sheerness, 1 februari. De visitatie van de JOHANNES MARINUS, kapt. Van Delft, heeft de mogelijkheid aangetoond, dat deze bodem voorlopig genoegzaam kan gerepareerd worden om naar Rotterdam te komen. De loze kiel, het roer, enz. zullen herstelling ondergaan en de kiel gekalefaterd, maar niet nieuw gekoperd worden omdat het schip een nieuw onderzoek te Rotterdam zal ondergaan.

Afbeelding
Datum 08 februari 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sheerness, 5 februari. De Nederlandse bark JOHANNES MARINUS, kapt. Van Delft, van Batavia naar Rotterdam, is heden uit het dok gehaald en ligt thans in onze haven voor anker.

Afbeelding
Datum 22 december 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 december. Volgens heden ontvangen particulier bericht uit Manilla (Philippijnen) in dato 16 oktober waren de Nederlandse schepen JOHANNES MARINUS en OLDENBARNEVELD aldaar aangekomen van Cardiff en bezig steenkolen te lossen.

Afbeelding
Datum 02 januari 1850
Krant JC - Javasche Courant

Te Batavia aangekomen schepen:
28 december: Zr.Ms. stoomschip BROMO, kapt.luit.t.zee J.W. Stell, met enige passagiers, de 25e december van Padang vertrokken; Nederlandse bark FATHAR RACHMAN, kapt. Sech Salim bij Moehamat Abar, de 23e december van Cheribon vertrokken; Nederlands stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, met 14 passagiers en Zr.Ms. troepen, de 27e december van Samarang vertrokken.
29 december: Zr.Ms. stoomschip PHOENIX, luit.t.zee 2e kl. J. Andreas, van het rif Ontong Jawa; Nederlands schip SAID MASKOOR, kapt. Abdul Kasiem bin Katiep Abdul Rachiem, de 15e december van Samarang vertrokken; Nederlandse brik ZORGVLIET, kapt. J.G. Appel, de 21e september van Hamburg vertrokken. 30 december: Nederlandse bark HARRIET, kapt. J.C. Ross, de 19e december van de Kokos-eilanden; Nederlands schip DOGGERSBANK, kapt. J.M. Jansen, van Onrust. 31 december: Nederlands schip KOOPHANDEL, kapt. P.L. Dupain, de 20e september vertrokken van Rotterdam.
Van Batavia vertrokken schepen:
29 december: Zr.Ms. stoomschip PHOENIX, luit.t.zee 2e klasse J. Andreas, koerstellende om de noordwest; Zr.Ms. schoener DOLPHIJN, luit.t.zee 1e klasse W.A. Berghuis, naar Padang; Nederlandse bark OEDJONG PANDANG, kapt. Tan Sinseng, naar Samarang. 31 december: Zr.Ms. adviesbrik PYLADES, luit.t.zee 1e klasse J.W. de Ruijter de Wilde, naar Onrust.
Ter rede van Batavia liggende schepen: Zr.Ms. korvetten NEHALENNIA en BOREAS, Zr.Ms. stoomschepen BORNEO, BATAVIA en BROMO, Zr.Ms. schoener JANUS, Nederlands stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, Nederlandse schepen VAN GALEN, FATHAR RACHMAN, GOEDE VERWACHTING, WASSENAAR, HENRIETTE CLASINA, PASSAROEAN, STAD DORDRECHT, LUCIE, CLARA HENRIETTE, JOHANNA MARIA CHRISTINA, GENERAAL VAN DEN BOSCH, BANCA, MARGARETHA SIMONETTA, LOOPUIJT, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, KONING WILLEM II, DOGGERSBANK, KOOPHANDEL, de barken JOHANNES MARINUS, BACHT MASTORA, LAHHAMADY, NAIM, ORESTES, ARIEF BANJARMAAS, FATHOOL WAHAP, REMBANG, JANE SERENA, AL MOCHLARIE, JOHAN JACOB, VROUW JOHANNA, MARIA JOHANNA, ATIJE TO RACHMAN, HARRIET, ZORGVLIET, brik FIEDHA RACHMAN, schoener INDRAMAIJOE, en zes buitenlandse schepen.
Te Samarang aangekomen schepen:
21 december: stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, met 7 passagiers en Zr,Ms. troepen, de 20e december vertrokken van Batavia. 23 december: Nederlandse schoener WILHELMINA HENRIETTE, kapt. Oedien, met een passagier, de 12e december vertrokken van Pamanoekan; 25 december: de Nederlandse bark HOKSOEN, kapt. Tja Tjoe, de 23e december vertrokken van Batavia.
Van Samarang vertrokken schepen:
21 december: Nederlandse bark JENOER, kapt. Said Hasan bin Alie Segaf, naar Soerabaja; Nederlandse brik SALIM, kapt. Hadjie Mohamat Joesoop, naar Banjermassing; 24 december: Nederlandse bark INDRAMAIJOE, kapt. Nie Tekwie, naar Indramaijoe; Nederlandse schoener WILHELMINA HENRIETTE, kapt. Oedin, naar Passoeroean; Nederlandse bark LEWE VAN NIJENSTEIN, kapt. R.H. Borchers, naar Japan en Nederland; 25 december: Nederlands schip FATAHOOL MOBARAK, kapt. Hadjie Mohamat, naar Soerabaja; 27 december stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, met 4 passagiers en Zr.Ms. troepen naar Batavia.
Ter rede van Samarang liggende schepen:
Zr.Ms. kanonneerboot No.14, de Nederlandse barken BANDAR ALIE, FATOOS SALADA, MARSOEK, HOKSOEN, en de Nederlandse schoeners MATHILDA, ANIS, INGOAN, TAN TJOEN LIONG en LOUISE.
Te Soerabaja aangekomen schepen:
21 december: Nederlandse bark MAYMOON, kapt. Said Osman bin Pangeran Sarif Karim Barkaba, met een passagier, de 15e december vertrokken van Batavia; de Nederlandse bark PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop, met enige passagiers, de 15e december vertrokken van Batavia; 22 december: Nederlandse schoener GOANSING, kapt. Tjoe Tjioe, de 9e december vertrokken van Balie Padang; 23 december: Nederlandse bark JENOER, kapt. Said Hassan bin Alie Segaf. 24 december: Nederlandse bark ADERAAT, kapt. Mohamat Koenang, de 20e december vertrokken van Batavia. 25 december: Nederlandse schip DIONYSIA CATHARINA, kapt. Atenspoor, met 3 passagiers, de 13e december vertrokken van Batavia. 26 december: Nederlandse bark ELLEN, kapt. J. Pace, met een passagier, de 13e december vertrokken van Samarang; Nederlands schip EL MOCHLAAR, kapt. Said Aboebakar bin Hoesin Molahaila, de 25e december vertrokken van Grissee; het schip RESIDENT VAN SON, kapt. F.C. Bauditz, met 9 passagiers, de 19e december vertrokken van Batavia; 27 december: Nederlandse bark FATOOR RAHIM, kapt. Intje Mohamat Alie, met een passagier, de 8e december vertrokken van Banjermassing.
Van Soerabaja vertrokken schepen:
21 december: Nederlands stoomschip LANGEN LAMONGAN, kapt. Pa Sarieman, naar Panaroekan over Bezoekie. 22 december: Nederlandse bark GOANSIEN, kapt. Tan Ngo Ien, naar Grissee; Nederlandse schoener BINTANG TIGA, kapt. Sien Tjioe Hok, naar Samarang. 25 december Nederlandse kotter LITTLE TOT, kapt. Katjong, naar Pasoeroean.
(opm: geen opgave ter rede Soerabaja liggende schepen. Met schip wordt bedoeld fregat, drie vierkant getuigde masten)

Afbeelding
Datum 21 januari 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 november. Scheepsvrachten. De aankomst van een menigte, vooral vreemde, vrachtzoekende schepen heeft de kans op het souteneren (opm: ondersteunen, handhaven) der vrachten veel doen verminderen. De PHILIPS VAN MARNIX laadt voor eigen rekening, terwijl men veel moeite doet om de DIONYSIA CATHARINA door het aannemen van een gedeelte vrachtgoederen naar Amsterdam te kunnen aanleggen. Buitendien wordt heden de JOHANNES MARINUS, van Manilla gearriveerd, ter bevrachting aangeboden. Een Engels schip bedong NLG 20/m in eens (opm: bedoeld is lumpsum NLG 20.000) voor een reis naar de Golf van Perzië. Voor een lading suiker naar Engeland is men nog een schip van ca. 8/m pikol (8.000 pikol = 8.000 x 61,7613 kg = 495 ton) zoekende, maar men spreekt thans van niet hoger dan GBP 4.5 naar Engeland of GBP 4 naar Nederland.

Afbeelding
Datum 21 februari 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 december. De scheepsvrachten zijn door de geringe voorraad van vrachtgoederen en de aankomst van verscheidene avontuur-schepen (opm: op goed geluk vrachtzoekende schepen), weder lager gelopen. Voor de JOHANNES MARINUS, gedeeltelijk voor eigen rekening ladende, kon men al niet hoger dan NLG 80 à 85 per last zonder meer bedingen, terwijl later voor de GOEDE VERWACHTING tot NLG 73 rijst is aangenomen. De PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN zal circa 7.000 pikols suiker te Tagal gaan laden, tot welke vracht is echter onbekend. Overigens zijn nog de WASSENAAR en de GENERAAL VAN DEN BOSCH alhier in lading voor Nederland en de HENRIETTA CLASINA voor China. Van vreemde bodems werd gecharterd een Engels schip voor suiker tot GBP 3.12/6 naar Londen of GBP 3.17/6 naar het continent, en het Hannovers schip AMICITIA tot GBP 3.10/- voor een lading naar Hamburg.

Afbeelding
Datum 31 mei 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende schepen:
Voor Rotterdam: DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, kapt. Pott, JOHANNES MARINUS, kapt. van Delft, FACTORY, kapt. Jansen Jr, ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. Schuijl, JAN DANIEL, kapt. Zeeman, INDIA, kapt. Pronk, BEURS VAN ROTTERDAM, kapt. Veenstra, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, kapt. Glazener, EDUARD, kapt. de Winter, SOURABAIJA, kapt. Swarts, en ELISABETH, kapt. Serlé.
Voor Amsterdam: ZEEMANSHOOP, kapt. Rouffaer, GESINA, kapt. Burggraaff, VRIENDSCHAP, kapt. De Boer, NEPTUNUS, kapt. Schnijder, STRAAT BALIE, kapt. Mulder, WALVISCH, kapt. Schut, SUMATRA, kapt. Swart, WILHELMINA ARNOLDA, kapt. Mulder, STAD UTRECHT, kapt. Jaski, WILHELMINA LUCIA, kapt. Carst, AMBARAWA, kapt. Karst, LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN (van Dordrecht) kapt. Göbel, CORTGENE (van Rotterdam), kapt. Scott, en JOHANNA HENDRIKA, kapt. Hoek.
Voor Schiedam: HENDRIK JAN (van Rotterdam), kapt. Wap.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. Broeksmit.
Voor Middelburg: PHOENIX, kapt. Kasse, PAULINE, kapt. Post en COMMERCIE COMPAGNIE, kapt. Butijn.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notaris Abram van Rijckevorsel Wzn, residerende te Rotterdam, als lasthebbende van deszelfs principalen, is van mening op dinsdag de 5e november 1850, des voormiddags ten 11 ure, in het Notarishuis te Rotterdam, te veilen en te verkopen:
- 1/16e Aandeel in het barkschip genaamd KOLONEL KOOPMAN, gemeten op 293 lasten, gevoerd door kapt. J. Klein.
- 1/10e Aandeel in het barkschip genaamd JONGE CORNELIS, gemeten op 183 lasten, gevoerd door kapt. C. Verhey.
- 1/10e Aandeel in het barkschip genaamd VROUW JOHANNA, gemeten op 266 lasten, gevoerd door kapt. C. van der Hoeven.
- 1/16e Aandeel in het barkschip genaamd NEERLANDS KONINGIN, gemeten op 351 lasten, gevoerd door kapt. H.H. Kramer.
- 2/32e Aandelen in het barkschip genaamd AUSTRALIËN, gemeten op 321 lasten, gevoerd door kapt. D. Voogd Anspach.
- 2/40e Aandelen in het barkschip genaamd de NOORD, gemeten op 345 lasten, gevoerd door kapt. H.G. Pot.
- 2/40e Aandelen in het barkschip genaamd KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, gemeten op 330 lasten, gevoerd door kapt. G.F. Bus.
- 2/40e Aandelen in het fregatschip genaamd VRIENDSCHAP, gemeten op 415 lasten, gevoerd door kapt. F.W.E. Schuchard.
- 1/20e Aandel in het barkschip genaamd JOHANNES MARINUS, gemeten op 320 lasten, gevoerd door kapt. J. van Delft Jr.
- 3/66e Aandelen in het barkschip genaamd ALBLASSERDAM, gemeten op 371 lasten, gevoerd door kapt. P. Pot.
- 1/28e Aandeel in het barkschip genaamd BORNEO, gemeten op 325 lasten, gevoerd door kapt. C.C. Hansen.
- 2/60e Aandelen in het barkschip genaamd CHRISTIAAN HUYGENS, gemeten op 284 lasten, gevoerd door kapt. H.R. Bok.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd PROTEUS, gemeten op 179 lasten, gevoerd door kapt. J.J. van der Veen.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd PRINS VELDMAARSCHALK, gemeten op 239 lasten, gevoerd door kapt. D.C. Rietbergen.
- 2/64e Aandelen in het barkschip genaamd MERCATOR, gemeten op 239 lasten, gevoerd door kapt. E. Brouwer.
- 1/50e Aandeel in het barkschip genaamd ALBRECHT BEYLING, gemeten op 263 lasten, gevoerd door kapt. H. van den Erve.
- 1/50e Aandeel in het barkschip genaamd VAN DER PALM, gemeten op 272 lasten, gevoerd door kapt. G.J. van Ogtrop.
- 2/300e Aandelen in het fregatschip genaamd WILLEM DE EERSTE, gemeten op 474 lasten, gevoerd door kapt. J.J. Muntendam.
Nadere informatiën zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notaris, alsmede ten kantore van de makelaars Montauban van Swijndregt & Van Dam te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 06 november 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkoping van scheeps-aandelen in het Notarishuis te Rotterdam op dinsdag 5 november, waarvoor is geboden:
- 1/6e aandeel in het barkschip KOLONEL KOOPMAN NLG 7.000
- 1/10e - - - - JONGE CORNELIS NLG 4.000
- 1/10e - - - - VROUW JOHANNA NLG 4.100
- 1/16e - - - - NEÊRLANDS KONING NLG 4.200
- 2/32e - - - - AUSTRALIE NLG 4.700
- 2/40e - - - - de NOORD NLG 5.400
- 2/40e - - - - KON. NED. YACHTCLUB NLG 4.100
- 2/40e - - - fregatschip VRIENDSCHAP NLG 4.100
- 1/40e - - - barkschip JOHANNES MARINUS NLG 3.900
- 3/66e - - - - ALBLASSERDAM NLG 4.000
- 1/28e - - - - BORNEO NLG 2.500
- 2/60e - - - - CHRISTIAAN HUYGENS NLG 2.100
- 2/64e - - - - PROTEUS NLG 1.300
- 2/64e - - - - PRINS VELDMAARSCHALK NLG 900
- 2/64e - - - - MERCATOR NLG 1.700
- 1/50e - - - - ALBRECHT BEYLING NLG 1.200
- 1/50e - - - - VAN DER PALM NLG 1.650
- 2/300e - - - fregatschip WILLEM DE EERSTE NLG 460

Afbeelding
Datum 18 maart 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 januari. Scheepsvrachten door gebrek aan disponibel product flauw. De JOHANNA MARIA (opm: Vaesen & Steinhaus, kapt. L. Keus) ligt in lading voor Rotterdam, de DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ is in Europa bevracht voor China en terug; de MERCATOR laadt voor rederij/rekening; de ELISABETH ligt in lading naar Rotterdam, heeft hier een kleine hoeveelheid suiker tot NLG 72 bekomen en zal verder voor eigen rekening met rijst opvullen; de JAN DANIEL laadt suiker à NLG 70; de RIDDERKERK laadt te Samarang suiker à NLG 75 en NLG 80; de REIJERWAARD laadt grotendeels te Soerabaija voor eigen rekening; de HESTER te Batavia geheel voor eigen rekening; de DOELWIJK wacht op bevrachting in Nederland; de JAN DE WIT is zonder bestemming; de ALBATROS moet naar Soerabaija om te lossen.
De Zweedse schepen HERMELIN en SKOGMAN liggen in lading voor Zweden en de ROBERT PEEL is vertrokken naar Akyab. De Engelse schepen THOMAS CHODWICH en CHATTAM vertrokken naar Singapore, de MAZEPPA naar Port Adelaide, de BRITISH SOVEREIGN op avontuur naar Ceylon. Het Hamburger schip HANNIBAL vertrok naar China en de CHRISTIAAN naar Benkoelen om peper voor China te laden. Het Russische schip NADESHKA laadt voor eigen rekening. Het Engels schip COURIER is bevracht naar Bremen à GBP 2.15 en de ASIA is te Singapore gecharterd tot GBP 2.17/6, om hier een lading voor Bremen te laden. De Nederlandse schepen HENDRIKA, CERES, SAMARANG en JOHANNES MARINUS zijn nog zonder bestemming, zo mede de Zweedse schepen MARY en SIR CHARLES FORBES.

Afbeelding
Datum 15 april 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 februari. Scheepsvrachten. Zoals reeds gemeld, zijn de scheepsvrachten op nieuw lager gegaan, terwijl het aantal vracht of lading voor eigen rekening zoekende bodems dagelijks meerdert. Het Nederlandse schip JOHANNES MARINUS werd bevracht à GBP 2.10 voor rijst naar Bremen, het Engelse schip RADJAH OF SERAWACKA GBP 2.7/6 naar Londen of GBP 2.15/- naar het vasteland voor een gehele lading rijst , terwijl de ALBATROS te Sourabaya tabak laadt voor GBP 5.- met 10% per ton van 1600 Amsterdamse pond netto gewicht en suiker à NLG 75 zonder meer, NHM-conditie. De RIDDERKERK heeft te Sourabaya enige suiker tot NLG 75 bekomen en laadt overigens voor eigen rekening. De DIONIJSIA CATHARINA vertrekt, bij gemis aan enig bepaald bod voor Europa, naar Banka met rijst voor NLG 10.000 bij de roest (opm: som ineens). De NIJVERHEID laadt te Samarang 3000 pikol suiker voor eigen rekening. Alhier liggen in lading de HENDRIKA, CERES, JAN DE WIT, JOHANNA MARIA, grotendeels voor eigen rekening, suiker bijladende à NLG 70. De ALDEBARAN en HONGKONG zijn ter bevrachting aangeboden, terwijl nog zonder bestemming zijn de Nederlandse schepen GOEDE VERWACHTING, HENRIETTE CLASINA, THERESIA, WILLEM BARENDSZ, het Pruissische schip ADOLF WERNER en het Deense schip THORWALDSEN. Door de Factorij (opm: der NHM) zijn ter belading opgenomen DOELWIJK en WILLEM I, benevens het Nederlands-Indisch schip GENERAAL MICHIELS.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 8 schepen, als:
voor Rotterdam: HONGKONG, kapt. M. van der Putten; SAMARANG, kapt. D.L. Immink. Voor Amsterdam: ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.H. Zeijlstra; RIDDERKERK, kapt. H. Noltee, van Rotterdam; CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. A.J. Ihlower, van Schiedam.
Voor Middelburg: JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft, Jr. , van Rotterdam.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. J. Gagestein.

Afbeelding
Datum 27 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 26 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:
Voor Rotterdam: MARY EN HILLEGONDA, kapt. L. Visser; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffmann; JACATRA, kapt. Th. Buijs Jz; EUROPA, kapt. H. Poort; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; SUMATRA, kapt. H. Grevel; EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer, (de beide laatsten van Dordrecht).
Voor Amsterdam: JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. J. van der Mey; KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MERCURIUS, kapt. D. Visser; HENDRIK WESTER, kapt. R.J. Reynders; DE NIJVERHEID, kapt. J.C.M. van Strijen; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. S. Stapert; WILHELMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst; WATERLOO, kapt. W.W. van Epen; TRITON, kapt. H. Olie; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duijn; STAD UTRECHT, kapt. F.O.J. Jaski; PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.J. Rotgans; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; WALVISCH, kapt. Th. Schut; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ANNA EN ELIZE, kapt. C.J. Jaski; SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra; ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk; HENRICUS GERARDUS, kapt. P. de Boer; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg Jr; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; DELTA, kapt. J.G. Kunst.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot

Afbeelding
Datum 26 september 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Heden ontving ik het treurig bericht van het afsterven van mijn geliefde echtgenoot Jan van Delft, in leven gezagvoerder van het Nederlands barkschip JOHANNES MARINUS, liggende te Hongkong. Een kortstondige ziekte maakte een einde aan zijn voor mij dierbaar leven. De troost des Evangelies sterke mij in deze weg en doet mij met mijn twee kinderen stil berusten in Gods wijze wil.
Katwijk aan den Rijn, 22 september 1854, Wed. J. van Delft, geb. W. Wassenaar

Afbeelding
Datum 14 oktober 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 oktober. De 11e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip JOHANNES MARINUS, kapt. A.W. van der Waal, de 14e augustus vertrokken van Whampoa.

Afbeelding
Datum 27 maart 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Brouwershaven, 16 maart. De sleepboot is alhier gearriveerd om de JOHANNES MARINUS op te slepen. Blijft de wind zo als nu, dan zal de SCHEVENINGEN morgen naar zee gaan.

Afbeelding
Datum 22 november 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 november. De 20e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark ZAANSTROOM, kapt. Van Struyen, komende van Sydney, en de dito bark CLIO, kapt. Wijnmalen, komende van Hobart Town.
Gisteren zijn hier aangekomen de dito viermast schoener ARGO, kapt. N.N., komende van Sydney, de dito bark JOHANNES MARINUS, kapt. N.N., komende van Amsterdam, en het dito schip GRAAF VAN NASSAU, kapt. E.Sanders, van Amsterdam vertrokken de 1e augustus.
Heden is hier aangekomen de dito schoener AREND, kapt. N.N., komende van Genua.

Afbeelding
Datum 30 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 9 mei. Scheepvaartnieuws. De Engelse schepen EBLANA en ALGERINE, zijn alhier verkocht, respectievelijk voor NLG 13.000 en NLG 19.000.
De schepen LOUISE en MADURA moeten repareren. De JOHANNES MARINUS, welke in de vorige maand beladen naar Holland vertrok, is gisteren alhier teruggekomen, zijnde zwaar lek en moet lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 30 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 mei. Het Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNES MARINUS, kapt. Verbrugh (opm: J. Verburgh), de 8e april van hier naar Nederland vertrokken, is gisteren met schade uit zee teruggekomen.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 juni. Het Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh, hetwelk de 8e april van hier naar Nederland vertrok, doch de volgende dag met schade uit zee terugkwam, heeft de lading gelost en is de 27e mei naar Onrust vertrokken om te repareren.

Afbeelding
Datum 01 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 31 augustus. Naar men ons verzekert, is alhier uit Indië het bericht ontvangen dat de Nederlandse schepen (opm: barken) JOHANNES MARINUS, kapt. Verbrugh (opm: J. Verburg) en FLORA, kapt. A.A. van Wijk (opm: zie NRC 010757 en 011157), afgekeurd zijn.
De JOHANNES MARINUS was de 8e april van Batavia naar Nederland vertrokken, doch kwam de 8e mei daaraanvolgende met schade uit zee terug.
De FLORA was met een lading kolen van Dordrecht in China gearriveerd, had op de reis veel slecht weder doorgestaan en was met schade te Poelo Timoa binnen geweest.

Afbeelding
Datum 20 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 juli. Scheepsvrachten. De volgende bevrachtingen zijn gesloten: KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB NLG 95 per last voor rijst, NLG 105 voor suiker alhier en NLG 110 voor koffiJ te Padang naar Nederland; JACOBUS MARTINUS, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 100 zonder meer, te Soerabaija en Passaroeang te laden naar Rotterdam; QUATRE BRAS 55 cents $ de picol rijst naar China, op de kust te laden; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN verkreeg NLG 100 zonder meer voor de lading van het afgekeurde schip JOHANNES MARINUS (opm: zie NRC 010957). De MARY EN HILLEGONDA verkreeg NLG 100 voor rijst, NLG 105 voor suiker en NLG 115 voor arak, te Indramayo, Samarang en alhier te laden.

Afbeelding
Datum 26 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 september. Dezer dagen vernam men weder het verlies van een onzer Oost-Indiëvaarders. Wij vonden daarin aanleiding om eens na te gaan de vele ongelukken, waarvan wij in dit jaar bericht ontvingen en bevonden dat er alleen van de grote vaart, voor zover wij dit weten, niet minder dan 22 schepen zijn verloren gegaan, terwijl daarenboven 8 in het buitenland zijn afgekeurd. Wij achten het wel de moeite waard onze lezers iets naders daaromtrent mede te delen en laten hieronder volgen een staat, aanwijzende van welke schepen men in dit jaar bericht ontving dat zij verongelukt of afgekeurd zijn, met korte vermelding der bijzonderheden.
- STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, fregat, 476 lasten, gebouwd in 1839, rederij P.A. Reuchlin te Thiel. De 21e oktober Aº.Pº. op de reis van Hongkong naar Batavia op de kust van Borneo gestrand en gezonken. Equipage gered. (opm: zie JB 291156)
- INDIA, kapt. K.W.F. d’Arnaud Gerkens, bark (opm: fregat), 445 lasten, gebouwd in 1834, rederij A. van Obolen & Zn te Rotterdam. Van Panaroekan naar Rotterdam, lek te Batavia aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 030357)
- KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, fregat, 423 lasten, gebouwd in 1840 (opm: scheepswerf Fop Smit, 1841), rederij P. Varkevisser & Zoon te Rotterdam. In het begin van juli in Guichen Bay, waar het van China gearriveerd was, van de ankers geslagen, op strand gedreven en onmiddellijk verbrijzeld. Zestien man der equipage verdronken. (opm: zie JB 070957)
- PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, fregat, 416 lasten, gebouwd in 1842, rederij W. Kaars Sijpestein te Krommenie. In de maand mei op de reis van Amsterdam naar Bassein op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. Equipage gered. (opm: NRC 160757)
- KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, fregat, 392 lasten, gebouwd in 1830, rederij J. Korthals Wz. te Dordrecht. Van Callao naar Cowes, met schade te Milford binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: zie NRC 030757).
- GOUVERNEUR GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. C Laseur, bark, 378 lasten, gebouwd in 1848, rederij van Overzee & Co te Rotterdam. De 13e februari op de reis van Batavia naar Rotterdam in het Goereesche zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden. Equipage en inventaris met een weinig van de lading gered. (opm: zie NRC 140257)
- GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, bark, 370 lasten, gebouwd in 1847, rederij A.L. van Harpen & Zn, te Amsterdam. Van Amsterdam met schade te Batavia gearriveerd en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010357)
- ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bark, 363 lasten, gebouwd in 1850, rederij Jan Smit Cz. te Alblasserdam. De 21e maart op de reis van Rotterdam naar Sunderland bij laatstgenoemde plaats gestrand en totaal verbrijzeld. De equipage en een gedeelte der inventaris gered. (opm: zie NRC 240357)
- RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, bark, 360 lasten, gebouwd in 1850, rederij F.Smit te Kinderdijk. De 20e december Aº.Pº. van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en de 30e januari bij Mauritius gepraaid, heeft men sedert niets van dit schip vernomen. (opm: zie NRC 070957)
- LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jr, bark, 354 lasten, gebouwd in 1855, rederij De Groot, Roelants & Co te Schiedam. De 3e maart op de reis van Samarang naar Soerabaya, op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld. Equipage gered en een weinig van de inventaris en lading geborgen. (opm: zie JB 140357)
- JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh, bark, 325 lasten, gebouwd in 1841, rederij F.H. von Lindern te Alblasserdam. Van Batavia naar Nederland, met schade in eerstgenoemde plaats teruggekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010957)
- ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta, bark, 321 lasten, gebouwd in 1854, rederij van Overzee & Co. te Rotterdam. De 3e december 1856, bij het onder zeil gaan in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop), op strand geraakt en aldaar gesloopt. Equipage, lading en inventaris gered. (opm: zie NRC 120257)
- CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, bark, 317 lasten, gebouwd in 1855, rederij H. Kikkert te Vlaardingen. De 27e mei op de reis van Texel naar Batavia, op 09º Z.B. en 33º W.L. verbrand. De equipage heeft zich in de boten gered en is daarmee op de kust van Brazilië geland. (opm: zie NRC 090757)
- MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bark, 302 lasten, gebouwd in 1853, rederij J. van Wageningen Dz. te Dordrecht. De 17e maart op de reis van Java naar Amsterdam bij Boulogne gezonken. Equipage gered. (opm: zie NRC 180357)
- CASTOR, kapt. L.S. Winkler, bark, 251 lasten, gebouwd in 1834, rederij C.E. Duijtz Cz. te Amsterdam. Van Amsterdam te Akyab (opm: Sittwe) aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 020657)
- KLAZINA, kapt. D.W. Browning, bark, 246 lasten, gebouwd in 1853, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. In de maand april of mei op de reis van China naar Rangoon (opm: Yangon) bij laatstgenoemde plaats verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 010757)
- TIMOR, kapt. F. Agema, bark, 236 lasten, gebouwd in 1840, rederij P. Blussé van Oud-Alblas te Dordrecht. De 21e december 1856 op de reis van Padang naar Rotterdam bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. De equipage, een gedeelte der inventaris en iets van de lading geborgen. (opm: zie NRC 120257)
- BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, bark, 234 lasten, gebouwd in 1830, rederij E. & S. & C. St. Martin & Co. te Rotterdam. De 7e april op de reis van Rangoon naar Rotterdam op de hoogte der Andaman-eilanden verongelukt. De equipage gered. (opm: zie NRC 170757)
- MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, bark, 230 lasten, gebouwd in 1851, rederij F. Smelt & Zoon, te Amsterdam. De 23e september Aº.Pº. (opm: 1856) op de reis van Amoy naar Singapore op de kust van Bintang verongelukt. De derde stuurman en 100 Chinese koelies zijn daarbij omgekomen (opm: zie JB 100157).
- HERMINA, kapt. K.B. de Weerd, fregat (opm: pink), 214 lasten, gebouwd in 1830, rederij Aug. Kerstiens te Amsterdam. Op de reis van Batavia naar Amsterdam lek te Mauritius binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 220157)
- PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Töpper, bark, 202 lasten, gebouwd in 1838, rederij Kranenborg & Zoon te Amsterdam. De 30e oktober op de reis van Batavia naar Havana met grote schade te Curaçao binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: onjuist, zie NRC 300957).
- VALPARAISO, kapt. H.A. Ellerman, bark, 185 lasten, gebouwd in 1850 (opm: opgeleverd 1852), rederij Blauw & Co te Amsterdam. De 25e mei van Napels te Batavia gearriveerd, en 2 juni aldaar ter rede verbrand. Equipage en een gedeelte van de inventaris gered. (opm: zie NRC 310757)
- LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. M. Mispelblom Beijer, bark, 172 lasten, gebouwd in 1853, rederij Zeilmaker & Co, te Harlingen. De 17e juni op de reis van Samarang naar Singapore tussen Banca en Riouw op een onbekende klip gestoten en gezonken. Equipage en passagiers gered. (opm: zie NRC 060857)
- ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bark, 167 lasten, gebouwd in 1849 (opm: 1843), rederij F. Smelt & Zoon te Amsterdam. De 5e januari op de reis van Amsterdam naar Hartlepool enz. bij Allport (opm: eerder vermeld: Alford) gestrand en wrak geworden. De equipage, met uitzondering van de 2de stuurman en 2 jongens, omgekomen. (opm: zie NRC 070157)
- THETIS, kapt. H. Meppelder, brik, 135 lasten, gebouwd in 1849, rederij G. Mauritz & Co te Dordrecht. De 27e maart op de reis van Dordrecht naar Belfast in het Kanaal overzeild en gezonken. De kapitein er bij verdronken. (opm: zie NRC 010457)
- SNELHEID, kapt. J.H. Henning, bark, 121 lasten, gebouwd in 1838, rederij J.J. Poncelet & Zoon te Amsterdam. De 18e maart op de reis van Paramaribo naar Amsterdam op de Coblers Rocks (Barbados) verongelukt. Zes man der equipage en een passagier bij omgekomen. (opm: zie NRC 190457)
- AXIM, kapt. C. Ouwehand, schoenerbrik, 70 lasten, gebouwd in 1849, rederij H. van Rijckevorsel te Rotterdam. De 21e juni op de reis van de kust van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St. Paul totaal verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 110857)
- ERATO, kapt. P. Don, schoener, 70 lasten, gebouwd in 1850, rederij P. Smit Fz. te Dordrecht. De 21e mei op de reis van Troon naar Rio Grande bij laatstgenoemde haven gestrand en totaal verloren. Equipage gered. (opm: zie NRC 090757)
- ROTSSTEEN, kapt. A. Soet, schoenerbrik, 68 lasten, gebouwd in 1839, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. De 8e februari op de reis van Lagos naar Nederland bij eerstgenoemde plaats lek geworden en op strand gezet. Equipage gered. Lading door de inboorlingen van Lagos gestolen. (opm: zie NRC 150457)
- DRIE VRIENDEN, kapt. R.A. Wielema, brigantijn, 65 lasten, gebouwd in 1853, rederij H.F. Daltman te Amsterdam. Van Havana naar Antwerpen met schade te Falmouth binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 260257)
Daarenboven werd ons nog gemeld, dat door een Engels schip, op de hoogte van Kaap de Goede Hoop, de bemanning van een daar gezonken Nederlandse bark gered en dat het schip FLORA (bark van 170 lasten, gebouwd in 1851, van de rederij van de heren Sandberg & Co te Dordrecht) in China is afgekeurd (opm: zie NRC 010957). Deze beide berichten vorderen echter nadere bevestiging.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 augustus. Scheepsvrachten. Gedurende de laatste maand hebben de volgende bevrachtingen plaats gehad: de KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB bekwam NLG 95 voor rijst en NLG 105 voor suiker te Soerabaya en Batavia en NLG 110 voor koffij te Padang te laden. JACOBUS MARTINUS NLG 190 voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij te Rotterdam, op de kust te laden. PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN heeft de lading van de JOHANNES MARINUS (welke bodem alhier verkocht is) (opm: zie o.a. NRC 010957; nieuwe naam SINGAPOERA) overgenomen tot NLG 100, MARY EN HILLEGONDA NLG 100 voor rijst, NLG 105 voor suiker en NLG 115 voor arak (opm: rijstbrandewijn) naar Amsterdam, op de kust en hier te laden. SCHOUWEN werd door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht tot NLG 100 voor rijst, suiker en lichte goederen naar Rotterdam, op de kust te laden. JAN PIETERSZOON KOEN NLG 105 voor koffij en suiker naar Amsterdam, op de kust te laden. JACOBA HELENA NLG 105 voor suiker, NLG 115 voor arak, huiden en lichte goederen naar Rotterdam, hier en op de kust te laden, LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN NLG 105 voor suiker en lichte goederen en NLG 115 voor arak naar Amsterdam, hier en te Soerabaya te laden. QUATRE BRAS bekwam 55 cents van de dollar voor rijst naar China. De nu nog disponibele schepen zijn TERNATE, EERSTELING, HENRIETTE CORNELIA, CLARA HENRIETTE, WILHELMINA CLARA en KANDANGHAUER.
De JACOB CATS is te koop aangeboden (opm: zie JB 100957 en NRC 291057).

Afbeelding
Datum 05 oktober 1857
Krant JB - Javabode

De 1e oktober vertrok van Batavia naar Riouw met als passagiers 75 inlanders en een vrouw de Nederlands-Indische bark SINGAPOERA, kapt. Said Awab bin Oemar Satrie, vroeger genaamd JOHANNES MARINUS.
(opm: de Java-Bode vermeldt elders, dat de bark JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh, eigendom van F.H. von Lindern te Alblasserdam, groot 325 lasten en gebouwd in 1841, op reis van Batavia naar Nederland, met schade te Batavia is teruggekomen en daar is afgekeurd; zie ook NRC 010957)

Afbeelding
Datum 29 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 september. Het alhier afgekeurde Nederlandse schip JOHANNES MARINUS heeft in publieke veiling NLG 20.000 opgebracht (opm: zie JB 051057). De inventaris bedong NLG 9430.

Afbeelding
Datum 01 november 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 31 oktober. In ons nummer van 1 september maakten wij melding van een bericht, dat, naar men ons verzekerde, alhier uit Indië was ontvangen, behelzende de afkeuring van de schepen JOHANNES MARINUS en FLORA. Van eerstgenoemde bodem werd dit bericht bevestigd, doch van de laatste niet en is dit van de zijde van de rederij tegengesproken – op grond waarvan wij het ook als twijfelachtig opgaven in de lijst van verongelukte schepen, die wij in ons nummer van 26 september plaatsten. Wij konden echter op ons herhaald onderhoud met die heren tot op heden geen openlijke rectificatie van het bericht van hen erlangen. Heden echter melden ons die reders, dat zij een schrijven uit Hongkong hebben d.d. 9 september, waarin gemeld wordt, dat het schip FLORA, kapt. A.A. van Wijk, de 15e juni te Bangkok (Siam [opm: Thailand]) was aangekomen, om, zo men hoopte, na een spoedige belading de retourreis naar Hongkong weer aan te nemen. Op grond van dit schrijven, herroepen wij gaarne ons vroeger bericht nopens het afkeuren van evengenoemd vaartuig.

Afbeelding
Datum 12 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Dezer dagen (opm: NRC 090158) deelden wij onze lezers, onder de rubriek Scheepstijdingen, een kort extract mede, nopens de ongelukken aan de scheepvaart in 1857 overkomen, getrokken uit het register van Veritas. Wij vonden later een vollediger verslag daarvan in het Journal du Havre en achten het om de meerdere bijzonderheden en vergelijkingen, wel de moeite waardig het nog eens in zijn geheel op te nemen. Het aantal in het register van Veritas vermelde schepen bedroeg in de laatste zes jaren, van 1852 tot en met 1857, gemiddeld 30.000, zijnde het voor het jaar 1858 nagenoeg 35.000 geklommen. Van dat aantal zijn verloren gegaan:
1850 of ruim 6% in 1852
1610 of ruim 5% in 1853
2120 of ruim 7% in 1854
2000 of ruim 6½% in 1855
2130 of ruim 7% in 1856
2230 of ruim 7¼% in 1857
Evenals in de voorgaande jaren waren ook nu weer de drie eerste maanden de ongelukkigste. Het aantal schepen waarvan men geen taal of teken ontving, blijkt steeds afnemend. Het bedroeg slechts 101 in 1857, tegen 115 in 1856, 138 in 1855 en 253 in 1854. Onder bovenbedoelde 101 schepen waren 5 Nederlandse (opm: zie NRC 090158), 11 Franse, 3 Belgische, 49 Engelse en 33 diverse natiën.
Voor hem die de ongelukken ter zee nagaat, kan het niet onopgemerkt blijven, dat het getal aanzeilingen telken jare schrikbarend toeneemt. In het jaar 1845 had men op de 553 gevallen van aanzeiling slechts 48 totale verliezen te betreuren en in 1857 is dit getal tot 111 geklommen, terwijl het bijna onmogelijk is om al de andere aanzeilingen, die meer of minder schade berokkenden, te tellen.
Het aantal in brand geraakte schepen is in 1857 minder geweest dan in vorige jaren; het bedroeg 51, tegen 63 in 1856 en 62 in 1855. Van deze 51 schepen waren de natiën aldus verdeeld: Engelse 12, Franse 6, Amerikaans 12 en diversen 21.
De steeds toenemende aanbouw van stoomschepen maakt een vergelijking van de verliezen onder deze soort van vaartuigen zeer onvolledig; wij laten deze dus weg en stippen alleen aan, dat 1857 104 stoomschepen zag te gronde gaan, en wel: 6 Nederlandse; 45 Engelse (waarvan 15 gebouwd in 1855/57); 15 Franse; 17 Amerikaanse en 21 diversen. Wij vinden dit jaar 93 schepen aangetekend die in het eerste jaar na het van stapel lopen verongelukt zijn. In 1856 bedroeg dit getal 118.
Van de Nederlandse koopvaardijvloot zijn in 1857 *) vijf en dertig schepen van de vaart op de Oost-Indiën verloren gegaan, welke schepen gezamenlijk (zonder de ladingen) op een waarde van circa drie en een half miljoen guldens geschat worden. In de drie voorgaande jaren bedroegen deze verliezen gezamenlijk slechts 41 en wel: 14 in 1856, 11 in 1855 en 16 in 1854. Het jaar 1857 was dus bijkans driemaal zo ongelukkig als een van de drie voorgaande.
Engeland telde in de jaren 1850-1857 gemiddeld 29.000 schepen; 11.000 van 1 tot 50 ton en 18.000 boven de 50 ton. De verliezen die deze natie leed, waren in: 1850 692 schepen, gemiddeld dus 1 in 13 uren; 1851 701, 1 in 12 uren; 1852 742, 1 in 12 uren; 1853 813, 1 in 11 uren; 1854 975, 1 in 9 uren; 1855 1.025, 3 per dag; 1856 1.112, 3 per dag; 1857 1.186, 3 per dag.
Frankrijk verloor in 1857 61 schepen van de grote vaart.
N.B. *) Wij wensen niets op de juistheid van Veritas af te dingen, doch mogen niet onopgemerkt laten, dat ons deze opgaaf te groot voorkomt, want op 31 december A°P°. (opm: anno passato, verleden jaar) waren ons slechts 22 verliezen van die aard bekend en wel van de navolgende schepen:
AMPHITRITE, kapt. D. Grim, bij Noordwijk gestrand en verbrijzeld.
ANNA ELISABETH, kapt. J.D. Suyck, in de Straat van Malacca gebleven.
BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, op de hoogte van de Andaman-Eilanden verongelukt. CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, op 09ºZ.B. en 33ºW.L. verbrand. DOROTHEA, kapt. A. van der Kolk in de Chinese Zee verongelukt.
GOUV. GEN. ROCHUSSEN, kapt. C. Laseur, in het Goereese zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden.
KLASINA, kapt. D.W. Browning, bij Rangoon verongelukt.
KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, in Guichonbaai van de ankers geslagen, op strand gedreven en verbrijzeld.
LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jz. op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld.
LUIT. ADM. STELLINGWERF, kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer, tussen Banca en Riouw gezonken.
MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bij Boulogne gezonken.
MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, op de kust van Bintang verongelukt.
PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, de 20e december A°P° (opm: moet zijn 1856) van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en sedert niets van vernomen.
STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, op de kust van Borneo gezonken.
TIMOR, kapt. F. Agema, bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. VALPARAISO, kapt. H. A. Ellerman, te Batavia verbrand.
VAN BOSSE, kapt. W. Hageman, 30 juni van Woosung naar Singapore vertrokken en sedert niets van vernomen (opm: zie o.a. NRC 250158).
VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stenders, in de Chinese Zee verongelukt.
ZALTBOMMEL, kapt. C.J. Juta, in de Simonsbaai gestrand en gesloopt.
ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bij Sunderland gestrand en totaal verbrijzeld. ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bij Allport gestrand.
Behalve deze werden nog – voor zover wij dit op evengenoemd tijdstip wisten – 8 schepen buiten 's lands afgekeurd en wel:
CASTOR, kapt. L.S. Winkler te Akyab.
GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, te Batavia,
HERMINE, kapt. K.B. de Weerd, te Mauritius.
INDIA, kapt. K.W. F. d'Arnaud Gerkens, te Batavia.
JACOB CATS, kapt. A. van der Wind te Batavia.
JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh te Batavia.
KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, te Milford.
WILLEM ERNST, kapt. H.D. Visser, te Falmouth.
Wij mogen echter deze laatsten, evenmin als die welke binnen ‘s lands werden gesloopt, niet als verongelukt beschouwen. (opm: zie echter ook NRC 170158)

Afbeelding