Inloggen
NIJVERDAL - ID 13445


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1841-10-11 / 1855-04-00
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-03-07 / 1867-01-00

Identification Data

Bouwjaar: 1841
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Pieter van Goor, scheepsbouwmeester, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Launch Date: 1841-00-00
Delivery Date: 1841-10-06
Technical Data

Net Tonnage: 56.00 lasts
Net Tonnage 2: 106.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.20 Meters Registered
Beam: 4.32 Meters Registered
Depth: 2.39 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1841
Datum agenda: 1841-10-11
Register nr: 18410579
Scheepsnaam: NIJVERDAL
Type: Kof
Lasten: 56
Gebouwd in provincie: Overijssel
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zwolsche Rederij Maatschappij
Plaats: Zwolle
Kapitein op moment van verzoek: Schippers, H.J.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1841-10-06 NIJVERDAL
Manager: Zwolsche Reederij-Maatschappij, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Zwolsche Reederij-Maatschappij, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands

Date/Name Ship 1855-00-00 JOHANN HEINRICH
Manager: C. Mennen, Bremen, Hansestadt Bremen
Eigenaar: C. Mennen, Bremen, Hansestadt Bremen
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Hansestadt Bremen

Date/Name Ship 1857-00-00 JOHANNA
Manager: Hittje Udo Udema, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hittje Udo Udema, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Ship Events Data

1845-01-26: Op 26 januari 1845 is de NIJVERDAL, kapt. H.J. Schippers, in het Schulpengat gestrand, doch later weer afgebracht.
1848-11-11: Op 11 november 1848 is de NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen, met schade te Yarmouth binnengebracht.
1852-02-25: Vanwege verlies van anker en ketting, is de NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen, het Nieuwe Diep teruggekomen.
1854-06-23: Op 23 juni 1854 is de NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen, onder verdenking van verbreking der blokkade, door de Britse scheepsmacht in de Oostzee genomen en opgebracht.
1866-12-00: Final Fate:
Op 13 december 1866 is de JOHANNA, kapt. H. Udema, met averij Pillau binnengesleept. De schade was dusdanig groot dat de JOHANNA werd afgekeurd waardoor sloop waarschijnlijk volgde.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Harm Jacobs Schippers, Veendam
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Giezen werd geboren op 11 april 1826 te Veendam als zoon van de zeeman Roelf Lammerts Giezen en Fennechien Edzerts Pot.

Hindrik trouwde op 21 juni 1854 te Veendam als zeeman met Aafjen/(ook Aaffien) de Jonge, geboren op 09 december 1830 te Veendam als dochter van de schipper Wolter Alberts de Jonge en Aaltje Lammerts Bossien. Aafjen overleed op 22 mei 1880 te Veendam, 49 jaar, koopvrouw. weduwe

Geen overlijdensgegevens gevonden van Hindrik, maar in het Jaarverslag 1866 van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1866 is overleden.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermeldenHindrik Giezen als zeeman in 1854, als schipper in 1856, 1857, 1859, 1860, 1862, 1863, 1866.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.R.Giezen was met vlagnummer R224 van 1857 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

H.R.Giezen was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer D8 resp. 173 in de periode 1858 t/m 1867

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de beschikbare Jaarverslagen van de Maatschappij staat H.R.Giezen met vlagnummer R224 als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859            geen schip vermeld

*    1862 t/m 1865      van de bark “Watergeus”             360 last  varend voor P.Varkevisser & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt H.R.Giezen als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1853 op de kof “Nijverdal”, gebouwd in 1841 te Zwolle, 100 ton o.m., varend voor de Zwolsche Reederij Maatschappij;

*    1845 t/m 1853 van de kof “Geziena Beerta”, gebouwd in 1843 te Veendam, 64 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1854 t/m 1860 op de kof “Libra” ex Hoop, ex Maria, gebouwd in 1853 te Martenshoek, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1856 t/m 1859 op de kof “Twee Gezusters” ex Annechiena Jantina, gebouwd in 1847 te Veendam, 105 ton o.m., varend voor Doyer & Kalff te Zwolle. Het schip verongelukte in 15 oktober 1859 in de Noordzee, waarna het schip werd afgeschreven (zie ook van Sluijs013)

*    1860 t/m 1865 op de bark “Watergeus”; gebouwd in 1849 te Slikkerveer, 680 ton o.m., varend voor P.Varkevisser, te Scheveningen. Het schip werd in 1865 vermist;

*    1862 t/m 1865 op de galjoot “Burgemeester van Setten”, gebouwd in 1856 te Zwartsluis, 114 ton o.m., varend voor W.Meeter te Zwolle.

             Voorgaande opgaven overlappen diverse malen en het gaat dus zeker om minstens twee kapiteins H.R.Giezen. Maar welke opgaven nu bij elkaar horen kan ik niet op voorhand zeggen

*    1866 t/m 1870 van de galjoot “Hoop”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor W.Meeter te Zwolle.

 

Op 06 april 1843 was Jan Hindriks “samen met zijn toen nog ongehuwde zwager Hindrik Remmelts Giezen  bij notaris De Blecourt in Wildervank om gezamenlijke een kofschip te kopen. …De verkoper was Remmelt Remmelts Engelsman. … Het tweetal kocht het “kofschipshol”… lang 25 ellen 30 duimen en wijd 3 ellen 86 duimen , 64 ton, gebouwd op de scheepstimmermwerf van Derk Harms Holthaus aan het Oosterdiep te Veendam. Het was een “nieuw nog niet geregistreer” schip, dat als naam kreeg  “Geerdina Beerta” .

Ontleend aan “De Hendriktak van het Groninger geslacht Lever uit Wildervank” in het Leverorgaan jg. 17nr. 1;  p. 15-34, 1999

 

Overige bijzonderheden

Kaap de Goede Hoop 20 februari 1864

“Het Nederlandsche schip “Watergeus”, kapitein Giezen, 26 november van Batavia naar Amsterdam vertrokken, is 23 januari in de Tafelbaai binnengeloopen, hebbende 10 en 11 januarij op het Kaapsche rif een orkaan doorgestaan, waarin de geheele verschansing met de stutten aan stuurboordzijde, de booten, barring, watervaten, kombuis enz. overboord sloegen en het schip verdere schade bekwam. Van de lading zijn 800 balen koffie beschadigd verkocht, welke 83,6 tot 87 shilling per cnt. opbrachten. Men is thans bezig de schade te herstellen en kapitein Giezen denkt in begin Maart de reis te kunnen voortzetten.”

Rotterdam 25 januari 1866

“Men is zonder berigt aangaande het schip “Watergeus”(Sweijs 1862 - 92), kapitein Goezen, 30 juni 1865 van Hongkong naar Batavia vertrokken.”

Uit: Hoedemaker038.

 

“Van de eerste, derde en laatste reis (deze stond onder gezag van kapitein H.R.Giezen) van de Koning Willem II zijn de rekeningen bewaard gebleven (in particulier bezit van A.Belder te Alblasserdam). Die bieden ons een schat aan gegevens over de inkomsten en uitgaven voor het schip.”

“De Koning Willem II zou in 1857 zijn laatste reis maken. Over die laatste reis zijn onlangs nieuwe gegevens boven tafel gekomen. Kapitein H.R.Giezen vervoerde in dat jaar eerst een lading van 880 ton kolen van Newport naar Hong Kong en vandaar een lading van 425 Chinese passagiers naar de Guichen Baai in Zuid-Australië. Achtergrond vormde de uitgebroken goudkoorts in de staat Victoria. Het schip arriveerde eind juni 1857 in het Australische plaatsje Robe. Daar werden de Chinezen veilig aan land gezet. Voor de overtocht ontving de kapitein ruim f 30.000,- aan passagegelden. Een paar dagen later echter, op 30 juni, verging het schip in de Guichen Baai, enkele kilometers van Robe vandaan. Als gevolg van een plotseling opkomende zuidwester storm waren de ankers losgeslagen. Kapitein Giezen probeerde door het hijsen der zeilen nog het schip op het strand te laten lopen, doch deze manouvre liep verkeerd af en het schip sloeg kapot. Van de 25 bemanningsleden kwamen zestien om het leven toen de uitgezette reddingssloep- zonder de kapitein, die achterbleef en later alsnog gered werd - omsloeg. De door haaien verminkte stoffelijke resten van de bemanningsleden spoelden later aan en werden in de duinen begraven.

Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.

 

In het Veenkoloniaal Museum te Veendam en het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela zijn ansichten verkrijgbaar met de afbeelding van een aquarel van het kofschip de Libra (1853, 97 ton) van kapitein H.R.Giezen uit Veendam liggende voor de rede van Napels. Het portret behoort tot de collectie van het Museum en is ongesigneerd.

 

“1853 28 sept. Kapt. Giezen, kof Nijverdal, binnengelopen uit Schotland met verlies van zeilen, ankers en kettingen.

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p.70)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

Op 18 april 1855 verzocht Jac. J.Doijer de arr. Regtbank te Zwolle de koopakte te willen registreren. Het schip  (de ex Annachina Jantina) lag in het West Indische Dok te Londen, het laatst gevoerd door Simon Goukes Oostra. Gekocht voor 530 engelse ponden, publiek geboden door Jacob Jurriaan Doijer en Gerrit Jurriaan Kalff. Op 18 april 1855 wordt bij de Arr. rechtbank te Zwolle de Reederij Cedul geregistreerd. Het schip ligt in Londen en zal gevoerd worden door H.R.Giezen.Er volgen 7 persoonsnamen van deelnemers in het schip

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p.85/86)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Giezen, Hindrik Roelfs

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Jachens, W.

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Janssen, B.H.

Familiegegevens en opleiding

Hittjo Udo Udema: * 14-08-1828 Oosterwoldehamrik, trouwde als buitenvaarder met Joanna
Jansonius (ook wel Johanna Jans Jansonius) de naamgeefster van de kof. Tijdens trouwen,
1857, woonden ze in Appingedam. Latere jaren ook. Hittje Udema overleed op 10-03-1892
te Egmond aan Zee.
Vader Udo Hindriks Udema was landbouwer.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Udema, Hittjo Udo

Monsterrollen

Opgemaakt Zwolle
Datum: 1841-10-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NIJVERDAL
Schipper: Schippers, H.J.
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1841

AH 300741

De 22e dezer is met goed gevolg van de werf van de scheepsbouwmeester P. van Goor, te Zwolle, van stapel gelopen het kofschip genaamd NIJVERDAL, groot ruim 100 tonnen, gebouwd voor rekening van de Zwolsche Reederij-Maatschappij.

Op 11 oktober 1841 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de NIJVERDAL, aangevraagd door de Zwolsche Rederij Maatschappij, Zwolle, voor H.J. Schippers als kapitein.

OIJC  221041.
Zwolle, 22 oktober. Uitgezeild de NIJVERDAL, kapt. H.J. Schippers, naar Hull. (opm: eerste reis van deze nieuwe kof)
 

1842

MCO 250842
Vere, 18 augustus. Naar zee gezeild het Nederlands kofschip NIJVERDAL, kapt. H.J. Schippers, van Middelburg naar Larwich, met ballast.
 

1843

Op 2 oktober 1843  werd een zeebrief verstrekt voor de NIJVERDAL, aangevraagd door  H.J. Schippers, Middelburg, voor zichzelf als kapitein.
 

1844

AH 290844
Zwolle, 23 augustus. Kapitein H.J. Schippers (opm: kapt. Harmannus Jacobs Schippers), voerende de kof NIJVERDAL en komende uit de Oostzee, heden voor de stad rapporteert: Dat zij na het doorstaan van vele stormen en noodweer uit het noordwesten, op maandag de 19e augustus op 54º40' NB 05º11' OL (opm: 80 mijl benoorden Terschelling) bij een vliegende storm (terwijl zij vele stortzeeën overkregen, waardoor zij zich bij de lijpomp niet langer konden houden) omstreeks vier uur, een vaartuig met een noodvlag aan de top ontdekten, op welk teken zij een wederkerig sein hebben gegeven en na gehouden raad, besloten zijn, op gedacht schip af te houden, om te zien wat er mankeerde, hetgeen bij de toen nog al meer en meer aanwakkerende storm zelfs bij vele inspanning van krachten (met hun diep geladen schip) bijkans niet doenlijk was, doch hun eindelijk gelukt is en zij vernomen hebben, dat het was: een Nederlands kofschip genaamd HERMANUS, kapt. J.H. Sterenberg (opm: kapt. Jan Harmannus Sterenborg), van de Pekel, komende met hout van Brewick en gedestineerd naar Termunterzijl; dat de boot op het zinkende schip aan stukken geslagen en het gehele vaartuig uit elkander was gerameid, zijnde de balken reeds door de boegen geboord, zodat hun drijven alleen op de lading was en men vreesde elk ogenblik alles uiteen te zien slaan en de eeuwigheid in te treden; dat daarop van het boord van de NIJVERDAL werd toegeroepen men voor de wind, langszij moest zien te komen, hetgeen echter de eerste keer mislukte, doch voor de tweede keer weer plaats vond met het gewenst gevolg, dat vijf mannen en een vrouw konden overspringen en slechts de stuurman alleen aan boord werd achtergelaten, die nog altijd aan het roer staande, daarna overboord sprong en doordien een uitgeworpen strik hem toevalligerwijze om het midden greep, hierdoor mede uit de kaken des doods werd gered. De geredde zeven mensen zijn daarna, na behouden overkomst van de NIJVERDAL, in het Vlie onder roerende dankbetuiging aan land gezet en heeft de kapt. Schippers (ofschoon zelf veel schade geleden hebbende), zijn reis naar hier bevorderd. (opm: zie ook AC 280844, DC 190944 en PGC 240944)

DC 190944

Dordrecht, 18 september. Directeuren der Zuidhollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, te Rotterdam, hebben besloten, aan kapt. Schippers, voerende het kofschip NIJVERDAL, te huis behorende te Zwolle, te doen uitreiken haar grote zilveren medaille, benevens NLG 50,-, om onder zijn equipage verdeeld te worden, als een bewijs van erkentelijkheid voor het redden der equipage van het in een zinkende staat verkerend kofschip, HERMANUS, kapt. J.H. Sterenborg, te huis behorende te Pekela. (opm: zie AH 290844)

PGC 240944
Men schrijft het navolgende uit Zwolle d.d. 13 dezer:
Heden werd door de heer Jan van Rees, scheepsreder, uit naam en van wege de Zuid Hollandsche Maatschappij ter Redding van Schipbreukelingen te Rotterdam aan Herm Jacobs Schippers (opm: Harmannus Jacobs Schippers), kapitein, Hidde Remmelts Gieze, stuurman, Machiel Derks Loorbach en Otto Jacobs Buiten, matrozen, en Dirk Voetelink, kok, uitmakende de equipage van het kofschip NIJVERDAL, behorende aan de Zwolsche Reederij Maatschappij, aan de eerste de grote zilveren medaille en de anderen een geldelijke toelage uitgereikt voor de op 19 augustus j.l. bij vliegende storm zo stoutmoedig als gelukkig uitgevoerde redding der bemanning van het schip HERMANUS, gevoerd door Joh. Sterenborg, tehuis behorende te Pekela, dat ter hoogte van Doggersbank in een zinkende toestand verkeerde. (opm: zie AH 290844)


1845

AC 290145

Amsterdam, 28 januari. Het schip NIJVERDAL, kapt. H.J. Schippers, van Hull naar Zwolle, is volgens brief van het Nieuwe Diep van de 27e dezer de vorige avond in het Schulpengat bij de uiterton wegens het uitschieten van de wind en doorgaan van het anker gestrand, doch de equipage gered. Het schip zit hoog tegen het duin en schijnt weinig geleden te hebben, zodat men hoopte hetzelve af te kunnen brengen. De lading zal geborgen worden.  (opm: het schip blijft in de vaart)

AH 040245
Advertentie. Publieke verkoping, op donderdag 6 dezer, s’ avonds om 6 ure, aan het Nieuwe Diep, van enige balen of vaten katoenen garens, door zeewater beschadigd, uit het gestrande schip NIJVERDAL, kapt. Schippers, gedestineerd van Hull naar Zwolle, aldaar gestrand op de 26ste januari jl. Ingevalle van reflectie, verzoeke franco brieven aan het kantoor van Zur Muhlen & Taylor, te Nieuwe Diep.

GRC 250245

Het schip NIJVERDAL, kapt. Schippers, van Hull naar Zwolle, bij de uiterton van het Schulpegat gestrand, is, volgens brief van het Nieuwe Diep, van de 17e febr., weer af- en aldaar binnengebracht. Van de lading was slechts een klein gedeelte beschadigd.

Op 31 oktober 1845 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NIJVERDAL, aangevraagd door de Zwolsche Rederij Maatschappij, Zwolle, voor H.J. Schippers als kapitein.
 

1846

Op 18 april 1846 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NIJVERDAL, aangevraagd door H.R. Giezen, Middelburg, voor zichzelf als kapitein.
 

1848

Op 13 mei 1848  werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NIJVERDAL, aangevraagd door de Zwolsche Rederij Maatschappij, Zwolle, voor H.R. Giezen als kapitein.

RC 161148
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 13 november.
Het schip NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen, van Zwolle naar Hull, is den 11 dezer met schade te Yarmouth binnengebracht.


1849

RC 070649
Vere, 4 juni. Gisteren is alhier binnengekomen de NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen, met twist en manufacturen, van Hull naar Middelburg.
 

1850

Op 24 mei 1850 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NIJVERDAL, aangevraagd door de Zwolsche Rederij Maatschappij, Zwolle, voor H.R. Giezen als kapitein.
 

1852

NRC 260252
Amsterdam, 25 februari. Het schip NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen, van Dundee naar Zwolle, in Texel binnen, heeft bij het opzeilen anker en ketting verloren en is wegens tegenwind in het Nieuwe Diep teruggekomen.

Op 14 juni 1852 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de NIJVERDAL, aangevraagd door de Zwolsche Rederij Maatschappij, Zwolle, voor H.R. Giezen als kapitein.
 

1854

NRC 300654

Memel (opm: Klaipeda), 23 juni. De Nederlandse kof NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen, in ballast van Dundee komende, is bij Riga door de Engelse stoomboot CRUISER prijs gemaakt en hier gisteren binnengebracht, zijnde dit de Nederlandse kof, in ons nommer van gisteren bedoeld. (opm: zie ook NRC 290754 en 280854)

NRC 290754

Rotterdam, 28 juli. Men verneemt, dat de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Zwolle aan Z.Exc. de minister van buitenlandse zaken een adres heeft gericht, waarbij zij haar dank betuigd voor de welwillende en ijverige bemoeiingen, die door Z. Exc. zijn en voortdurend worden in het werk gesteld, ten einde van de regering van Groot-Brittannië de vrijlating te erlangen van de beide aldaar ter stede te huis behorende schepen (opm: koffen) de VROUW ALIDA, kapt. H.T. Lever, en NIJVERDAL, kapt. Giessen (opm: kapt. H.R. Giezen, zie o.a. NRC 300654), welke, onder verdenking van verbreking der blokkade, enige tijd geleden door de Britse scheepsmacht in de Oostzee genomen en opgebracht zijn.

NRC 280854

Memel (opm: Klaipeda), 22 augustus. Verscheidene schepen welke van de Engelsen alhier als prijzen zijn opgebracht, hebben heden de haven verlaten, koers zettende naar Engeland. Onder deze bevindt zich ook de Nederlandse kof NIJVERDAL, kapt. H.R. Giezen welke naar Dundee zal gebracht worden. De schepen zijn, met uitzondering van kapitein, stuurman en kok, door Engelsen bemand.

(opm: zie NRC 290654, 300654 en 290754; de kof was op 18 juni 1854 door de Engelse oorlogsschepen CONFLICT en CRUISE prijs gemaakt op beschuldiging van het breken van de blokkade bij Riga; het schip, bouwjaar 1841, werd op 16 maart 1855 door de Admiralty Court Marshal geveild en bracht GBP 510 op)

PGC 101054
Het schip NIJVERDAL, kapt. Giezen, van Dundee naar Windau bestemd, door een Engels oorlogsschip genomen, is door een Engelse bemanning de 2e oktober te Sheerness binnengebracht.


1855

GRC 250355
Amsterdam, 22 maart.
Het Admiraliteitshof te Londen heeft uitspraak gedaan in de zaak van de NIJVERDAL, welk schip, onder Nederlandse vlag varende en in ballast vertrokken naar Pernau, ten einde ene lading vlas in te nemen, den 18de junij door den Engelse kruiser CRUISER was prijs gemaakt. Het schip is veroordeeld.

NSC 270355
Het Hooggerechtshof voor zeezaken te Londen heeft dezer dagen in zake van het Hollandse schip NIJVERDAL en van andere wegens schending der blokkade in de Oostzee genomen handelsvaartuigen beslist, dat een schip, hetwelk vertrokken is met wetenschap van het bestaan ener blokkade, geen recht heeft het blokkerende eskader te naderen met het doel om narichten in te winnen.

NRC 030455
De voor enige tijd veroordeelde prijsgemaakte schepen: FRANCISCA, ANNECHINA JANTINA (opm: kof ANNECHINA JANTINA, bouwjaar 1847, kapt. S.G. Oostra), NIJVERDAL, FORTUNA en THEMIS zijn bij Loyds verkocht voor 1050, 530, 540, 130 en 490 ponden. (opm: De kof NIJVERDAL, bouwjaar 1841,kapt. H.R. Giezen, werd verkocht aan C, Minnen, Vegesack, onder Bremer vlag met kapt. W. Jachens. Nieuwe naam JOHANN HEINRICH)

HDN 081255
Hull, 3 december. Uitgezeild de JOHANN HEINRICH, kapt. Jackens, naar Bremen.
 

1856

LL 280356
Grangenouth, 22 maart. Binnengekomen de JOHANN HEINRICH, kapt. Janssen, van Bremen.


1857

Op 7 maart 1857 werd een nieuwe zeebrief verstrek voor de JOHANNA, aangevraagd door H.U. Udema, waarschijnlijk te Sappemeer, voor zichzelf als kapitein.

NRC 040557
Brevig, 22 april. Aangekomen de JOHANNA, kapt. Udema, van Termunterzijl.
 

1859

AH 110459
Delfzijl, 6 april. Uitgezeild de JOHANNA, kapt. Udema, naar Bergen.


1860

AH 270260
Triest, 20 februari. Binnengekomen de JOHANNA, kapt. Udema, van Newcastle.
 

1861

NRC 080261
Bremerhaven, 5 februari. Binnengekomen de JOHANNA, kapt. Udema, van Sevilla.


1865

AH 110965
Antwerpen, 9 september. Uitgezeild de JOHANNA, kapt. Udema, naar Kopenhagen.


1866

NRC 191266

Pillau, 14 december. Gisteren is alhier met averij voor noodhaven binnengebracht, het Hollandse kofschip JOHANNA, kapt. H. Udema, van Memel met delen naar Leuven bestemd; het is vol water gelopen en van Polski, circa 4 mijlen van hier, door een sleepboot binnengesleept.

 

Akten

ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 108-2897-8


BIJLBRIEF
Naam schip NIJVERDAL

plaats en datum acte bijlbrief Zwolle, 6 oktober 1841

soort schip kof

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Pieter van Goor, scheepsbouwmeester te Zwolle

eigenaar/aankoper Zwolsche Reederij Maatschappij, Zwolle

te voeren door kapt. H.J.Schipper, Veendam

groot volgens meetbrief dd. 2 oktober 1841: 56 lasten of 106 zeetonnen

tuigage en aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen lang 23 el 2 palm, breed 4 el 3 palm 2 duim, hol 2 el 3 palm 9 duim

kiellegging

tewaterlating zomer van 1841

plaats en nummer van registratie Zwolle, deel 49, folio 195, verso, vak 4

datum van registratie 2 oktober 1841

notaris Mr. Isaac Antonie van Roijen,notaris te Zwolle, acte van bouw dd. 2 oktober 1841

prijs (bij aan-/verkoop)

bijzonderheden








researcher/datum research ML-120106

Naam NYVERDAL
Archiefinstelling Historisch Centrum Overijssel, Zwolle
Jaar 1841
Toegang 108
Inventaris 2897

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 108-2897-8
Bureau Veritas digitaal
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
GRC = Groninger Courant
HDN = Hull Daily News
LL = Loyds List
MCO = Middelburgsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NSC = Nederlandsche Staats Courant
OIJC = Overijsselsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant