Inloggen
CATHARINA - ID 1316


Kroniekberichten

Datum 23 februari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 22 februari. Heden is met goed gevolg van de werf Concordia van de heren Huygens & Van Gelder te water gelaten Zr.Ms. schoenerbrik BLOMMENDAL, bestemd voor de hydrografische dienst in Nederlands Oost-Indië, en is daarna de kiel gelegd van het composite barkschip CATHARINA, groot 1.000 register ton.

Afbeelding
Datum 02 januari 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Schepen in aanbouw per 1 januari 1883:
- Amsterdam: Scheepsbouwmeester J.C. Ceuvel een ijzeren schroefstoomscheepje (bestemd voor de postvaart tussen Harlingen Terschelling en Vlieland) voor passagiers en goederen, een ijzeren plezierstoomjacht en een idem dekschuit groot 40 ton.
Scheepsbouwmeesters Huygens & Van Gelder het composite barkschip CATHARINA groot plm. 1.000 ton wordt gebouwd voor rekening van de heer J. Veth en zal 3 januari te water lopen.
Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen een stoomboot voor de havenstoombootdienst te Amsterdam; een schroefsleepboot voor het Tjuniaveer in Oost-Indië; twee schroefstoomsleepboten voor het Belgische gouvernement; twee raderstoomponten voor de havendienst op Curaçao; een schroefsleepboot voor genoemde dienst; een schroefstoomjacht voor de havenpolitie te Amsterdam; een schroefsleepboot voor de stadsreinigingsdienst te Amsterdam; een idem voor de Prauw-Maatschappij van het eiland Amsterdam te Batavia; een idem voor het Bataviasche Prauwenveer te Batavia en twee schroefstoomschepen voor de vaart op Java, voor rekening van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde alhier, namelijk de KONING WILLEM III en de NEDERLAND EN ORANJE, beide groot ca. 2.500 ton. (bovenstaande opgave bevat al de schepen in 1882 door gemelde fabriek gebouwd en nog in aanbouw zijnde).
J. von Lindern een ijzeren barkschip, genaamd zullende worden F.H. VON LINDERN, groot ca. 1.000 registertonnen, boekhouder de heer F.H. von Lindern Jr., te Alblasserdam.
Jan F. Meursing een composite clipper barkschip TJERIMAI, groot pl.m. 1.000 gemeten tonnen, voor rekening der heren A. Hendrichs & Co., zal in het begin van dit jaar te water lopen, waarna onmiddellijk de kiel zal gelegd worden voor een dergelijk schip van dezelfde grootte, dat zal varen onder boekhouderschap van de bouwmeester, en voorts een ijzeren vaartuig bestemd voor de Wester-Suiker-Raffinaderij.
- Nieuwendam: Scheepsbouwmeester A.H. Meursing een barkschip groot pl.m. 800 registertonnen, gebouwd wordende voor rekening van de bouwmeester, kiel gelegd oktober 1882.
- Fijenoord: Etablissement Fijenoord een driedeks stalen schroefstoomschip EDAM, lengte 330 Engelse voeten, breedte 39 Engelse voeten, holte 31 Engelse voeten, bruto tonnenmaat plm 3.000 ton, ingericht voor 50 kajuits- en 1.000 tussendekspassagiers, met compound machine van plm. 1.800 I.P.K. cilinders van 76”en 43” diameter met 48” zuigerslag voor rekening van de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij te Rotterdam.
- Vlissingen: Koninklijke Maatschappij De Schelde de stoomschepen BATAVIA en SOERABAJA, beide groot ca. 2.260 ton, gebouwd voor rekening van Rotterdamsche Lloyd.
- Middelsbro: Scheepsbouwmeesters Raylton Dixon & Co., de stoomschepen PADANG en MACASSAR, groot ca. 2.500 ton, voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Insulinde te Amsterdam en het stoomschip SAMARANG, groot ca. 2.260 ton, voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd.
- Glasgow: Scheepsbouwmeesters Murdoch & Murray, stoomschip BRINIO, laadt ruim 700 ton, gebouwd voor rekening van D. Burger en Zoon, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 04 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 3 januari. Aan de werf Concordia van de heren Huijgens & Van Gelder alhier is heden middag ten 1 ure met het beste gevolg te water gelaten het aldaar aangebouwde barkschip CATHARINA.

Afbeelding
Datum 06 januari 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 4 januari. Gisteren is van de werf Concordia van de heren Huijgens & Van Gelder, met goed gevolg te water gelaten het barkschip CATHARINA, groot 1.000 ton, gebouwd voor rekening van den heer J. Veth en gevoerd zullende worden door kapt. G. Bona.

Afbeelding
Datum 17 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Macassar, 28 december 1883. Het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona, zal medio januari naar Amsterdam geëxpedieerd worden. De vracht is thans verlaagd op NLG 60 voor koffie.

Afbeelding
Datum 24 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 20 september. Het Nederlandse barkschip CATHARINA, kapt. Bona, van Cardiff naar Java, is hier met brand in de lading binnen gelopen.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 24 september. De Nederlandse bark CATHARINA, kapt. Bona, van Cardiff naar Soerabaja, 20 september met broeiing in de lading steenkolen hier binnengelopen, is door experts nagezien, die bevolen hebben het schip te dokken en zoveel lading te lossen als nodig mocht zijn, waarmee men nu bezig is. Volgens later bericht heeft 23 september een publieke veiling van 500 ton geloste kolen plaatst gehad, die 37 Sh. 6 p. (opm: £ 1.17.6) per ton heeft opgebracht.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 1 oktober. Een latere verkoop van 900 ton kolen ex-Nederlandse bark CATHARINA, kapt. Bons, hier met schade binnengelopen, heeft de 27e september plaats gehad. De gehele lading is nu verkocht.

Afbeelding
Datum 08 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 15 oktober. De Nederlandse bark CATHARINA, kapt. Bona, van Cardiff naar Java, hier met verhitte lading aangekomen, heeft de lading verkocht, die later gelost is. Het schip is de 14e oktober in ballast naar Java vertrokken.

Afbeelding
Datum 20 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 september. Het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. C. Bona, van Genua naar New York, is te St. Thomas binnengelopen met brand in de lading, die ogenschijnlijk geblust is.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

St. Thomas (geen datum). Het Nederlandse barkschip CATHARINA van Genua naar New York met marmer, vodden enz., liep hier de 18e september met brand in de lading binnen. De gezagvoerder rapporteert dat de 7e september ’s avonds om 8 uur brand in de lading werd ontdekt, terwijl de vlammen uit de luiken opstegen. De equipage begaf zich in de boten, doch keerde later terug en slaagde er in de brand te smoren, door de luiken dicht te sluiten. Bij onderzoek van het schip bleek dat er verscheidene gaten in het dek gehakt waren om er water door te gieten. Bij het openen van de luiken was de hitte nog zo groot dat men vermoedt dat de lading nog smeulende is. Het schip is naar de baai gehaald en zal de tussendek lading in een hulk lossen en moet er misschien nog meer lading gelost worden daar men vermoedt dat de brand ernstig is geweest, terwijl de hitte in het ruim nog even groot blijft.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Thomas, 30 september. De brand aan boord van het Nederlandse barkschip CATHARINA, kapt. (G.) Bona, is geblust. Het dek is gedeeltelijk verbrand.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Thomas, 1 oktober. Aangezien het in brandende staat hier van Genua aangekomen barkschip CATHARINA, kapt. G. Bona, in Italië lompen had geladen, mocht het niet in de haven lossen, doch werd naar Lower-Bay gesleept, om dit daar in de Engelse bark EDINA te doen, die als hulk wordt gebezigd. Op aanbeveling van experts zijn de lompen weggeworpen. Na deze kwijt te zijn, is het schip hedenmorgen weer in de haven gekomen. Het tussendeks zal zaterdag en maandag ledig komen. Er wordt geen vuur meer ontdekt. De dekken hebben veel schade geleden door het hakken van gaten, waardoor water naar beneden werd gelaten. Het is nog niet te bepalen, wanneer het schip geheel gelost zal zijn.

Afbeelding
Datum 06 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 november. Aangaande de averij van het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona, van Genua naar New York en met brand in de lading te St. Thomas binnengelopen zijn bij de secretaris van de Vereniging van Assuradeuren alhier voor belanghebbende assuradeuren inlichtingen te bekomen.

Afbeelding
Datum 10 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

St. Thomas. 19 december 1885. Het Nederlandse barkschip CATHARINA, kapt. Bona van Genua naar New York, hier in averij binnen, is met de reparatie bijna gereed. Er is voor 26.000 dollar bodemerij en belening op goederen gevraagd. De CATHARINA, kapt. Bona, is 31 december 1885 van St. Thomas (opm: Maagden eilanden) naar New York vertrokken.

Afbeelding
Datum 18 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Thomas (Maagden eilanden), 25 december 1885. Er is voor 26.000 dollar bodemerij en belening op goederen gesloten voor het Nederlandse schip CATHARINA tegen 15%.

Afbeelding
Datum 12 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 29 januari. De Nederlandse bark CATHARINA, kapt. G. Bona, werd bevracht om hier 40.000 kisten petroleum te laden, tegen 28 dollarcent per kist, met bestemming naar Saigon.

Afbeelding
Datum 06 maart 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 maart. Het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. G. Bona is gisteren met een volle petroleumlading in kisten van New York naar Saigon vertrokken.

Afbeelding
Datum 06 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 januari. Kapt. Bona, gezagvoerder van het Nederlandse barkschip CATHARINA, de 26e december van Ilo-Ilo (Philippijnen) te Boston aangekomen, rapporteert bij Kaap de Goede Hoop een orkaan doorgestaan te hebben, waardoor twee boegplaten gebroken en de bak geheel werd ontzet. De fok is verloren. De schade wordt op 1.800 dollar begroot.

Afbeelding
Datum 24 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 maart. Het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona, van Boston alhier aangekomen, is gisteren namiddag door het Engelse stoomschip NELLIE, van hier in ballast naar Cardiff, bij de petroleumhaven aangevaren en verloor daarbij de boegspriet en kluiverboom. Het stoomschip leed belangrijke schade aan de verschansing, terwijl een sloep verbrijzeld werd. De NELLIE is gestopt en ligt nu aan de veersteiger alhier.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 oktober. Het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona is bevracht van Java naar Melbourne met suiker.

Afbeelding
Datum 10 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 9 juni. Volgens telegram uit Londen arriveerde het 3-meter schoenerschip AASTROOM, kapt. Siegel, de 8e juni van Martinique te Havre, het barkschip CATHARINA, kapt. Bona, de 9e juni van Wallaroo te Falmouth.

Afbeelding
Datum 15 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona, laatst van Wallaroo, de 14e juni van Falmouth naar Bordeaux en het Nederlandse schip KINDERDIJK, laatst van Passaroean, de 14e juni van Falmouth naar Londen.

Afbeelding
Datum 21 december 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 december. Volgens particulier bericht is het Nederlands barkschip CATHARINA, kapt. Bons, bevracht voor een volle lading suiker van Java naar Falmouth voor orders voor Sh.41/9 per ton.

Afbeelding
Datum 21 januari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 december. Vrachten bijna zonder afdoeningen, doordat afschepers van suiker nog niet genegen zijn de gevraagde hogere koersen in te willigen. Nederlands: stoomschip BROMO koffie NLG 80, huiden NLG 95, tabak NLG 60, rijst NLG 50, tin NLG 35, damar NLG 60 per last, naar Rotterdam en koffie FF 80, huiden FF 95, tin FF 35, damar FF 60 ton, naar Marseille; CONRAD koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, tabak NLG 60 per last, naar Amsterdam en zwarte peper FFr 65, damar FFr 70 per ton, naar Genua; CATHARINA laadt voor bevrachters rekening naar Kanaal v.o. (opm: v.o. = voor orders).
Lossend en onbevracht schip: KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 02 juni 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het schip CATHARINA arriveerde de 1e juni te Falmouth van Passaroean.

Afbeelding
Datum 25 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Melbourne, 6 februari. Het schip (opm: bark) CATHARINA, kapt. G. Bona, neemt te New-Castle (N.Z.W.) een lading steenkolen in tot 22 sh. voor Callao en is bevracht van Puget Sound met hout naar het Kanaal tot 75 sh. per 1000 voet.

Afbeelding
Datum 09 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 september. Volgens bericht van de reder is het schip CATHARINA, kapt. Bona, bevracht met een lading tarwe naar Europa.

Afbeelding
Datum 27 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 september. Volgens telegram uit Valparaiso is het schip CATHARINA, kapt. G. Bona, vertrokken van San Antonio naar Het Kanaal voor orders.

Afbeelding
Datum 17 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 15 maart. Het Nederlandse barkschip CATHARINA werd voor GBP 3500 verkocht aan de heer J.M. Jonasson te Farsund en zal thans worden gevoerd door kapt. Karlson.

Afbeelding