Inloggen
VREEDE (DE) - ID 13030


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-10-10 / 1824-10-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1784
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Pink (grote vaart)
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Minne Pieter van Harlingen, Werf Hollandia Amsterdam, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)
Date Laid Down: 1783-04-10
Technical Data

Gross Tonnage: 176.00 lasts
Gross Tonnage 2: 352.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 110.00 Feet (Amsterdam) Length overall (Loa)
Beam: 27.00 Feet (Amsterdam) Breadth, moulded
Depth: 18.00 Feet (Amsterdam) Depth to Main Deck
Configuration Changes

Datum 00-00-1794
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In de bijlbrief van 1784 werd het schip als hekbootschip omschreven, later als pinkschip

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-10-10
Register nr: 18141147
Scheepsnaam: VREEDE (DE)
Type:
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Heemskerk, Jan
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Sturk, Paul
Opmerkingen: 0 - functie niet vermeld
voorlopige zeebrief - - VZ reis naar Essequibo en Demerary en dan naar Amsterdam dan EZ

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1784-10-12 CORNELIA EN MARIA
Manager: Firma Stuerman & Danckerts, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)
Eigenaar: Firma Stuerman & Danckerts, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (Dutch Republic, pre-1795)

Date/Name Ship 1796-00-00 KLEIN AZIA
Manager: Nicolaus Warner, Altona, Denmark
Eigenaar: Nicolaus Warner, Altona, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Altona / Denmark

Date/Name Ship 1801-10-26 DE VREEDE
Manager: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Eigenaar: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Additional info: Verkoopster was de weduwe Nicolaus Warner. Prijs NLG 27.200,=

Date/Name Ship 1806-00-00 DE VREEDE
Manager: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Eigenaar: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)

Date/Name Ship 1810-00-00 DE VREEDE
Manager: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)

Date/Name Ship 1814-10-10 DE VREEDE
Manager: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Heemskerk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1822-12-24 DE VREEDE
Manager: Jeremias Meyjes (1768-1850), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jeremias Meyjes (1768-1850), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs NLG 5.500,=

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

VREEDE (DE)

rederij-ceduul Amsterdam 1 juli 1814, met als reders
J. Heemskerk (tevens boekhouder), Amsterdam (11/16e part)
Pieter van den Broeke (1/16e part)
Wm. Van de Velde (1/16e part)
A.V. Swaen (wonende Nieuwer Amstel) (1/16e part)
firma Jan Rogge & Co. (te Zaandam) (1/16e part)

rederij-ceduul in dato Amsterdam, 22 augustus 1817, waarbij J. Heemskerk verklaarde voor 3/4e part mede-reder te zijn van het schip de VREEDE

1819   
Jan Heemskerk (boekhouder en 12/16e part)
erven A.F. Swaan (2/16e part)
firma Pieter van den Broeke & Zoon (1/16e part)
Willem van de Velde (1/16e part), allen te Amsterdam

Ship Events Data

1784-00-00: Type in het begin Bootschip genoemd, later Pink.
1801-10-15: Building History
In 1801 zwaar vertimmerd te Amsterdam en nieuw dek ingelegd. Op 26 oktober 1801 in veiling in Amsterdam, verkocht voor NLG 27.200.
1810-00-00: Laid up
In november 1810 lag de VREDE, ex-KLIJN AZIA, onder kapt. J. Jacobs opgelegd in Amsterdam (vermoedelijk zelfs reeds enkele jaren, vanwege de veelvuldige kapingen), welke situatie tot 1814 heeft geduurd. Dit gegeven is gevonden in een Staat der Hollandsche Scheepen, voor en in de Stad Amsterdam en aan de particuliere Scheepstimmerwerven leggende in Slagtmaand 1810. Deze lijst van 190 schepen werd op last van Keizer Napoleon opgesteld om de beschikbare schepen te inventariseren die voor een invasie op Engeland zouden kunnen worden ingezet. De brik MARIA onder kapt. P. Sturk, in 1814 kapitein op de VREEDE, is in dezelfde staat opgenomen.
1824-10-14: Final Fate:
Op 14 oktober 1824 is de VREEDE, onder kapt. Cornelis Janssen de Boer, bij Huisduinen gestrand en wrak geworden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1784
Kapitein: Jansen, Andries
Overige informatie: CORNELIA EN MARIA

Datum vanaf: 1796
Kapitein: Joekes, Sierk
Overige informatie: KLEIN AZIA

Datum vanaf: 1810
Kapitein: Jacobs, J.
Overige informatie: VREEDE

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Sturk, Paul Johan
Overige informatie: VREEDE

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Boer, Cornelis Jansz de
Overige informatie: *Ameland circa 1767, †Huisduinen a/b de VREEDE. 14-10-1824

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1814-09-22
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VREEDE
Schipper: Sturk, Paul
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Pinkschip gegraveerd door G. Groenewegen 1789
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VREEDE (DE), Onderschrift bij het schilderij : Het Stranden van het Schip onder Kapitein C. de Boer nabij Huisduinen in de Storm op den 14 October 1824 en het Omkomen der ter Redding Toegesnelde sloeplieden. Deze ramp was de aanleiding tot de oprichting van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij.
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Mooy, Jan
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie

1785

AC 26.07.1785
Te Amsterdam legt in lading na Nisza en Genua om (weer en weder dienende) den 15 augustus te vertrekken, kapt. Andries Jansen, met het tweedeks hekbootschip CORNELIA EN MARIA, gemonteerd met 10 stukken kanon; te bevragen bij D’Arnaud en Comp., J. Scheltus, Heere Lammerts en Comp. en Snyders en Groterus (opm: makelaars).

1791

LCO 04.04.1791
Te Amsterdam legt in lading na Nisza, Genua en Livorno, kapt. Andries Jansen, voerende het hekbootschip CORNELIA EN MARIA, zal op den 30 april aanstaande, weer en wind dienende, vertrekken, op verbeurte van de halve vracht: adres bij D’Arnaud en Comp., J. Scheltus, H. Lammerts en Comp. en Snyders en Groterus.LC 07.12.1791
Smyrna den 1ste oktober. Den 22ste van de voorleden maand zijn hier aangekomen ’t schip de DRIE GEZUSTERS, schipper Hendrik Tansen, van Livorno; de CORNELIA EN MARIA, schipper Andries Jansen van Genua en Livorno. (bekort)

1795

AC 24.11.1795
Advertentie. B. Sweerts, A.D. van Wyk, J. Tebbetman en H. Snuders, makelaars, zullen op maandag den 30 november, ’s avonds ten 5 uren, te Amsterdam, in t’ Nieuwe Heeren Logement, verkopen: Een extra ordinair welbezeild pinkschip, genaamd CORNELIA EN MARIA, kapitein Andries Jansen, is in ‘t jaar 1784 nieuw uitgehaald, lang 110 voet, wijd 27 voet, hol 13 voet, ’t verdek 4 voet en 5½ duim, gemonteerd met 5 stukken kanon; breder bij den inventaris en bericht bij gemelde makelaars, en D’Arnaud en Comp.

1796

AC 13.08.1796
Advertentie. Te Amsterdam legt in lading na Livorno en Smirna, kapitein Sierk Joekes, van Altona, met het tweedeks fregatschip KLEIN AZIA, om (weer en wind dienende) den 20 augustus te vertrekken; adres bij D’Arnaud en Comp., J. Scheltes, Heere Lammerts en Comp., Hermanus Snyders, en Damen en Brandt (opm: makelaars) 

1797

RC 06.05.1797
Extract missive uit Smirna, in dato 17 maart 1797.
“Sedert veertien dagen arriveerde hier een party koordedansers, die voorleden zondag volgens gewoonte derzelve exercitien willende verrigten, daarin verhinderd werden door dat enige Xantiotten en Corfiotten begeerden toekykers te zyn, zonder er voor te betalen”. De Janitzaren, wachten van de Keizerlijke en Venetiaanse consuls, bewaakten de toegang van de gesloten plaats. Een van hen schoot een pistool af “om de zamengerotte menigte te verschrikken en uit den ander te dryven, waarop een aantal dier bloeddorstigen” begon te schieten en een Janitzaar werd gedood, terwijl de aanwezige toezienders voor hun leven vreesden. Een zoon van een mullah bevond zich onder de aanwezigen maar bleef ongedeerd. Ware dat niet het geval geweest “dan zou er geen Christen ziel in leven zijn gebleven”.
De Janitzaren eisten uitlevering van de dader en anders zouden zij zich op de ongelovigen wreken. Nadat aan die eis geen gehoor was gegeven braken felle gevechten uit. “Zij spaarden geen mensch; Grieken en Franken, en wie hen maar tegemoet kwam, werden neêrgehouwen; de lighamen lagen verstrooid op de straaten”. Branden werden gesticht o.m. in vele Frankenhuizen. Door de harde wind verspreidde het vuur zich snel. Aan redding en blusmiddelen viel niet te denken “wyl een yder voor de zwaarden der Turken en de snaphanen van het janhagel bevreesd was”. Bijna 3000 huizen gingen in vlammen op, meer dan 300 mensen zijn vermoord en 1500 á 2000 door de vlammen omgekomen. Een ieder vluchtte naar de schepen en dat leverde “allerysselyksten taferelen” op.
“Ik ben met gevaar myns levens gevlugt aan boord van kaptein Sjerk Joekers, voerende het Deensch schip KLEIN AZIA, zoo als ik ga en sta, meer dan honderd ongelukkige voorwerpen (opm: mensen) bevinden zich met my daarop. Alle de schepen zijn opgepropt met vlugtende zielen, en kleine vaartuigen, beladen met slachtoffers dezer gruwelyke misdaden, leggen agter aan de schepen vastgebonden”.
(opm: bewerkt en bekort)

OHC 08.11.1797
Te Lissabon is met de lading vrijgegeven ’t schip KLEIN AZIA, kapt. S. Joekes, van hier na Smirna gedestineerd.

1800

AC 09.12.1800 
A
dvertentie. H. Snyders, J.H. de Witt en C. Faber, makelaars, zullen op maandag den 15 december 1800, ’s avonds ten 5 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezyds Heeren Logement, verkopen: Acht zestiende parten in het pinkschip, genaamd KLEIN AZIA, kapitein Sierk Joekes, is in het jaar 1784 nieuw uitgehaald, lang 110 voet, wijd 27 voet, hol 13 voet, verdek 4½ voet; hetzelve ligt hier.

1803

RC 270103
A
msterdam den 25 januari. Kaptein Wiggert Molenaar, voerende het schip MARIA EN SUSANNA, van hier na de Kaap de Goede Hoop gedestineerd, meldt, van den 6 dezer; dat hij toen in het Kanaal zeilende was, en zijn schip en volk in goeden staat was; voorts geeft hij bericht, dat hij dien dag in goeden staat had gepraaid het schip LIESVELD, kaptein Paul Sturk, van hier na Demerary, en het schip de SURINAAMSCHE PLANTERS, kapitein C.S. Vos, van hier na Suriname gedestineerd.
RC 151203
Bij de overgave van Demerarij zijn, door Engelsen in bezit genomen de Hollandse schepen van kapitein J.H. van Olmhausen, Jan Koert, Pieter Thomsen, Paul Sturk, wijlen Wilhelm Deyker en J.B. van Vliet;
 
1810

In november 1810 lag de VREDE, ex-KLIJN AZIA, onder kapt. J. Jacobs opgelegd in Amsterdam (vermoedelijk zelfs reeds enkele jaren, vanwege de veelvuldige kapingen), welke situatie tot 1814 heeft geduurd.  Dit gegeven is gevonden in een Staat der Hollandsche Scheepen, voor en in de Stad Amsterdam en aan de particuliere Scheepstimmerwerven leggende in Slagtmaand 1810. Deze lijst van 190 schepen werd op last van Keizer Napoleon opgesteld om de beschikbare schepen te inventariseren die voor een invasie op Engeland zouden kunnen worden ingezet. De brik MARIA onder kapt. P. Sturk, in 1814 kapitein op de VREEDE, is in dezelfde staat opgenomen.

1814

LCO 050914
Zeetijding. Naar Essequebo en Demerarij, het tweedeks fregat schip de VREDE (opm: pink VREEDE), kapt. P. Sturk, van Amsterdam en met Turkse pas. Adres bij Hooyman en Schuurman en de wed. A. Henriques en Zoon.

Op 10 oktober 1814 werd een voorlopige zeebrief verstrekt voor de pink de VREEDE, aangevraagd door J. Heemskerk, Amsterdam, voor Paul Sturk als kapitein. Vermoedelijk werd deze zeebrief vóór vertrek naar Suriname omgezet in een West-Indische zeebrief.

1815

LC 200215
Extract uit de Demerary Royal Gazette, van den 17 december 1814. Cumingsburg, den 17 december. Na een afwezen van verscheidene jaren, hebben wij eindelijk het genoegen op onze rivier weder te zien de Hollandse vlag. Het schip de VREEDE, kapitein Sturk (opm: pink, kapt. Paul Sturk), is alhier op laatsleden woensdag (opm: 14 december) aangekomen. Het schip vertrok van Amsterdam op den eersten november; op het naderen tot het fort, deed de kapitein saluutschoten voor de Britse vlag, welke beleefdheid terstond werd beantwoord. Het schipsnaam de VREDE (opm: VREEDE), was zeer gelukkig gekozen, en wij nemen de vrijheid hier bij voor te stellen, dat het eerste schip van hier naar Holland wordt genaamd de EENDRACHT. Wij zullen hun dan slechts vele en voorspoedige reizen te wensen hebben.

1816

Op 28 september 1816 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de pink de VREEDE, aangevraagd door J. Heemskerk, Amsterdam, voor Paul Sturk als kapitein.
Mededeling: W. Indische zeebrief vervallen door het niet maken van W.-Indische zeereis 1815-09-29

1817

RC 110317
Amsterdam, 9 maart. Brief van Demerary (opm: Demerara [Georgetown], Guyana) van den 31 december 1816. “De CLYDE nog over de baar liggende, haast ik mij te berigten, dat kaptein P. Sturk (opm: senior) met zijn onderhebbend schip de VREEDE, op gisteren, den 30 december, behouden, gezond en in goede orde in deze rivier, onder het fort, ten anker gekomen is.”

Op 8 september 1817 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de pink de VREEDE, aangevraagd door J. Heemskerk, Amsterdam, voor Paul Johan Sturk (opm: zoon van Paul Sturk) als kapitein. Tevens werd een Turkse Pas verstrekt voor een reis naar Demera.

1818

RC 210318
Amsterdam, 19 maart. Kaptein P. Sturk, voerende het schip de VREDE (opm: pink DE VREEDE), den 15 maart, des avonds, in Texel binnengekomen, is den 23 januari van Demerarij vertrokken, en meldt op deszelfs reis met zware stormen en orkanen geworsteld te hebben, waardoor hij vele stortzeeën heeft overgekregen. (opm: zie ook RC 240318)

RC 240318
Amsterdam, 22 maart. Kaptein P. Sturk, voerende het schip de VREDE (opm: pink DE VREEDE), van Demerarij, is den 17 ter rede van Texel aangezeild geworden door het Zweedse schip JUNO, kaptein J.J. Ravn, komende van Cette (opm: Sète), waardoor hij genoodzaakt is geworden een anker en touw te kappen (opm: zie ook RC 210318)

1819

Op 29 september 1819 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de pink de VREEDE, aangevraagd door J. Heemskerk, Amsterdam, voor Paul Johan Sturk als kapitein. Tevens werd een Turkse Pas verstrekt voor een reis naar Demerary.

1821

Op 7 februari 1821 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de pink de VREEDE, aangevraagd door J. Heemskerk, Amsterdam, voor Paul Johan Sturk als kapitein. Tevens werd een Turkse Pas verstrekt voor een reis naar Demerary.

1822

Op 31 januari 1822 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de pink de VREEDE, aangevraagd door J. Heemskerk, Amsterdam, voor Paul Johan Sturk als kapitein. Tevens werd een Turkse Pas verstrekt voor een reis naar Semarang. Op 14 september 1822 werd de Turkse Pas geretourneerd en de afgegeven cautie geroyeerd. Het schip heeft derhalve de voorgenomen reis naar Semarang niet uitgevoerd en is in Amsterdam blijven liggen. Hierbij speelde ongetwijfeld de slechte vrachtenmarkt een rol, die veel reders noopte hun schepen enkele jaren op te leggen. Heemskerk koos er voor het schip te verkopen en vond op 24 december 1822 in scheepstimmerman Jeremias Meijjes een koper. Deze heeft ongetwijfeld zijn zonder nieuwbouw opdracht zittende scheepswerf het schip laten opknappen in afwachting van betere commerciële omstandigheden, die zich inderdaad in 1824 aandienden.

RC 240822
Amsterdam, 22 augustus. Van Demerarij zijn den 20 juni vertrokken de schepen CORNELIA (opm: fregat), kapt. D.C. Martens, en de VREDE (opm: pink DE VREEDE), kapt. P.J. Sturk, naar Amsterdam.

RC 270822
Rotterdam, 26 augustus. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 23 augustus:

Het schip de VREDE (opm: pink DE VREEDE), P.J. Sturk, van Demerarij naar Amsterdam, is den 15 gepraaid op 49 graden breedte en 7 graden lengte.
RC 281122
Advertentie. Rutger Hoijman, Jan Hendrik Arnold Balwé en Hermanes Isaac Rietveld, makelaars, zullen op maandag den 9 december 1822, des avonds te zes uren, te Amsterdam, in het voormalig Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Pinkschip, genaamd DE VREEDE, gevoerd door kapitein P.J. Sturk, lang 31 ellen 40 duimen, wijd 7 ellen 60 duimen, hol 3 ellen 60 duimen, het verdek 1 el 48 duimen (opm: 31,40 x 7,60 x 3,60 / 1,48 m.), alles Nederlandse maat; (zijnde Amsterdamse maat, lang 111 voeten, wijd 26¾ voeten, hol 12-7/11 voeten, het verdek 5¼ voeten. Breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

(opm: koper voor NLG 5.550 werd scheepstimmerman Jeremias Meijjer, die de pink onder dezelfde naam in maart 1824 onder kapt. Cornelis Janssen de Boer weer in de vaart bracht)

1823

AC 311023
Advertentie. De ondergetekenden, door het Zeemanscollege, genaamd Zeemanshoop, hier ter stede, verzocht en aangesteld zijnde tot bestuurders over het fonds, door hetzelve college opgericht, ten behoeve van oude nooddruftige zeelieden, mitsgaders derzelver weduwen en wezen, zo geven zij hiervan kennis aan alle zeelieden, onder Nederlandse vlag varende, en nodigen zij dezelven uit om door deelneming in dit fonds het weldadige doel dezer instelling te helpen bevorderen. Zijnde het reglement van hetzelve aan alle de binnen dit rijk bestaande Zeemanscollegiën ter inlichting toegezonden en tevens in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te bekomen.

Amsterdam, 27 oktober 1823, H. Doeff, Th. Pietersz, C.F. Janssen, P.J. Sturk, M.G. Biben.
(opm: het markeert de oprichting van het z.g. ‘Weldadig Zeemansfonds’ van ‘Zeemanshoop’, welk fonds in principe zelfstandig opereerde)

1824

Op 26 maart 1824 werd de eerste zeebrief verstrekt (bedoeld wordt nieuwe) voor de VREEDE, aangevraagd door Jeremias Meijjes, voor Cornelis Jansz de Boer als kapitein.
Vermelding: schip gebouwd binnenslands.


RC 220424
Amsterdam, 20 april. Het pinkschip de VREDE, kapt. C.J. Boer (opm: pink VREEDE, kapt. C.J. de Boer) , is den 16 dezer wegens weigeren van winden tegen de westwal van de Terschellingse rede aangeraakt en was de volgende dag nog niet vlot.

AC 161024
Amsterdam, 14 oktober. Onder de jurisdictie van Huisduinen is gestrand, het schip DE LIEFDE, kapt. C. de Boer (opm: pink VREEDE, bouwjaar 1784, kapt. Cornelis Jansz de Boer), geladen met hout van Drammen. De kapitein, stuurman en bootsman zijn, met een sloep die van Huisduinen tot redding was afgestoken, benevens zeven mensen, die in en tot de sloep behoorden, alle omgekomen.

(opm: deze scheepsramp, zie ook RC 191024, AC 201024, 211024, LC 261024, DC 281024, AC 011124 en DC 131124, zou de aanleiding vormen tot de oprichting - nog in november van 1824- van zowel de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Mij, als van de Zuid-Hollandsche Mij tot Redding van Schipbreukelingen [zie RC 111224], in 1991 gefuseerd tot de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij)
RC 191024
Amsterdam, 17 oktober. Het schip de VREDE (opm: VREEDE), kapt. C.J. de Boer, met hout van Nerva naar Amsterdam, is den 13 oktober in het Gat van Texel ten anker gekomen, doch door de sedert opgekomen hevige storm onder de jurisdictie Huisduinen gestrand. Het volk is geborgen, uitgezonderd de kapitein, stuurman en bootsman, die met een ter hunner redding afgestoken sloep omgeslagen en benevens zes mensen van de zeven tot de sloep behorende, omgekomen zijn. (opm: zie o.a. AC 161024)

AC 211024
De ondergetekenden berichten aan de effectieve en honoraire leden van het College Zeemans Hoop en aan hun verdere stad- en landgenoten, dat er in het gewoon lokaal van het College, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, gedurende de eerstkomende 14 dagen, voormiddags van 10 tot 3 ure, een gesloten bus is geplaatst, tot ontvangst van liefdegiften, ten behoeve van de huisgezinnen dier zes personen, die op den 14 dezer hun leven hebben verloren, bij het redden van de equipage van het bij Huisduinen gestrande schip de VREEDE, kapt. C.J. de Boer, van Nerva naar Amsterdam bestemd (opm: zie o.a. AC 161024).

Ten einde in de nood dezer ongelukkigen dadelijk te voorzien, is er, reeds op den 18 dezer, een somma van NLG 200, uit het weldadig Zeemans Fonds en daarna van NLG 164,80 uit de giften van enige leden van het College, overgemaakt aan de weleerwaarde heer De Koning, predikant aan Den Helder, die zich wel met de doelmatige verdeling dezer gelden heeft willen belasten. De ondergetekenden nodigen alzo hun menslievende stad- en landgenoten en in het bijzonder hun medeleden uit, om door milde bedragen de nood te helpen verzachten van zes ongelukkige weduwen en negen jonge kinderen, wier mannen en vaders de slachtoffers hunner moedige en edele pogingen zijn geworden.
Amsterdam, den 20 oktober 1824.
Namens het bestuur van het College Zeemans Hoop en het weldadig Zeemans Fonds,
Hend. Doeff, president – bestuurder van het weldadig Zeemans Fonds.
D. Kraijer, president van het College Zeemanshoop.
LC 261024
Het volgende is een uittreksel uit een brief van de weleerwaarde heer J. Romar, predikant te Huisduinen, en van de heer J. Dagger, lid van de gemeenteraad van Den Helder en Huisduinen:

Wij zijn in de gelegenheid, om u een tafereel te kunnen schetsen, hetwelk zeker van weinige uwer ooit zal gezien zijn geworden en in hetwelk de menslievendheid zich op het luisterrijkst vertoont; te weten:
Op den 14 dezer lagen er, niet ver van ons dorp, een schip en een brik ten anker, welke door de harde storm van hun ankers beroofd, aan strand geworpen en wel dadelijk in zulk een toestand gebracht werden, dat de daarop zijnde equipage in een ogenblik gevaar was, om in de golven bedolven te worden. Deze treurige mare was zodra niet in ons dorp (Huisduinen) bekend, of enige brave sloeplieden stelden al hun pogingen in het werk, ten einde te beproeven om, onder Goddelijke hulp, deze hun evenmensen te redden, waarom er dadelijk een sloep, door paarden getrokken, naar die plaats gebracht werd, waar de ongelukkigen zich bevonden, en hier gekomen zijnde sprongen dadelijk, schoon er een groot aantal sloeplieden aldaar tegenwoordig waren, zeven van onze wakkeren in de sloep, met namen Leendert de Wit, schipper, Arien Cornelisz. Kramer, Cornelis Zuijdewind, Willem Jacobz. Bregman, Cornelis Quak, Pieter van 't Hof en Jan Pieterz. Prins, om hun krachten te beproeven, om de in nood zijnde evenmensen te redden; echter met dat ongelukkig gevolg, dat men, door de hoge branding en door het verliezen van enige riemen, zich genoodzaakt zag het strand weer te kiezen, hetgeen dan ook, tegen verwachting van deskundigen, aldaar tegenwoordig, mocht gelukken.
Hierop stelde men dadelijk wederom middelen te werk, om het gebroken en verlorene te herstellen, ten einde een tweede proef te nemen; Arien Kramer en Cornelis Zuijdewind gingen, niettegenstaande zij reeds door nat en van koude half verstijfd waren, naar ons dorp, om riemen te halen en kwamen ogenblikkelijk, om hun hulp des te schielijke te bewerkstelligen, met twee paarden aanrijden, aan welker staarten zij de riemen gebonden hadden; bij hun aankomst werd dan ook terstond wederom afgestoken, maar nu, in plaats van bovengemelde Jan Prins, Pieter van 't Hof en Cornelis Quak, welke laatste door zijn zoon hierin verhinderd werd, gingen er drie anderen mee, Reindert Kruk, Reijer Groeneveld en Jacob Bun, met dat aller gelukkigst gevolg, dat men van de hevige branding meester werd, het schip naderde, op zijde klampte en met elf schepelingen gelukkig aan wal kwam. Maar nu moest er nog een derde poging worden bewerkstelligd, om de drie nog op het schip overgeblevenen te redden, en niettegenstaande men gaarne gezien had, dat deze bijna afgematte door anderen vervangen werden, (ja zelfs wilde de vader van Arien Kramer voor zijn zoon inspringen, doch kreeg ten antwoord: Zoude een vader voor zijnen zoon gaan! De vrouw van Leendert de Wit, zei: Man! denk toch om mij en mijn kinderen! waarop hij haar toevoegde: daar op het schip zijn ook misschien nog vaders en echtgenoten!) gingen deze bovengenoemde zeven weer in de sloep, om, ware het mogelijk, met inspanning van hun laatste krachten, de overige drie, de kapitein, stuur- en bootsman, te redden. Men bereikte dan ook ten tweedemaal het schip, doch de sloep, in de heenreis veel water overgekregen hebbende, werd op de terugreis door een ijselijke zee belopen, waardoor deze zeven brave sloeplieden, met de drie schepelingen werden omgeslagen en dus in de golven dobberden, voor welke zij zo edelmoedig, door herhaalde pogingen, hun natuurgenoten hadden trachten te behoeden. Het gejammer van echtgenoten, vaders, broeders, zusters en verdere aanschouwer was zieltreffend! Dadelijk stak hierop een andere boot af, welke intussen hier ook was aangebracht geworden, om, ware het mogelijk, hun brave makkers te redden; maar doordien men niet, zoals het in zulk een toestand wel meer gaat, in zulk een vereist wordende haast, haken of andere hulpmiddelen had medegenomen; bediende men zich alleen van het touw, dat aan het schip en op strand was vastgemaakt geworden, en kon men niemand redden dan Reindert Kruk, die dan ook bewusteloos werd aan wal gebracht en, door schielijk aangebrachte hulp, aan zijn vrouw en drie kinderen teruggegeven; maar, verbeelden hier een tafereel; in deze boot bevond zich ook de vader van Arien Kramer; deze zag zijn moedige zoon, welke zich op een riem had weten boven te houden, met de golven worstelen, zeggende: Vader, kunt gij eerst een ander redden, doe zulks, want ik kan het nog wel iets prangen; maar geen hulp middelen hebbende, moest de ongelukkige vader zeggen: neen zoon, wij kunnen u nog (opm: noch) anderen redden; hebbende toen zelfs nog de jonge Kramer zulk een tegenwoordigheid van geest, dat hij zei: groet dan de mijne; in de eeuwigheid vinden wij elkander weer!! En zo werd deze, gelijk de andere vijf braven, een prooi hunner edelmoedigheid, in die golven, waarvoor zij, zo grootmoedig als gelukkig, elf hunner medemensen gered hadden. Wij noemen dit daden, een Woltemade en een Narebout waardig. (opm: zie over deze ramp met de VREEDE o.a. AC 161024)

De ondergetekenden, zich overtuigd houdende, dat velen, door de lezing van het boven vermeld hoogst aandoenlijk voorval, zich zullen opgewekt gevoelen om iets af te zonderen tot onderkenning van zes behoeftige weduwen, waaronder drie in een zwangere toestand verkerende, en van tien vaderloze kinderen, hebben het genoegen te berichten, dat zij zich gaarne belasten met de inzameling, bezorging en, voor zo ver mogelijk, doelmatige aanwending der liefdegaven, welke mensenvrienden in deze stad of provincie, tot dat einde de ondergetekenden zullen willen doen toekomen.

Leeuwarden, den 25 oktober1824.              W.H. Suringar      P. Koumans Smeding

DC 281024
Advertentie. Het Zeemans Kollegie te Dordrecht berigt aan deszelfs respectieve stadgenoten, dat er in het Logement de Gouden Leeuw,bij de Vuilpoort, een bus geplaatst is tot de ontvangst van liefdegiften voor de huisgezinnen der zes personen die op den 14 dezer hun leven hebben verloren bij het redden der equipagie van het bij Huisduinen gestrande schip de VREEDE,kapt. C.J. de Boer (opm: zie o.a. AC 161024),en het is op de bekende milddadigheid hunner stadgenoten rekenende, dat het Zeemans Kollegie voorn. niet twijfelt of elk zal gaarne willen bijdragen tot leniging ener ramp die zo vele huisgezinnen in droefheid en armoede gedompeld heeft.

Dordrecht, den 25 oktober 1824.  In naam van het Zeemans Kollegie, Jan Schouten, President  G. Sandberg, Secretaris

AC 011124
Helder Men zal donderdag den 4 november aanstaande, aan Den Helder, publiek dien verkopen: de inventaris van het onder Huisduinen gestrande schip DE VREDE (opm: VREEDE, zie o.a. AC 161024), bestaande in ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsbehoeften.


Op 12 november 1824 werd zeebrief van de VREEDE, kapt. C.J. de Boer, door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam naar Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip verongelukt’, waarna op 15 november royement volgde.

DC 131124
Helder,2 november.Heden had hier een plegtigheid plaats, welke waarlijk roerend was, en dat geen in zich bevatte, waardig der vergetelheid ontrukt te worden. Het kollegie Zeemans Hoop,voerende de rode vlag, gevestigd te Amsterdam, willende nadat het zich het lot van die ongelukkige weduwen en kinderen, wier mannen en vaders, in de aanwending van pogingen, voor de manschap van het gestrande schip DE VREDE (opm: VREEDE, zie o.a. AC 161024), bij Huisduinen, hunleven in de zee verloren hebben, op een roemwaardige wijze had aangetrokken, een nadrukkelijk bewijs geven, dat het edelmoedige daden weet hoog te schatten en aan te moedigen, heeft daartoe een fraaie zilveren tabaksdoos geschonken aan Reindert Willemse Kruk, welke in die pogingen zijn leven gelukkig behouden heeft. Deszelfs overgave aan genoemde geschiedde aan boord van het schip ACTIVE, kapitein A.G. Bergfeld (opm: brik, kapt. Herman Gerhard Bergveld), liggende in het Nieuwe Diep, in tegenwoordigheid van meer andere kapiteinen, terwijl hun schepen vlagden, door de heer A. de Koning, onder een toepasselijke aanspraak.

Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummeAms.5181-7157-1814/15-2a
DVD 7 – III – 8-10
__________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: CORNELIA MARIA

Plaats en datum acte Amsterdam, 12 oktober 1784

Soort schip hekbootschip

Bouwwerf / verkoper Minne Pieter van Harlingen, scheepstimmermansbaas te Amsterdam, werf Hollandia.

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper firma Stuerman & Danckerts, Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang over steven 110 voet, wijd binnen zijn huid 27 voet, hol in het ruim 13 voet, tussendeks 5 voet, alles Amsterdamse maat

Kiellegging 10 april 1783 (hebben begonnen te maken)

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie geen

Nummer van registratie geen

Notaris Mr. Cornelis Willem Decker, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden





Researcher/datum research ML/091007

Naam CORNELIA MARIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-2b
DVD 7 – III– 8-10
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: eerst genoemd CORNELIA MARIA, bij deze transactie geheten KLIJN AZIA en nu door koper genaamd de VREDE

Plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 26 oktober 1801

Soort schip pink

Bouwwerf / verkoper Demetrio Schilizzi, Amsterdam als gemachtigde van Vrouwe Anna Rebecca Warner, weduwe van Nicolaus Warner, koopman te Altona

Gevoerd door kapt. Sierk Joekes

Eigenaar / aankoper J. Heemskerk, Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam

Nummer van registratie geen

Notaris acte dd. 7 november 1801 voor Christoffel Reinard Samuel toe Laer, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 27.200,-

Bijzonderheden: bijgevoegd rederij-ceduul Amsterdam 1 juli 1814, met als reders J. Heemskerk (tevens boekhouder), Amsterdam (11/16e part), Pieter van den Broeke (1/16e part), Wm. Van de Velde (1/16e part), A.V. Swaen (wonende Nieuwer Amstel) (1/16e part), firma Jan Rogge & Co. (te Zaandam) (1/16e part)




Researcher/datum research ML/091007

Naam VREDE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7154-1817-86
DVD 6 – VIII – 1-3
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: KLIJN AZIA, later genoemd de VREEDE

Plaats en datum acte publieke verkoping, Amsterdam, 26 oktober 1801

Soort schip pink

Bouwwerf / verkoper Demetris Schilizzi te Amsterdam, als per 27 oktober 1801 gemachtigde van vrouwe Anna Rebecca Warner, weduwe van wijlen Nicolaas Warner, koopman te Altona

Gevoerd door kapt. (in 1801 voor Warner) Sierk Joekes

Eigenaar / aankoper J. Heemskerk, Amsterdam

Te voeren door kapt. (in 1817) Paul Johan Sturk

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris acte van 7 november 1801 voor Christoffel Reinard Samuel Toelaer, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 27.200,-

Bijzonderheden: bijgevoegd rederij-ceduul in dato Amsterdam, 22 augustus 1817, waarbij J. Heemskerk verklaarde voor 3/4e part mede-reder te zijn van het schip de VREEDE (het is onduidelijk, wanneer het schip van KLIJN AZIA is verdoopt in VREEDE)







Researcher/datum research ML/100907

Naam VREEDE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1817
Toegang 5181
Inventaris 7154
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1413.1819.103

foto 098, 099
CEDULE

Naam schip de VREDE, bevorens genaamd geweest KLIJN AZIA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 16 september 1819

type schip pink

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Jan Heemskerk (boekhouder en 12/16e part), erven A.F. Swaan (2/16e part), firma Pieter van den Broeke & Zoon (1/16e part) en Willem van de Vreede (1/16e part), allen te Amsterdam

te voeren door kapt. Paul Johan Sturk

grootte in tonnen 176 lasten of 352 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd binnenslands

plaats / datum registratie Amsterdam, 17 september 1819

nummer registratie deel 13, folio 59, verso, vak 7.

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 15952

ML: voorlopige zeebrief als VREEDE 10 oktober 1814



researcher/datum research: ML / 250214

Naam VREDE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1413
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1819-103

BIJLBRIEF schip KLEIN AZIA

plaats en datum acte 7 november 1801

soort schip pink

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Demetrio Schilizze

eigenaar/aankoper J. Heemskerk

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris J. Toelaar, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG27.200,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-271005

Naam KLEIN AZIA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1824.12

deel IV, foto 67, 68


CEDULE

Naam schip de VREDE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 20 maart 1824

type schip pink

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. geweest door kapt. Paul Johan Hurk (?)

eigenaar/koper Jeremias Meijjes, scheepstimmerman te Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Cornelis Jansen de Boer

grootte in tonnen 183 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 maart 1824

nummer registratie deel 8, folio 155, verso, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838
Het schip heette voor de aankoop ook de VREDE en werd toen dus gevoerd door kapt. Paul Johan Hurk (?).




researcher/datum research: 010615

Naam VREDE (DE)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1824
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074-1419-1824-12
ACTE AAN-/VERKOOP
schip de VREDE

plaats en datum acte koop/verkoop. Amsterdam, 24 december 1822

soort schip pink

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper J.H. Bijsterus Heemskerk, voor het huis van negotie van J. Heemskerk

eigenaar/aankoper Jeremias Meijjes, Amsterdam, scheeptimmerman

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

Notaris: J.H.(?).Zilver, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 5550,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-040706

Naam VREDE (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1824
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 1784
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeente archief Amsterdam archiefnummer Ams.5081-7157-1814/15-2b
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer Ams.5081-7157-1814/15-2a
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer Ams.5081-7154-1817-86
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1819-103
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer 5074-1419-1824-12
Stadsarchief Amsterdam archiefnummer AMS 5074.1413.1819.103
J. van Sluijs, Ned. Koopvaardijschepen 1810-1860, boek 18-051
N.A. Den Haag, Verbalen zeebrieven diverse bestanden
Kon. Ned. Redding Mij, IJmuiden
www.wiewaswie.nl
AC = Amsterdamsche Courant
DC = Dordrechtsche Courant
LC = Leeuwarder Courant
LCO = Leydsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant