Inloggen
MORGENSTER - ID 13018


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1906-06-00 / 1912-03-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Nat. Official Number: 3527 ROTT 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G. van Aller, Hasselt (O.), Overijssel, Netherlands
Delivery Date: 1899-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 103.00 Net tonnage
Deadweight: 154.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 29.66 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.93 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-00-00 MORGENSTER
Manager: W. Sempel, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: W. Sempel, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PMHT

Ship Events Data

1899-10-24: Op 24-10-1899 eerste meting te Zwolle. Meetnummer: Z5N. Lengte: 29 m 66 cm, breedte: 5 m 06 cm, waterverplaatsing: 154,396 ton. Eigenaar: W. Sempel, domicilie: Kampen.
1904-00-00: In 1904 hermeting Amsterdam 26-06-1904.
1936-00-00: In 1936 HILLEGONDA CATHARINA van G. van Haselt met meetbrief R9934N d.d. 02-07-1936. Op 08-10-1952 opnieuw bij het Kadaster teboekgesteld als HILLEGONDA CATHARINA, eigendom van Gerrit van Hasselt, schipper te Broek in Waterland. Ze wordt, liggende te Broek in Waterland, op 15-10-1952 door W.R. Boerrigter, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door inbeiteling van 8052 B ROTT 1952 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant roef 3.10 m uit hekplaat, 0.75m uit de lengteas, 1,38 m uit dek. Opmerking: De door de bewaarder vermelde oude merken, zijnde 3527 ROTT 1899 zijn vernietigd. Omschrijving ijzeren zijschroefmotorvrachtschip, gebouwd te Hasselt (Ov.) in 1899 met vooronder, ruim, achteronder en roef voortbewongen door een 28 PK Juncker zijschroefmotor type 87, nummer 8818 aangebracht op de achterste cylinder. Groot 162.022 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam nr. R9934 d.d. 02-07-1936. Op 11-03-1953 van Johannes van Hasselt, beurtschipper te Amsterdam. Op 28-04-1954 hernoemd in MEVO. Omschrijving: IJzeren motorvrachtschip, gebouwd te Hasselt (Ov.) in 1899 met vooronder, ruim, achteronder en roef, stuurhut, voortbewongen door een 120 PK Mercedes Benzmotor nr. 6502576 aangebracht op motorblok 1e carter, de motor is achter in het schip geplaatst. Op 05-05-1954 MARJO van Marinus van der Vliet, schipper te Dirksland. Meetbrief R24023N Rotterdam op 14-07-1958 te Krimpen aan de IJssel. Op 06-03-1967 hernoemd in CAROLINA, huurder Anne Jan Fokkema te Echt en op 04-10-1967 uit huur en weer hernoemd in MARJO. Op 16-09-1969 wordt de teboekstelling bij het Kadaster doorgehaald.

Algemene informatie

1907

SV 260607
Oostmahorn, 15 juni. Uitgezeild MORGENSTER, Sempel naar Wilhelmshaven.
DCOU 230707
Bremen, 20 juli. Aangekomen MORGENSTER, Sempel van Mariensiel.
NNO 250807
Delfzijl, 23 augustus. Uitgezeild MORGENSTER, Sempel van Bremen naar Dortmund.
DCOU 200907
Delfzijl, 19 september. Aangekomen MORGENSTER, Sempel van Herne.

1909

NVD 290909
Delfzijl, 28 september. Aangekomen MORGENSTER, Sempel van Munster.
SV 231009
Delfzijl, 23 oktober. Aangekomen MORGENSTER, Sempel van Dortmund.

1911

SV 070311
Delfzijl, 6 maart. Delfzijl, 6 maart. Uitgezeild MORGENSTER, Sempel naar Emden
NNO 170311
Delfzijl, 17 maart. Vertrokken MORGENSTER, Sempel van Emden naar Groningen.

1912

SV 060312
Delfzijl, 5 maart. Aangekomen MORGENSTER, Sempel van Termunterzijl naar Haarlem.

Hierna definitief in de binnenvaart

Bronnen

Jaar: 1899
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Kadaster 1899
DCOU = De Courant
NNO = Nieuws van het Noorden
NVD = Nieuws van de Dag.
SV = Scheepvaart