Inloggen
VROUW ANNA (DE) - ID 12976


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1822-09-11 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 182?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Sappemeer, Groningen, Netherlands
Technical Data

Gross Tonnage: 23.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1822
Datum agenda: 1822-09-11
Register nr: 18220633
Scheepsnaam: VROUW ANNA (DE)
Type: Tjalk
Lasten: 23
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Garrels, H.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Garrels, H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1820-04-04 DE VROUW ANNA
Manager: Hendrik Garrels, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Garrels, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Ship Events Data


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1822
Kapitein: Garrels, Hindrik
Overige informatie: 1822-09-11

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1826-08-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNA CELESTINA
Schipper: Garrels, Corneles
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1822

Op 11 september 1822 wordt voor de VROUW ANNA door kapt./ eig. H. Garrels uit Veendam een zeebrief aangevraagd voor zichzelf.

RC 151022
Arrivementen: Te Rendsburg H. Garrels van Amsterdam.
RC 261122
Amsterdam, 23 november. Het schip de VROUW ANNA, kapt. H. Garrels, van Kiel naar Dordrecht, is, volgens brief van Bremerlehe van 12 november, aldaar door een vaartuig, hetwelk de kapitein voor 800 rijksdaalders in zee aangenomen heeft, met zware averij binnengebragt; men zou de lading raapzaad lossen en het droge van het natte afzonderen.

1824
 

RC 071024
Amsterdam, 5 oktober. Volgens brief van de heer H. Timmer, te Delfzijl, in dato 30 september, is het tjalkschip de VROUW ANNA, kapt. H. Garrels, van Hamburg naar Amsterdam, bij het geduchte onweer tussen den 25 en 26 dito, de Eems ingestormd, vervallen geraakt en voor twee ankers op een plaat, genaamd de Nieuwe Staart (opm: bedoeld wordt de plaat Meeuwenstaart), ten anker gekomen, waarop het zwaar lek geworden, doch door een botaak, met verlies van de beide ankers en touwen en enige zeilen, gered en den 26, des middags, te Delfzijl in de haven gekomen is; men had een begin gemaakt met het lossen van de lading, van welke toestand men echter nog niet kon melden.

Appingedam, 29 september 1824
De kapitein en de bemanning van de VROUW ANNA leggen de volgende verklaring af:
Onderweg van Hamburg (vertrek 17 september) naar Amsterdam met een lading stukgoed schade opgelopen toen kraanlijn en piekeval braken, het zeil niet meer binnenboord was te krijgen en de slaande giek het boord kapot sloeg, waarna zeil en touw moesten worden gesneden, maar giek en schoot behield. Na nieuwe zeilen te hebben aangeslagen werd verder gevaren, maar kwam het schip op de Meeuwensteert in de Eems vast te zitten. Na de noodvlag te hebben gehesen werd assistentie verleend door Roelf Geerts Kramer, visser te Delfzijl, met zijn schip ANNA VAN DELFZIJL. De VROUW ANNA werd op goede mannen zeggen afgesleept, bleek lek en is Delfzijl binnengelopen. De verklaring werd mede-ondertekend door stuurman Gerhard Garrels, 26 jaar, geboortig en wonende te Leer, en visser Kramer. Verder waren nog opvarenden een jongeman Roelf Engelsman uit Veendam en een kind.

1825

Op 2 juli 1825 wordt voor de VROUW ANNA door kapt./ eig. H. Garrels uit Veendam een zeebrief aangevraagd voor zichzelf.

1826


RC 100126
Amsterdam, 8 januari. Scheepvaartberichten:
Het schip (opm: tjalk) VROUW ANNA, kapt. H. Garrels, van Amsterdam naar Bremen, is den 1 dezer te Akkumerzijl (opm: Accumersiel), wegens ijs, doch in goede staat, binnengelopen.
RC 060626
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading: Naar Bremen de Nederlandse tjalk de VROUW ANNA, kapt. H. Garrels, om spoedig te vertrekken.

Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1822.35

deel IV, foto 7
CEDULE

Naam schip VROUW ANNA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 7 september 1822

type schip tjalk

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Hendrik Garrels, Veendam, einig eigenaar

te voeren door kapt. Hendrik Garrels, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 23 lasten of 64 zeetonnen

tuigage / aantal dekken een mast, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Sappemeer

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 september 1822

nummer registratie deel 3, folio 180, recto, vak 2

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; jhet schip ligt thans vte Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 1883





researcher/datum research: ML / 260515

Naam VROUW ANNA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1822
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1822-35

ACTE AAN-/VERKOOP
schip de VROUW ANNA

plaats en datum acte onderhandse koop/verkoop, Bederkesa in het koninkrijk Hanover, 4 april 1820

soort schip tjalk

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Sikke Philippus , schipper te Veendam

eigenaar/aankoper Hinrich Garrels, koopman te Veendam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 3, folio 181, recto, vak 1.2

datum van registratie

notaris

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 1580,-

Bijzonderheden: (ML: plaats zal wel foutief geschreven zijn)







researcher/datum research ML-040606

Naam VROUW ANNA (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1822
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Appingedam 143.238.327
Appingedam 143.238.328

DVD L – 234-239 – foto 7456 – 764, 7465

Scheepsverklaring

Naam schip de VROUW ANNA

plaats en datum acte Appingedam, 29 september 1824

type schip tjalk (tweemast)

gevoerd door kapt. Hendrik Garrels (Veendam)


Comparende t.o.v. de griffier bij de Regtbank te Appingedam, Paul Philip du Cloup Hendrik Garrels, voerende het tjalkschip de VROUW ANNA
In Hamburg was een lading stukgoed ingenomen bestemd voor Amsterdam. Op 17 september kwam men aan in Stade; de 18e bij Cuxhaven bij de Kleine Baak ten anker. Er waren kragen om de masten, de luiken geschalkt met dubbele kleden en het schip was hecht en sterk. Ze besloten via het Wad te zeilen.
Op 23 september voeren ze vanuit de Jade en zagen ’s nachts het vuur van Borkum. Toen de wind sterker werd werkte het schip zwaar en kreeg het veel water op het dek. Vanwege de lichte lading slingerde het grootzeil voortdurend en om ongelukken te voorkomen werd besloten bij te draaien. Op dat moment braken de kraanlijn en de piekval, zodat het grootzeil met de giek buiten boord naar beneden viel. Ze probeerden het zeil binnenboord te krijgen, maar de giek sloeg door de zee met zo veel geweld tegen het scheepsboord dat het boord bezweek en de wandelspier aan stukken geraakt. Vrezende voor schip en lading werd besloten alles zo spoedig mogelijk weg te snijden, waardoor een grootzeil (zo goed als nieuw), met piekeval en kraanlijnvallen verloren gingen, doch de giek en schoot behouden bleven.
Nadat andere zeilen waren aangeslagen werd de reis voortgezet, maar op 25 september schoot de wind opeens naar het N.W. en het schip geheel op zijde geraakte waardoor de opvarenden zich in groot gevaar bevonden. Ze haalden de piek neer, maar konden door de toenemende storm het zeil niet verder naar beneden krijgen, waarna het barstte. Ze besloten jager, stagfok en grootzeil te snijden om het schip weer recht te krijgen. De stormkluiffok was blijven staan, waardoor de schipper het schip gelukkig voor de wind kreeg. ’s Nachts kregen ze het vuur van Borkum in zicht waarna ze voor anker daglicht afwachtten. Het water liep over het voorschip en in de ochtend stiet het schip, zodat het achterschip los raakte en het dek door het stoten verzet werd. Gelukkig bedaarde het weer, zodat ze anker-op gingen, onderwijl steeds pompend. Maar de bemanning werd afgemat, zodat zij het moesten overgeven.
Gelukkig zagen ze een vissersschip dwars van hen zodat zij het noodsein hesen, waarna de vissers naar hen toevoeren en een van hen aan boord stapte en dadelijk begon te pompen. De vissers vertelden toen dat de VROUW ANNA op de Meeuwen Steert zat (een plaat in de Eems). Wegens vallend water was er geen tijd te verliezen, zodat de ankers gekapt moesten worden en het visvaartuig het schip uit de ondiepte sleepte. In diep water gekomen werd de sleeptros ingenomen waarna schipper Garrels achter de visserman aan zeilde en ’s middags in Delfzijl arriveerde.

De verklaring werd mede ondertekend door
Stuurman Geerhard Garrels, 26 jaar, geboortig van Leer en wonende aldaar
Benevens nog een jongen, genaamd Roelf Engelsman, van Veendam

Een soortgelijke verklaring werd afgegeven door Roelf Geerts Cramer, 31 jaar, bevarende de visschuit ANNA VAN DELFZIJL

plaats / datum registratie 1 oktober 1824

nummer van registratie deel 14 folio 168 vak 4





researcher/datum research: GM / 14.10.2011

Naam VROUW ANNA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1824
Toegang 143
Inventaris 238

Bronnen

Jaar: 1822
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer 5074/1415-1822-35
Gemeente archief Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1822-35
Groninger Archieven Appingedam 1813-1838 Archiefnummer 143.238-327, -328 Schade 1824
RC = Rotterdamsche Courant