Inloggen
CAMPHUYS - ID 1240


Kroniekberichten

Datum 05 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 4 juni. Heden heeft het stoomschip CAMPHUYS gedurende 12 uren op zee proef gestoomd; de snelste vaart die bereikt werd, was 10.15 mijl; het schip en de inwendige inrichting benevens de machinerieën voldeden geheel aan de verwachtingen. Het schip is gebouwd bij de heren Huygens & Van Gelder te Amsterdam en de machines zijn geleverd door de Maatschappij De Maas. Binnenkort vertrekt het schip voor de pakketvaart naar Batavia. Gisteren was de proeftocht mislukt door het leeglopen van de ketel. (opm: de CAMPHUYS vertrok voor deze proeftocht op 4 juni van IJmuiden naar Nieuwediep en keerde dezelfde dag te IJmuiden terug).

Afbeelding
Datum 02 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 1 augustus. Sedert vrijdag jl. (opm. 25 juli) ligt te Tandjong Priok het eerste der voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij nieuw gebouwde schepen, de CAMPHUYS, waarmede de hoofdagent van die maatschappij, de heer Op ten Noort, een reis door de Archipel zal maken ter regeling en bespreking van de belangen van de paketvaart, die de 1e januari 1891 begint. Het stoomschip CAMPHUYS is een van de kleinste soort der nieuwe schepen, en bestemd voor de dienst in de Molukken. (opm: de CAMPHUYS was de 14e juni van Amsterdam naar Batavia vertrokken en daar op 25 juli 1890 gearriveerd.)

Afbeelding
Datum 31 oktober 1890
Krant JB - Javabode

Anjer. Het Engelse schip (opm: brigantijn) GUIDING STAR is vol water gelopen en zal vermoedelijk geheel weg zijn. Het Nederlands-Indische stoomschip CAMPHUYS is ter assistentie vertrokken. (opm: zie JB 031190)

Afbeelding
Datum 03 november 1890
Krant JB - Javabode

Anjer. Het stoomschip CAMPHUYS heeft zich dicht bij de GUIDING STAR begeven. De GUIDING STAR helt sterk naar stuurboord over, doch de masten staan nog overeind. Het schip wordt thans afgetuigd.

Afbeelding
Datum 12 maart 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Macasser (opm: Ujung Pandang), 1 februari. Het stoomschip ZEEDUIF van de Gouvernements-marine, dat te Ternate in station ligt, is bij de Vijf-eilanden vergaan (opm: zie PGC 120295 en 250495). Alle opvarenden zijn gered. Van de resident van Ternate is onder dagtekening 16 januari telegrafisch de mededeling ontvangen, dat het gouvernements-stoomschip ZEEDUIF, dat de 2e dier maand naar Dobo was vertrokken om tegen clandestiene parelvisserij te waken, des avonds van die dag om 10 ure op het rif van Poeloe Lima, ten zuid-zuid-oosten van het eiland Gani, is geraakt en de 6e d.a.v. door de noordwestenwinden lek is geslagen. De gezagvoerder, officieren en equipage moesten daardoor het vaartuig verlaten en werden op de 16e januari per stoomschip CAMPHUYS te Ternate aangebracht. Door het stoomschip HENRIETTE van de Batjan-Maatschappij werd assistentie verleend tot gedeeltelijke berging van de inventaris, waaronder wapens en geschut. De ZEEDUIF werd in 1887 gebouwd te Rotterdam; de machines hebben een vermogen van 50 paardekracht nominaal. Volgens officiële opgaven was het bewapend met zes vuurmonden. De bemanning bestond uit 45 man, waarvan acht Europeanen.

Afbeelding
Datum 25 mei 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 mei. Volgens bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij ontvangen bericht is het stoomschip CAMPHUYS van Amboina naar Larat vertrokken met militaire dekking aan boord, om te trachten het stoomschip TAMBORA met de lading te bergen.

Afbeelding
Datum 12 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 11 november. Volgens telegram uit Macassar is het Nederlandse stoomschip CAMPHUYS, kapitein De Grooth, van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam, bij Boano, een eilandje ten westen van Ceram, door brand vernield. Passagiers en bemanning zijn gered. De lading moet als totaal verloren worden beschouwd.

Afbeelding
Datum 13 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 november. Volgens heden bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht moet het stoomschip CAMPHUYS als totaal verloren worden beschouwd.

Afbeelding
Datum 07 december 1902
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Macassar, 11 november. Het flottieljevaartuig EDI bracht heden hier de tijding dat aan boord van het stoomschip CAMPHUYS van de Koninklijke Paketvaart Mij brand was uitgebroken. De CAMPHUYS is op 25 oktober vertrokken van Ambon naar Wahaai (opm: Wahai, Molukken). Op dezelfde dag is ’s avonds door onvoorzichtigheid van de lampenist om 7 uur een brand ontstaan, welke direct grote afmetingen aannam. Het schip was toen ter hoogte van het eiland Bonoa, afdeling Hairatoe, Ceram. De passagiers en de bemanning zijn gered en door het gouvernements stoomschip AREND te Amboina (opm: Ambon) geland. Schip, lading en de post zijn verloren.

Afbeelding