Inloggen
BROUWER - ID 1160


Kroniekberichten

Datum 06 februari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 5 februari. Heden is met goed gevolg van de werf van de scheepsbouw-meesters Huygens & Van Gelder alhier te water gelaten voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij het stoomschip BROUWER. De machines van het compound-systeem worden vervaardigd door de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen en zijn reeds naar hier gezonden om in het stoomschip te worden geplaatst.

Afbeelding
Datum 31 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 maart. Het nieuwe stoomschip BROUWER, van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij is heden van Amsterdam naar Nieuwe Diep vertrokken, alwaar het op de gemeten mijl heeft proef gestoomd en uitstekend heeft voldaan. Morgen wordt het schip hier terug verwacht. (opm: het schip vertrok op 10 april van IJmuiden voor haar eerste reis naar Batavia)

Afbeelding
Datum 14 mei 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De Koninklijke Paketvaart Maatschappij in 1897.
In zijn verslag over 1897 deelt de raad van bestuur der Koninklijke Paketvaart Maatschappij onder meer mede dat, terwijl in dat jaar haar vloot geen verlies te lijden had, op 3 maart jl. haar stoomschip GOUVERNEUR-GENERAAL LOUDON nabij Saleier (opm: Selayar) verloren is gegaan. Uitgenomen een aanvaring, die op 28 juli 1897 plaats vond tussen een Frans zeilschip en het stoomschip SPEELMAN, zijn er geen zeerampen van enige betekenis in het verslagjaar te melden. Behalve door het in dienst komen van de nieuwe stoomschepen VAN SWOLL, VAN DER LIJN en BROUWER, waarvan reeds in het vorige verslag melding is gemaakt, wordt de vloot der Maatschappij vermeerderd door het hier te lande in aanbouw brengen van twee schepen, welke de namen VAN IMHOFF en MOSSEL hebben ontvangen. Bovendien is het stoomschip BORNEO door aankoop in eigendom der Maatschappij overgegaan. De overeenkomst met de regering voor de bediening van de Paketvaart, en de bijeenkomende contracten voor het zout- en kolenvervoer werden stipt nagekomen, terwijl de Maatschappij het algemeen verkeer bleef bevorderen door het onderhouden van regelmatige diensten, ook buiten contract. Het aantal geografische mijlen, door de schepen afgelegd, bedroeg op de lijnen voor welke subsidie is betaald: 94.999, tegen 95.142 in 1896, 94.658 in 1895 en 94.168 in 1894; op regelmatige diensten, buiten contract: 140.334 tegen resp. 126.055, 124.895 en 114.723; en op extra reizen: 25.733 tegen resp. 29.071, 22.294 en 31.876.
Het voordelige saldo van de reizen der stoomschepen bedraagt NLG 1.641.865,11 tegen NLG 1.817.312,71 in 1896. in 1895 was het saldo: NLG 1.337.410,16 en in 1984 NLG 1.674.651,69½.
Overeenkomstig art. 26 der statuten heeft de raad van bestuur de afschrijvingen vastgesteld op: NLG 50.000 op kosten van de eerste aanleg enz; NLG 6.350 op de dienst der geldlening 1888; NLG 767.453,82½ en NLG 38.000 op de etablissementen in Indië. Na aftrek van deze afschrijvingen, alsmede van NLG 39.549,10 voor het nadelige saldo van de interestrekening over 1897, alsmede van NLG 37.151 voor de reserve-rekening krachtens art. 27 der statuten; en onder bijvoeging van het onverdeelde saldo ad. NLG 959,24 uit 1896 blijft er als te verdelen winst: NLG 704.320,42½. Hieruit wordt (gelijk reeds vroeger gemeld is) door de raad van bestuur een dividend van 9 pct. voorgesteld, waarvoor vereist wordt NLG 540.000 terwijl verder aan de houders van bewijzen van winstaandeel NLG 65.454 uitgekeerd en volgens art. 27 der statuten NLG 81.816 besteed zal worden. Per aandeel zal dus de uitkering NLG 90 en per bewijs van winstaandeel NLG 40.90 bedragen.
De reserve-rekening komt op NLG 154.918 te staan. De assurantie-reserverekening, gevormd door het lopen van eigen risico op de stoomschepen, klom in 1897 tot NLG 703.661,23, tegen NLG 564.105,72 in 1896, NLG 446.107,76 in 1895 en NLG 329.674,98 in 1894. De uitkomsten van ons bedrijf in het afgelopen jaar, zegt de raad van bestuur, geven stof tot tevredenheid. Wel ondervond onze Maatschappij de gevolgen van een felle mededinging, ook van de kant der spoorwegen op Java, dit laatste vooral nadat voor het vervoer van gouvernementspassagiers en gouvernementslading, tussen Batavia en Soerabaia, het gebruik van de Staatsspoorweg, op enkele uitzonderingen na, verplichtend was gesteld. Daarentegen nam het particuliere vervoer toe, op alle diensten tezamen genomen.

Afbeelding
Datum 15 november 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 november. Het stoomschip BROUWER, van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, en zijn equipage zijn in de nacht van 6 op 7 oktober l.l. in de Indische wateren aan een groot gevaar ontkomen door de moedige daad van de machinist N. Bolijn, die, toen door de onvoorzichtigheid van een inlandsche stoker brand was ontstaan in de machinekamer, zich door de vlammen een weg wist te banen, ten einde de afvoerbuis te kunnen sluiten, wat hem gelukte, maar waardoor hij zodanige brandwonden bekwam, dat hij in het hospitaal van Singapore moest worden opgenomen.

Afbeelding
Datum 03 april 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Vrijgelaten schepen. N.I.P.A. seint ons uit Batavia d.d. 26 maart, dat te Singapore zeven schepen van de Bataafsche Petroleum Maatschappij en de Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij zijn vrij gelaten. Een telegram van 22 maart meldde, dat van de Paketvaart Maatschappij te Singapore zijn vrijgelaten de stoomschepen SINGKEP, SINGAREDJA, BROUWER, VAN HOGENDORP en VAN DER PARRA.

Afbeelding