Inloggen
NOOIT GEDAGT - ID 11379


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-09-29 / 1827-09-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1804
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Harmannus Daniels, Hoogezand, Groningen, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Delivery Date: 1804-02-29
Technical Data

Net Tonnage: 29.00 lasts (commercial)
Net Tonnage 2: 53.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-09-29
Register nr: 18141128
Scheepsnaam: NOOIT GEDAGT
Type: Tjalk
Lasten: 26
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in provincie: Drenthe
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dust, Geert Jacobs
Plaats: Wildervank
Kapitein op moment van verzoek: Dust, Geert Jacobs
Opmerkingen: Eerste zeebrief
groot 12 commercie-lasten

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1804-02-29 NOOIT GEDACHT
Manager: J. Braams, Gieten, Drenthe, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Eigenaar: J. Braams, Gieten, Drenthe, Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)
Shareholder:
Homeport / Flag: Gieten / Netherlands (Batavian Republic 1795-1806)

Date/Name Ship 1809-02-14 NOOIT GEDACHT
Manager: Geert Jacobs Dust, Wildervank, Groningen, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Eigenaar: Geert Jacobs Dust, Wildervank, Groningen, Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands (Kingdom Holland 1806-1810)
Additional info: Prijs: NLG 2.945,-

Date/Name Ship 1810-00-00 NOOIT GEDACHT
Manager: Geert Jacobs Dust, Wildervank, Groningen, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Geert Jacobs Dust, Wildervank, Groningen, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)

Date/Name Ship 1814-09-29 NOOIT GEDAGT
Manager: Geert Jacobs Dust, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Jacobs Dust, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Ship Events Data

1827-09-00: Final Fate:
De tjalk NOOIT GEDAGT, kapt. G.J. Dust, is vergaan. De zeebrief wordt geretourneerd door de consul te Hamburg. Geen verdere details bekend.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 18??
Kapitein: Speulman, Jan Jacobs
Overige informatie: overleden voor verkoop 1809-02-14

Datum vanaf: 1809
Kapitein: Dust, Geert Jacobs
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1820-08-04
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NOOIT GEDAGT
Schipper: Jacobs, Geert
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7149-255
DVD 6 – III – 48,49
__________________________________________________
Acte van koop/verkoop
Naam schip: naam schip niet vermeld

Plaats en datum acte koop/verkoop, Gieten, 14 februari 1809

Soort schip tjalk

Bouwwerf / verkoper J. Braams, Gieten

Gevoerd door kapt. Jan Jacobs Speelman

Eigenaar / aankoper Geert Jacobs Dost, schipper te Boven-Wildervank

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris Albert Alingh, scholten over Borger, Gasselte en Gasselternijveen en scholten van Gieten

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2945, te betalen in termijnen, de eerste termijn van NLG. 250,- te betalen op 21 februari 1810, steeds met 7% rente op nog uitstaande bedrag.

Bijzonderheden: schip lag bij deze transacte te Gieterveen.
Schip is gebouwd door de scheepstimmerbaas Hermanus J. Daniels op het Hoogeand, 29 februari 1804 (datum van kwitantie van betaling).





Researcher/datum research ML/280607

Naam zzz109-naam niet vermeld
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7149
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-142
DVD 6 – X– 41,42
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: NOOIT GEDACHT

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Gieten, 14 februari 1809

Soort schip tjalk

Bouwwerf / verkoper Schultens Braams, Gieten

Gevoerd door kapt. de overleden schipper Jan Jacobs Speulman

Eigenaar / aankoper Geert Jacobs Dust (?), schipper te Wildervank

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris Albert Allingh, scholten te Gasselte en Gasseltenijveen , scholtenambt Gieten

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2945,- te betalen in termijnen, met rente van 7%

Bijzonderheden± schip lag bij deze transactie op Gieteveen.
Het schip is gebouwd door de scheepstimmerbaas Harmannus Daniels, op zijn werf te Hogezand in 1804 en geleverd volgens kwitantie van 29 februari 1804.



Researcher/datum research ML/051007

Naam NOOIT GEDACHT
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1818
Toegang 5181
Inventaris 7156
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.148

foto IV– 2-27, 2-28
CEDULE

Naam schip NOOITGEDAGT

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 30 oktober 1820

type schip tjalk

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Geert Jacob Dust, Wildervank, enig eigenaar

te voeren door kapt. Geert Jacob Dust, in eigendom bevaren.

grootte in tonnen 19 lasten of 53 zeetonnen

tuigage / aantal dekken een mast, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Amsterdam, 30 oktober 1820

nummer registratie deel 5, folio 50, verso, vak 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 18928





researcher/datum research: ML / 060215

Naam NOOITGEDAGT
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1414
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1820-148

ACTE AAN-/VERKOOP
schip NOOIT GEDAGT

plaats en datum acte Gieten, 14 februari 1809

soort schip tjalk

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper J. Braams, scholten te Gieten

Eigenaar / aankoper Geert Jacob Dust (of Diest) te Wildervank

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Albert Mingke, geautoriseerd scholten over het scholtenambt Gieten

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 2945.-

bijzonderheden: eerste Nederlandse zeebrief 29 september 1814








researcher/datum research ML-050306

Naam NOOIT GEDAGT
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Appingedam 143.238.230
Appingedam 143.238.348
Appingedam 143.238.317
Appingedam 143.238.325

DVD L – 234-239 – foto 7397, 7436 – 7437, 7438 – 7448, 7449 - 7455

Veiling beschadigde lading en scheepsverklaring

Naam schip NOOIT GEDACHT

plaats en datum acte Appingedam, 27 september 1824

type schip tjalk

bouwwerf/verkoper Geert J. Dust (Wildervank)

gevoerd door kapt. Geert J. Dust


Appingedam, 24 september 1824 akte 317
Comparende t.o.v. de griffier bij de Regtbank te Appingedam, Paul Philip du Cloup Geert Dust, schipper voerende het tjalkschip NOOIT GEDACHT, verklarende
in Wismar op 29-30 augustus 1824 raapzaad te hebben geladen voor Dordrecht en op 31 augustus vertrokken. Op 2 september arriveerden ze in Holtenau en op de 6e in Tonningen. Op 9 september vertrokken, maar vanwege slecht weer teruggekeerd. Het schip bleek nu lek, zodat een lichter werd gehuurd om 12-13 sept. lading over te nemen. Op 15 sept. was de lading weer aanboord waarna men vertrok.
De 18e bevond men het schip zwaar lek, waarop werd besloten richting Zuidwal te zeilen om daar eventueel hulp te zoeken. De 19e probeerden ze Norderney binnen te lopen, maar toen ze het zeegat niet konden bezeilen besloten ze naar de Eems door te zeilen. De zee liep geweldig over het schip heen, zodat ze alle ogenblikken in gevaar waren van te zinken. Ze besloten dicht langs het strand te varen, tot ze bij de Memmert kwamen, waar ze moesten ankeren. De zeilvallen waren al overboord gespoeld, zodat ze moesten besluiten grootzeil, breefok en topzeil van boven neer te kappen. Het anker hield weliswaar, maar zeeën spoelden steeds over het schip, zodat grootzeil (beter dan half sleet) en breefok overboord spoelden. Deze bleken niet te bergen zodat ze moesten worden gekapt.
Nadat ze zeewaarts een schoener en een ever zagen besloten ze de noodvlag te hijsen. Toen ze naderbij waren gekomen begon het schip te stoten, zodat ze vreesden dat het schip aan stukken zou gaan. Nadat was overeengekomen hulploon op basis van ‘goede mannen zeggen’ af te wikkelen kwam een man aanboord, die tot spoed maande om zo snel mogelijk hier vandaan te komen vermits het water nog vallende was. De schoener kreeg een tros van 80 vadem en drie duim dik om te slepen, terwijl de ever langszij kwam lopen en het eind van zijn korlijn op ons schip vastmaakte om mede te helpen slepen. Daarop werd – tot behoud van schip en lading – het ankertouw gekapt, hetgeen betekende dat een anker van 200 pond met boei en boeireep, en een ankertouw (beter dan halfsleet) van plm. 100 vadem lengte, 7½ duim dik verloren ging. Tijdens de sleep stootte het schip enkele keren.
In het Horumergat gekomen sloegen ze een ander grootzeil aan, terwijl het schip gesleept bleef, en er onophoudelijk moest worden gepompt. Nadat men de boedel enigszins had opgeruimd en het schip door krachtig pompen lens was geraakt werd de sleep ontbonden waarna de reis, samen met de ever, naar Delfzijl werd vervolgd; de schoener was reeds voorop gevaren.

De verklaring werd mede ondertekend door
Stuurman Klaas Roelfs Mik, 28 jaar, wonende in de Wildervank, de voornaamste equipagie uitmakende.

Een soortgelijke verklaring werd afgelegd door
Albert Harms Hof, 39 jaar, wonende te Delfzijl, bevarende de vrachtschuit de ONDERNEMING, en Thes Timen, 40 jaar, wonende te Blankenese, bevarende de ever Nr. 6, beide visserlieden van beroep.

plaats / datum registratie Appingedam, 1 oktober 1824

nummer van registratie deel 14 folio 136 vak 2

Appingedam, 27 september. akte 325
Publieke verkoping t.h.v. de kastelein J.A. Smaal te Delfzijl van 3 lasten beschadigde koolzaad van zijn inhebbende lading. De opbrengst bedroeg NLG 205,25-1/2.



researcher/datum research: GM / 14.10.2011

Naam NOOIT GEDACHT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1824
Toegang 143
Inventaris 238