Inloggen
HOOP OP BETER - ID 10803


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-06-00 / 1878-09-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.B. Bakker, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Delivery Date: 1878-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 63.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 56.00 Net tonnage
Deadweight: 100.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-06-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOOP OP BETER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dijkhuizen, T.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja
1890-06-19, uitreiking46-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-00-00 HOOP OP BETER
Manager: J.T. Dijkhuizen, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.T. Dijkhuizen, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PBTJ

Date/Name Ship 1899-00-00 HOOP OP BETER
Manager: W.H. Stuut, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: W.H. Stuut, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PBTJ

Date/Name Ship 1907-00-00 HOOP OP BETER
Manager: J.T. Dijkhuizen, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.T. Dijkhuizen, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PBTJ

Ship Events Data

1878-09-00: Als "Goede Verwachting" in 09-1878 in de binnenvaart.
1910-00-00: In 1910 uit de vaart of naar de binnenvaart.

Onderstaande kranten berichten geven het "waarschijnlijke" einde aan:

NvhN 05-01-1912: Lemmer, 5 Jan. Hedenmorgen is lek geslagen en gezonken tusschen Lemmer en Urk de houten tjalk „Hoop op beter", schipper S. de Boer, van Dronrijp, op reis met een lading mest van Groningen naar Broekerhaven. De opvarenden, de schipper en de loods, zijn op een sloep en een vlot gered en ten Oosten van Lemmer aangedreven. Het schip is niet verzekerd.

Algemeen Handelsblad 06-01-1912: Tjalk vergaan. In den nacht van Donderdag op Vrijdag is de tjalk „Hoop op beter" van S. de Boer, van Dronrijp, op een afstand van 2000 M. van de kust bij Lemmer, tijdens stormweer, gebarsten en gekanteld, ten gevolge van de uitzetting van den paardenmest, waarmee het was geladen. De schipper en zijn knecht wisten zich te redden in een bootje, dat op den Steenendam werd geslagen. Eenige uren hebben zij op dezen dijk doorgebracht en zijn, toen het begon te lichten, naar Lemmer geloopen.

Leeuwarder Courant 06-01-1912: Storm. Lemmer, 5 Januari. Schipper Jan Wijkstra, gedomicilieerd te Cubaard, die met zijn ijzeren tjalk „Ons Genoegen", geladen met puin, op reis was van Amsterdam naar hier, is hedennacht door een storm overvallen. Om halfdrie werd het schip, dat roer en ankerspil hadl verloren, aangetroffen door Lemmer visschers, die vrouw en kinderen behouden aan wal brachten. Daarna kozen de visschers weer zee, om het schip, waarop Wijkstra was gebleven, in de haven te brengen, wat hun gelukte. Bij het binnen brengen ontdekten de visschers een gekanteld schip op een afstand van 1500 meter uit de kust. Toen zij „Ons Genoegen" binnen hadden gebracht, keerden zij weer terug. Het bleek hun toen, dat het de houten tjalk „Hoop op Beter" was, van S. de Boer, van Dronrijp.

(Later telegram). Hedenmorgen om 11 uur kwamen hier erg vermoeid aan schipper de Boer en zijn knecht Fokkens. Zij vertelden ons, dat het vaartuig, geladen met paardenmest, was gebarsten tengevolge van de uitzetting van de lading. In een bootje hadden zij zich weten te redden. Het bootje was op den Steenen dam geslagen en beide schippers op den dijk geklauterd, waar zij vier uren in doodsgevaar hebben doorgebracht. De wind stond op dezen dam en de golven sloegen er over heen. Zij waren op weg van Groningen naar Broekerhaven. Het schip is niet verzekerd.