Inloggen
VROUW CATRIENA (DE) - ID 10480


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1829-11-04 / 1838-02-16 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1829
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Pieter van Goor, scheepsbouwmeester, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Delivery Date: 1829-10-24
Technical Data

Gross Tonnage: 106.00 lasts
Gross Tonnage 2: 201.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.30 Meters Registered
Beam: 5.68 Meters Registered
Depth: 3.03 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1829
Datum agenda: 1829-11-04
Register nr: 18290729
Scheepsnaam: VROUW CATRIENA
Type: Kof
Lasten: 106
Gebouwd in provincie: Overijssel
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vegt J.Hzn., H. van der
Plaats: Zwolle
Kapitein op moment van verzoek: Lange, T.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1829-10-24 DE VROUW CATRIENA
Manager: Hermannus van der Vegte J.Hzn., Zwolle, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Johannes Ridderinkhoff e.a., Zwolle, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands
Additional info: Voor alle eigenaren: zie beneden a/d pagina

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

- 1829 - VROUW CATRIENA (DE).
Mede-eigenaren:
Johannes Ridderinkhoff,koopman te Zwolle (11/32e part),
Evert Lindeboom, koopman te Heino (11/32e part)
Tomas Lange, schipper te Zwolle (8/32e part)
en Hermannus van der Vegte, touwslager te Zwolle (2/32e part)

Ship Events Data

1829-06-06: Aankoop prijs: NLG 10.50,-
bijzonderheden Schip is op 6 juni 1829 verkocht door Van Goor aan de reders voornoemd, Van der Vegte treedt op als boekhouder van het schip
1830-11-18: Damaged
Kapt. T. Lange, voerende het schip de VROUW KATARINA (opm: kof de VROUW CATRIENA), meldt van Liverpool, van de 22e dezer, dat hij de 18e november 1830 van daar naar Harlingen vertrokken, doch de vorige dag met gespleten roer en gescheurde stagfok, aldaar teruggekomen was; hij dacht binnen twee dagen weer gereed te zullen zijn om de reis te hervatten.
1830-12-12: Collision
Kapt. T. Lange, voerende het schip de VROUW CATRIENA, met zout van Liverpool naar Amsterdam, meldt van Cowes, van de 12e december 1830, dat hij die nacht aangezeild was geworden door het schip ANTIGONE, kapt. J. Leefkens (voor wijlen kapt. S. de Best), van Batavia naar Antwerpen, waardoor de boegspriet, kluiverboom, paalstut en de stuurboordskraanbalk gebroken werden.
1831-11-21: Damaged
Rotterdam, 21 november 1831. Het schip de VROUW KATARINA, kapt. T. Lange, van Drammen te Amsterdam gearriveerd, heeft gedurende de reis veel slecht en stormweer doorgestaan, waardoor de grote boot aan stukken geslagen en andere schade veroorzaakt is; ook heeft het in het Groot Noordhollandsch Kanaal tegen een dukdalf gestoten.
1838-02-16: Final Fate: Foundered, gezonken

Het schip de VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange (opm: kof, kapt. Thomas Lange), van Suriname naar Amsterdam, is volgens brief van Falmouth van den 7 maart, den 16 februari 1838 op 43º NB 15º WL masteloos, lek en met verlies van roer door het volk verlaten geworden

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Thomas Lange werd geboren te Jevnagers in Denemarken op 10 december 1796 als zoon van een predikant

Hij huwde met Catharina Carstens, geboren te Amsterdam op 25 oktober 1799. Catharina overleed op 03 januari 1870.

Thomas overleed op 12 februari 1841 op de terugreis met zijn schip de “Stad Zwolle” vanuit Suriname naar Nederland.

 

Algemeen Handelsblad 23 maart 1841

 

Op 9 maart 1841 vertrok het schip uit (Stad Zwolle) Paramaribo, met een rijke lading aan suiker, koffie, rijst katoen, cacao en kwassiehout. Drie dagen later, 12 maart 1841 om vier uur 's morgens, viel Thomas Lange tijdens een storm uit de ra en verdrinkt. Lindeboom nam de leiding over; de "Stad Zwolle" kwam zonder Thomas Lange, maar wel met diens door Arons geschilderde portret enige tijd later verder behouden in het vaderland aan. Lange liet een jong gezin, met drie zoons en twee dochters, achter.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Th.Lange werd met vlagnummer 211 effectief lid van "Zeemanshoop" per 24 april 1827 op voorspraak van C.F.Jansen. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Catharina". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van 17/24 april 1827 van het college Zeemanshoop is Thomas Lange, oud 30 jaar, voerend galjoot “Catharina”, wonend op de Geldersche Kaay nr.36 en met adres bij Hr.Boekhout op de Geldersche Kaay, op voordracht van C.F.Jansen voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 211023

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 15 oktober 1836003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de  Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1841 wordt een onderstand toegestaan aan de wed. Lange-Carstens met ingang van 01 mei 1841.118

 

In de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 25 mei 1841 wordt aan de weduwe Th.Lange, geb. C.Carstens en aan haar 5 kinderen een uitkering toegekend met ingang van 01 mei 1841.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        211                       1827-1830     galj.                  Catharina                                              Th.Lange

                                      1831-1833     sch.kof            Catharina                                              H.van der Vegte te Zwolle

                                      1834-1835     sch.kof            De Vrouw Catharina                           idem

        130                       1836-1837     sch.kof            De Vrouw Catharina                           idem

                                          1838           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1839-1840     galj.                  De Stad Zwolle                                     geen opgave

 

Bouma025 vermeldt Th.Lange als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1838 van de schkof “Vrouw Catharina”, gebouwd in 1829, bouwplaats niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor H.v/d Vegte te Zwolle. Het schip werd verlaten op 43oN/15oW. De bemanning werd gered;

*    1831 t/m 1836 van de kof “Catharina”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 195 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Zwolle;

*    1840 t/m 1841 op de bark-galjoot “Stad Zwolle”, gebouwd in 1839 te Zwolle, 240 ton o.m., rederij niet vermeld.

 

Overige bijzonderheden

Thomas Lange werd in 1796 in Jevnaker in Noorwegen geboren als predikantenzoon uit een regentengeslacht met bindingen met zeevaart en handel. Over zijn jeugdjaren in het kinderrijke gezin op de pastorie op het Noorse platteland en over de periode tot zijn vertrek naar Nederland in 1817 is vrijwel niets bekend.

In dat jaar monsterde hij in Amsterdam aan als matroos op het grote hoekerschip "Willem den Eersten" voor een reis naar Batavia. Het schip vertrok eind maart 1818 met 'Z.M.Troepen', niet evenwel nadat er op het laatste moment nog een wisseling van kapitein had plaatsgevonden. Vier maanden later kwam het schip in Rio de Janeiro aan, waarheen het na een muiterij onder het detachement had moeten uitwijken. Dan ging het een tijdje goed met het schip. Het bereikte Batavia zonder verdere problemen, "overwinterde" in Batavia, en vertrok eind maart 1819 weer naar Amsterdam. Op 20 mei werd het schip door de bliksem getroffen en zwaar beschadigd. In die toestand kwam de "Willem den Eersten" op 26 juni aan de Kaap aan, waar getracht werd het schip te repareren. Het schip voer begin november weer uit, maar de volgende dag was het opnieuw lek en kwam terug. De "Willem den Eersten" werd op het strand gezet, de lading gelost en het schip verkocht. Kapitein Abes stierf aan de Kaap. Einde van de "Willem den Eersten". Niet een eenvoudige eerste verre reis voor de Noorse domineeszoon.

Hoe en wanneer Thomas in Nederland is teruggekomen, is niet bekend. We vinden hem pas weer in april 1822 toen hij als matroos boekte op het fregatschip "de Strever" onder kapitein Afflick voor een reis naar Paramaribo. Kapitein Afflick overleed tijdens deze reis in Paramaribo.

Daarna ging Thomas hogerop; hij werd stuurman op het brikschip de "Nordloh" naar Indië. Probleemloze reizen behalve dat de "Nordloh" op de derde reis (Thomas was opperstuurman) tussen de zandbanken bij Duinkerken vastliep.

Inmiddels was het 1827 en Thomas trouwde met de Amsterdamse Catharina Carstens. Ook kocht hij in dat jaar geheel met eigen geld een klein schip, de voormalige "Vlashandel", door hem "Catharina" genoemd. Daarmede maakte hij drie reizen naar het Oostzee gebied en een reis naar Noorwegen. Naast de kapitein waren er als regel zes of zeven bemanningsleden Na de vierde reis (de scheepsjongen verdronk), met tarwe, rogge en graan voor de Zuidelijke Nederlanden, verkocht hij in Antwerpen het schip voor hetzelfde bedrag waar hij het voor gekocht had: f. 5.500,-.Tot zo ver de voorgeschiedenis; daarna kwam Zwolle in het beeld.

 

Thomas Lange varende vanuit Zwolle met de "Vrouw Catharina" 

Op zoek naar een nieuw schip kwam hij in Zwolle terecht, waar al drie jaar op de werf van Pieter Van Goor een schip van ruim twee honderd ton op stapel stond. Van Goor had al op 11 maart 1825 aan de Staatsraad, Administrateur voor de Nationale Nijverheid, gevraagd om in aanmerking te mogen komen voor de premie zoals deze door Koning Willem I ter bevordering van de scheepsbouw was ingesteld. Een positieve reactie kwam al vijf dagen later. Maar het duurde wel tot 30 mei 1829 voor het schip te water werd gelaten. Van Goor kwam nu terug op de subsidieaanvrage. Een subsidie van ca 30% van de bouwkosten van het scheepshol werd uitgekeerd. Het kan zijn dat het moeilijk is geweest om kopers (en wellicht een kapitein) te vinden. Thomas Lange moet van dit schip gehoord hebben, al was er zijnerzijds geen enkele binding met Zwolle. De reders werden:

 

Johannes Ridderinkhof, houtkoper te Zwolle

voor 11/32ste deel

Evert Lindeboom, koopman te Heino

voor 11/32ste deel

Thomas Lange, schipper te Zwolle

voor 8/32ste deel

Hermannus van der Vegte, touwslager te Zwolle   

voor 2/32ste deel

 

Behalve Lange, een groep mensen behorende tot de kring waaruit in 1835 de Christelijke Afgescheiden Kerk is ontstaan. Een nieuwe wereld voor de zoon van een vrijzinnige dominee uit het verre Noorden. De Overijsselsche Courant juichte na een tewaterlating in aanwezigheid van de gouverneur van de provincie en de burgemeester van Zwolle: "Dit is het eerste schip, voor de vaart op buitenlandsche Zeeën bestemd, hetwelk immer op de werven dezer Stad is gebouwd, en wij bemerken hier in met genoegen den gunstige invloed, welke Zr. Majesteits maatregelen ter aanmoediging van den Scheepsbouw ook op de werven onzer Stad uitoefenen". Lange maakt zeventien reizen met de "Vrouw Catharina" zoals het schip genoemd werd. Lambert Jan Lindeboom, uit de familie van een van de voornaamste reders was vrijwel altijd van de partij als bemanningslid (eerst als scheepsjongen, later als stuurman). Mogelijk ook een vorm van controle door de familie. Er waren als regel tien bemanningsleden.

De eerste reis, van Liverpool naar Dordrecht met zout, gaf al direct schade aan masten en zeilen. Op de tweede reis naar Riga, heen met ballast en terug met rogge en gerst, ging alles goed. Op de derde reis, weer terugkomende met zout uit Liverpool, kwam de "Vrouw Catharina" in aanvaring met de "Antigone" van kapitein Leefkens. Er was uiteraard nogal wat schade, maar de "Antigone" was er erger aan toe. Het schip strandde na de botsing uiteindelijk voor Blankenberge en werd prompt door Vlaamse kustbewoners geplunderd.

De volgende reizen, naar de Oostzee en Noorwegen, verliepen zonder incidenten. Voor de tiende reis werd een nieuw reisdoel gekozen: Suriname. Heen met stukgoed; de kolonie was voor veel elementaire zaken afhankelijk van invoer uit het moederland. Terug met suiker en katoen. Dan weer met dakpannen naar Riga, weer twee keer naar Suriname en dan ineens naar Genua en Livorno om marmer. Zwolle, waar hij ook ging wonen, bleef zijn thuisbasis. Makkelijke reizen.

In 1837 vertrok de "Vrouw Catharina" weer naar Suriname, waar het na een reis van 59 dagen aan kwam. Voor de terugreis werd het schip hoofdzakelijk beladen met suiker. Een week na het vertrek in januari 1838 uit Paramaribo kwam het schip in moeilijkheden, en wel in die mate dat het vier weken stuurloos in zwaar beschadigde toestand op de Atlantische Oceaan ronddobberde. Tenslotte werd het schip opgemerkt door een Amerikaans schip dat de bemanning redde. Einde van de "Vrouw Catharina".

De vier reizen van Lange samen met de twee reizen van het volgende schip naar Suriname in de periode 1832-1841 vergelijkende met de totale export uit Suriname in die periode blijkt dat Thomas Lange 2% van het totaal voor zijn rekening heeft genomen. Geen reden voor een postkoloniaal schuldgevoel bij zijn nakomelingen of voor de gemeente Zwolle.

 

Het goede schip de "Stad Zwolle"

De reders hadden hun vertrouwen in de scheepvaart en kapitein Lange niet verloren. Zij besloten een nieuw schip te laten bouwen; het eerste grote schip in Zwolle na de bouw van de "Vrouw Catharina". Ridderinkhof deed overigens niet meer mee. De verschillende reders bezaten de volgende parten:

 

Evert Lindeboom

voor 4/16de deel

Johannes Lindeboom, arts te Zwolle  

voor 4/16de deel

Willem Hendrik Wicherlink

voor 3/16de deel

Thomas Lange

voor 2/16de deel

Wolter Wagter Smitt

voor 1/16de deel

 

Thomas Lange had nu als enige buitenstaander nog een klein aandeel. Alle andere eigenaren, ook Smitt en Wicherlink, behoorden tot de Lindeboom familie. Een eikenhouten Lindeboomschip. Er is weer glorie bij de tewaterlating van het 272 ton grote schip; de stad bood een Zwolse vlag aan, G.H.van Senden maakte een lofdicht. Het kofschip de "Stad Zwolle" maakte zijn maiden-trip naar Paramaribo. Teruggaande viel de lichtmatroos Willem Blad overboord en verdronk.

De volgende reis gaat ook naar Suriname, weer met stukgoed en Lindeboom als stuurman.

Op de heenreis werd Thomas Lange geportretteerd door de Surinaamse schilder Samuel Ferdinand Cornelis Arons, die als passagier terugkeerde van een schildersopleiding in Amsterdam. Op 9 maart 1841 vertrok het schip uit Paramaribo, met een rijke lading aan suiker, koffie, rijst katoen, cacao en kwassiehout. Drie dagen later, 12 maart 1841 om vier uur 's morgens, viel Thomas Lange tijdens een storm uit de ra en verdrinkt. Lindeboom nam de leiding over; de "Stad Zwolle" kwam zonder Thomas Lange, maar wel met diens door Arons geschilderde portret enige tijd later verder behouden in het vaderland aan. Lange liet een jong gezin, met drie zoons en twee dochters, achter. Twee zoons, Johan Jörgen en Hendrik Thomas, lieten zich niet afschrikken en gingen ook naar zee. Johan Jörgen, de oudste zoon genoemd naar zijn Noorse grootvader, bleef aan Zwolle gebonden. Van Hendrik Thomas, de jongste zoon, zijn voor wat Zwolle aangaat alleen twee reizen als kok met de "Provincie Overijssel" voor de Zwolsche Reederij Maatschappij van Zwolle naar Amsterdam bekend. Diens verdere loopbaan, in 1880 eindigende als kapitein op de grote clipper "Auguste" is voor dit Zwolse verhaal niet relevant en blijft dus verder buiten beschouwing.

Uit: www.zwolle.ehrhardt.nl

 

Amsterdamsche Courant 16 maart 1841

“Een ieder, welke eenige Zaken heeft uitstaande met wijlen kapitein THOMAS LANGE, gevoerd hebbende het Schip DE STAD ZWOLLE, wordt verzocht hiervan, ten spoedigste, opgave te doen ten kantore van J.W.BOEKHOUT, Geldersche Kade, No 62.”

 

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:

05 oktober 1837         "... heden gearriveerd Captijn de Lange hebbende 59 dagen rijs".

 "De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:

13 december 1837      " ... heden vertrok ... kaptijn Lange kof Catrina ... naar Amsterdam ...".

Monsterrol dd. 29 juli 1837 van de schonerkof de "Vrouwe Catharina" onder gezag van Thomas Lange met 9 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouder J.W.Boekhout011.

De “Vrouw Catharina” werd op de terugreis van Suriname in 1838 verlaten op 43N en 15W (d.i. op de hoogte van de Golf van Biskaje), waarbij de bemanning werd gered025.

De vermelding van de "Vrouw Catharina" in het Journaal van "De Drie Gebroeders" is de laatste van het schip in goede toestand.

 

E-mail M.Lindenborn dd 21 oktober 2005:

CATHARINA en de VROUW CATHARINA / kapt. Thomas Lange waren twee verschillende schepen.

GAA : Acte aan-/verkoop:

Op 26 maart 1827 koopt kapt.Thomas Lange in openbare veiling te Amsterdam voor eigen rekening het galjootschip VLASHANDEL, gebouwd te Makkum omstreeks 1816/1817, groot 150 ton en verdoopt het schip in CATHARINA.

RAB: Acte van aan-/verkoop:

In augustus 1828 verkoopt Thomas Lange te Antwerpen zijn schip CATHARINA

NAO: Reder Harmannus van der Vegte neemt voor slechts 2/32 deel in de nieuwe schoenerkof VROUW CATHARINA, waarn verder deelnemen genoemde Thomas Lange voor 8/32, Evert Lindeboom voor 11/32 en Johannes Ridderinkhof ook voor 11/32. Thomas Lange wordt kapitein, het schip wordt op 30 juni 1829 te water gelaten op de werf van P. van Goor te Zwolle.

NAO: Op reis met suiker en katoen van Paramaribo geraakt de VROUW CATHARINA bij de Azoren in zwaar weer in moeilijkheden en wordt op 16 februari 1838 door de opvarenden verlaten (gered door ander schip). De VROUW CATHARINA zinkt.

 

Provinciale Overijsselse Courant o2 juni 1829

“Zwolle 30 mei. Heden is, met bijzonder goed gevolg, van stapel gelopen het kofschip de Vrouw Katrina, groot ruim 300 nederlandse tonnen; gebouwd voor rekening van den heer J.Ridderinkhof, op de werf van de scheepstimmermansbaas Pieter van Goor alhier, en zullende gevoerd worden door den kapitein Thomas Lange.

Groot was het het getal der aanschouwers, onder welke men met vreugde opmerkte Z.Exc. den Heer Gouverneur dezer provincie, met een aanzienlijk gevolg, den Edel Achtbaren Heer Burgemeester en verdere leden van de Rgering dezer stad.

Dit is het eerste schip, voor de vaart op de buitenlandse Zeeën bestemd, het welk op de werven dezer stad is gebouwd, en wij bemerken hier in met genoegen de gunstigen invloed, welke Zr. Majesteits maatregelen ter aanmoediging van de scheepsbouw ook op de werven onzer stad uitoefenen.

Naar het oordeel van deskundigen is dit schip uitmuntend getimmerd, en doet hetzelve den bouwmeester eere aan.. Wij hopen dat hier door den grond mag gelegd zijn tot meer gelijksoortige ondernemingen op onze werven, die daartoe in velerlei opzigt zoo bijzonder wel gelegen zijn ; - op dat alzoo de scheepsbouw evenals onze andere takken van nijverheid moge bloeijen, waar toe onder eene Vaderlijke Regering, de groote verbeteringen en uitbreidingen onzer middelen van communicatie te water en te lande, reeds tot stan gebragt en toegezegd, die Zwolle tot eene der belangrijksten punten van binnenlandsche communicatie verheffen, gewis krachtdadig zullen medewerken”

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p. 4)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

Op 20 oktober 1829 werd de bijlbrief van het kofschip “de vrouw Catriena” gebouwd door Pieter van Goor te Zwolle geregistreerd bij notaris Willem Henrik Roijer openbaar notaris te Zwolle.

Het schip was op 6 juni voor f 10.500,- verkocht aan:

Johannes Ridderinkhof, koopman-houthandelaar te Zwolle                          11/32

Evert Lindeboom, koopman de Heino                                                             11/32

Thomas Lange, schipper te Zwolle                                                                    8/32

Hermannus van der Vegte, touwslager te Zwolle                                            2/32

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p. 5)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

“23-7-1839 3-10-1839 Gebouwd voor rekening van E. Lindeboom, J.Lindeboom, H. van der Vegte J.Hz, W.H.Wicherlink, W.W.Smitt en T.Lange. Kosten f 16.000,-…..De Reederij cedul werd bij de Zwolse arron. rechtbank geregistreerd op 3-10-1839 no. 143.

Evert Lindeboom                                                                     4/16

Johannes Lindeboom                                                              4/16

Willem Hendrik Wicherlink                                                   2/16

Hermannus van der Vegte JHz, boekhouder                        3/16

Thomas Lange                                                                         2/16

Wolter Wagter Smitt                                                               1/16

Maar een deel overgenomen

 

“De eerste reis ging naar Suriname, waar suiker en katoen werd geladen. Lange had al eerder gevaren voor de zeereder H. van der Vegte. 1841-02-12 T.Lange omgekomen gezagvoerder van het galjootschip “De Stad Zwolle”

 

Handelsblad 27 juli 1839

ZWOLLE, 24 Julij. In den avond van gisteren is alhier, in tegenwoordigheid van den Ed. Achtb. Raad dezer stad, van Keppel’s werf, van stapel geloopen, het kofschip genaamd de Stad Zwolle, zijnde een barktuig met drie masten, lang 110 voet, groot 180 last, gebouwd door den scheepstimmerbaas P. van Goor, voor rekening van de reeders van der Vegte, Lindeboom en T.Lange, bestemd om te varen naar Suriname, en gevoerd door kapitein T.Lange. De Ed. Achtb. Regering heeft aan hetzelve eene fraaije vlag vereerd. De toevloed der aanschouwers was groot, echter is alles in de beste orde, en zonder ongelukken afgeloopen.

 

Provinciale Overijsselsche Courant 14 mei 1839 – advertentie

Bij N.Veltman Scheepsmakelaar en agent, ligt in lading op stuk Goederen van ZWOLLE, van den 1sten tot den 8sten Junij e.k., een welbemand en goed bezeild ZEESCHIP. Nadere inlichtingen behoevende gelieve men zich te vervoegen bij VAN REES en v.d. VEGTE, H.H.Z.

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 pp (p.8)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

 

Datum vanaf: 1829
Kapitein: Lange, Thomas
Overige informatie: Mede-eigenaar van dit schip (8/32e part)

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1831-09-19
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VROUW CATHARINA
Schipper: Lange, Thomas
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1829

DSG 050629
Zwolle, 30 mei. Heden is, met bijzonder goed gevolg, van stapel gelopen het kofschip de VROUW KATRINA (opm: VROUW CATRIENA), groot ruim drie honderd Nederlandse tonnen, gebouwd voor rekening van den heer J. Ridderinkhoff, op de werf van den scheepstimmerman Pieter van Goor alhier, en zullende gevoerd worden door den kapitein Thomas Lange.

Op 04-11-1829 wordt voor de VROUW CATRIENA door H. van der Vegt uit Zwolle een zeebrief aangevraagd voor kapt. Thomas Lange.


1830

AH 200330
Advertentie. In lading ligt te Amsterdam. Liverpool. Het nieuw gebouwd Nederlands schoener kofschip CATHARINA, kapt. Thomas Lange. Adres bij J.W. Boekhout.
RC 150530
Rotterdam, 14 mei.
De 13e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis de VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, JANTINA ENGELINA, kapt. H.T. de Jonge en CONCORDIA, kapt. F.H. Eddis, van Liverpool.
DC 180530
Dordrecht, 18 mei. aan deze stad zijn gearriveerd; de schepen CATHARINA, kapt. T. Lange, en de GOEDE HOOP, kapt. W.E. Dik, de VROUW MARGARETHA, kapt. B.R. Berg, en JANTINA ENGELINA, kapt. Harm Tjebbes de Jonge, allen van Liverpool, met zout
.
RC 080630
Rotterdam, 7 juni. De 6e dezer, des namiddags zeilde van Helvoetsluis de VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange en JANTINA ENGELINA, kapt. B.P. Kolk, op avontuur.
RC 210830
Rotterdam, 20 augustus. De 18e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis NIMPHE, kapt. K.L. de Weerd, van Koningsbergen; DE VROUW CATHARINA (opm: kof de VROUW CATRIENA), kapt. T. Lange, van Riga
.
AH 010930
Cargalijst Rotterdam. De VROUW CATRINA, T. Lange van Riga met 85 last rogge, 40 last garst en 32 bonden hennep.
RC 141030
Rotterdam, 13 oktober. Van Brielle wordt de 12e dezer gemeld, dat de schepen, die de vorige dag zijn uitgezeild, doch in de Put ten anker gekomen zijn, wel in zee zijn gekomen, zijnde INDUSTRIE, kapt. P. van Duivenboden; de VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange; HELENA JACOBA, kapt. W.J. Zelling naar Liverpool
.
RC 021230
Amsterdam, 30 november. Kapt. T. Lange, voerende het schip de VROUW KATARINA (opm: kof de VROUW CATRIENA), meldt van Liverpool, van de 22e dezer, dat hij de 18e dito van daar naar Harlingen vertrokken, doch de vorige dag met gespleten roer en gescheurde stagfok, aldaar teruggekomen was; hij dacht binnen twee dagen weer gereed te zullen zijn om de reis te hervatten.
AH 231230
Te Cowes is de 12e december met verlies van boegspriet binnengevallen het schip CATHARINA (opm: kof de VROUW CATRIENA, zie RC 281230, kapt. T. Lange, van Liverpool naar Amsterdam.
RC 281230
Rotterdam, 27 december. De 25e dezer, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis de VROUW CATRIENA, kapt. T. Lange, van Liverpool, laatst van Cowes.
RC 281230
Amsterdam, 26 december. Kapt. T. Lange, voerende het schip de VROUW KATRIENA (opm: kof de VROUW CATRIENA, zie AH 231230, met zout van Liverpool naar Amsterdam, meldt van Cowes, van de 12e dezer, dat hij die nacht aangezeild was geworden door het schip ANTIGONE, kapt. J. Leefkens (voor wijlen kapt. S. de Best), van Batavia naar Antwerpen, waardoor de boegspriet, kluiverboom, paalstut en de stuurboordskraanbalk gebroken werden, uit welke hoofde hij die dag aldaar was binnengelopen en aan de kaai lag, om te repareren, doch binnen acht dagen tot het voortzetten der reis dacht gereed te zijn; de naden in de boegspriet en het voordek alle gesprongen, doch weer toegetrokken zijnde, zou de lading niet behoeven gelost te worden. Aangaande het schip ANTIGONE meldt hij nog, dat de kluiverboom en galjoen geheel en een anker van 1600 ponden dwars afgebroken waren.

1831


DC 010131
Hellevoetsluis, 24 december. Den 26 dito. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, van Liverpool, laatst van Cowes.

RC 260331
Brielle, 25 maart. Uitgezeild
VROUW CATHARINA, T. Lange op avontuur.
OHC 010931
Texel, 29 augustus. Den 28 augustus uit de Balg van quarantaine ontslagen VROUW CATHARINA, T. Lange van Riga.
AH 060931
Cargalijst Amsterdam. VROUW CATHARINA, T. Lange van Riga met 130 last rogge.
AH 121131
Texel, 10 november. Binnengekomen: AMI, kapt. H. Miller, van Sunderland; VOLHARDING, kapt. J. Heikes (opm: Jacob Heukers), van Wornyss (opm: mogelijk Wemyss), als bijlegger, van Dordrecht; VROUW CATHARINA, kapt. S. Lange, van Drammen
.
RC 221131
Rotterdam, 21 november. Het schip de VROUW KATARINA, kapt. T. Lange, van Drammen te Amsterdam gearriveerd, heeft gedurende de reis veel slecht en stormweer doorgestaan, waardoor de grote boot aan stukken geslagen en andere schade veroorzaakt is; ook heeft het in het Groot Noordhollandsch Kanaal tegen een dukdalf gestoten.

1832


Op 14-03-1832 wordt voor de VROUW CATHARINA door kapt. Thomas Lange een zeebrief aangevraagd voor zichzelf.
 

AH 190432
Vlie, 16 april. Vertrokken: PETRONNELLA, kapt. J.A. Schuring, naar Riga; VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Riga
.
GRC 040532
Den 22 april de Sont gepasseerd VROUW CATHARINA, T. Lange van Amsterdam naar Riga.
GRC 150632
Den 4 juni de Sont gepasseerd VROUW CATHARINA (Zwolle), T. Lange  van Riga naar Zwolle.

AH 180632
Texel, 15 juni. Binnengekomen: ELISABETH, kapt. J. Morton, van Ipswich; TWEE VRIENDEN, kapt. O.G. Bakker, van Hull; VROUW CATHARINA, kapt. F. Lange, van Riga, de laatste 3 liggen in quarantaine.
AH 120732
Vlie, 8 juli. Vertrokken: VROUW PETRONELLA, kapt. J. Noord, naar Nerva; VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Riga
.
AH 060932
Vlie, 3 september. Binnengekomen VROUW CATHARINA, T. Lange van Riga.

1833

AH 070533
Vlie, 2 mei. Uitgezeild: CORNELIA, kapt. G. Jans, naar Newcastle; VROUW GEERTRUIDA, kapt. J. Timmerman, naar Hull; CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Riga
.
AH 020733
Texel, 29 juni. Binnengekomen VROUW CATHARINA, T. Lange van Riga.

Op 20-07-1833 wordt voor de VROUW CATHARINA door kapt. Thomas Lange uit Zwolle een zeebrief aangevraagd voor zichzelf.

 

AH 010833
Scheepstijdingen. Uitgezeild: Texel, 30 juli.
Hieronder de schepen gisteren gemeld: JONGE JACOB, kapt. L.J. Wit, naar Hull; VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Riga.
GRC 240933
Den 16 september de Sont gepasseerd VROUW CATHARINA (Zwolle), T. Lange van Riga naar Holland.
AH 270933
Binnengekomen: Vlie, 23 september. VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, van Riga; VRIENDSCHAP, kapt. J.R. Krens, van Drammen.

1834

 

NSU 180334
Paramaribo, 18 maart. Alhier zijn aangekomen: de 17e maart het schip VROUW CATHARINA, kapt. F. Lange, met een passagier, van Amsterdam,  het schip NEDERLAND, kapt. Höffkens, met drie passagiers, van Amsterdam, en het schip SOPHIA CECILIA, kapt. B.F. Ipsen, met vier passagiers, van Amsterdam.
NSU 250334
Paramaribo. In lading ligt: naar Amsterdam: het gekoperd kofschip de VROUW CATHARINA, kapt. F. Lange, sluit 15 april. Adres bij Gebr. Reijns.
AH 100534
Suriname, 10 maart. 17 maart. NEDERLANDER, kapt. C. Hofker, SOPHIA CECILIA, kapt. D.F. Ipsen, VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange en SARA ANNA CORNELIA, kapt. H.K. Dykhuis. van Amsterdam.
AH 180634
Binnengekomen: Texel, 16 juni. ZAANDAM, kapt. L.H. Singer, van Berbice; CATHARINA, kapt. T. Lange, van Suriname.
AH 180634
Carga-lijsten Amsterdam: CATHARINA, kapt. T. Lange, van Suriname met 340 vaten suiker en 30 balen katoen.
AH 180734
Uitgezeild: Vlie, 14 juli. VROUW CATHARINE, kapt. T. Lange en HENRIETTE AUGUSTE, kapt. P.H. Ahrens, beide naar Riga.
GRC 290734
Den 18 juli de Sont gepasseerd VROUW CATHARINE (Zwolle), T. Lange van Amsterdam naar Riga.
AH 060934
Bolderaa, 22 augustus. Vertrokken VROUW CATHARINE, T. Lange naar Amsterdam.
AH 170934
Binnengekomen. Vlie, 14 september. De schepen gisteren gemeld zijn: VROUW BERTHA, kapt. H.J. Kreuter, van Sunderland; HARMONIE, kapt. A.P. Gall en VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, beide van Riga.
AH 041034
Advertentie. Schepen in lading. Suriname. Het Nederlands schip de VROUW CATHARINA, kapt. Thomas Lange. Adres bij Hoyman en Schuurman.
AH 151134
Volgens particulier bericht van een zich aan boord van het schip de VROUW CATHARINA, kapt. Thomas Lange, gedestineerd naar Suriname, bevindende passagier, is dit schip de 13e ll. uit Texel naar zee gezeild, ofschoon hiervan op de lijsten geen melding is gemaakt.


1835

NSU 110235
Paramaribo. Uitgeklaard Den 10 den, het schip de VROUW CATHARINA, Kapt. T. Lange, naar Amsterdam; lading: 358 vaten suiker en 15 balen schone katoen.
AH 020335
Binnengekomen: Suriname, 31 december 1834. De VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange van Amsterdam; 4 januari. DE EENSGEZINDHEID, kapt. P.T. Kuyper, van Amsterdam.
AH 160435
Binnengekomen: Texel, 14 april. ANNA EN MARIA, kapt. D. Steenveld en VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, van Suriname.
AH 160435
Carga-lijsten Amsterdam,VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, van Suriname met suiker en katoen; VROUW CATHARINA, kapt. R.R. Engelsman, van Barcelona met voorloop, tintwijn (opm. rode wijn) en brandewijn.
AH 240435
Advertentie. In lading naar Riga. De Nederlandse schoener-kof de VROUW CATHARINA, kapt. Thomas Lange. Adres bij J.W. Boekhout en de Wed. Jan van Wesel en Zoon.
AH 130535
Uitgezeild: Vlie, 10 mei. VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Riga.
GRC 140735
Den 2 juli de Sont gepasseerd VROUW CATHARINA (Zwolle), T. Lange van Riga naar Zwolle.
AH 230735
Binnengekomen: Vlie, 19 juli. CATHARINA, kapt. T. Lange, van Riga.

Op 22-07-1835 wordt voor de VROUW CATHARINA door kapt. Thomas Lange uit Zwolle een zeebrief aangevraagd voor zichzelf.

AH 140935
Bolderaa, 29 augustus. Binnengekomen VROUW CATHARINA, T. Lange van Zwolle.
AH 290935
Uitgezeild: Bolderaa, 19 september. VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Elseneur.
AH 101035
Binnengekomen: Texel, 8 oktober. VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange en DRIE GEZUSTERS, kapt. L.C. Swart, van Riga.
AH 171035
Carga-lijsten Amsterdam: VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, van Riga met hout, lijnzaad en hennep
.

1836

AH 290236
Uitgezeild: Texel, 26 februari. CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Suriname.
RC 170336
Rotterdam, 16 maart. De schepen de VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, van Amsterdam naar Suriname en CYBELE, kapt. Frederick Robbens, van Hamburg naar New-York, beide te Ramsgate binnen, hebben de 8e dezer hun reizen voortgezet.
AH 010936
Binnengekomen: Texel, 30 augustus. VROUW HENDRIKA, kapt. H.E. Boswyk, van Oléron. Gisteren nog: CATHARINA, kapt. T. Lange, van Nickerie, ligt quarantaine.
AH 030936
Binnengekomen: Texel, 1 september. Uit de quarantaine ontslagen: CATHARINA, kapt. T. Lange, van Nickerie.
AH 050936
Carga-lijsten Amsterdam: CATHARINA, kapt. T. Lange, van Nickerie met 310 vaten suiker, 13 vaten koffie en 135 balen katoen.
AH 021136
Uitgezeild van Texel, 31 oktober. De TWEE CORNELISSEN, kapt. S. Veenstra, naar Batavia; ANTJE, kapt. K. Welger, naar Havana; VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange, naar Genua.
AH 141236
Kapt. Thomas Lange, voerende het schip de VROUW CATHARINA, van Amsterdam naar Genua, te Dartmouth binnen, meldt vandaar van de 4e december, dat hij de 24e november op de hoogte van Portland gezien heeft het schip ADMIRAAL DE RUITER, kapt. E. van Duin, van Amsterdam naar Batavia; kapt. Lange giste dat hetzelve destijds wel buiten het Kanaal geraakt zal zijn, als zeilende hem met grote snelheid voorbij.

1837

LCO 130237
Arrivementen: Te Genua T. Lange van Amsterdam.
AH 260437
Livorno, 10 april. Binnengekomen VROUW CATHARINA, T. Lange van Amsterdam.
LCO 050637
Arrivementen: Te Gibraltar T. Lange van Livorno naar Amsterdam.
OHC 240637
Texel, 21 juni. Binnengekomen T. Lange van Genua, laatst van Gibraltar.
AH 010737
Cargalijst Amsterdam. VROUW CATHARINA, T. Lange van Genua met: jeneverbessen, koopmansgoederen, 1.316 stuks marmeren vloerstenen, 897 stukken geelbout, 31 balen galnoten, 20 vaten potasch, 20 kisten rozijn en 4 kisten wijn.
AH 210737
In lading te Amsterdam: Suriname. Het Nederlands kofschip CATHARINA, kapt. Thomas Lange. Adres bij Hoyman en Schuurman.
AH 080837
Texel, 5 augustus. Uitgezeild
VROUW CATHARINA, T. Lange naar Suriname.
SUC 061037
Paramaribo. Den 4 oktober binnengekomen VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange van Amsterdam, hebbende 59 dagen reis.
SUC 011137
Paramaribo. In lading naar Amsterdam het Nederlands kofschip VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange. Adres bij D.J. Sanches. Sluit 20 november.
SUC 141237
Paramaribo. Uitgeklaard Den 12den dezer, het schip VROUW CATHARINA, kapt T. Lange; lading : 335 vaten suiker, 18 balen schone - en 3 balen vuile katoen.


1838

ZP 120338
Het schip de VROUW CATHARINA, kapt. T. Lange (opm: kof, kapt. Thomas Lange), van Suriname naar Amsterdam, is volgens brief van Falmouth van den 7 maart, den 16 februari op 43º NB 15º WL masteloos, lek en met verlies van roer door het volk verlaten geworden, hebbende den 21 januari een zware storm doorgestaan en door een stortzee de masten, boegspriet en alles van dek verloren en 4 à 5 voet water in het ruim bekomen. De lading was, door gedurig het schip lens te houden, geheel weg gepompt. De kapitein, stuurman en vier matrozen zijn met het schip HOPE, kapt. Coombes, van Calcutta, te Falmouth aangebracht. De overige equipage is door het Amerikaanse schip JOHN DUNLOP gered. (opm: zie ook ZP 180538).
ZP 180538
Het schip CATHARINA, van Suriname naar Amsterdam, is volgens brief van New York van 11 april, den 16 februari op 42º NB 16º WL geheel masteloos ontmoet. Red: het schip CATHARINA, kapt. Lange, van Suriname naar Amsterdam, is den 16 februari op 43º NB 15º WL masteloos verlaten, zie ons nommer 25. (opm: VROUW CATHARINA, kapt. Thomas Lange, zie ZP 120338)

Akten

ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 91.24.2


BIJLBRIEF
Naam schip de VROUW CATRIENA

plaats en datum acte

soort schip kof

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Peter van Goor, scheepstimmerman te Zwolle

eigenaar/aankoper Johannes Ridderinkhoff,koopman te Zwolle (11/32e part), Evert Lindeboom, koopman te Heino (11/32e part) Tomas Lange, schipper te Zwolle (8/32e part) en Hermannus van der Vegte, touwslager te Zwolle)

te voeren door kapt. Tomas Lange

groot volgens meetbrief in tonnen 201 ton, afgegeven 16 oktober 1829 door ijkmeester Hendrik Klinkert, Zwolle

tuigage en aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 26,30 x 5,68 x 3,03 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Zwolle, deel 16, folio 163, verso, vak 4 en 5

datum van registratie 24 oktober 1829

notaris Mr. Willem Hendrik Royer, notaris te Zwolle, acte gepasseerd 20 oktober 1829

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 10.500,-

bijzonderheden Schip is op 6 juni 1829 verkocht door Van Goor aan de reders voornoemd, Van der Vegte treedt op als boekhouder van het schip
De eigenaren verklaren vor de Rechtbank van 1e aanleg, dat zij het schip hebben gekocht.. De verkoper (-s) wordt niet genoemd

researcher/datum research ML-310506

Naam VROUW CATRIENA (de)
Archiefinstelling Historisch Centrum Overijssel, Zwolle
Jaar 1829
Toegang 91
Inventaris 24

Bronnen

Jaar: 1829
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Hist. Centrum Overijssel, Zwolle nr. 91.24.2
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
DSG = Dagblad van ’s Gravenhage
GRC = Groninger Courant
LCO = Leydsche Courant
NSU = Nieuwe Surinaamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
SUC = Surinaamsche Courant
ZP = Zeepost