Inloggen
VROUW MARIA (DE) - ID 10444


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1830-08-28 / 1841-07-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1830
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Hoeker
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Netherlands
Delivery Date: 1830-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 87.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1830
Datum agenda: 1830-08-28
Register nr: 18300639
Scheepsnaam: VROUW MARIA
Type: Hoeker
Lasten: 87
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Betz & De Willigen
Plaats: Vlaardingen
Kapitein op moment van verzoek: Riedijk, A.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Turksche pas naar Cadix

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1830-08-28 DE VROUW MARIA
Manager: Betz & De Willigen, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Betz & De Willigen, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Date/Name Ship 1836-04-01 VOORWAARTS
Manager: Firma Warmelo & Van der Drift, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Warmelo & Van der Drift, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands

Ship Events Data

1833-04-07: Confiscated (War)
Ramsgate, 7 april. Het schip DE VROUW MARIA, kapt. Arie Riedijk, van Londen naar Vlaardingen, is door het Franse fregat RESOLUE hier binnengezonden.
1836-03-25: Sold at auction
Advertentie. Openbare verkoping, te Vlaardingen, op vrijdag de 25e maart 1836, des middags ten 4 ure, in het logement De Hollandsche Tuin, ten overstaan van de notaris Mr. J.C. Verkade, van een extra welbezeild schoener-hoekerschip, genaamd DE VROUW MARIA, laatst gevoerd door kapt. Gerrit Don, lang 25 el en ruim 2 palm, wijd 6 el 4 palm en ruim 3 duim, diep 3 el en ruim 6 palm en alzo groot 247 tonnen, nieuw uitgehaald te Vlaardingen in 1830, met deszelfs rondhout, staande en lopend want en zeer complete inventaris, zo als hetzelve is liggende in de haven, aldaar. Nadere informaties te bekomen te Vlaardingen voornoemd, zo ten kantore van voornoemde notaris, als bij de heren Betz en De Willigen en te Rotterdam bij de heer makelaar F. van Dam. (opm: binnen Vlaardingen verkocht; nieuwe naam VOORWAARTS, onder kapt. G. Don)
1841-07-10: Final Fate: Foundered, gezonken

New York, 31 juli. Het Nederlandse schip (opm: hoeker, bouwjaar 1830) VOORWAARTS, kapt. G. Don, 2 juli van New York naar Rotterdam vertrokken, is op 10 juli door de bemanning verlaten op 46°NB 58°WL na verlies van de gehele tuigage. De bemanning is gered en de 21e alhier aangebracht door de driemast bark ROTSCHILD. De VOORWAARTS was een schip van 160 ton met thuishaven Vlaardingen; het casco en de lading waren in Amsterdam verzekerd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Arie Riedijk werd gedoopt te Vlaardingen 0- 03 augustus 1788 als zoon van Arie Claasz Riedijk en trijntje Stolk

Hij trouwde te Vlaardingen op 11 juni 1814 met Ariaantje van Noort, gedoopt te Vlaardingen op 05 augustus 1792 als dochter van Wouter van Noort en Ariaentje Heubink.

Arie overleed te Vlaardingen op 12 mei 1876.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Riedijk was met vlagnummer R65 in de periode 1828 t/m 1859 en met vlagnummer R454 in de periode 1859-1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.Riedijk was in 1874 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1839 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld: “Gratificatiën van een honderd guldens zijn in het afgeloopen jaar verleend, 1e. aan Kapitein A.Riedijk, No 65, ter gemoetkoming in de schade bij het berooven van zijn schip geleden; … “ 058.

In de Jaarverslagen 1855, 1858 en 1859 van het College staat vermeld dat hij in die jaren een uitkering van f 200,- heeft gekregen vanwege ouderdom en/of behoeftigheid058.

 

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de “rustend gezagvoerder A.Riedijk voor zijne uitkeering afstand (heeft) gedaan”058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College  staat kapitein A.Riedijk met vlagnummer R65 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851           sch.hoeker “Twee Gebroeders”            69 last                C.W. van Dam & Co te Rotterdam

*   1855                    geen schip vermeld

In de Jaarverslagen 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874 van de Maatschappij staat kapitein A.Riedijk met vlagnummer R454 in de ledenlijsten als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

Bouma025 vermeldt A.Riedijk als gezagvoerder gedurende:

*   1831 t/m 1834 van de hoeker “Vrouw Maria”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 247 ton o.m., varend voor Betz & Co te Vlaardingen;

*   1836 t/m 1838 van de brik “Hendrika Elisabeth”, gebouwd in 1815, bouwlocatie niet vermeld, 160 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam. Het schip werd in 1838 bij Smyrna door zeerovers leeggehaald en tot zinken gebracht;

*   1840 t/m 1847 van de hoeker “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1828, bouwplaats niet vermeld, 135 ton o.m., varend voor C.W. van Dam te Rotterdam. Het schip voer in 1848 voor v/d Heuvel te Vlaardingen en was herdoopt in “Animo”;

*   1874 van de 2/msch “Colibri” ex St.Jacques, gebouwd in 1849 te Calais, 42 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1874 verkocht als kolenhulk.

     niet zeker of deze opgave hier thuishoort. Wellicht bij A.Riedijk met nummer R454?

 

 

Overige bijzonderheden

“In de maand Junij des jaars 1814 bevond ik (i.c. Gerrit Metzon) mij met mijn onderhebbend buisschip DE TWEE GEBROEDERS, … in de haven van Kadix. Nevens mij waren destijds daar onder anderen de Nederlandsche kapiteins ANDRIES RIJK en ARIJ RIEDIJK, de eerste voerende het kofschip de Vigilantie, de andere het kofschip de Vrije Zee.

Op p.179 van het verslag omtrent de slavenperiode vermeldt kapitein Metzon op 5 augustus 1816 dat hij “met kapt. A.Riedijk naar zijne woning (ging) om afscheid van hem te nemen en vond alles in beweging met inpakken en wegdragen”

Na het bombardement van Algiers door o.a. de Engelsen werden de slaven aan boord genomen voor de thuisreis:

“Wij namen een dankbaar en hartelijk afscheid van den admiraal en vertrokken naar DE DAGENRAAD, alwaar wij door den commandant met dezelfde genegenheid als tevoren door den vice-admiraal ontvangen en behandeld werden. Den volgende dag (i.c. 30 augustus 1816), toen de kapt RIJK en RIEDIJK met hunne manschappen insgelijks aan boord van dit fregat aankwamen, werd ons schippers en stuurlieden een verblijf in de konstapelskamer aangewezen en onze matroozen werden onder het andere scheepsvolk geplaatst.”

Na terugkomst in Nederland arriveerden o.a. de kapiteins Metzon en Riedijk in Enkhuizen.: “… kapt. RIEDIJK met zijn zoon en schoonzoon, … namen hun intrek in het logement de Toren, waar zij niet alleen van een behoorlijke slaapplaats, maar ook rijkelijk van eten en drinken voorzien werden, zonder dat de eigenaar daarvoor bij hun vertrek eenige betaling wilde ontvangen.”

Uit deze opmerking maak ik op dat ook het schip van kapitein Riedijk in 1814, na het uitzeilen van Cadiz, is buitgemaakt door de Algerijnse zeerovers.

Uit: “DAGVERHAAL VAN MIJNE LOTGEVALLEN gedurende eene gevangenis en slavernij van twee jaren en zeven maanden te Algiers” hetgeen is gepubliceerd in Memoria 1 “Tussen zeerovers en christenslaven” door Dr. G. van Alphen & Mr. H.Hardenberg, H.E.Stenfert Kroese’s Uitgevers-Mij N.V. Leiden, 1950, 195 pp. (Nederlands Scheepvaartmuseum 2729. Cat.nr.Mi 84-291 K IIa). Dagverhaal door kapitein Gerrit Metzon.

Niet zeker of deze vermelding op deze Arij Riedijk slaat.

 

Rotterdamsche Courant 17 juni 1815

Van Lissabon wordt in dato van 26 mei laatstleden gemeld, dat kaptein Hendrik Das, de 21e tevoren uit de Taag uitgezeild, de volgende dag door een Algerijns fregat ontmoet werd, hetwelk daadlijk op hem afkwam, doch dat hij door het snel zeilen ontkwam; dan naauwlijks uit het gezicht van hetzelve zijnde, bevond hij zich op zijde van een andere rover, met een stijve noorden wind: dezelve schoot daadlijk met handgeweer, zodat de kogels door de zeilen vlogen, zonder dat echter de equipagie gekwetst werd; kaptein Das wendde daarop naar land, en sneller zeilende dan het roofschip, geraakte hij vooruit, wanneer er verscheidene kanonschoten op hem gelost werden, die echter niet raakten; de wind was zo hevig, dat de beide schepen bijna onder water doorzeilden, en nabij het land gekomen zijnde, liet het roofschip af en kaptein Das kwam weder behouden in de Taag, alwaar de schepen reeds gewaarschuwd waren. Onder anderen lagen nog binnen de kapteins Verschoor, Van Rijn, Helm, L. Das, C. van Gelderen, Furrtman, K.J. de Grooth en H. Siegers. Kaptein A. Riedijk was de 20e vertrokken; men hoopte dat hij het gevaar zoude ontkomen zijn. Volgens rapporten hadden de Algerijnen een Kof en een Pink genomen, de eerste onderstelde men van Amsterdam te komen; kaptein Smit van Rotterdam was behouden gearriveerd.

 

Rotterdamsche Courant 17 augustus 1815

Amsterdam, 15 augustus. Door een Algerijns fregat is genomen en de 3e juni te Algiers opgebracht het schip DE VRYE ZEE, kapt. Riedijk, van Lissabon naar de Oostzee.

 

Rotterdamsche Courant 01 oktober 1822114

Rotterdam, 30 september. Den 28 dezer arriveerden te Den Briel de VERWACHTING, H. Gerdes, van Libau, en de ANNA CATHARINA, F.J. Vonk, van Rouaan naar Dantzig (opm: Gdansk), als bijlegger.

Den 29 zeilde de HOOP, A. Riedijk, naar Bilbao.

 

Rotterdamsche Courant 05 november 1822114

Rotterdam, 4 november. Den 3 dezer arriveerden te Den Briel de VROUW MARGARETHA, A. de Zeeuw, en de HOOP, A. Riedijk, van Bilbao; de HOOP, E.G. Jonker, van Cardiff; de laatste als bijlegger, naar Amsterdam, door lekkagie, heeft in het Kanaal op de Singels (opm: ondiepten in de inham bij Winchelsea, westelijk van Dungeness) gestoten en een anker, touw en zeilen verloren; dezelve zal trachten naar Rotterdam op te zeilen, om te repareren, geladen met ijzer; de wind W.

 

 

Datum vanaf: 1830
Kapitein: Riedijk, Arij
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Don als gezagvoerder gedurende:

*    1835 van de hoeker “Maria”, gebouwd in 1830, 247 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;

*    1835 t/m 1839 van de hoeker “Vrouw Maria”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 247 ton o.m., varend voor Betz & Co te Vlaardingen. Het schip werd in 1839 geveild.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Don, G.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten