Name ship: PRINS VAN ORANJE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1871
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts: Three masts
Rig: Several auxiliary sails.
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 131
Date Laid Down:
Launch Date: 1871-05-04
Delivery Date: 1871-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 2 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engines: Bunkers: 1062 tons of coal / consumption 25 tons/day
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2789.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1901.00 Gross tonnage
Deadweight: 2850.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 321.50 Feet (British) Registered
Beam: 39.50 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 21.20 Feet (British) Depth to Main Deck
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
90 36 0 300 0 426
Configuration Changes

1870-05-00: Ordered: 1870, May, Contract price: É 930,000.- Decks: Tween deck, main deck and spar deck. Depth to spar deck: 29,3'. WT compartments: 6 Hatches: 3 Rigging: 2x Fore topmast staysails, Fore sail, lower- and upper fore topsail, Gaffsails and gaff topsails to all masts. Crew: 69 persons

1875-00-00: In 1875 werd de passagiersaccommodatie verwijderd en 1 dek hoger herbouwd op kleinere schaal; de originele vracht capaciteit werd tegelijk vergroot met 200 last. Meting: 3018 BRT. 2144 NRT. 3245 tons DW. 96600 cft. bale space. Gezien de enorme (395 tons) toename van de DW kan het niet anders geweest zijn dan dat men de ruimten tussen hoofddek en spardeck, die aanvankelijk niet voldoende waterdicht en niet voldoende sterk waren om aangemerkt te worden als reserve drijfvermogen, nu voldoende waterdicht en voldoende sterk had gemaakt waardoor deze ruimten wel in aanmerking kwamen als reserve drijfvermogen zodat bij de vrijboordsberekeningen een aanzienlijk kleiner vrijboord werd toegestaan, dus meer diepgang en daardoor aanzienlijk meer DW. Passagiersaccommodatie werd: Iste klasse: 53 personen in 23 hutten, IIde klasse: 36 personen, tussendek: 300 militairen.

1893-00-00: In 1893 kwam het schip in vrachtdienst bij de S.M.N. nadat eerder het dekhuis achterop gedeeltelijk werd verwijderd en verder de gehele passagiersaccommodatie werd uitgebouwd.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-07-00 PRINS VAN ORANJE
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQNL
Additional info: Sold for É 93,000.-

Date/Name Ship 1900-07-00 MARIA
Manager: G.B. Lavarello fu Pietro, Genoa, Italy
Owner: G.B. Lavarello fu Pietro, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign:
Additional info: Used as collier in the Mediterranean.

Ship Events Data

1871-05-04: Het naar kroonprins Willem (1840 - 1879) vernoemde schip werd op 4 mei 1871 te water gelaten.


1871-07-00: Gedurende de zomer werd een geslaagde proefvaart gemaakt en vervolgens in juli 1871 opgeleverd.


1871-08-01: Het schip vertrok op 1 augustus 1871 van Den Helder naar Nederlands Oost-IndiŽ.
Aankomst te Batavia op 10 september 1871. Was het eerste schip van de S.M.N. dat in Batavia aankwam.


1871-12-30: Aankomst in de haven van Nieuwediep van het mailschip ss. 'Prins van Oranje' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), als tweede schip van de maatschappij. Het schip volbracht hiermee zijn eerste rondreis naar - en van Batavia (vertrek vanuit Batavia op 15 okt. 1871).


1881-11-14: Op de thuisreis nam het schip op 14 november 1881 te Point de Galle een twintigtal aldaar aangekomen schipbreukelingen van de op 5 oktober gezonken Koning der Nederlanden aan boord. De gereddenen hadden 32 dagen in een kleine reddingssloep doorgebracht.


1900-01-01: Het mailschip ss. 'Prins van Oranje' (1871) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) komt op nieuwjaarsdag in de problemen door het breken van de schroefas. Het schip bevindt zich op 145 mijl van Padang. Op 4 januari wordt een sloep, voorzien van proviand, drinkwater en dubbeltuig, onder bevel van tweede stuurman H. Smit en enkele vrijwilligers, naar Padang gestuurd teneinde hulp in te roepen. De 'Prins van Oranje' wordt op 14 januari door de 'Prinses Sophie' gesleept naar Padang, waar men uiteindelijk op 17 januari aankomt. Op 15 januari zal de naar Padang zeilende sloep worden ingelopen en met bemanning weer aan boord worden genomen.


1900-07-00: In juli 1900 werd het schip voor É 93.000,- verkocht naar ItaliŽ aan G.B. Lavarello fu Pietro, Genua. Herdoopt in Maria werd het schip gebruikt voor kolenvervoer.


1903-06-00: Final Fate: Het werd in juni 1903 verkocht en gesloopt bij Fratelli Bruzzo te Genua.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources


Year: 1944-05-00
Source: Documentation of Shipowner
Description: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Year: 1983-01-00
Source: Personal Documentation
Description: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).

Year: 2003-06-19
Source: Book
Description: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.