Name ship: SLOTERDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1902
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Yardnumber: 260
Date Laid Down:
Launch Date: 1902-00-00
Delivery Date: 1902-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28 3/16, 46 1/4 & 77-48)
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 6280.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4229.00 Net tonnage
Deadweight: 9095.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 401.00 Feet (British) Registered
Beam: 52.1 Feet (British) Registered
Depth: 29.3 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-03-00 SLOTERDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1924-02-00 BENVANNOCH
Manager: Wm Thomson & Co., Leith, Great Britain
Owner: Ben Line Steamers Ltd., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1929-11-00 SORRISO
Manager: C. Devoto Fu G.B., La Spezia, Italy
Owner: C. Devoto Fu G.B., La Spezia, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: La Spezia / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1911-02-19: Arriveerde in de haven van Newport News met brand aan boord in de lading kunstmest. De brand werd geblust.
Op 22 februari 1911 werd beslag gelegd op het schip in Norfolk door de sleepboot rederij die hielp met het blussen van de brand.

1932-05-31: Final Fate: De SORRISO werd in 1932 voor de sloop verkocht en arriveerde op 31.05.1932 te Genua.

Ship Masters Data

Date from: 1911
Captain: Metz, J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: Sloterdyk 1902
Image type: Photo

Description: Sloterdyk 1902
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

RN 220211
Londen, 20 februari. Het Nederlandse stoomschip SLOTERDYK is van Rotterdam te Newport News aangekomen met brand in de lading. Het vuur is thans geblust. Het stoomschip zal op tijd weer vertrekken.

RN 090311
Norfolk, VA., 22 februari. Op het stoomschip SLOTERDYK, van Rotterdam via Newport News hier aangekomen, is beslag gelegd voor 50.000 dollars door de Chesapeake and Ohio Railroad, welke beweert dat de brand in het ruim van het stoomschip werd geblust door zijn sleepboten te Newport News. De sleepboot DAUNTLESS eist eveneens hulploon van het stoomschip, welks lading zwaar beschadigd schijnt ter zijn door vuur en water.
(De SLOTERDYK is 1 maart van Baltimore naar Rotterdam vertrokken. Red.)

NRC 120511
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft heden uitspraak gedaan in zake de brand, die op 19 februari jl. in de haven van Newport News  gewoed heeft aan boord van het stoomschip SLOTERDYK, van de Holland-Amerika-Lijn te Rotterdam, gezagvoerder J. Metz. De brand was ontstaan In een partij kunstmest afkomstig van Mannheim en te Rotterdam in gonjezakken van slechte kwaliteit geladen.
De Raad is door het onderzoek tot de slotsom gekomen, dat zelfontbranding van de kunstmest de oorzaak van het ongeval is geweest. Bij de belading zijn de nodige voorzorgen  genomen om het ontstaan van gevaar te voorkomen. Toen er niettemin gevaar wat ontstaan, is dit op oordeelkundige wijze bestreden. De Raad knoopt hieraan de opmerking vast, dat het innemen van kunstmest als lading tot grote voorzichtigheid maant, die reeds te betrachten is door het niet te hoog opstapelen van de lading.

AH 231011
De SLOTERDYK. Men seint ons uit Rotterdam: Volgens een draadloos telegram bij de Holland-Amerika-Lijn ontvangen van het uitgaande stoomschip NIEUW AMSTERDAM, heeft dit de SLOTERDIJK gepraaid op 50.9 Noord en 13.8 W., rapporterende, dat de collaras voor zeven achtste was gescheurd. Het stoomschip liep intussen met eigen kracht nog een zes mijls vaart en zou trachten terugkerende Southampton te bereiken.

RN 241011
Volgens draadloos ontvangen bericht via Brow Head, is het stoomschip SLOTERDYK, van Rotterdam naar Philadelphia, gisterochtend door het stoomschip KAISERIN AUGUSTE VICTORIA gepraaid op 50º15'N en 16ºW met gebroken krukas. Het verlangde assistentie. Volgens een Reuter-telegram uit Queenstown verlangde het stoomschip SLOTERDYK onmiddellijk assistentie en waren verscheidene schepen ter assistentie vertrokken.
Later bericht. Door de Holland-Amerika Lijn is reeds hedennacht de krachtige sleepboot ROODE ZEE, die zich in de ingang van de Ierse Zee bevond, uitgezonden ter assistentie van het stoomschip SLOTERDYK. Buitendien zijn verschillende stoomschepen bekend gemaakt met de plaats waar het stoomschip zich bevindt.

HND 251011
Hedenochtend te 6 uur is de SLOTERDYK Kaap Lizard gepasseerd. Het schip was stomende naar Southampton. Aan boord was alles wel. Het schip heeft dus blijkbaar geen assistentie nodig gehad.

AH 271011
Het stoomschip SLOTERDYK van de Holland-Amerika-Lijn is gisteren behouden te Southampton aangekomen.

RN 301011
Het stoomschip SLOTERDYK zal te Southampton repareren.