Name ship: ARES

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1959
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5023019
Nat. Official Number: 5547 Z AMST 1959
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Amsterdamsche Droogdok-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 103
Date Laid Down:
Launch Date: 1959-04-24
Delivery Date: 1959-09-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 4900
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: (24 3/4 - 53 1/4)
Speed in knots: 16.25
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5711.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3187.00 Net tonnage
Deadweight: 7047.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 348000 Cubic Feet
Bale: 317000 Cubic Feet
 
Length 1: 401.20 Feet (British) Registered
Beam: 57.60 Feet (British) Registered
Depth: 28.80 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Configuration Changes

19?: Vermogen verhoogd naar 5900 RPK, 17 mijl.

1966-00-00: In najaar 1966 verlengd bij Verolme, Rozenburg. GRT 6135, NRT 3469, TDW 7780. L 433,2. G 398000, B 366000.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1959-09-00 ARES
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCTM
Additional info:

Date/Name Ship 1977-04-00 BRAVO ARES
Manager: Bravo Ares Shipping Corporation S.A., Piraeus, Greece
Owner: Bravo Ares Shipping Corporation S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1984-11-00 EQUITY
Manager: Equity Shipping Ltd, Valletta, Malta
Owner: Equity Shipping Ltd, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1962-11-24: Op 24/25-11-1962 op reis Hamburg naar Antwerpen op het strand van Kaapduinen gelopen. 26-11-1962 vlot gesleept.

1968-11-22: Op 22-11-1968 na aanvaring op de Westerschelde met een baggermolen haven van Vlissingen binnengesleept. 23-11-1968 van Vlissingen naar Amsterdam voor herstel.

1981-07-08: Final Fate: Als BRAVO ARES van 8 juli 1981 tot 23 november 1984 opgelegd te Piraeus, werd het schip in het najaar van 1984 voor sloop verkocht naar India. Voor de uitreis van Piraeus naar India werd zij verdoopt in EQUITY en ingebracht in de Equtiy Shipping Ltd. onder de vlag van Malta. De EQUITY arriveerde op 16 december 1984 op haar laatste reis op het slopersstrand te Port Alang (India). De slopers waren Khanbhai Yusufbhai & Co., die $101 per long tong Dpl. betaalden, en op 9 januari 1985 te Alang met het slopen begonnen.

Ship Masters Data

Date from: 1961
Captain: Janse
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1961
Captain: Roelofs
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1961
Captain: Spaans, C.S.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: ARES gestrand bij Dishoek (Zld)
Made By: © Kosten Sr., Wim
Image type: Photo

Description: ARES gestrand bij Dishoek.
Made By: © Kosten Sr., Wim
Image type: Photo

Description: ARES gestrand bij Dishoek
Made By: © Kosten Sr., Wim
Image type: Photo

Description: 'Bravo Ares' (ex 'Ares')
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

AH 261162
Kaap Duin: schepen op strand.
De vrachtboot ARES van de KNSM — 5.711 brt — en de Vlissingse loodstender STORMVOGEL zijn in de nacht van zaterdag op zondag bij Kaap Duin, vijf kilometer ten noordwesten van Vlissingen, ten gevolge van dichte mist op het strand gelopen. De Stormvogel kon gistermiddag weer worden vlot getrokken; pogingen om de ARES weer in zijn element terug te brengen mislukten gisteren echter. Het KNSM-schip was op weg van Hamburg naar Antwerpen.

PZC 271162
Motorschip ARES maandagmiddag vlot getrokken.
De vier sleepboten OOSTZEE en HUMBER van L. Smit & Co. en SCHALDIS en BURGEMEESTER VANDAMME van de Union de Remorquage et de Sauvetage en het bergingsvaartuig DOLFIJN van Van der Tak hebben maandagmiddag omstreeks half één het bij Dishoek gestrande motorschip ARES van de K.N.S.M. vlot getrokken. De 5.711 brt metende ARES liep in de nacht van zaterdag op zondag tijdens een dichte mist vast op het strand bij Dishoek.
Het vlot trekken van het motorschip was vrij spoedig geklaard. Na een kwartier trekken bij opkomend water kwam het schip reeds vrij van het strand. De ARES voer daarna naar Rotterdam om op een werf van Verolme een dokbeurt te ondergaan. De HUMBER en de OOSTZEE vergezelden het schip om eventueel assistentie te verlenen.
Overigens is het ongeluk enigszins anders in zijn werk gegaan, dan wij in de krant van gisteren, maandag, meldden. De loodstender STORMVOGEL, die tegelijk met de ARES vastliep, voer namelijk niet naar Vlissingen, maar had deze net verlaten en was met 12 loodsen op weg naar zee. Ter hoogte van Dishoek bemerkte men, dat er uit zee een schip, de ARES, de Westerschelde opvoer. Omdat het schip aan de verkeerde kant van de vaargeul voer, was de loodstender genoodzaakt om plotseling uit te wijken. Bij deze uitwijkmanoeuvre liep de STORMVOGEL vast op het strand.