Name ship: OP TEN NOORT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1927
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shade deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 185
Date Laid Down:
Launch Date: 1927-02-12
Delivery Date: 1927-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Double Compound
Number of Cylinders: 8
Power: 6000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Twee 4-cil. Lentz-dubbel-Compound, 2x22 & 2x47 1/4-47 1/4
Speed in knots: 15.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 6076.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3566.00 Net tonnage
Deadweight: 4430.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 189000 Cubic Feet
 
Length 1: 424.50 Feet (British) Registered
Beam: 55.20 Feet (British) Registered
Depth: 22.20 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
131 52 0 0 2457 2640
Configuration Changes

1933-00-00: 4 luxe, I 126, II 52, dek 2365

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1927-08-00 OP TEN NOORT
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TFCQ
Additional info: 1934 callsign PKEA

Date/Name Ship 1942-12-00 TENNO MARU
Manager: Gouvernement of Japan, Tokyo, Japan
Owner: Gouvernement of Japan, Tokyo, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Tokyo / Japan
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1944-11-01 HIKAWA MARU NO. 2
Manager: Gouvernement of Japan, Tokyo, Japan
Owner: Gouvernement of Japan, Tokyo, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Tokyo / Japan
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1941-12-08: Final Fate: Gevorderd door de Koninklijke marine. Op 19 februari 1942 naar Soerabaja alwaar verbouwd tot hospitaalschip. Op 21 februari 1942 in het Wester Vaarwater bij Soerabaja door een Japanse luchtaanval beschadigd. Op 28 februari uitgevaren om geredde overlevenden van HMS De Ruyter, Java en Kortenaer over te nemen. Door de Japanse torpedobootjager AMATSUKAZE in de Java Zee, 40 mijl ten zuidwesten van Bawean aangehouden en gedwongen te ankeren ten noorden van Bawean. Op 8 maart opgebracht naar Makassar voor het ontschepen van niet-gewonden. Op 5 juni door Japan officieel in beslag genomen en onder Japanse vlag. Op 23 november 1942 naar Yokohama, aankomst 5 december waar de Nederlandse en Indonesische opvarenden werden ge´nterneerd. Door Japan in gebruik genomen als hospitaalschip, met twee schoorstenen. Bij de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 lag het schip te Maizuru aan de baai van Wakasa. Op 23 augustus onder strikte geheimhouding door 10 man naar zee gebracht met een lading tin en 26 mijnen. Tot explosie gebracht ten westen van Katsushima in de Wakasa Baai. Men deed dit om de bewijzen van de onwettige in beslagneming(hospitaalschip) in 1942 te vernietingen.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description: Nog een foto van de OP TEN NOORT
Image type: Photo
Sources