Name ship: OCEAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1888
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Tanker
Propulsion: Steamship
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Russell & Co., Port Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 176
Date Laid Down:
Launch Date: 1887-00-00
Delivery Date: 1888-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Duncan Steward & Co., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 36 & 58 - 42.
Speed in knots: 8.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2560.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1636.00 Net tonnage
Deadweight: 4150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 310.7 Feet (British) Registered
Beam: 39.1 Feet (British) Registered
Depth: 25.2 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1912-00-00: De OCEAN is in 1911/2 verbouwd, waarbij de kuil tussen bak en brug werd volgebouwd met een shelterdek, waardoor een doorlopend shelterdek van voor- tot achterschip ontstond. Nieuwe afmetingen: 2752 tons Gross / 1694 tons Nett. - 3 Decks.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-02-00 OCEAN
Manager: Hermonn, Stursberg & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Owner: Petroleum Bulk Carrying Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1891-00-00 OCEAN
Manager: N.V. American Petroleum Company , Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. American Petroleum Company , Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNGH
Additional info:

Ship Events Data

1923-12-00: Final Fate: De OCEAN werd eind 1923 voor sloop verkocht aan Duitse scheepsslopers te Wilhelmshaven. Zij vertrok op 13 december 1923 op haar laatste reis van Rotterdam, gesleept door de Britse sleepboot HULLMAN naar Wilhelmshaven.

Ship Masters Data

Images


Description: Ocean 1888
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De OCEAN in dok
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NRC 060111
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart heeft verder heden uitspraak gedaan in de zaak van het tankstoomschip OCEAN, van de American Petroleum Company te Rotterdam, kapitein H. Bange, uit Oldenburg, welk schip bij de East Goodwin zandbank op de Noordzee in aanvaring is geweest met het Noorse stoomschip HURDA. Bij de behandeling van de zaak had kapitein Bange verterwijl hij bij de duisternis en een mistbank vooruit niets onderscheidde, de telegraaf op attentie had laten zetten, onmiddellijk daarna halve kracht en, toen het schip in de mist liep, langzaam stomen had gecommandeerd. Er werd toen weer een stoot vernomen, waarop de OCEAN stopte en volle kracht achteruit sloeg, doch te laat om de aanvaring te voorkomen. Het onderzoek heeft de Raad tot de overtuiging gebracht, dat de aanvaring te wijten is geweest aan de mist. Dat een der schepen niet de nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen, is niet gebleken.

NRC 070111
Raad voor de Scheepvaart. Bij de uitspraak inzake de aanvaring van het tankstoomschip OCEAN en het stoomschip BURDA, welke in ons Avondblad is medegedeeld, heeft de Raad nog verklaard, dat de kapitein van de OCEAN in overeenstemming met het reglement zou hebben gehandeld, als hij terstond de machine had gestopt. Dat aan dit verzuim de aanvaring te wijten is, is echter niet bewezen.