Name ship: NOORDERDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1913
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Yardnumber: 320
Date Laid Down:
Launch Date: 1913-02-21
Delivery Date: 1913-05-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 4000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28, 46 & 77-54
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7166.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4546.00 Net tonnage
Deadweight: 10892.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 527000 Cubic Feet
Bale: 486000 Cubic Feet
 
Length 1: 133.42 Meters Length overall (Loa)
Beam: 16.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 11.81 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-05-00 NOORDERDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PMVQ
Additional info:

Ship Events Data

1913-02-21: Tewaterlating van het ss. 'Noorderdijk' van de Holland-Amerika Lijn op de werf van W. Gray & Co. Ltd te West Hartlepool. In 1912, net voor de Eerste Wereldoorlog, ontstond er zo'n grote vraag naar vrachtschepen dat de werven er niet aan konden voldoen. De HAL besloot als gevolg hiervan een bouwcontract over te nemen van de Engelse reder Frank C. Stright & Co Ltd. uit Londen.


1917-02-22: Final Fate: Op reis met een voor de Nederlandse Regering bestemde lading graan en meel van New York via Falmouth naar Rotterdam werd de NOORDERDYK op 22 februari 1917 te 18.30 uur des avonds, na vertrek uit Falmouth (voor inspectie), rond Schotland, zonder voorafgaande waarschuwing of onderzoek getorpedeerd op 30 mijl ten westen van Bishop Rock, in positie 49ᴼ 52ʼ NB en 07ᴼ 00ʼ WL. door de Duitse onderzeeboot U 21. De NOORDERDYK zonk in korte tijd en was verloren. De 61 opvarenden kwamen veilig aan land. Na onderhandelingen erkende Duitsland het onrechtmatige van de daad en werd als schadevergoeding een in Nederlands Indië liggend Duits stoomschip aan de N.A.S.M. overgedragen. (één van 7 Nederlandse schepen van het z.g. Falmouth-convooi)


Ship Masters Data

Images


Description: Noorderdyk 1913
Image type: Photo
Sources