Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Poelman was met vlagnummer R382 in de periode 1853 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C.Poelman met vlagnummer R382 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 van de galj. “Amicitia” 85 last varend voor E.J.Zelling te Exta
* 1858 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1859 van de kof “Antje Witsenburg” 51 last varend voor J.F.Doornbos te Groningen
* 1862 van de kof “Antje Witsenburg” 51 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen
* 1863 t/m 1865 van de kof “Soranus” 36 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen
* 1866, 1867 van de kof “Soranus” 36 last varend voor Wynne & Barends te Groningen
C.Poelman maaktede volgende reizen005:
* Amicitia 1854 Triëst - Rotterdam stukgoed
* Soranus 1863 Bergen - Rotterdam geen lading vermeld
* Alida 1870 Memel - Schiedam lijnzaad, gerst
Bouma025 vermeldt C.Poelman als kapitein gedurende:
* 1854 t/m 1857 op de schoenerkof “Amicitia”, gebouw in 1853 te Pekela, 113 ton n.m., varend voor E.J.Zelling te Eexta. In 1857 van Cette naar Rotterdam met wijn, na achtervolging door zeerovers op de rotsen van San Carlos de la Rapita gezet en afgekeurd;
* 1858 t/m 1862 van de kof “Antje Witsenburg”, gebouwd in 1847 te Groningen, 96 ton o.m., varend voor H.T.Doornbosch te Groningen. Het schip werd in 1862 verlaten binnengebracht en te Belfast afgekeurd;
* 1864 t/m 1868 op de kof “Soranus” ex Annechiena, gebouwd in 1851 te Groningen, 71 ton n.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen. In 1868 verlaten in zinkende staat;
* 1871 t/m 72 op de brik “Alida” ex Alida Henriëtte, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 313 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand.
Overige bijzonderheden
De houten bark “Amicitia”werd in 1849 in Amsterdam door F.F.Groen gebouwd voor de reders Arnaud & Co. Het mat c.310 ton. “… dat schip vertrok in April 1857 onder Kapt. Poelman met een lading wijn uit Cette (Z.Frankrijk) naar Rotterdam: “na twee nachten door roovers te zijn gejaagd, werd ze op de rotsen van San Carlos de la Rapita (Oostkust Spanje bij de Ebro-mond) gezet”, ze kenterde en ging verloren”.052.
.