Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.R.Oomkens als gezagvoerder gedurende:
* 1858 van de bark “Elisabeth Johanna”, gebouwd in 1843 te zierikzee, 406 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee. Het schip werd in januari te Soerabya afgekeurd; (Verkocht voor 17.800 gulden)074;
* 1861 t/m 1863 van de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1856 te Zierikzee, 753 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee.
Overige bijzonderheden
“Elisabeth & Johanna
Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren. …
Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074