Inloggen
Gezagvoerder

Blanckert, Christiaan Gijsbertus

Naam: Blanckert, Christiaan Gijsbertus
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
HEEMSKERK 1839 Schoener Sailing Vessel 9936 Bekijk schip
POLLUX 1835 Bark Sailing Vessel 9657 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Christiaan Gijsbertus Blanckert “zich schrijvende Blankert” werd geboren te Amsterdam op 15 december 1805 en overleed in 1846.

Hij huwde met Alida Maria Mooseker, geboren te Amsterdam op 06 september 1809 en overleden 04 april 1885. 003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.G.Blankert werd met nr.450 effectief lid van Zeemanshoop per 15 januari 1839 op voorspraak van C.Jäger. Hij overleed in 1846. Zijn schip was de “Pollux”002. Ten tijde van de inschrijving was de man 33 jaar en ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 08/15 januari 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Christiaan Gijsbertus Blankert, oud 33 jaar, voerend de schoener “Heemskerk”(thans na aanbouw op de werf de Walvisch voor rekening van J.Hartzen), wonend ten huize van B.van Dijk aan de molen het Vriesche Wapen buiten de Haarlemmerpoort, op voordracht van kapitein Chr.Jäger. Hij kreeg vlagnummer 450023.

C.G.Blanckert werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 augustus 1842.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 maart 1840 wordt aan enige bemanningsleden van de “Heemskerk” een maand gage toegekend wegens schipbreuk.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1846 staat een aanvrage om een uitkering van de weduwe van kapitein C.G.Blankert, geb. A.M.Mooseker. Deze wordt haar toegekend in de vergadering dd 28 mei 1846 voor haar en 3 kinderen met ingang van 01 mei 1846.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1885 staat een verzoek om uitkering van ene mej. E.J.M.Blankert welke haar op 25 juni 1885 wordt toegekend, zonder vermelding van een begindatum.042 Dit blijkt 01 mei 1885 te zijn 118

Ik weet niet of deze mej. Blankert in relatie staat tot kapitein Blankert, maar voor de zekerheid maar hier vermeld.

In de notulen van 30 april 1891 vraagt E.J.M.Blankert of haar uitkering ook doorgaat nadat zij in het huwelijk is getreden. Het antwoord is negatief, de uitkering stopt bij een huwelijk.042.

In de notulen dd 14 april 1840 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat een aanvrage van manschappen van het schip “Heemskerk” onder kapitein C.G.Blankert “berigtende schipbreuk te hebben geleden en verzoekende eenige onderstand.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 02 juni 1846 staat de aanvrage van de weduwe van kapitein C.G.Blankert om een uitkering welke per 01 mei 1846 wordt toegekend voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer             jaren                type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        450                1839                  sch.brik  Heemskerk           Gebr.Hartsen

                               1840-1841            bark       Pollux                  idem

                               1842-1845            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma058 vermeldt C.G.Blankert als gezagvoerder gedurende:

*    1841 op de bark “Pollux”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor Gebr. Hartsen te Amsterdam

Bouma025 vermeldt .G.Blankert als gezagvoerder gedurende:

*    1839 t/m 1840 op de sch.bk “Heemskerk”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 200 ton o.m., varend voor Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip strandde op 30 januari 1840 op de Eierlandse gronden met manufacturen van Amsterdam voor Batavia. de bemanning werd gered.

ZeePost 03 januari 1840

Het schoenerschip HEEMSKERK, kapt. C.G. Blankert, naar Batavia bestemd, de 30ste december l.l. met een loods aan boord even buiten het Wester-Dok aan de grond geraakt, is sedert gisteren weder vlot en bezig de geloste goederen weder in te nemen, om ten spoedigste de reis te hervatten.

ZeePost 01 februari 1840 

Aangaande de schoener HEEMSKERK, kapt. Blankert, van Amsterdam naar Batavia, bij de Eierlandse gronden gestrand - zie ons nommer van de 31. januari j.l. - wordt volgens brief van den Helder van de 31ste januari gemeld dat dezelve door de aanhoudende stormen geheel uit elkander gewerkt is en vol water zit en lag een gedeelte der loze kiel reeds aan het strand, zodat dezelve geheel wrak zal zijn, de lading manufacturen (welker kisten door het ingedrongen zeewater gebarsten waren) is los geborgen en ligt bedekt met zeilen en onder  behoorlijke surveillance aan het strand en de nog in het schip zijnde metselstenen zullen waarschijnlijk met het casco openlijk verkocht worden; nog meldt kapt. Blankert dat hij na drie keren uit het Kanaal terug gestormd te zijn, beproefd had binnen te lopen, doch daarin door storm en dikke lucht verhinderd was geworden.

 

Swart082 vermeldt op 30 januari 1840 het vergaan op de Eijerlandse Gronden van de schooner “Heemskerk” onder kapitein J.Blankers op weg van Amsterdam naar Batavia met manufacturen. De equipage werd gered.

 

Overige bijzonderheden

C.G.Blankman (sic) verzorgde per 13 juni 1839 vanuit Nieuwediep met de “Heemskerk” een troepentransport van 1 officier en 26 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 14 september 1839 na 93 dagen.

C.G.Blakert verzorgde per 15 juni 1841 vanuit Nieuwediep met de “Pollux” een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 oktober 1841 na 119 dagen065