Familiegegevens en opleiding
Georg Gerrit Luttenberg was getrouwd met Marie Elisabeth Kroon, geboren 01 april 1821 en overleden op 23 augustus 1887
Gerog overleed in 1861 en bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld118.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.G.Luttenberg werd met vlagnummer 722 effectief lid van "Zeemanshoop" per 28 juli 1857 op voorspraak van G.Mulder. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "China". Toegevoegd is "overleden"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 juli 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Georg Gerrit Lutteberg, oud 32 jaar, voerend de bark “China”, voor rekening van de Gebr. Hendrichs & Co, wonend op de Lauriergracht 302 te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Mulder.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juni 1861 verzoekt de wed. G.G.Luttenberg geb. Krohn om een uitkering welke haar in de vergadering van 25 juli 1861 wordt toegekend ingaande 01 maart 1861.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 augustus 1861 staat vermeldt dat per 01 maart 1861 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aand de wed.G.G.Luttenberg “mits overleggende doodacte van haren man.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
722 1857-1859 bark China Gebr.Hendrichs & Co
1860 bark Herman Rutgers & Hissink
Op 19 maart 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "China" van de Gebr.Hendrichs & Co onder kapitein G.G.Luttenberg en arriveerde op 15 juli 1859 te Soerabaja na een reis van 117 dagen. "De China had eenige dagen te voren in den Indische Oceaan hevige stormen doorstaan en schade aan romp en tuig bekomen"026(38/048).
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
G.G.Luttenberg Herman 18 november 1860 27 juni 1861
Bouma025 vermeldt G.G.Luttenberg als gezagvoerder gedurende:
* 1854 van de bark “Jeannette” ex Borneo, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 652 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam;
* 1858 t/m 1860 van de bark “China”, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Herman”
* 1861 van de bark “Herman” ex China, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam.
Volgens van Sluijs zou het schip in 1865 naar Noorweegen zijn verrkocht voor f 2100,- en op de Hollandse kust zijn gestrand.
Overige bijzonderheden
Geen