Familiegegevens en opleiding
Dirk Lamers werd geboren te Moordrecht op 15 februari 1815.
Hij huwde Johanna Gerardina Hillers, geboren te Norden op 12 juni 1812 en overleden op 01 mei 1872.003
In het Bevolkingsregister van Amsterdam 1851 staat Dirk Lamers, geboren in 1815 te Moordrecht, Evangelisch Luthers, wonend in de Grote Kattenburgerstraat te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Lamers werd met vlagnummer 851 effectief lid van "Zeemanshoop" per 22 juli 1851 op voorspraak van H.Visser. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Catharina"002. Ten tijde van de inschrijving was Lamers 36 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 15/22 juli 1851 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Lamers, oud 36 jaar, voerend de bark “Catharina”, op voordracht van kapitein H.Visser. 023.
Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 06 juni 1854. "van beroep veranderd, de vrouw overleden met 1 mei 1872 bedankt voor de voortd.deelng"003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
851 1851-1853 bark Catharina J.en Th. van Marselis
458 1854 bark Catharina idem
1855-1856 bark Cornelia idem
1857-1859 geen vermelding van schip en boekhouder
1860-1861 bark Lewe van Nyestein Kranenborg & Zn, Nap & Co
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
D.Lamers Lewe van Nijenstein 30 april 1860 27 juni 1861
Bouma025 vermeldt D.Lamers als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1855 van de bark “Catharina”, gebouwd in 1842 te Amsterdam, 375 ton o.m., varend voor J.en Th van Marselis te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor Kiderlen & Frenz te Amsterdam en was herdoopt in “Antoinette Serapine”;
* 1856 t/m 1857 van de bark “Cornelia”, gebouwd in 1842 te Middelburg, 778 ton o.m., varend voor J.& T.van Marselis te Amsterdam;
* 1861 van de bark “Lewe van Nijenstein”, gebouwd in 1841 te Groningen op de Noorderwerf bij H.J.Limborg, 453 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen