Inloggen
Gezagvoerder

Kramer, Pieter Jans

Naam: Kramer, Pieter Jans
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JONGE ETTINA 1836 Tjalk Sailing Vessel 13888 Bekijk schip
ANNETTE CATHALINA 1861 Smak Sailing Vessel 15688 Bekijk schip
ZWAANTINA 1864 Kof Sailing Vessel 16035 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Pieter Warnders Kramer  werd geboren  op 05 mei 1820 te Martenshoek/gem. Hoogezand als zoon van de schipper Jan Kramer en Agatha Hindriks (Zielstra).

Hij trouwde op 19 april 1849 te Groningen als schipper met Crina de Vries, geboren te Groningen 10 mei 1823 als dochter van de pruikmakersknecht, later  koopman Abraham de Vries en Jacobje van Laten. Crina overleed op 04 juni 1849 te Hamburg, 26 jaar

 

Pieter Warnders hertrouwde op 05 maart 1852 te Meeden als schipper met Swaantje Derks Mulder, geboren te Meeden 18 juni 1827 te Meeden als dochter van de grutter Derk Meinderts Mulder en Corneliske Pieters Smedes. Swaantje overleed op 23 december 1870 te Groningen, 43 jaar.

Geen overlijdensakte van Pieter Warnders kunnen vinden, maar:

NRC 05 april 1874114-

Groningen, 2 april. Het bericht uit Hooksiel, dat bij Horumersiel een Nederlands kofschip zou zijn gestrand, wordt bevestigd. De Nederlandse consul aldaar heeft daaromtrent gemeld, dat genoemd schip is de alhier te huis behorende kof CHARLOTTE LOUISA, kapt. P.J. Kramer, van Hartlepool met een lading steenkolen bestemd naar Steinhausersiel. Het schip zit geheel onder water. De nummervlag is gemerkt GR.14 en ook de boot is komen aandrijven. Van de zich aan boord bevindende personen, waaronder de kapitein met vier kinderen, is nog niets bekend, zodat allen waarschijnlijk verdronken zijn.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Kramer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 14 in de periode 1871 t/m 1874.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.J.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1857 van de tjalk “Hoop”, gebouwd in 1837 te Sappemeer, 59 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1858 van de tjalk “Annechiena Catharina”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1862 (1861) t/m 1864 van de koftjalk “Annette Catharina”, gebouwd in 1861 te Waterhuizen, 64 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in Engeland in averij verkocht

*    1866 (1865) t/m 1868 van de kof “Beneficium”, gebouwd in 1865 te Waterhuizen, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1869 voor kapitein/eigenaar H.C.Janknegt te Groningen en was herdoopt in “Elisabeth Hendrika”;

*    1869 t/m 1874 van de kof “Charlotte Louise” ex Zwaantina, gebouwd in 1864 te Stadskanaal, 64 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is bij Horumersiel gestrand en wrak geraakt;

 

 

In de documentatie van monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt de naam genoemd van Pieter Warnders Kramer dd:

13 april 1848 als schipper, 27 jaar uit Groningen, van de tjalk “Hoop”

 

Overige bijzonderheden

Mulder083a vermeldt

“ ‘Annette Cathalina’ (naam uit het kadaster)  b.j. 1861, volgens kadaster een smakschip en vanaf 21.5.1861 eigendom van Pieter Jans Kramer.

en

“ ‘Beneficium”, b.j. 1865, Pieter Jans Kramer was sinds 5/1865 K./E.”

 

NRC 05 april 1874114

Groningen, 2 april. Het bericht uit Hooksiel, dat bij Horumersiel een Nederlands kofschip zou zijn gestrand, wordt bevestigd. De Nederlandse consul aldaar heeft daaromtrent gemeld, dat genoemd schip is de alhier te huis behorende kof CHARLOTTE LOUISA, kapt. P.J. Kramer, van Hartlepool met een lading steenkolen bestemd naar Steinhausersiel. Het schip zit geheel onder water. De nummervlag is gemerkt GR.14 en ook de boot is komen aandrijven. Van de zich aan boord bevindende personen, waaronder de kapitein met vier kinderen, is nog niets bekend, zodat allen waarschijnlijk verdronken zijn.